Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

Notulen  OCMW-raad

di 30/05/2023 - 21:30 remise
Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 30/05/2023 om 20:21.

  • Algemeen

    • Tijdelijke vervanging raadslid.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
    • Tijdelijke vervanging schepen en voorzitter BCSD.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de OCMW-raad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
      Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
      Onthouders: Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel

      De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.

  • Openbaar

    • Normaal

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Vaststelling jaarrekening OCMW 2022.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Feiten, context en argumentatie

            De raad voor maatschappelijk welzijn stelt elk jaar haar deel van de jaarrekening van het voorgaande jaar vast.

            De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

            De jaarrekening wordt vastgesteld vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

            De beleidsevaluatie bevat ten minste al de volgende elementen:
            1° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen en per prioritaire actie of prioritair actieplan, een omschrijving van de mate van realisatie en de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
            2° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, het totaal van de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor de niet-prioritaire acties of actieplannen voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
            3° Een verwijzing naar de plaats waar het overzicht ter beschikking is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, en de bijbehorende ontvangsten en uitgaven die zijn opgenomen in de jaarrekening.

            De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en bestaat uit volgende onderdelen:

            1° de doelstellingenrekening - J1
            2° de staat van het financieel evenwicht - J2
            3° de realisatie van de kredieten - J3
            4° de balans - J4
            5° de staat van opbrengsten en kosten - J5

            De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

            Juridische grond

            De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017art. 41 lid 2, 3° en art. 249.

            De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26). 

            • Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het DLB van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Deze regelgeving treedt in werking vanaf het boekjaar 2020.

            Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

            • Dit besluit stelt de schema’s en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering vast. Deze regelgeving treedt in werking vanaf het boekjaar 2020.
            Adviezen

            Positief advies door het managementteam op 2 mei 2023.

            Aktename van de jaarrekening 2022 op de commissie financiën van 15 mei 2023.

            Financiële weerslag

            De gerealiseerde cijfers van het OCMW kan u terugvinden in schema J3.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De raad stelt de jaarrekening 2022 vast voor het gedeelte OCMW.

            Artikel 2

            De jaarrekening zal via digitale rapportering, samen met een afschrift van deze beslissing, overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

            Artikel 3

            Na de vaststelling van een jaarrekening door de raad worden de cijfers ervan verwerkt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

            Artikel 4

            Gezien de gemeente en het OCMW 1 rapporteringsentiteit vormen, wordt er geen specifieke berekening gemaakt voor de "tussenkomst" van de gemeente aan het OCMW.

      • secretariaat

        • A-punt

          • De Ideale Woning - BAV - Goedkeuring splitsingsvoorstel De Ideale Woning cvba.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 30 april 2019 met aanstelling van raadslid Georges Nagels als vertegenwoordiger van het OCMW voor alle algemene vergaderingen van De Ideale Woning tot en met 31 december 2024.

            OCMW-raadsbesluit van 25 april 2023 met goedkeuring van de statutenwijziging van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand.

            Feiten, context en argumentatie

            1. Wat de partiële splitsing betreft
            Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.

            Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.

            Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand).

            Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.

            De betrokken vennootschappen zijn alle vier sociale huisvestingsmaatschappijen. Elk van hen beoogt op korte termijn (voor 30 juni 2023) de omzetting naar een woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een BV en statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.

            De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”). Deze erkenning werd inmiddels verkregen bij beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023.

            De Ideale Woning is momenteel echter ook nog actief in 3 andere werkingsgebieden en is derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de toekomstige woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is, nl. Woonhaven (werkingsgebied Antwerpen-Stad), De Voorkempen (werkingsgebied Antwerpen-Midden/Noord) resp. Woonpunt Schelde-Rupel (werkingsgebied Antwerpen–Rupel);

            Gelet op het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing zoals opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
            - WOONHAVEN ANTWERPEN, een besloten vennootschap (BV) naar Belgisch recht, sociale huisvestingsmaatschappij, met zetel te 2020 Antwerpen, Jan Denucéstraat 23, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0403.795.657, RPR Ondernemingsrechtbank Antwerpen (afd. Antwerpen);
            - DE VOORKEMPEN - H.E., een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (CVBA) met sociaal oogmerk naar Belgisch recht, sociale huisvestingsmaatschappij, met zetel te 2960 Brecht, Nijverheidsstraat 3, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0426.798.911 RPR Ondernemingsrechtbank Antwerpen (afd. Antwerpen);
            - WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (CVBA) met sociaal oogmerk naar Belgisch recht, sociale huisvestingsmaatschappij, met zetel te 2070 Zwijndrecht, Struikheidelaan 2, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0452.753.537, RPR Ondernemingsrechtbank Antwerpen (afd. Antwerpen); en
            - DE IDEALE WONING, een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (CVBA) met sociaal oogmerk naar Belgisch recht, sociale huisvestingsmaatschappij, met zetel te 2600 Berchem, Diksmuidelaan 276, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0404.710.724 RPR Ondernemingsrechtbank Antwerpen (afd. Antwerpen);

            Gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van De Ideale Woning cvba op 9 mei 2023;
            Neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing gedurende minstens 6 weken op de griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen, met ingang van [….] 2023;

            Dat het neergelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;

            2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft in het licht van de erkenning als woonmaatschappij
            De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”).

            Deze erkenning werd door de Vlaamse regering verleend bij beslissing van 23 maart 2023.

            De omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand middels de wijziging van de statuten werd goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023.
            - onder de opschortende voorwaarde van het verlenen van de erkenning door de Vlaamse regering van de woonmaatschappij Thuisrand (werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand) en 

            - onder opschortende termijn, om uitwerking te krijgen op 1 juli 2023 (0u00).
            De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van de cvba De Ideale Woning zal uitwerking verkrijgen op 1 juli 2023 (0u00) en valt aldus juridisch samen met de omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand.


            3. Wat de buitengewone algemene vergadering betreft
            De uitnodiging van […] 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van De Ideale Woning cvba, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
            De statuten van de CVBA SHM De Ideale Woning aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.

            Juridische grond

            Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
            Statuten van de cvba De Ideale Woning.
            Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
            Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
            De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
            Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
            Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.
            Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
            Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1
            De OCMW-raad keurt partiële splitsing van De Ideale Woning goed overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 conform deze beslissing.

          • De Ideale Woning - BAV - Goedkeuring voordracht bestuurder in de woonmaatschappij bv Thuisrand.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 30 april 2019 met aanstelling van raadslid Georges Nagels als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van De Ideale Woning tot en met 31 december 2024.

            OCMW-raadsbesluit van 25 april 2023 met goedkeuring van de statutenwijziging van cvba De Ideale Woning naar bv Thuisrand.

            OCMW-raadbesluit van 30 mei 2023 met goedkeuring van de partiële splitsing van cvba De Ideale Woning.

            Feiten, context en argumentatie

            1. Context
            Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.

            Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.

            Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand).

            Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in een voorstel van partiële splitsing.

            Dit voorstel van partiële splitsing werd goedgekeurd in de OCMW-raad van heden om te worden behandeld en goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning van 27
            juni 2023.

            2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft in het licht van de erkenning als woonmaatschappij

            De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”).

            Deze erkenning werd door de Vlaamse regering verleend bij beslissing van 23 maart 2023.

            De omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand middels de wijziging van de statuten werd goedgekeurd door de buitengewoner algemene vergadering van 15 mei 2023
            - onder de opschortende voorwaarde van het verlenen van de erkenning door de Vlaamse regering van de woonmaatschappij Thuisrand (werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand)
            - onder opschortende termijn, om uitwerking te krijgen op 1 juli 2023 (0u00).

            Onderliggende beslissing heeft evident slechts uitwerking vanaf de omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand, met name wanneer aan alle opschortende voorwaarden voor de omvorming middels statutenwijziging is voldaan en de opschortende termijn is verstreken.

            3. Wat de vertegenwoordiging betreft van de gemeente binnen de nieuwe woonmaatschappij BV Thuisrand
            De statuten van de BV Thuisrand, zoals reeds goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning op 15 mei 2023 bevatten de volgende bepalingen (eigen weergave, markering en selectie, exemplarisch):
            o De algemene vergadering bestaat uit alle aandeelhouders.
            o De vennootschap wordt verder bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat “raad van bestuur” wordt genoemd, bestaande uit ten hoogste vijftien leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld op zes jaar.
            o De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet.
            o Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met de functie van directeur of ander personeelslid van de vennootschap.
            o Ten hoogste één bestuurder wordt voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen, dat wil zeggen door de private aandeelhouders en de gemeenten en OCMW’s gelegen buiten het werkingsgebied van de woonmaatschappij (en eventuele andere aandeelhouders). Deze aandeelhouders beschikken daartoe gezamenlijk over het recht om kandidaten voor te dragen voor één bestuursfunctie in de raad van bestuur.

            o De andere bestuurders worden voorgedragen door het Vlaamse Gewest, provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap. Elk van deze aandeelhouders beschikt daartoe individueel over het recht om kandidaten voor te dragen voor één bestuursfunctie in de raad van bestuur.
            o Tenzij de algemene vergadering met toepassing van de vereisten inzake quorum en meerderheid zoals geldend bij statutenwijziging uitdrukkelijk anders beslist, zal de raad van bestuur ook twee onafhankelijke bestuurders tellen. Deze worden door de algemene vergadering benoemd op voordracht van het bestuursorgaan. Zij moeten voldoen aan alle geldende onafhankelijkheidscriteria.
            o Onder de bestuurders bevindt zich (minstens) één persoon die bijzonder vertrouwd is met de vroegere werking van het sociaal verhuurkantoor dus het huren of in erfpacht geven van woningen of kamers op de private huurmarkt met het oog op sociale verhuring.
            o Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht.
            o Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een provincie, een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen.
            o De raad van bestuur is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond. Bij de samenstelling van het bestuursorgaan, wordt rekening gehouden met de bekwaamheidsvereisten die de Vlaamse Regering vaststelt.
            De gemeente heeft recht op 1 bestuursfunctie binnen het bestuursorgaan van de bv Thuisrand. Daartoe kan de gemeente kandidaten voor die bestuursfunctie voordragen aan de algemene vergadering van de bv.

            4. Wat de bijzondere algemene vergadering betreft van 28 juni 2023 van de bv Thuisrand
            De uitnodiging van 25 mei 2023 voor de bijzondere algemene vergadering van 27 juni 2023 van de bv Thuisrand, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd een bestuurder voor te dragen om te zetelen in het bestuursorgaan van Thuisrand BV.

            De statuten van de bv Thuisrand aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.

            Juridische grond

            Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
            Statuten van de bv Thuisrand;
            Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
            Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
            De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
            Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
            Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
            Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
            Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand;

            Geheime stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Gestemd: Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Stanny Tuyteleers, Rozemarijn Van Cauteren, Jo Genbrugge, Sofie Van Wesemael, Johan Verreyt, Georges Nagels, Annemie Janssens, Karolien Aerts, Hans Verreyt, Rudy Verhoeven, Hans Devriese, Marc Verheyen
            Stemmen voor: 10
            Stemmen tegen: 2
            Onthoudingen: 5
            Resultaat:

            10 ja-stemmen - 2 nee-stemmen - 5 onthoudingen

            Besluit

            Artikel 1
            Vanuit het OCMW wordt de volgende kandidaat voorgedragen aan de bijzondere algemene vergadering van 28 juni 2023 om met uitwerking vanaf 1 juli 2023 (0u00) te worden aangeduid als lid van het bestuursorgaan in de BV Thuisrand: Georges Nagels.

            Artikel 2
            De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van cvba De Ideale Woning blijft zetelen als vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de BV Thuisrand.

            Artikel 3.
            De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de bv krijgt de opdracht te handelen op de bijzondere algemene vergadering van 28 juni 2023 van de bv Thuisrand conform deze beslissing.

          • TMVS - Algemene vergadering 20 juni 2023.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 28 maart 2022 met aanduiding van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger van de OCMW op de algemene vergaderingen van TMVS dv tot en met 31 december 2024.

            Mail d.d. 6 april 2023 met uitnodiging voor de algemene vergadering van TMVS dv.

            Feiten, context en argumentatie

            Lokaal bestuur Lint is aangesloten bij TMVS dv.

            TMVS dv organiseert op dinsdag 20 juni 2023 om 17u30 hun algemene vergadering die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

            Agenda:

            1. Wijziging van vermogen.

            2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.

            3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022.

            4. Verslag van de commissaris

            5. a.  Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022.
                b.  Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022.

            6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.

            7. Actualisering presentievergoeding.

            8. Statutaire benoemingen

            Varia

            Juridische grond

            Decreet Lokaal Bestuur

            Statuten van TMVS dv

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De OCMW-raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

            Artikel 2

            Het lokaal bestuur zal niet vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering van TMVS dv op 20 juni 2023.

          • IGEAN dienstverlening - algemene vergadering 22 juni 2023.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Harry Debrabandere, burgemeester, als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening tot en met 31 december 2024.

            OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2022 met aanstelling van Rudy Verhoeven, burgemeester, als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 27 april 2023 van IGEAN dienstverlening met uitnodiging voor hun algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
            Jaarverslag en jaarrekening

            Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

            De raad van bestuur van 26 april 2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

            Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom

            Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8 juni 2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16 maart 2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN dienstverlening.

            In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

            Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

            Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van € 12,50 of een totaal bedrag van € 62,50 per deelnemer.  

            Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.

            Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 26 april 2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22 juni 2023 om 18u30 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

            De dagorde werd als volgt vastgelegd:

            1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.

            2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022.

            3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022.

            4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022.

            5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.

            Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 27 april 2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22 juni 2023 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

            1. Uittreksels uit de beslissingen van de 471ste raad van bestuur van 26 april 2023.

            2. Het jaarverslag 2022 met de jaarrekening 2022.

            Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

            De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

            Voorafgaande bespreking en adviezen

            Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 op de raad van bestuur van 26 april 2023.

            Bijkomende bespreking

            Juridische grond

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
            Statuten van IGEAN dienstverlening.

            Financiële weerslag

            De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 22 juni 2023 om 18u30 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

            2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022

            3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022

            4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022

            5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 22 juni 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

          • IGEAN milieu & veiligheid - algemene vergadering 22 juni 2023.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger en Jo Genbrugge, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid tot en met 31 december 2024. 

            Brief d.d. 27 april 2023 van IGEAN milieu en veiligheid met uitnodiging voor hun algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

            Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

            Jaarverslag en jaarrekening

            Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

            De raad van bestuur van 26 april 2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

            Benoemen leden adviescomités.

            Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

            Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling. 

            Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

            Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

            De heer Karel Van Elshocht werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Kontich vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.

            De heer Karel Van Elshocht werd als lid van het adviescomité veiligheid voor de gemeente Kontich, het OCMW Kontich en het AGB Kontich eveneens vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans.

            Mevrouw Brigitte Vermeulen-Goris wordt door het WoonZorgNetwerk Edegem voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.

            De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

            Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom

            Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8 juni 2023 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16 maart 2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN milieu & veiligheid.

            In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

            Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

            Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van € 12,50 of een totaal bedrag van € 62,50 per deelnemer.  

            Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.

            Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 26 april 2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22 juni 2023 om 18u30 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

            De dagorde werd als volgt vastgelegd:

            1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

            2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022

            3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022

            4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022

            5. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités

            6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom

            Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 27 april 2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22 juni 2023 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

            1. uittreksels uit de beslissingen van de 171ste raad van bestuur van 26 april 2023.

            2. het jaarverslag 2022 met de jaarrekening 2022.

            Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

            De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

            Voorafgaande bespreking en adviezen

            Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 op de raad van bestuur van 26 april 2023.

            Bijkomende bespreking

            Juridische grond

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
            Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

            Financiële weerslag

            De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 22 juni 2023 om 18u30 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

            2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022

            3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022

            4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022

            5. Benoemen van leden adviescomités

            6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22.06.2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

          • Cipal - algemene vergadering.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.

            Mail d.d. 05 mei 2023 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

            Op donderdag 22 juni 2023 organiseert Cipal zijn algemene vergadering om 16u00 in het Technopolishuis, in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online the participeren via ons elektronisch systeem waarmee we de vorige algemene vergaderingen hebben gewerkt. We werken deze editie dus via een hybride systeem, dit om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.

            Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.

            Agenda:

            1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s).
            2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022.
            3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022.
            4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022.
            5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022.
            6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022.
            7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering.
            8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

            Een toelichtende nota betreffende de agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur zijn aan de gemeente bezorgd.

            Juridische grond

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 77.

            Statuten van Cipal.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

            Artikel 3

            Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • sociale dienst

        • A-punt

          • Lintpas, aanpassing van het reglement en voordelen - goedkeuring.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raad van resp. 24 november 2011, 23 januari 2014, 26 mei 2016, 21 december 2017, 17 december 2019 en 31 mei 2022, met goedkeuring van het reglement betreffende de Lintpas.

            Feiten, context en argumentatie

            De Lintpas heeft de bedoeling om de toegang/participatie van de meest kwetsbaren aan het sociaal, cultureel en sportief netwerk meer mogelijk te maken. Het initiatief startte in 2012 maar had niet altijd het gewenste succes. Na alle corona maatregelen waardoor participatie aan allerhande activiteiten op een zeer laag pitje stond, werd de Lintpas vorig jaar opnieuw onder de aandacht gebracht. 

            In overleg met de sociale dienst en het beleid werd aangegeven dat zowel de doelgroep als de voordelen beter afgebakend dienden te worden. Het hogere (en lokale) beleid wenst nog steeds meer aandacht te geven aan de strijd tegen de achterstelling van gezinnen én alleenstaanden voor deelname aan het sociale, culturele en sportieve leven en in het bijzonder de strijd tegen kinderarmoede. Op basis hiervan werd de doelgroep, voordien afgebakend tot gezinnen met kinderen, uitgebreid naar ook alleenstaanden met een laag inkomen. Om de doelmatigheid van de bestede middelen enigszins te bewaken, bleef de inkomensgrens van de rechthebbenden behouden op 1,5 keer het leefloon categorie personen met gezinslast of alleenstaande. Dit is eenduidig en is gelijk met de toekenning van andere premies. Als uitbreiding werden vooral de maximumbedragen voor tussenkomst verhoogd, de toegang tot de voedselbedeling werd opgenomen, alsook bleef het niet langer beperkt tot Lintse initiatieven of verenigingen. Tot slot werd de Lintpas ook geïmplementeerd in het softwaresysteem Neptunus, waardoor alle rechthebbenden na toekenning door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst een beslissingsbrief ontvangen met daarin een opsomming van alle voordelen.

            Naar aanleiding van het feit dat er zowel door de sociale dienst als het Huis van het Kind Lint een samenwerking werd aangegaan met de vzw Feestvarken, drong zich een nieuwe evaluatie van de Lintpas op:

            • FEESTvarken vzw is een onafhankelijke vereniging die voor en samen met mensen met een kwetsbaarheid strijdt tegen armoede in België. Dit doen ze onder andere door kinderen in armoede een fijne verjaardag te bezorgen, door te sensibiliseren naar het brede publiek en te wegen op het beleid.
              Samen met de gemeentelijke sociale diensten bezorgen zij verjaardagspakketten aan kinderen waarvan ouders het financieel moeilijk hebben, zonder onderscheid te maken tussen ras, nationaliteit of afkomst. Want elk kind verdient het om, samen met familie en vrienden, te genieten van zijn/haar feestdag

            - Ze vullen deze pakketten op maat voor kinderen tussen 1 en 12 jaar.
            - In elk pakket zit een cadeau, een traktatie om uit te delen in de klas en materiaal om thuis een feestje te organiseren. De waarde van een pakket bedraagt 45,00 euro, doch er werd gekozen voor een jaarlijkse bijdrage van 800,00 euro, wat uiteraard voordeliger uitkomt. De helft van deze jaarlijkse bijdrage kan gedragen worden vanuit het budget van het Huis van het Kind. Het voorstel is dat de andere helft gedragen wordt vanuit het budget van de sociale dienst en dit bijgevolg ook wordt opgenomen als bijkomend voordeel van de Lintpas.

            • Voor deelname aan de speel- en sportweken van de jeugddienst werd een korting van 50% van de werkelijk betaalde prijs voorzien door aflevering van een attest sociaal tarief. Wat echter over het hoofd werd gezien, is dat kinderen zich ook inschrijven voor jeugdkampen van andere organisaties, bv. van jeugdbewegingen, via het steunpunt "Iedereen verdient vakantie", ... Ook voor deze jeugdkampen werd in het verleden een tussenkomst via de Lintpas van 50% voorzien, met een maximum van 3 kampen per kind per jaar, doch het werd niet expliciet vermeld bij de voordelen. Het is wenselijk om dit wel apart op te nemen.

            • Het aantal uitstappen via het steunpunt "Iedereen verdient vakantie" waarvoor een tussenkomst van 50% voorzien wordt, is momenteel ongelimiteerd. Voor andere uitstappen/activiteiten van sociale, culturele of sportieve aard werd er wel een maximum van 4 toegangsbewijzen per persoon per jaar bepaald, met een maximum van 200 euro per persoon per jaar. Het is wenselijk om beide voordelen te bundelen en een tussenkomst in alle uitstappen/activiteiten te voorzien met een maximum van 200 euro per persoon per jaar.

            • De voedselbedeling en de kortingsbon voor Opnieuw & Co werden wel als voordeel opgenomen, maar hebben weinig of niets te maken met sociale, culturele of sportieve participatie. Uiteraard willen we beide voordelen graag behouden voor de meest kwetsbaren, maar lijkt het aangewezen om dit te ontkoppelen van de Lintpas,   

            Het behoort tot de autonomie van de OCMW-raad om het reglement en de voordelen dienaangaande te behandelen en goed te keuren. Het reglement past geheel in de federale reglementering betreffende de subsidiëring van de socio-culturele participatie. Het is namelijk bekend dat de minder begoeden voornamelijk om financiële redenen minder deelnemen aan het sociale, culturele en sportieve leven. Om de drempels van de participatie te verlagen, werd een federaal subsidiefonds opgericht waarvan dit project de lokale vertaling is.

            Juridische grond

            Hoofdstuk I, artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976.

            Artikel 23 van de grondwet gecoördineerd op 17 februari 1994: Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden. Die rechten omvatten o.a. het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing. Er worden OCMW 's opgericht die, onder de door deze wet bepaalde voorwaarden, tot opdracht hebben deze dienstverlening te verzekeren.

            Financiële weerslag

            Er wordt jaarlijks reeds een budget voorzien. Deze aanpassing zal weinig tot geen grote meerkost betekenen.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            Het besluit van 24 november 2011, gewijzigd in januari 2014, resp. 26 mei 2016, 21 december 2017, 17 december 2019 en 31 mei 2022 betreffende de Lintpas wordt als volgt gewijzigd:

            REGLEMENT EN VOORDELEN LINTPAS

            Artikel 1

            De gerechtigden: Alle alleenstaanden en gezinnen met of zonder kinderen ten laste EN die over een inkomen beschikken dat niet hoger is dan 1,5 keer het leefloon overeenkomstig hun categorie (alleenstaanden of personen met gezinslast, alle inkomsten inbegrepen, uitgezonderd de kinderbijslag). Het kind van voormelde ouder(s) dient tenminste 20 % van de tijd op Lints grondgebied te verblijven (co-ouderschap). Op voorstel van de maatschappelijk werker kan het BCSD om bijzondere redenen andere gerechtigden tot het voordeel toelaten (bv. individuen of gezinnen met een schuldenproblematiek in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling).                                    De gerechtigden ontvangen per gezin een beslissingsbrief van het BCSD waaruit blijkt dat zij gerechtigd zijn op de voordelen van de Lintpas. Elk gezinslid heeft recht op de voordelen van de Lintpas. De uitgaven moeten door de cliënten gepréfinancierd worden en worden door de financiële dienst terugbetaald.

            Artikel 2

            De voordelen zijn:

            1. Alle voorstellingen van Uit in Lint: 50 % van de werkelijk betaalde prijs (= automatisch recht via aflevering van een attest sociaal tarief). 
            2. Speel- & sportweken: 50 % van de werkelijk betaalde prijs (= automatisch recht via aflevering van een attest sociaal tarief). 
            3. Buitenschoolse Kinderopvang: 50 % van de werkelijk betaalde prijs (= automatisch recht via aflevering van een attest sociaal tarief). 
            4. Na voorlegging van bewijzen: 50% op de kostprijs van jeugdkampen, met een maximum van 3 kampen per jaar.
            5. Na voorlegging van bewijzen: 50 % op het lidmaatschap van alle sport-, cultuur- en sociale verenigingen (bv. gezinsbond, voetbal, … ) met een maximum van € 150 per lidmaatschap en voor maximum twee lidmaatschappen. 
            6. Deelname aan activiteiten van deze verenigingen: 50 % van de (inschrijvings-)kost. 
            7. Uitstappen/activiteiten van sociale, culturele of sportieve aard: na voorlegging van de toegangsbewijzen 50 % van de werkelijk betaalde prijs, met een maximum van € 200 per persoon per jaar. 
            8. Een verjaardagspakket op maat voor kinderen tussen 1 en 12 jaar (= lagere school) via VZW Feestvarken
            9. Directe kosten ten gevolge van onderwijsparticipatie: 50% van de uitgave aan schoolfacturen (= aankoop van schoolboeken, schoolmateriaal in functie van een bepaalde opleiding (bv. haartooi, houtbewerking, …) en uitstappen), met een maximum van € 300 per kind per jaar. 

            Artikel 3

            De procedure tot terugbetaling verloopt als volgt:

            1. Voor alle activiteiten en aanvragen: de gerechtigden betalen het volledige bedrag aan de organisator (= behalve bij een automatisch toegekend recht o.b.v. een attest), na ontvangst van het betaalbewijs zal de financiële dienst via de storting op de individuele rekening de korting binnen de twee weken uitbetalen aan de betrokkenen. De uitgaven worden eveneens geregistreerd in het softwaresysteem Neptunus. 
            2. Jaarlijks worden de gerechtigden op de Lintpas door het BCSD goedgekeurd. 

            Artikel 2

            Bekendmaking: Via het gemeentelijk informatieblad Lintfo en de website wordt het bestaan en de actualisatie van het reglement van de Lintpas terug bekend gemaakt.

          • REMI, referentiebudget voor een menswaardig leven - raamcontract - goedkeuring.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            Vast Bureau van 20 maart 2023 betreffende REMI, referentiebudget voor een menswaardig leven

            Feiten, context en argumentatie

            De sociale dienst wordt voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Om een kwaliteitsvolle en laagdrempelige dienstverlening te kunnen garanderen, werden reeds verschillende sociale toelages in het leven geroepen, alsook een steunnorm voor de toekenning van aanvullende steun. De toekenningsvoorwaarden van deze  teunnorm zijn echter door de jaren heen verouderd en bijgevolg niet meer aangepast aan de veranderde noden en behoeften. Dit heeft tot gevolg dat er soms discussies ontstaan over wat bijvoorbeeld een gezin met twee kinderen nodig heeft om een menswaardig leven te kunnen leiden, alsook gaat het vaak om een eerder subjectieve interpretatie van maatschappelijk werkers.

            Er is bijgevolg nood aan een objectieve maatstaf om de behoeftigheid van cliënten in kaart te brengen op basis van deze huidige noden en nieuwe tendensen binnen onze maatschappij.

            De referentiebudgetten voor een menswaardig inkomen en REMI-tool van CEBUD kunnen hier een antwoord op bieden. Het is een bruikbare tool die op een wetenschappelijk onderbouwde manier aangeeft hoeveel verschillende gezinstypes nodig hebben om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving. Ook wordt er rekening gehouden met indexaanpassingen en het welvaartsvast maken van de referentiebudgetten. Het is een uniform en transparant systeem dat kan ingezet worden voor de diagnose van de behoeftigheid. Het zorgt met andere woorden voor individuele, objectieve en onderbouwde argumenten om al dan niet aanvullende financiële steun te verlenen en deze binnen het OCMW te harmoniseren in ieders belang (de burger, de leden van het BCSD en de maatschappelijk werkers).

            In haar nieuw beleid wil de federale regering het gebruik van deze tool dan ook promoten door extra financiële middelen ter beschikking te stellen gedurende twee jaar (= van 1 mei 2023 tot en met 31 december 2024). Het gaat om € 35 miljoen per jaar dat verdeeld zal worden onder de deelnemende OCMW's, afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente en volgens een welbepaalde verdeelsleutel, om:

            • De REMI-licentie gratis ter beschikking te stellen van alle OCMW’s om ermee kennis te maken en om hen aan te moedigen om de tool te gebruiken;
            • De aanvullende financiële steun te dekken na gebruik van de tool.

            Het door de tool vastgestelde bedrag is overigens niet bindend voor het OCMW. REMI is een hulpmiddel om het bedrag van deze aanvullende steun te ramen, maar de beslissingsbevoegdheid blijft bij het BCSD liggen, op voorstel van de maatschappelijk werker. De toelage dekt echter slechts het bedrag van de toegekende aanvullende financiële steun tot het in de tool vastgestelde bedrag.

            Of de financiële middelen vanuit de POD MI na 2024 nog verder ter beschikking zullen gesteld worden, is momenteel nog onduidelijk. Dit zal afhangen van het beleid dat door de nieuwe federale regeling zal gevoerd worden. Desondanks blijft het een mooie opportuniteit om hier momenteel op in te tekenen.

            OCMW's waren in de mogelijkheid om hier op vrijwillige basis op in te tekenen door voor 31 maart 2023 een inschrijvingsformulier in te vullen. Omdat OCMW's die niet deelnemen in het eerste toelagejaar ook niet meer kunnen inschrijven voor het tweede jaar, werd de inschrijving reeds goedgekeurd door het Vast Bureau van 20 maart 2023. Om daadwerkelijk toegang te krijgen tot REMI, dient de OCMW-raad zich echter akkoord te verklaren met de bepalingen van het raamcontract tussen Thomas More Kempen (Expertisecentrum Budget en Financieel Welzijn) en het OCMW Lint. Dit raamcontract bevat een samenwerkingsovereenkomst, een verwerkingsovereenkomst en een beveiligingshandleiding. De OCMW-raad geeft zijn akkoord door het toetredingsdocument ondertekend terug te bezorgen aan Thomas More.

            Juridische grond

            Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's: "Art.1.: Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid."

            Regeerakkoord 2020: "Daarom stimuleert de regering de OCMW’s om op basis van het REMI-systeem, zoals ontwikkeld door het Centrum voor budgetadvies en -onderzoek (CEBUD), aanvullende financiële steun te voorzien voor huishoudens die over een ontoereikend inkomen beschikken, of dat nu gaat over een inkomen uit bijstand, uitkering of arbeid. De aanvullende financiële steun veronderstelt het meewerken aan een activeringstraject op maat (al dan niet via het bestaande GPMI)".

            KB van 22 januari 2023, houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool.

            Financiële weerslag

            De REMI-tool zal gedurende twee jaar (van 1 mei 2023 tot en met 31 december 2024) gratis ter beschikking gesteld worden aan de OCMW's om hen in staat te stellen vertrouwd te raken met de tool en het nut ervan.

            De toegekende aanvullende financiële steun zal terugbetaald worden wanneer die met behulp van de REMI-tool is beoordeeld. Deze terugbetaling zal echter beperkt zijn tot het in het Ministerieel Besluit vastgelegde bedrag dat aan het OCMW Lint wordt toegekend.

            Mogelijk zal de toelage die voorzien wordt door de POD MI om de toegekende steun te financieren dus niet volstaan. De reeds voorziene budgetten vanuit het lokaal bestuur voor
            onder andere aanvullende steun (€ 2.185,45) en niet-terugvorderbare steun (€ 12.000,00) kunnen echter mee geïntegreerd worden bij het gebruik van de REMI-tool.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Marc Verheyen
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De OCMW-raad verklaart zich akkoord met de bepalingen van het raamcontract tussen Thomas More Kempen en OCMW Lint door ondertekening van het toetredingsdocument. Dit raamcontract bevat een samenwerkingsovereenkomst, een verwerkingsovereenkomst en een beveiligingshandleiding. 

Namens OCMW-raad,

Rudy Verhoeven
voorzitter