De voorzitter opent de zitting op 28/03/2023 om 20:06.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ (GZG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Samenwerking binnen de regio en tussen de gemeenten is een voorwaarde. In dat geval is er een formele samenwerkingsovereenkomst nodig.
Binnen de regio Antwerpen namen we de kans om samen met andere gemeenten een projectaanvraag uit te schrijven in het kader van oproep 7 (thematisch project met als focus innovatieve dienstverlening) van Gemeente zonder Gemeentehuis. De projectoproep is een middel om kennis op te doen over hoe we in de toekomst op een flexibele manier kunnen samenwerken binnen de regio. Dit ontwikkeltraject wordt ondersteund door de VVSG onder de noemer van ‘Labo Regiovorming’.
De uitkomst van deze projectaanvraag werd een slimme virtuele servicemedewerker, ‘REGI van de regio’. Hij of zij zal de burger begeleiden bij zijn zoektocht op de website en sociale media van de lokale besturen. Chatbottechnologie wordt op een doorgedreven manier ingezet om informatie intergemeentelijk en bovenlokaal te gebruiken en daarmee de burger te informeren. Hierdoor kan de burger breder geïnformeerd worden dan via de klassieke gemeentelijke website.
Deze slimme virtuele servicemedewerker zal tijds- en plaatsonafhankelijk én proactief extra informatie aanbieden, voorbereidend werk doen zoals gekende gegevens aanvullen en correct doorverwijzen naar de kanalen van andere partners. Hij zal de burger stap voor stap assisteren bij het afhandelen van de aanvraag.
Deze oplossing maakt het zowel klanten als medewerkers makkelijker: het online contact gaat vlotter, laagdrempeliger dan een telefonische of fysieke wachtrij en voelt toch persoonlijk aan. Tegelijk verlaagt de digitale servicemedewerker de druk op de gemeentelijke klantencenters en onthaaldiensten. Het is een unieke kans om de digitale dienstverlening van de gemeenten in de regio te versterken.
Deze projectaanvraag werd ingediend samen met Brecht, Hemiksem, Hove, Lint, Mortsel, Ranst, Rumst, Schelle, Wommelgem, Wijnegem en Zandhoven. De gemeente Rumst is de penhoudende gemeente die het project heeft ingediend. Daarom is een samenwerkingsovereenkomst nodig met de gemeente Rumst. De projectbegroting bedraagt 625.400 euro, waarvan 500.000 euro gesubsidieerd wordt door Gemeente zonder Gemeentehuis. De overige 20 % wordt verdeeld via een verdeelsleutel
over de samenwerkende gemeenten binnen het project. De gemeentelijke bijdrage tot het project bedraagt 6.516 euro.
Fasering
Het project werd goedgekeurd eind 2022. Het project loopt tot en met 31 december 2025.
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: De dienstverlening wordt afgestemd op de behoefte van de klant, rekening houdend met de digitale evolutie
MJP nummer: 000011
Beleidsveld: 0119
Algemene rekening en omschrijving: 24100000 Informatie gemeenschapsgoederen
Voorzien budget: € 6.516
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Rumst in het kader van het project "slimme virtuele medewerker" goed.
Op 14 december 2022 werd in de politieraad van de zone HEKLA de begroting besproken en goedgekeurd.
Op 31 januari 2023 werd in de gemeenteraad de werkingstoelage van € 814.629,00 goedgekeurd.
De dotatie aan de politiezone Hekla dient elk jaar door de gemeenteraad te worden vastgesteld.
Omzendbrief BB 2015/02 van 10 juni 2015 betreffende de budgetten en de bijhorende meerjarenplannen van de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van het Vlaamse Gewest. De gemeentelijke dotatie van elke gemeente wordt niet alleen ingeschreven in de gemeentebegroting, maar ook vastgesteld in een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit.
Ministeriële omzendbrief van 18 juli 2016 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones. De minister raadt sterk aan om de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone voor te leggen aan de gemeenteraad van elke gemeente van de zone.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.
MJP nummer: MJP000306
Beleidsveld: 0400 Politiediensten.
Algemene rekening en omschrijving: 64940000
| Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
| 814.629,00 € |
814.629,00 € |
814.629,00 € |
0,00 € |
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.
MJP nummer: MJP001640
Beleidsveld: 0400 Politiediensten.
Algemene rekening en omschrijving: 66400000
| Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
| 5.321,00 € |
5.321,00 € |
5.321,00 € |
0,00 € |
Artikel 1
De gemeenteraad keurde de werkingstoelage van € 814.629,00 goed in de gemeenteraad van 31 januari 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de investeringstoelage voor de ANPR-camera van € 5.321,00 voor 2023 aan de politiezone HEKLA goed.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan de financieel directeur.
In het kader van gemelde opvang is in het verleden een overeenkomst van gebruik opgesteld tussen het lokaal bestuur en
- De Wilg
- De Lintwijzer
- Mater Christi
Inhoudelijk gaat het erover dat de scholen aan het lokaal bestuur een deel van zijn gebouwen en terreinen ter beschikking stelt.
Dit is gestart 1 september 2022 en wordt volgens de overeenkomst "stilzwijgend" telkens met één jaar verlengd.
De opzegging is nu gebeurd vóór 1 maart want er is een wijziging doorgevoerd in artikel 5.
Aanleiding was dat De Wilg een nieuw speeltoestel zal kopen.
De paragraaf luidt nu als volgt:
Bij vervanging van de speeltuigen worden door de school ontvangen facturen gedeeltelijk door de gemeente vergoed. De vergoeding wordt bepaald in verhouding tot het aantal uren dat de gemeente gedurende één jaar van de ter beschikking gebruik maakt, met name 40% voor de Wilg en 30% voor De Lintwijzer en Mater Christi, met een maximum van € 2.000 voor De Wilg en € 1.000 voor De Lintwijzer en Mater Christi. Het lokaal bestuur voorziet jaarlijks een budget van maximum € 2.000. De geplande uitgaven van de scholen dienen te worden bekend gemaakt bij de administratie vóór 31 oktober van het voorafgaande jaar.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de overeenkomsten van gebruik in het kader van gemelde opvang in De Wilg, De Lintwijzer en Mater Christi goed.
Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 betreffende stratentracé en de betreffende overeenkomst met de verkavelaar van 17 oktober 2011.
Collegebesluit van 5 maart 2012 waarbij de verkavelingsvergunning V-569 Keerveld wordt verleend aan de vereffenaars van de NV Tomaz.
De vergunning van 26 juli 2012 waarbij de deputatie van de provincie Antwerpen de verkavelingsvergunning opnieuw verleend.
Het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 13 september 2016 waarbij de vordering werd verworpen.
Het opmetingsplan van landmeter Palmers Stokmans BVBA van 19 oktober 2017.
De bodemattesten afgeleverd door OVAM die betrekking hebben op percelen D 530 P en D 530 R.
Teneinde de opgelegde voorwaarden van de verkavelingsvergunning V-569 te voldoen, dient er nog een grondafstand aan de gemeente te worden volbracht.
De grondafstand voor de verkaveling 'Keerveld' omvat twee percelen grond, zoals aangeduid op vermeld opmetingsplan: sectie D, nr. 530 P met een oppervlakte van 2.415,63 m² en sectie D, nr. 530 R met een oppervlakte van 44,79 m².
Notariskantoor Tom en Jan Coppens, Cingel 14, 2350 Vosselaar wordt aangesteld om een akte voor de grondafstand op te maken.
Deze akte moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De overdracht van de grond kadert binnen het openbaar nut waardoor de overdracht is vrijgesteld van registratierechten en van recht op geschriften.
Het gemeentedecreet, inzonderheid art. 42 en 43 betreffende bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen inzake het stellen van daden
van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
Het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43.
Het decreet van 26 maart 2004 houdende de openbaarheid van besturen in de provincies en de gemeenten.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 252 betreffende het algemeen bestuurlijk toezicht.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 1 september 2009 met latere aanpassingen.
Het betreft gratis grondafstand.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat om reden van openbaar nut over tot het verwerven van de percelen met kadastrale omschrijving sectie D, nr. 530 P met een oppervlakte van 2.415,63 m² en sectie D, nr. 530 R met een oppervlakte van 44,79 m² zoals aangeduid op het opmetingsplan van Palmers Stokmans BVBA van 19 oktober 2017.
Artikel 2
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Artikel 3
Het ontwerp van akte maakt deel uit van dit besluit.
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 betreffende Recht van Opstal voor Fiberklaar.
Omwille van een fout in de kadasterplannen werd er in het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 verwezen naar een perceel afdeling 1 sectie D 411G dat achteraf gezien niet op de locatie ligt waar de PoP-cabine zou geplaatst worden. Daarom wordt het gemeenteraadsbesluit ingetrokken en een gecorrigeerd besluit toegevoegd.
Enig artikel
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 betreffende Recht van Opstal voor Fiberklaar wordt ingetrokken door de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 betreffende Recht van Opstal voor Fiberklaar.
Fiberklaar wenst op 1 locatie in Lint een fiberpop te plaatsen. De omgevingsvergunning hiervoor is afgeleverd op het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2022. De fiberpop bestaat uit een betonnen prefab unit waarin de fiberlijnen worden verbonden. Rond de unit wordt een onverharde strook van 1 meter breed voorzien. Aan de zijde van de toegangsdeur bedraagt de breedte hiervan 2 meter.
Fiberklaar BV wenst een recht van opstal voor het oprichten, bezitten en onderhouden van een zogenaamd Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (fiberpop) op het openbaar domein (geen kadastraal nummer) naast de elektriciteitscabine van IVEKA.
Het recht van opstal wordt aangegaan voor een periode van 99 jaar. De eenmalige vergoeding verschuldigd door de opstalhouder aan de gemeente Lint bedraagt € 5.000,00 en is verschuldigd bij aanvang van het Recht van Opstal.
Omwille van een fout in de kadasterplannen werd er in het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 verwezen naar een perceel afdeling 1 sectie D 411G dat achteraf gezien niet op de locatie ligt waar de PoP-cabine zou geplaatst worden. Er werd hiervoor een rechtzetting van de kadasterplannen gevraagd zodat het perceel terug volledig overlapt met de elektriciteitscabine van IVEKA zoals op de kadasterplannen van 2019 stond. Deze correctie kan enkele maanden in beslag nemen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Opbrengst van € 5.000,00 bij aanvang van het Recht van Opstal.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed met betrekking tot het Recht van Opstal aan Fiberklaar BV ten behoeve van een fiberpop op het openbaar domein (geen kadastraal nummer) naast de elektriciteitscabine van IVEKA.
Het collegebesluit van 21 mei 2013 waarbij het college de adviesnota en wenselijkheidskaart in verband met de trage wegen in de gemeente goedkeurt.
De mail van 25 september 2022 van het bestuur van de vzw Zevenhuizen waarin o.a. het volgende wordt gesteld:
“Wat die trage wegen betreft, het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 legt een beheers- en vrijwaringsplicht op aan de gemeentebesturen voor alle gemeentewegen. Voor Lint vallen hier ook de trage wegen 10a, 10b, 10c en 11b onder. (...) Wij vragen het bestuur om de nodige stappen te ondernemen om deze vier wegen zo spoedig mogelijk weer bewandelbaar te laten maken.”
Aan deze mail werd ook een kaart als bijlage gevoegd, met de aanduiding en nummering van een aantal grondstroken 10a, 10b, 10c en 11b, zoals hoger beschreven. Daarnaast werden twee luchtfoto’s toegevoegd (één van 1971 en één genomen in de periode 1979-1990) van geo-loket Vlaanderen.
De mail van 21 oktober 2022 van Pieter Lievens, namens de vzw Zevenhuizen, waarin o.a. het volgende wordt gesteld:
“Wij vragen de gemeenteraad, bevoegd voor gemeentewegen, om de nodige stappen te ondernemen om deze vier wegen weer toegankelijk en bewandelbaar te maken of te laten maken. Zo erkent zij dat de voetwegen 10a, 10b, 10c en 11b deel uitmaken van ons wegennet. (...) Dit schrijven dient dan ook gezien te worden als een formeel verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad.”
Het collegebesluit van 9 januari 2023 waarbij het college aan de gemeenteraad voorstelt om het verzoekschrift tot het erkennen van een aantal grondstroken als gemeenteweg in het gebied Zevenhuizen, vanwege Pieter Lievens, namens de vzw Zevenhuizen, onontvankelijk te verklaren. (referentie CBS/2022/1025)
De mail van 2 februari 2023 van Pieter Lievens en de mail van 21 februari 2023 van Pieter Lievens, namens de vzw Zevenhuizen, waarin de vzw Zevenhuizen vraagt “aan het bestuur om haar beheers- en vrijwaringsplicht tegenover de gemeentewegen na te komen. De wegen 10a, 10b, 10c en 11b zijn er al. Ze dienen door het bestuur te worden onderhouden.”
Het college van burgemeester en schepenen heeft de mails van 25 september 2022 (met bijlagen) en 21 oktober 2022 onderzocht en stelt vast dat deze voldoen aan de vormvereisten van artikel 13 § 3 van het gemeentewegendecreet. In zitting van 9 januari 2023 werden de mails dan ook door het college behandeld als een verzoekschrift tot erkenning als gemeenteweg van een aantal grondstroken in het gebied Zevenhuizen. Daarna werd echter aangegeven door de vzw Zevenhuizen dat de vraag niet het erkennen van deze wegen als gemeenteweg betrof, maar het vrijmaken en onderhouden er van.
Voor de aanduiding van de grondstroken verwijst de vzw Zevenhuizen naar de website www.tragewegen.be, beheerd door de vzw Trage Wegen. Op deze website is een kaart raadpleegbaar met een inventaris van trage wegen, waar onder andere de trage wegen 10a, 10b, 10c en 11b zijn opgenomen.
Deze inventaris heeft echter geen juridische waarde. De bedoelde trage wegen kunnen pas als gemeentewegen worden gekwalificeerd wanneer er sprake is van een 30-jarig gebruik dat zich heeft voltrokken vóór 1 september 2019. Conform artikel 13 § 2 van het decreet gemeentewegen is het vaststellen hiervan een bevoegdheid van de gemeenteraad. Deze kan op grond van een verzoekschrift vaststellen dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd.
Volgens de website van de vzw Trage Wegen gaat een dergelijk verzoekschrift best vergezeld van een zo omstandig mogelijk feitendossier waaruit het langdurig openbaar gebruik van de weg blijkt: historisch kaartmateriaal, foto's, getuigenissen, etc...
Het voorliggende verzoek wordt enkel vergezeld van twee luchtfoto’s. Dit is onvoldoende als bewijs dat er sprake is van een 30-jarig publiek gebruik, meer bepaald een regelmatige activiteit die zich niet beperkt tot het gebruik door de aangelanden van de weg.
Het is dan ook duidelijk dat de bedoelde trage wegen géén erkende gemeentewegen zijn en dat de onderhouds- en beheersplicht zoals opgenomen in het gemeentedecreet, niet van toepassing is. Het college gaat dus niet in op de vraag tot vrijmaken en onderhouden.
Bovendien werd reeds in 2013 in de adviesnota in verband met trage wegen opgenomen dat enerzijds de trage wegen 10a, 10b en 10c "niet nodig (zijn), als de nieuwe wijk voldoende ontsloten wordt via (nieuwe) trage wegen." Voor trage weg 11b werd gesteld dat deze verbinding "behouden (blijft) bij aanleg van de nieuwe wijk." Volgens de adviesnota werden deze standpunten unaniem gedragen vanuit de toenmalige rondvraag en evaluatievergadering. Het college keurde deze nota ook goed in zitting van 21 mei 2013 en acht het heden dan ook niet wenselijk om deze trage wegen te erkennen als gemeenteweg.
Artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen, in werking getreden op 1 september 2019:
“§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
(...)
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
(...)”
Enig artikel
De gemeenteraad beslist om niet in te gaan op het verzoek van de vzw Zevenhuizen tot het vrijmaken en onderhouden van de trage wegen 10a, 10b, 10c en 11b omdat dit geen erkende gemeentewegen zijn.
OCMW-raadsbesluit van 25 november 2019 met verbintenisverklaring opname regierol.
Besluit Vast Bureau van 8 juni 2022 met ILV Zora Werkt! - verbintenisverklaring opname voortraject DIGIBANK.
Besluit College van Burgemeester en Schepenen van 24 oktober 2022 met subsidieaanvraag implementatietraject DIGIBANK Zora Werkt - aanvaarding.
Besluit Vast Bureau van 3 januari 2023 met Digibank Zora Werkt - transfert 10% van de subsidie 'Iedereen digitaal'.
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds.
Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan.
De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'.
De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van € 499.892.
Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
Fasering:
De implementatie van Digibank ZORA Werkt loopt over een periode van twee jaar van 1 januari 2023 tot 31 december 2024.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, over de implementatie van Digibank ZORA Werkt goed.
Naar aanleiding van de grote impact bij de ondernemingen door de wegenwerken aan de Liersesteenweg, werd een gemeentelijke hinderpremie opgemaakt. Een voorstel van deze gemeentelijke hinderpremie is in bijlage terug te vinden. Er werd een lijst opgevraagd bij VLAIO, maar helaas kunnen wij deze lijst nog niet ontvangen.:
"We kunnen u meedelen dat VLAIO geen informatie mag delen met betrekking tot toegekende hinderpremies aan ondernemingen, dergelijke lijsten bevatten namelijk ook privacygevoelige persoonsgegevens betreffende eenmanszaken.
Enkel indien een gemeente op systematische en georganiseerde wijze deze informatie nodig heeft, bijvoorbeeld voor de toekenning van een extra subsidie bovenop de hinderpremie toegekend door VLAIO, kan er informatie worden gedeeld mits het afsluiten van aparte gegevensdelingsprotocollen.
Op dit moment is er slechts één gemeente die hiervan gebruik heeft gemaakt."
Dergelijke lijst kan dus enkel opgevraagd worden indien de gemeente effectief beslist om deze premie toe te kennen.
Het is niet aan te raden om bepaalde vrijstellingen toe te kennen op een belastingreglement door hinder bij wegenwerken. De Belgische grondwet garandeert de fiscale autonomie van gemeenten en provincies. In principe zijn alle gemeente- en provinciebelastingen toegelaten voor zover ze niet strijdig zijn met het recht of met het algemeen belang. In de rechtspraak leert men dat vrijstellingen mogelijk zijn, maar zeer goed gemotiveerd dienen te worden om o.a. het gelijkheidsbeginsels niet te schaden. Daarbij is het niet-fiscale nevendoel van de belasting bedrijfsruimten: "Dit belastingreglement heeft tot doel om het fiscaal beleid te vereenvoudigen en de administratieve werklast voor zowel het bestuur als voor de belastingplichtigen te beperken." Deze vrijstellingen zouden een aanzienlijke administratieve werklast vragen, waardoor dit niet in overeenstemming staat met het niet-fiscale nevendoel van deze belasting.
Het rekeningnummer wordt niet mee doorgestuurd door VLAIO, aangezien dit privacygevoelige informatie is en zal door de gemeente, bij het toekennen van een eigen premie, dus ook zelf moeten worden opgevraagd bij de desbetreffende ondernemingen. Hierdoor dient de onderneming na ontvangst van het gemeentelijk schrijven nog een aanvraag in te dienen om deze premie te kunnen ontvangen.
Motivering:
Naar voorbeeld van de Vlaamse hinderpremie (https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/hinderpremie) geeft de gemeente een premie aan ondernemers in de gemeente Lint die ernstige hinder ondervinden door openbare werken.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de onderstaande gemeentelijke hinderpremie goed:
Gemeentelijke hinderpremie:
Artikel 1
Doelgroep en voorwaarden
De gemeente Lint volgt de voorwaarden zoals ze zijn vastgelegd door VLAIO. Een onderneming komt in aanmerking voor de hinderpremie als ze:
(op ondernemingsniveau, niet op niveau van de vestiging) maximaal 9 werknemers in dienst heeft. Uitzendkrachten worden niet meegerekend;
ernstige hinder ondervindt van openbare werken. Dat betekent dat:
de rijbaan geheel of gedeeltelijk afgesloten wordt;
de werken een oppervlakte van meer dan 50 m2 hebben;
de werken minstens 30 opeenvolgende dagen duren.
activiteiten uitoefent of diensten verleent waarvoor persoonlijk en direct contact met de klanten vereist is en die dus moeilijk kunnen worden uitgeoefend op verplaatsing. Concreet gaat het om detailhandel (winkeliers), horeca en bepaalde diensten (retail). De NACE-code van de hoofdactiviteit van de onderneming moet voorkomen op de lijst van aanvaardbare NACE-codes (zie bijlage) voor de toekenning van de hinderpremie (alleen de NACE-codes ‘groep 1’.). VZW’s en overheidsondernemingen zijn uitgesloten;
in een geldige rechtstoestand verkeert. Daarbij wordt alleen gekeken naar de rechtstoestand vermeld in de VKBO. Bekijk in bijlage de lijst van de geldige rechtstoestanden voor de toekenning van de hinderpremie;
vaste openingstijden heeft;
gelegen is binnen de hinderzone. Om een zone met ernstige hinder te bepalen, wordt gekeken naar de geregistreerde gegevens in het GIPOD, de databank van wegenwerken. Alle wegvakken en kruispunten die overlappen met de GIPOD-grondwerkzone, vormen de hinderzone. De GIPOD-grondwerkzone is de zone waarbinnen de wegenwerken worden uitgevoerd. Een wegvak is het gedeelte van de weg tussen twee opeenvolgende kruispunten.
De onderneming hoeft tijdens de werken niet gesloten te zijn om deze premie te kunnen ontvangen.
Artikel 2
Voorwerp van de premie
De gemeentelijke hinderpremie is een financiële tegemoetkoming ter ondersteuning van de onderneming op het grondgebied van de gemeente Lint (hoofd- of vestigingseenheid), die ernstige hinder ondervindt tijdens de werken. De premie zet aan tot acties zoals extra promotie voeren naar cliënteel en heeft niet de bedoeling om het mogelijks inkomensverlies te compenseren.
Het gaat om een eenmalig forfaitair bedrag van € 500,00 per werfzone en per jaar. De richtlijnen en voorwaarden van VLAIO worden hierin eveneens gevolgd.
Artikel 3
Aanvraagprocedure
Op basis van de ondernemerslijst van VLAIO zullen ondernemers door de gemeente schriftelijk of per e-mail gecontacteerd worden. Vanaf dan kan een onderneming een aanvraag indienen voor de gemeentelijke hinderpremie.
De ondernemer heeft tot 60 kalenderdagen na ontvangst van het gemeentelijk schrijven de tijd om zijn aanvraag digitaal in te dienen. Dit aanvraagformulier zal op de gemeentelijke website ter beschikking staan.
Binnen uiterlijk 4 weken na de aanvraag zal het bedrag op de rekening van de ondernemer staan.
Mail ontvangen d.d. 23 februari 2023 van Sofie Van Wesemael, raadslid Open Vld Lint met betrekking tot werken in Lint - éénmalige vrijstelling belasting op bedrijfsruimten.
Toelichting:
Tijdens de COVID-19 crisis werden naast de veiligheidsmaatregelen ook economische steunmaatregelen getroffen.
Op vraag van Open Vld Lint heeft ons lokaal bestuur deze maatregelen nog verder versterkt zodat lokale handelaars deze crisis zo goed mogelijk konden doorkomen. Hierdoor werd de belasting op bedrijfsruimten voor aanslagjaar 2020 en 2021 ingetrokken.
Maar de werken in 2022, en deze die nu bezig zijn in 2023 en nadien hebben een ongelooflijke impact op de handelaars. Niet alleen deze die in de omgeving van de werken gevestigd zijn, maar allemaal. Wij bevroegen verschillende zelfstandigen in Lint, en bij allen is de impact van deze werken enorm.
Onze handelszaken zijn minder bereikbaar voor leveranciers en zichtbaar voor klanten. Handelszaken die gedurende een lange periode te maken hebben met openbare werken in hun onmiddellijke omgeving, zien het effect daarop in hun omzetcijfers. Zowel klanten als leveranciers moeten enkele kilometers omrijden en haken af. Onze ondernemers moeten zelf ook extra kilometers doen om bij hun klanten te komen.
De hinderpremie compenseert dit gedeeltelijk, doch is niet voor iedereen. De hinderpremie is er voor kleine ondernemingen en richt zich voornamelijk op de detailhandel (‘winkeliers’), de horeca en diensten waarbij ter plaatse een persoonlijk en direct klantencontact is. Verder zijn handelaars die bijvoorbeeld in afgesloten zijstraten van de werken hun zaak hebben ook uitgesloten.
Voorstel tot beslissing:
De lokale ondernemingen hebben een enorm omzetverlies, hebben 30 tot 50% minder klanten en moeten extra kilometers doen. Om hen te ontzien vragen wij om de belasting op bedrijfsruimten voor 2023 in te trekken. Deze nieuwe belasting was onbestaand en is in 2020 ingevoerd in het kader van de meerjarenplanning 2020-2025. Op 17 december 2019 werd de meerjarenplanning 2020-2025 goedgekeurd.
Artikel 1
Zowel of federaal als op Vlaams niveau werden er economische steunmaatregelen getroffen. De gemeente Lint zal in dit kader deze maatregelen verder versterken zodat de lokale handelaars deze crisis zo goed mogelijk doorkomen.
Artikel 2
Met ingang van 1 januari 2023 voor een periode eindigend op 31 december 2023, wordt de jaarlijks belasting geheven op de bedrijfsruimten ingetrokken.
Artikel 3
Deze opschorting is eenmalig voor wat betreft de werken in 2022 (Statiestraat/Liersesteenweg), in 2023 (Liersesteenweg) en de werken die nog voorzien zijn op de Duffelsesteenweg.
Artikel 4
Het bedrag van de verschuldigde jaarlijkse belasting per vestiging blijft onveranderd voor de periode 2021-2025
Het agendapunt is niet ter stemming voorgelegd.
Mail d.d. 23 februari 2023 van Hans Verreyt, raadslid Groen met betrekking tot gemeentelijke huurpremie.
Argumentatie
Veel gezinnen maar ook alleenstaanden die op de wachtlijst voor een sociale woning staan, kunnen in tussentijd niet anders dan huren op de private markt. Dat neemt voor veel huurders een grote hap uit het maandbudget. De coronacrisis en de hoge prijzen op de private huurmarkt hebben het voor veel huurders nog moeilijker gemaakt. Dit geldt zeker voor Lint waar de huurprijzen boven het Vlaamse gemiddelde liggen. https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/gemeente.
Als deze huurders minstens 4 jaar ononderbroken ingeschreven zijn op de wachtlijst voor een sociale huurwoning bij een sociale huisvestingsmaatschappij werkzaam in Lint hebben ze recht op een Vlaamse huurpremie. De groep die minder dan 4 jaar op deze wachtlijst staat, heeft daardoor geen recht op deze premie en heeft een verhoogd risico om in armoede te belanden.
Het voorstel
Daarom stellen we voor dat er een Lintse gemeentelijke huurpremie komt voor huurders die 1 jaar op de wachtlijst staan. Deze premie heeft in ons voorstel dezelfde toekenningsvoorwaarden en kent dezelfde bedragen toe als de Vlaamse huurpremie. Enkel de wachttijdvoorwaarde is afwijkend.
Afstemming met de Vlaamse huurpremie en huursubsidie.
Het OCMW van Lint zal de Lintse huurpremie enkel inzetten als er geen Vlaamse financiële ondersteuning mogelijk is. Omdat we de beschikbare lokale middelen willen inzetten daar waar ze het meest nodig zijn, zal wie 4 jaar op de wachtlijst staat en daardoor recht krijgt op een Vlaamse huurpremie of ondertussen recht heeft op een Vlaamse huursubsidie, in ons voorstel niet langer in aanmerking komen voor de Lintse huurpremie.
Startdatum
Om de administratie de nodige tijd te geven om dit systeem voor te bereiden stellen we voor om deze huurpremie te laten ingaan op 1 juni 2023. Wie in aanmerking komt, zal daarvan via een brief op de hoogte gebracht worden.
Budget
We zien in de cijfers van het aantal ingeschrevenen bij de DIW dat de financiële last voor de gemeente eerder beperkt zal zijn en vragen dat het OCMW van Lint de komende jaren jaarlijks de nodige middelen vrijmaakt voor deze Lintse huurpremie. Zie bijlage: ka-gezin-inschrdat-LINT_9
Voorstel:
Artikel 1
De gemeente Lint voert een gemeentelijke huurpremie in voor huurders die ingeschreven zijn op de wachtlijst voor een sociale huurwoning bij de sociale huisvestingsmaatschappij (woonmaatschappij) werkzaam in Lint en geen recht hebben op een Vlaamse huurpremie omdat ze niet voldoen aan de voorwaarde van 4 jaar ingeschreven te zijn.
Artikel 2
De toegekende bedragen en de toekenningsvoorwaarden ervan zijn dezelfde als voor de Vlaamse huurpremie, enkel de wachttijdvoorwaarde is verschillend.
Artikel 3
Het recht op de gemeentelijke huurpremie vervalt vanaf het ogenblik dat de rechthebbende een Vlaamse huurpremie kan aanvragen of recht heeft op een huursubsidie. Eventuele gecumuleerde uitkeringen dienen terugbetaald te worden.
Artikel 4
Het systeem van de gemeentelijke huurpremie gaat in op 1 juni 2023.
Artikel 5
Wie recht heeft op deze huurpremie zal per brief op de hoogte gebracht worden.
De gemeenteraad keurt het ingediende voorstel van Groen met betrekking tot een gemeentelijke huurpremie niet goed.
Rudy Verhoeven
voorzitter