De raad voor maatschappelijk welzijn stelt elk jaar haar deel van de jaarrekening van het voorgaande jaar vast.
De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De beleidsevaluatie bevat ten minste al de volgende elementen:
1° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen en per prioritaire actie of prioritair actieplan, een omschrijving van de mate van realisatie en de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
2° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, het totaal van de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor de niet-prioritaire acties of actieplannen voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
3° Een verwijzing naar de plaats waar het overzicht ter beschikking is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, en de bijbehorende ontvangsten en uitgaven die zijn opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en bestaat uit volgende onderdelen:
1° de doelstellingenrekening - J1
2° de staat van het financieel evenwicht - J2
3° de realisatie van de kredieten - J3
4° de balans - J4
5° de staat van opbrengsten en kosten - J5
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, art. 41 lid 2, 3° en art. 249.
De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Positief advies door het managementteam op 30 april 2024.
Aktename van de jaarrekening 2023 op de commissie financiën van 13 mei 2024.
De gerealiseerde cijfers van het OCMW kan u terugvinden in schema J3.
Artikel 1
De raad stelt de jaarrekening 2023 vast voor het gedeelte OCMW.
Artikel 2
De jaarrekening zal via digitale rapportering, samen met een afschrift van deze beslissing, overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 3
Na de vaststelling van een jaarrekening door de raad worden de cijfers ervan verwerkt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 4
Gezien de gemeente en het OCMW 1 rapporteringsentiteit vormen, wordt er geen specifieke berekening gemaakt voor de "tussenkomst" van de gemeente aan het OCMW.