De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 21:36.
De ontwerpnotulen van vorige zitting worden voorgelegd aan de OCMW-raad.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Mail d.d. 6 februari 2025 van Cipal dv met uitnodiging voor hun bijzondere algemene vergadering.
OCMW-raadsbesluit d.d. 25 februari 2025 met aanstelling van de vertegenwoordigers van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Mail d.d. 2 maart 2025 van Cipal dv met voordrachtlijst van kandidaat-bestuurders en uitnodiging voor hun bijzondere algemene vergadering op 31 maart 2025.
OCMW Lint is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De bijzondere algemeen vergadering van Cipal dv. vindt plaats op 27 maart 2025 om 16u.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 36 van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de Vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de Vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het emailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de Vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze Vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de Vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering en de betrokken medewerkers zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
agendapunten:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Voor meer informatie over de agendapunten wordt verwezen naar de toelichtende nota.
De gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders (*):
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal. Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst werd genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. werd rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers, politieke verdeling, man/vrouw verhouding, continuïteit/ vernieuwing binnen de raad van bestuur.
14 ja-stemmen - 1 nee-stemmen - 4 onthoudingen
Wet van 17 juni 2016 artikel 30 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepas-
sing van de in house-exceptie bepaalt
Decreet lokaal bestuur artikel 40, titel 3, artikel 432 derde lid, artikel 445
Statuten van Cipal.
14 ja-stemmen - 1 nee-stemmen - 4 onthoudingen
Artikel 1
De OCMW-raad hecht zijn goedkeuring aan de gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur.
Artikel 2
De OCMW-raad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: de heer Lawrence Vancraeyenest
Artikel 3
De OCMW vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 4
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2025 met oprichting en samenstelling van de deontologische commissie
De commissie bestaat uit 1 lid en 1 plaatsvervangend lid per fractie en bestaat uit leden van verschillend geslacht. Een lid dat deel uitmaakt van een eenmansfractie, kan zich laten vervangen door een mandataris van een andere fractie.
De gemeenteraad neemt akte van de voorgedragen leden:
FRACTIE | LID | PLAATSVERVANGER |
N-VA | Lies Sutherland | Annemie Janssens |
Groen XL | Karolien Aerts | Rozemarijn Van Cauteren |
CD&V | Caroline Van der Heyden | Georges Nagels |
Voor Lint | Laura Verhoeven | Luc Van Geyte |
Team Lint | Pieter Lievens | |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 1
De OCMW-raad neemt akte van volgende voorgedragen leden om te zetelen in de deontologische commissie.
FRACTIE | LID | PLAATSVERVANGER |
N-VA | Lies Sutherland | Annemie Janssens |
Groen XL | Karolien Aerts | Rozemarijn Van Cauteren |
CD&V | Caroline Van der Heyden | Georges Nagels |
Voor Lint | Laura Verhoeven | Luc Van Geyte |
Team Lint | Pieter Lievens | |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Artikel 2
De commissie wordt voorgezeten door Rudy Verhoeven.
Artikel 3
De leden van de deontologische commissie ontvangen geen presentiegeld.
Mail d.d. 20 maart 2025 van raadslid Pieter Lievens - Team Lint i.v.m. De Sprong
In 2012 werd een pand van de gemeente, adres Koning Albertstraat 33 A, ingehuldigd als tijdelijke opvangplaats voor adolescenten tussen 18 en 25 jaar. Het project kreeg de naam ‘De Sprong’, wat verwijst naar een overgang naar een nieuwe situatie met nieuwe mogelijkheden. In totaal kunnen/konden er vier jongeren tijdelijk verblijven. De sociale dienst van het OCMW voorzag gedurende jaren individuele en groepsbegeleiding. “De jongerenopvang -zo schreef het jaarverslag van het OCMW jarenlang- vormde het sluitstuk van de initiatieven betreffende de opvoedingsondersteuning”.
Het pand van het OCMW op de Koning Albertstraat 33 A: Foto zie bijlage
Vaststelling: Hoewel er tot begin 2018 permanent drie jongeren er hun thuis hadden, is dit succesvol initiatief in het voorjaar van 2018 ter ziele gegaan. De laatste jongere vertrok er in april 2018. Ook al verbleef er in 2021 voor een korte periode een gezin dat getroffen werd door een woningbrand, het gebouw staat in totaal al meer dan zes jaar leeg.
In de kwartaalrapportering van Q1/2020 lezen we nog wat eufemistisch: “Op 31 maart 2020 verbleven er geen jongeren. De individuele en groepsbegeleiding wordt voorzien door het team sociale dienst. De jongerenopvang is het sluitstuk van de initiatieven betreffende de opvoedingsondersteuning.”
In Q4/2021 lezen we: “deze woning wordt momenteel tijdelijk verhuurd aan een gezin dat slachtoffer is geworden wegens een woningbrand in de Kinderstraat” (SIC)
Sinds Q01/2022 lezen we: “deze woning wordt momenteel niet verhuurd”
Goede huisvader?
Voor vastgoedinvesteringen is de termijn dat het gebouw effectief gebruikt werd veel te kort.
Bovendien willen we leegstand in onze gemeente aanpakken. Wat maakt dat er op deze manier met het gemeentelijk patrimonium wordt omgegaan?
Sluitstuk van opvoedingsondersteuning?
Is die opvoedingsondersteuning vandaag dan minder relevant? Of welke huidige initiatieven vervangen dan wat jarenlang ‘het sluitstuk’ vormde? Wat is momenteel het sluitstuk van de Lintse opvoedingsondersteuning (duidelijk verschillend van opvang of andere socio-culturele initiatieven)?
Hoe ziet die opvoedingsondersteuning er momenteel uit?
Is de nood aan tijdelijke opvang voor jongeren dan plots verdwenen?
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De technische dienst van de gemeente krijgt de opdracht om het gebouw nog dit voorjaar een opknapbeurt te geven en vanaf nu het pand op de Koning Albertstraat 33 A +B te onderhouden als een goede huisvader.
Artikel 2
De sociale dienst van het OCMW geeft vanaf juli 2025 adolescenten of alleenstaanden met woningnood de kans om er tijdelijk te verblijven. De sociale dienst van het OCMW maakt een overzicht van de huidige initiatieven betreffende de opvoedingsondersteuning. Deze initiatieven met de mogelijkheid tot tijdelijk verblijf van alleenstaanden in Lint worden overzichtelijk en toegankelijk voor de doelgroep aangekondigd in het gemeentelijk infoblad.
Artikel 3
De dienst Omgeving krijgt de opdracht om een patrimoniumlijst met de gebouwen van de gemeente aan te leggen. Deze lijst vermeldt de aankoopprijs, de aankoopdatum, het huidig gebruik, de gevraagde huurprijs of in geval van gebruik door gemeentelijke diensten of het OCMW, de bezettingsgraad in uren, dagen of weken per jaar. De dienst Omgeving krijgt de opdracht om actief leegstand te vermijden en te anticiperen op eventuele veranderingen in huur of in gebruik.
Artikel 4
De algemeen directeur krijgt de opdracht om deze patrimoniumlijst toe te voegen aan de kwartaalrapportering zodat leegstand en onderbezetting kan opgevolgd worden door de gemeenteraad.
Het agendapunt is niet ter stemming voorgelegd.
DYZO wil ondernemerschap bevorderen en ondernemers in moeilijkheden ondersteunen. Ze doen dat door hun weerbaarheid te versterken én hen een stem te geven in de maatschappij en bij het beleid.
Sinds hun oprichting in 2015 deden meer dan 20.000 ondernemers een beroep op DYZO. Zij hebben hun plaats in het ondernemerslandschap verdiend en het is onze ervaring dat ondernemers in moeilijkheden nergens beter geholpen kunnen worden dan bij DYZO. Door hun dagelijkse inspanningen zorgen ze ervoor dat élke ondernemer die bij DYZO aanklopt op een persoonlijke en professionele manier geholpen wordt.
Van de 300 gemeenten in Vlaanderen hebben 249 een samenwerkingsovereenkomst met DYZO, waarvan 101 een Betaling per Caseovereenkomst. Daarom willen ze graag hun werkwijze uitleggen. Er zijn namelijk 4 manieren om met DYZO samen te werken en vanuit de sociale dienst ondernemers naar hen door te verwijzen:
- Geen samenwerking: Dan is de dienstverlening van DYZO beperkt tot ondersteuning per mail en telefoon aan de maatschappelijk medewerker. Met andere woorden: het OCMW (en niet DYZO) begeleidt de ondernemer integraal. DYZO gaat niet ter plaatse bij de ondernemer.
- Samenwerking ‘betaling per case’: het OCMW betaalt een vergoeding per aangebracht dossier, DYZO begeleidt de ondernemer volledig en koppelt terug naar het OCMW.
- All-in samenwerking: het OCMW mag onbeperkt beroep doen op de diensten van DYZO. DYZO staat volledig in voor de integrale begeleiding van de ondernemer en koppelt hierover terug met naar het OCMW.
- All-in samenwerking met zitdag: bovenop de all-in-samenwerking zoals hierboven beschreven, ontvangt een adviseur van DYZO de ondernemers tijdens een vaste (maandelijkse) zitdag in de lokalen van de gemeente.
Hoe zit het contract in elkaar?
- Bij samenwerking ‘Betaling per Case’ bedroeg het forfait in 2025 € 289,21 per dossier
- Bij een ‘all-in samenwerking” bedraagt het tarief € 1 per 10 inwoners per jaar, met een minimum van € 1.000 per jaar. Met andere woorden: gemeenten onder de 10.000 inwoners betalen altijd € 1.000 per jaar, gemeenten boven de 10.000 inwoners betalen in functie van hun inwonersaantal.
- Bij een All-in contract met zitdag komt, bovenop het tarief in functie van het inwonersaantal, een forfait van € 1.000 per jaar.
Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.
De sociale dienst doet af en toe beroep op DYZO en DYZO wil dit nu graag geformaliseerd zien in een samenwerkingsovereenkomst. Gezien het echter tot nu toe nooit om meer dan 2 doorverwijzingen per jaar ging, lijkt een samenwerking 'betaling per case' de beste optie.
Gezien het gaat om een samenwerking 'betaling per case' heeft dit geen financiële weerslag. Het is de bevoegdheid van het BCSD om hiervoor een individuele steun toe te kennen aan de onderneming in moeilijkheden.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'betaling per case' tussen het lokaal bestuur Lint en DYZO goed.
Rudy Verhoeven
voorzitter