Door de coronacrisis werden vaak grote beperkingen opgelegd in verband met het aantal aanwezige personen bij een burgerlijk huwelijk indoor. Hierdoor is bij meerdere lokale besturen de tendens ontstaan om het voltrekken van huwelijken in openlucht te laten gebeuren als het bruidspaar hierom vraagt.
In de gemeente Lint is er 1 locatie vastgelegd waar gehuwd mag worden, namelijk de trouwzaal in het gemeentehuis.
Als er naar een andere locatie uitgeweken wordt of als er meerdere locaties mogelijk zijn om een burgerlijk huwelijk te voltrekken, moeten die locaties door de gemeenteraad goedgekeurd worden. Enkel dan wordt aan de wetgeving voldaan, mits een aantal voorwaarden:
- De locatie moet een vaste plaats zijn. Het kan dus niet om willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen op eender welke plaats.
- De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.
- De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang tot hebben.
- De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve locatie voor een burgerlijk huwelijk geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.
- De gemeente dient het uitsluitend gebruiksrecht van de plaats te hebben: de gemeente moet niet noodzakelijk eigenaar zijn van een locatie om het uitsluitend gebruiksrecht te hebben. Ook locaties die tot derden behoren, kunnen onder dat uitsluitend gebruiksrecht vallen. Een belangrijke voorwaarde is dat dit recht uitdrukkelijk aan de gemeente wordt gegeven in een overeenkomst.
Burgerlijk Wetboek
Artikel 75-76 en 144 tot 174
Artikel 1
De gemeenteraad keurt onderstaand huishoudelijk reglement huwelijken goed.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT HUWELIJKEN
Artikel 1
In de gemeente Lint kan een huwelijk voltrokken worden op volgende plaatsen:
- In de trouwzaal van het gemeentehuis;
- Binnen de grenzen van het park aan het gemeentehuis;
- Op het buitenterras van het gemeentehuis.
Artikel 2
De inrichting voor een burgerlijk huwelijk in het gemeentepark mag geen doorgang belemmeren voor derden.
Artikel 3
§1 Indien er meerdere huwelijken of evenementen in het park zijn gepland, krijgt de eerste aanvraag voorrang.
De aanvraag voor het huwelijk in openlucht gebeurt door het koppel via het evenementenloket.
Indien er meerdere huwelijken in openlucht op dezelfde dag zijn gepland, worden deze gespreid door 1 huwelijk in de voormiddag en 1 huwelijk in de namiddag te laten plaatsvinden.
§2 Bruidsparen die opteren voor een huwelijksvoltrekking in het park zorgen zelf voor de organisatie, financiering en ter plaatse brengen van alle materialen die nodig zijn voor de inrichting: tafels, stoelen, geluidsinstallatie,...
Bij een huwelijk in het park, voorziet het bruidspaar zeker een tafel voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Het plaatsen van een tent is niet toegestaan.
Elektriciteit wordt niet voorzien door het gemeentebestuur, elektrische toestellen zullen zelfvoorzienend moeten zijn.
§3 Het huwelijkspaar zorgt voor de opstelling en het klaarzetten van het materiaal.
De opstelling mag ten vroegste 2 uur voor het huwelijk gebeuren en dient ten laatste 2 uur na het huwelijk terug verwijderd te worden. Voor de plechtigheid mag er enkel gebruik gemaakt worden van het park of van het terras van het gemeentehuis.
§4 Het buitenterras van het gemeentehuis is beperkt naar oppervlakte toe. Als daar een huwelijk voltrokken wordt is het aantal personen op het buitenterras beperkt tot het aantal personen die noodzakelijk zijn.
§5 Na de plechtigheid wordt het centrale grasveld in het park of het buitenterras van het gemeentehuis net en verzorgd achtergelaten.
Afval dient meegenomen te worden in eigen vuilzakken. Hiervoor mag geen gebruik gemaakt worden van de publieke vuilnisbakken.
Indien terrein niet netjes wordt achtergelaten, kunnen de opruimkosten verhaald worden op het huwelijkspaar.
§6 Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ontvreemding of vernieling van de materialen die aan het bruidspaar en of andere derden toebehoren.
§7 Bij regenweer bestaat de mogelijkheid dat er uitgeweken wordt naar de trouwzaal van het gemeentehuis.
§8 Wanneer het park of het buitenterras wordt afgesloten om veiligheidsredenen of door overmacht, kan er geen financiële tussenkomst aan het gemeentebestuur gevraagd worden voor de geleden schade.
Artikel 4
§1 Een huwelijksplechtigheid (uur en dag) wordt maximum één jaar op voorhand aangevraagd en vastgelegd bij de dienst burgerlijke stand.
§2 Een huwelijksplechtigheid kan plaatsvinden op werkdagen tussen 9u30 en 11u30 en tussen 13u30 en 15u30 en op zaterdag tussen 9u30 en 12u00.
§3 Er kan niet gehuwd worden op zondagen en wettelijke feestdagen.
Artikel 5
De kosten voor een huwelijksplechtigheid worden aangerekend in overeenstemming met het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken en afleveren van administratieve prestaties.
Artikel 6
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 mei 2022.