Gemeenteraad van 26 maart 1979: GR aanvullend reglement op het verkeer.
Gemeenteraad van 26 april 2016: Overdracht bevoegdheid gemeenteraad naar CBS.
Collegebesluit van 18 juni 2018: aanvullend verkeersreglement - Torfsstraat
Mater Christi is vragende partij om een fietsstraat in de Torfsstraat in te richten. Deze zou op een uniforme manier worden ingericht zoals de fietsstraat in de Schoolstraat. Door middel van borden F111-F113, dikkere rode belijning in het midden van de rijbaan en thermoplasten.
De inrichting werd in het mobiliteitsoverleg van 24 juni besproken. De situatie in de Torfsstraat is echter verschillend aan die van de Schoolstraat. De straat is langer en breder en heeft geen zijstraten dat voor een remmend effect kan werken. Er is een bezorgdheid dat automobilisten de regels van een fietsstraat minder zullen volgen dan in de Schoolstraat het geval is. Sensibilisering zal noodzakelijk zijn waarna in een latere fase aan handhaving van de politie dient gedaan te worden.
Ook door de provincie wordt de bemerking gemaakt dat het invoeren van een fietsstraat bij voorkeur pas gedaan wordt indien het fietsverkeer in de straat het dubbele is dan het gemotoriseerd verkeer. Dit is in de Torfsstraat niet het geval. Ook de weginfrastructuur zou idealiter moeten worden aangepast zodat dit afgestemd wordt op een fietsstraat.
Vanuit de provincie wordt er aangestuurd om andere aanpassingen te doen zoals het invoeren van een snelheidsbeperking van 30km/u in combinatie met 'poorten' om het autoverkeer af te remmen of het invoeren van een fysieke knip van de straat.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het aanvullend verkeersreglement betreft enkel gemeentewegen.
Aankoop van de verkeersborden voorzien:
Aankoop van 6 thermoplasten van fietsstraat
De uitgave is een schatting en onder voorbehoud indien de technische dienst de borden niet reeds in voorraad hebben.
Dienstjaar | 2021 |
Actie + omschrijving | 4.1.2.1 Wettelijke opdrachten en basistaken m.b.t. beleidsdomein omgeving |
Beleidsdomein | 0200 |
Alg. rekening + omschrijving | 61035120 Aankoop en onderhoud straatinrichting |
Begroting | Beschikbaar | Uitgave | Saldo |
€ 15.000,00 | € 8.588,33 | € 800,00 | € 7.788,33 |
Artikel 1
Op de Torfsstraat van aan het kruispunt met de Statiestraat tot huisnummer 31 aan de noordelijke zijde van de weg
op de Torfsstraat van huisnummer 156 tot het kruispunt met de Koning Albertstraat aan de kant van de pare huisnummers
op de Torfsstraat van het kruispunt met de Koning Albertstraat tot de garage van Koning Albertstraat 110 aan de onpare huisnummers
op de Torfsstraat van huisnummer 65 tot huisnummer 13 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 2
Op de Torfsstraat van de oprit naar de garage van Koning Albertstraat 110 tot de oprit van huisnummer 65 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode
Artikel 3
Op de Torfsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M10
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
Artikel 4
Op de Torfsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat;
op de Torfsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 5
Op de Torfsstraat van huisnummer 25 tot de wachtzone voor Mater Christi aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Torfsstraat van het einde van de ingetekende parkeervakken tot huisnummer 2 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 6
Op de Torfsstraat van het kruispunt met de Koning Albertstraat tot het kruispunt met de Statiestraat in beide richtingen geldt:
de fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid ;
ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111
- verkeersborden F113
Artikel 7
Het vorige aanvullend verkeersreglement van Torfsstraat van 18 juni 2018 wordt opgeheven.