Terug
Gepubliceerd op 27/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 27/09/2022 - 20:00 remise
Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 27/09/2022 om 20:00.

  • Algemeen

    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.

  • Openbaar

    • Normaal

      • communicatie

        • A-punt

          • Afsprakennota sociale media.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Deze nota door het MAT bekrachtigd op 14 juni 2022 en goedgekeurd op het CBS van 4 juli 2022.

            Feiten, context en argumentatie

            De dienst communicatie wenst met alle betrokken personen: alle personeelsleden en alle raadsleden afspraken te maken rond het gedrag via sociale mediakanalen.

            Denk maar aan wanneer wel én wanneer niet reageren, wie reageert wanneer en met welke tone of voice,... De verschillende aspecten staan opgesomd in bijgevoegde afsprakennota.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Bert Everaert, Michel De Prins
            Onthouders: Johan Verreyt, Karolien Aerts, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 onthoudingen
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad keurt de afsprakennota over gedrag op sociale mediakanalen goed.

          • Gemeente zonder gemeentehuis: Aanvraag subsidies voor de invoering van een 'slimme virtuele servicemedewerker' in een samenwerkingsverband regio Antwerpen - Goedkeuring.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Feiten, context en argumentatie

            Het project Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. De Europese Unie financiert het initiatief mee vanuit het economische herstelinstrument via NextGenerationEU.

            De waaier van projecten die lokale besturen kunnen indienen, is ruim:

            • Innovatieve dienstverlening aan burgers, ondernemers en verenigingen;
            • Digitale participatie om burgers beter te raadplegen, te adviseren, te laten (mee)beslissen;
            • En werkplek van de toekomst zodat medewerkers van de gemeente op decentrale locaties dicht bij de burger aan de slag kunnen.

            De omvang en complexiteit van de projecten spelen geen rol. Samenwerking tussen gemeenten, kennisdeling, hergebruik van bestaande componenten en schaalbaarheid zijn wel belangrijke aandachtspunten.

            Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inbreng van het lokale bestuur nodig.

            Omdat samenwerking binnen de regio en tussen de gemeenten een voorwaarde is, moet er een formele samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden.

            Binnen de regio Antwerpen hebben een aantal gemeenten de intentie om een projectaanvraag uit te schrijven in het kader van oproep 7 (Thematisch project met als focus innovatieve dienstverlening) van gemeente zonder gemeentehuis. De projectoproep is een middel om kennis op te doen over hoe gemeenten in de toekomst op een flexibele manier kunnen samenwerken binnen de regio. Dit ontwikkeltraject wordt ondersteund door de VVSG onder de noemer van ‘Labo Regiovorming’.

            Het lokaal bestuur Lint wil graag, samen met de andere gemeenten, de projectaanvraag indienen om een chat bot te ontwikkelen en uit te rollen. Een chat bot is een slimme virtuele servicemedewerker, die de burger begeleidt bij zijn zoektocht naar informatie op de website en sociale media van de lokale besturen.
            Chatbottechnologie wordt op een doorgedreven manier ingezet om informatie intergemeentelijk en bovenlokaal te gebruiken en daarmee de burger te informeren. Hierdoor krijgt de burger informatie binnen een ruimer kader dan alleen de eigen klassieke gemeentelijke website.
            Deze slimme virtuele servicemedewerker zal tijds- en plaats onafhankelijk en zelfs proactief extra informatie aanbieden, voorbereidend werk doen zoals gegevens aanvullen en correct doorverwijzen naar de kanalen van andere partners. Zo krijgt de burger stap voor stap assistentie bij het afhandelen van de aanvraag.
            De deadline voor het indienen van de projectaanvraag in het kader van oproep 7 is 30 september 2022.

            Een samenwerkingsovereenkomst tussen de penhouder en alle deelnemende besturen is nodig zodat de penhouder de projectaanvraag correct kan indienen.

            Deze oplossing maakt het zowel voor de burger en medewerkers makkelijker. Het online contact gaat vlotter, laagdrempeliger dan een telefonische of fysieke wachtrij en voelt toch persoonlijk aan. Tegelijk verlaagt de inzet van een digitale servicemedewerker de druk op de medewerker aan het onthaal. Het is een unieke kans om de digitale dienstverlening van de gemeenten in de regio te versterken. In dit project werkt het lokaal bestuur samen met verschillende andere gemeenten en met Digitaal Vlaanderen. De projectbegroting is nog niet volledig gedefinieerd. Er werd wel een scenario opgesteld op basis van een subsidiebedrag van € 500.000 (maximale bedrag). De  gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) wordt toegelicht in de simulatie in bijlage. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal gemeenten dat instapt, het aantal inwoners van de gemeente en de uiteindelijke projectbegroting. In de tabel wordt uitgegaan van het “worst case scenario”, waarbij de eigen bijdrage het hoogst mogelijke bedrag is. Om het project verder vorm te geven en een projectbegroting op te maken, is het noodzakelijk om een informele bevestiging te krijgen waaruit blijkt of het lokaal bestuur Lint mee wilt instappen in deze projectaanvraag. Na deze informele bevestiging wordt gevraagd om dit te bekrachtigen in een formele bevestiging in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst die volgens de administratieve modaliteiten van gemeente zonder gemeentehuis ondertekend mag worden door de algemeen directeur. Nadien moet deze samenwerkingsovereenkomst volgens het decreet door de gemeenteraadsleden goedgekeurd worden. Gezien de beperkte tijd en de nog uit te werken samenwerkingsmodaliteiten wordt de raad gegeven om de samenwerkingsovereenkomst in eerste instantie door de algemeen directeur te ondertekenen. Het spreekt voor zich dat de eigen bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst enkel in werking treedt wanneer het project goedgekeurd wordt, de benodigde subsidiëring  bekomen wordt en het project ook effectief van start kan gaan.

            Juridische gronden

            Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.

            Financiële weerslag
              10 besturen stappen in  alle besturen stappen in
            Eigen inbreng gemeente 10.000 inwoners 7.900,00 € 2.900,00 €
            Ontvangen aandeel subsidie gemeente 10.000 inwoners 31.600,00 €

            11.600,00 €

            Eigen inbreng gemeente 20.000 inwoners 14.500,00 € 5.700,00 €
            Ontvangen aandeel subsidie gemeente 20.000 inwoners 58.000,00 € 22.800,00 €

             Vanaf 2025 moet een jaarlijkse onderhoudskost voorzien worden.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1
            De gemeenteraad geeft goedkeuring om in te stappen in de projectaanvraag "Gemeente zonder gemeentehuis" samen met andere gemeenten uit de regio Antwerpen en gaat akkoord met de eigen bijdrage op basis van de simulatie.

            Artikel 2
            De nodige budgetten zullen voorzien worden in 2023.

          • Toetreding raamcontract "ICT aankoopcentrale" van de stad Brugge i.f.v. plaatsing ledschermen.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Feiten, context en argumentatie

            De dienst communicatie deed onderzoek naar de aankoop of leasing van ledschermen. Daarbij werden locatie, aannemers en technische aspecten onderzocht. Eveneens buurgemeenten werden bevraagd naar procedure, gebruiksgemak,...

            Buurgemeente Kontich zit momenteel in een ingewikkelde situatie na de gunning van de ledschermen. Om deze betwisting (zelfs tot aan de Raad van State) te vermijden, werd gezocht naar een andere oplossing met soortgelijke uitkomst.

            Stad Brugge heeft een raamovereenkomst "ICT- aankoopcentrale" voor, onder andere, audiovisuele oplossingen (perceel 11) waarop we als lokaal bestuur kunnen intekenen. Na toetreding in dit raamcontract, kan het lokaal bestuur verdere afspraken maken met Real Dolmen en Clear Channel bij uitbreiding voor de plaatsing van 2 ledschermen op het Lints grondgebied.

            Welke percelen zitten er in het raamcontract:

            1. Hardware
            2. Software
            3. Consultancy systeemondersteuning infrastructuur
            4. Software ondersteuning
            5. Switching
            6. Security
            7. Glasvezel
            8. Servers en storage
            9. GIS
            10. Draadloze netwerken
            11. Audiovisuele oplossingen
            12. Multifunctionals en printers

            Extra mogelijkheid: Clear Channel biedt ook LED-schermen aan bij de laadstations van Donkey Republic. In de verdere onderhandelingen kunnen dus meerdere locaties in overweging genomen worden.

            Andere diensten (denk aan IT en dienst omgeving - GIS) kunnen ook gebruik maken van deze toetreding voor aankopen.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad keurt de toetreding tot het raamcontract "ICT aankoopcentrale" van de stad Brugge goed.

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Brandweerbijdragen: Afrekening 2015 - werking 2014 (eindafrekening).

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            brief d.d. 15 juli 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, dienst brandweer, betreffende de opvraging van brandweerbijdragen: afrekening 2015 - werking 2014.

            Feiten, context en argumentatie

            Naar aanleiding van het schrijven kunnen we, na opzoekingswerk in mails en andere documenten, stellen dat het gemeentebestuur in het verleden geen negatief advies of bezwaar heeft ingediend tegen deze afrekening van 2015.

            Voor de uitbetaling van deze afrekening 2015 - werking 2014 wordt gunstig advies gevraagd aan de gemeenteraad.

            Financiële weerslag

            De afrekeningen werden reeds geboekt in de boekhouding, er is geen nieuwe financiële weerslag.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit voor de uitbetaling van brandweerbijdragen afrekening 2015 - werking 2014 (eindafrekening).

          • Protestantse Kerk Boechout: budgetwijziging 2022.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            De goedkeuring van het budget 2022 door de bestuursraad van de Protestantse Kerk te Boechout op 15 juni 2021 en de kennisname door de gemeente Boechout in zitting van 27 september 2021.

            De aktename van het budget 2022 van de Protestantse Kerk op de gemeenteraad van Lint op 23 november 2021.

            Feiten, context en argumentatie

            De goedkeuring van de budgetwijziging 2022 door de bestuursraad van de Protestantse Kerk te Boechout op 22 mei 2022 en de kennisname door de gemeenteraad van Boechout op 27 juni 2022. Aanpassing (vermindering) van een foutieve raming bij de exploitatie uitgaven van € 8.000,00.

            De Protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt, oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. De verantwoordelijkheden inzake het toezicht worden echter gedragen door het bestuur van de gemeente waar het hoofdgebouw zich bevindt.
            In het geval van de Protestantse kerk gaat het om 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.

            Juridische gronden

            Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikendheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.

            Het Vlaams Decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.

            Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 in verband met het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

            Het ministerieel besluit van 27 november 2006 in verband met modellen voor de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

            Omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

            Omzendbrief BB-2008/01 van 22 februari 2008 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten.

            Omzendbrief BB-2008/06 van 18 juli 2008 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

            Financiële weerslag

            In het budget 2022 van de gemeente werd een bedrag van € 1.854,61 opgenomen als bijdrage van onze gemeente aan de Protestantse Kerk Boechout (raming gebaseerd op ons aandeel van 2021).

            Registratiesleutel: MJP000331

            Beleidsveld: 0790

            Algemene rekening en omschrijving: 6494000 toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen.

            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de Protestantse Kerk Boechout.

        • B-punt

          • Kennisname goedkeuring jaarrekening lokaal bestuur Lint 2021.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
          • Opvolgingsrapportering 2022.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
      • omgeving

        • A-punt

          • Goedkeuring camerabewaking Lint.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Feiten, context en argumentatie

            Gelet op het voorbereidend dossier van het diensthoofd Omgeving van Lint, opgesteld conform de bepalingen van de omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, art. 2.1;

            Gelet op het positief advies van de korpschef van de lokale politiezone HEKLA;

            Overwegende dat de gemeente investeringen doet op het vlak van preventie en sensibilisering;

            Overwegende dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel kan vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen;

            Overwegende dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel is voor de gerichte en efficiënte politie-inzet;

            Overwegende dat de invoering van (tijdelijke) vaste bewakingscamera’s op een niet-besloten plaats voor advies voorgelegd moet worden aan de gemeenteraad voor die wegen waarvoor de gemeente bevoegd is;

            Overwegende dat de gemeenteraad daarbij de korpschef van lokale politie moet raadplegen teneinde een veiligheidsadvies te verkrijgen;

            Overwegende dat er rekening gehouden moet worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg;

            Overwegende dat de nodige waarschuwingen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt;

            Overwegende dat voorafgaand aan het gebruik van de bewakingscamera’s ook gecommuniceerd wordt via media;

            Overwegende dat de gemeente de houder is van de opname en de gemaakte beelden en dat zij in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aanduidt die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld;

            Overwegende dat de aanwezigheid van bewakingscamera’s op het grondgebied zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: aanpak van zwerfvuil, vandalisme, graffiti, overlast, gevoel van onveiligheid;

            Overwegende de toelichting gegeven door de burgemeester en de korpschef;

            Overwegende dat de gemeenteraad een positief advies dient te geven over de betrokken niet-besloten plaats(en), de perimeter en de geldigheidsduur van de plaatsing het gebruik van de (tijdelijke) vaste bewakingscamera.

            Juridische gronden

            Gelet op het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;

            Gelet op Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;

            Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288;

            Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

            Gelet op de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de Wet van 21 maart 2018, art. 5, § 2 (vaste bewakingscamera) art. 5, § 2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera);

            Gelet op het Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten;

            Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Tegenstanders: Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren
            Onthouders: Geert Verhulst, Hans Verreyt, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van (tijdelijke) vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen.

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt het reglement cameratoezicht Lint goed.

            De plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen is beperkt tot het gehele grondgebied van de gemeente Lint.

            De uitvoeringstijd voor de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s wordt beperkt tot 2 jaar na datum van gunstig advies van gemeenteraad.

            Artikel 3

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering en beheer van het camerabeleid. Het college duidt de personen aan die toegang hebben tot de opgenomen beelden en die het verzoek om inzage van de personen die gefilmd werden te behandelen. Het college duidt een verwerkingsverantwoordelijke aan, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bijhouden van het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.

          • Goedkeuring aankoop perceel Bouwenstraat 78+ van OCMW Lier.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            25 februari 2019 - Studiebureau Verhaert - Schattingsverslag.

            19 april 2022 - CBS - Voorstel aankoop Bouwenstraat - Goedkeuring.

            27 juni 2022 - OCMW-raad Lier - Verkoop Bouwenstraat, Lint - Goedkeuring.

            Feiten, context en argumentatie

            Het OCMW Lier is de eigenaar van een perceel te Lint die ten kadaster gekend zijn als Lint 1e afdeling sectie D nr 441.
            Dit perceel werd door beëdigd landmeter Verhaert gewaardeerd op € 70.000.
            Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lint besliste op 19 april 2022 om haar intentie te uiten om het perceel aan te kopen van OCMW Lier aan de schattingsprijs van € 70.000. Deze beslissing werd op 16 mei 2022 overgemaakt aan de dienst vastgoed van Lier.
            De mondelinge huur die rustte op perceel nr 441, werd beëindigd op 30 april 2022.
            Bijgevolg is het perceel dus vrij van gebruik.

            De verkoop van het perceel werd goedgekeurd door de OCMW-raad van Lier op 27 juni 2022.

            Het recht van voorkoop wordt hier uitgeoefend en het perceel wordt dus niet openbaar verkocht.

            De notarissen Van Bockrijck (Lint) en Verreth (Lier) worden aangesteld.

            De OCMW-raad Lier heeft reeds beslist om de onroerende goederen openbaar te verkopen. Echter, een onderhandse verkoop is steeds mogelijk mits er een reden van algemeen belang voorhanden is. In dit geval kan het feit dat de gemeente Lint het perceel wenst te verwerven in het kader van bebossing, een reden zijn om af te wijken van het principe van de openbare verkoop.

            Het decreet Lokaal Bestuur en de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 stellen als beginsel voorop dat bij elke onroerende vervreemding de openbare verkoop de algemene regel moet zijn en de onderhandse verkoop een uitzondering moet blijven. Als algemeen principe van goed bestuur geldt immers dat om de hoogste opbrengst te garanderen de verkoop openbaar moet zijn, tenzij mits grondige motivering hiervan kan afgeweken worden (artikel 293 decreet Lokaal Bestuur). Volgens de omzendbrief KB/ABB 2019/3 moet voor onroerende transacties de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen.

            Echter, onderhandse verkopen zijn toegestaan, mits een bijzondere motivering. In dit geval gebeurt de verkoop in het algemeen belang. Het perceel zal door de gemeente Lint bebost worden. Het klimaat en de slechte luchtkwaliteit van de steden zijn een belangrijk item. Bomen werken als een luchtfilter die luchtverontreiniging uit de lucht verwijdert en zuurstof levert. Bossen hebben tevens een positieve invloed op de lichamelijke en psychische gezondheid van de bevolking. Bossen zijn met andere woorden voor een gezond leefklimaat van groot belang. Kwalitatief beheer is bijgevolg ook zeer belangrijk. Door de grond aan de gemeente Lint te verkopen is er een garantie dat de grond degelijk en op een correcte manier beheerd zal worden.
            Een verkoop aan een derde biedt niet dezelfde garantie.
            Als lokaal bestuur is het OCMW van Lier verplicht om minstens te verkopen aan schattingsprijs. In dit geval wordt de grond gewaardeerd op € 70.000. Indien de gemeente Lint bereid is om de schattingsprijs te bieden, is ook aan deze voorwaarde voldaan.

            Juridische gronden

            Decreet Lokaal Bestuur

            Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen

            Financiële weerslag

            Dienstjaar: 2022

            Actie + omschrijving: AC000017 -- Inzetten op klimaatmitigatie en klimaatadaptatie 

            MJP nummer: MJP000032 -- Aankoop grond Bouwenstraat

            Beleidsveld: 0340 Aankoop, inrichting en beheer van natuur, groen en bos

            Algemene rekening + omschrijving: 22000000 Terreinen - gemeenschapsgoederen - Aanschaffingswaarde

             Begroting Beschikbaar Uitgave Saldo
            400.000 € 400.000 € 70.000 € 330.000 €
            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van het perceel afdeling 1 sectie D nr 441 van het OCMW Lier voor de schattingswaarde van € 70.000.

      • personeelsdienst

        • A-punt

          • Personeelsformatie gemeente - aanpassing.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022 aangaande de aanpassing van de personeelsformatie van de gemeente.

            Feiten, context en argumentatie

            In de formatie voor de technische dienst - onderhoud wordt er momenteel 6,65 FTE personeel voorzien, inclusief het hoofd. Met dit team zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de gebouwen op diverse locaties. Deze bezetting is reeds zeer krap als iedereen aanwezig is, dus tijdens de verlofperiodes wordt het nog moeilijker om op alle locaties de hoogst noodzakelijke poetswerken te kunnen uitvoeren. Door een uitbreiding van de locaties ontstaat er bijgevolg een tekort aan mankracht.

            Het bestuur heeft 2 nieuwe gebouwen aangekocht, m.n. café Prins Albert en zaal Roeland. Daarnaast heeft het bestuur ook de beschikking gekregen over een woning op de Van Putlei, een woning dat eigendom is van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Dit laatste pand werd door onze diensten omgevormd tot een buurthuis. De officiële opening is op 08 oktober 2022. Op deze 3 locaties zullen er diverse activiteiten georganiseerd worden en zal er ongetwijfeld veel volk over de vloer komen. Het spreekt dan ook voor zich dat deze locaties dienen gepoetst te worden en dat daarvoor personeel nodig is.

            Momenteel is er 6,65 FTE personeel voorzien voor het poetsen van de diverse locaties. De voltijdse verantwoordelijke poetsdienst, heeft een aanvraag ingediend om vanaf 01 januari 2023 nog 34,20u/week te werken i.p.v. 38 u/week, dus een vermindering met 0,10 FTE. Van de 5,65 FTE die door de poetsmedewerkers mogen ingevuld worden is er slechts 5,53 FTE effectief op de werkvloer aanwezig, dus een 'tekort' van 0,12 FTE.  De uitbreiding van 0,75 + 0,10 + 0,12 geeft een totaal van 0,97 FTE, afgerond 1 voltijdse oftewel 2 halftijdse tewerkstellingen.

            De personeelsformatie voor de technische dienst - onderhoud zal m.i.v. 01 oktober 2022 uitgebreid worden met 0,75 FTE, het totaal bedraagt dan 7,40 FTE, incl. de verantwoordelijke poetsdienst. Met deze uitbreiding kunnen er in praktijk 2 halftijdse poetsmedewerkers aangeworven worden.

            Juridische gronden

            Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

            Besluit van de Vlaamse regering van 2 december 2016 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007.

            Rechtspositiebesluit voor het Gemeentepersoneel, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 161.e.v.
            Financiële weerslag

            Voor de uitbreiding van de formatie met 0,75 FTE E1-E3 worden er bij een volgende budgetwijziging de nodige middelen voorzien. De uitbreiding heeft een geraamde meerkost van € 21.150/jaar.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Onthouders: Luc Van Geyte, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 16 stemmen voor, 2 onthoudingen
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad keurt de uitbreiding van de personeelsformatie voor technische dienst onderhoud goed. M.i.v. 1 oktober 2022 wordt de formatie uitgebreid met 0,75 FTE poetsmedewerker in contractueel dienstverband. Deze vacature zal ingevuld worden via een aanwervingsprocedure.

      • secretariaat

        • B-punt

          • Kennisname antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur op klacht 2022.000491 - kappen bomen Zevenhuizenstraat

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
      • sociale dienst

        • A-punt

          • VDAB - samenwerkingsovereenkomst VDAB-lokale besturen ZORA Werkt - goedkeuring

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raad van 17 december 2019 met de wijziging van interlokale vereniging Zora Wijk-werken in Zora Werkt!

            Vast Bureau van 23 mei 2022 met de wijziging in de samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale Besturen Zora

            Feiten, context en argumentatie

            In 2017-2019 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, het lokaal bestuur Mortsel en tal van andere lokale besturen onder leiding van KINA afgesloten (samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de lokale besturen Wijnegem, Essen, Mortsel, Zandhoven en Zoersel).

            Sinds 2019 zijn er contacten tussen ILV ZORA Werkt, de betrokken lokale besturen en VDAB om werk te maken van een tweede lokale samenwerkingsovereenkomst, deze keer tussen VDAB en de acht lokale besturen van ZORA Werkt. Dit resulteert in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025.

            Deze samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van ZORA Werkt en VDAB. Drie centrale ambities worden beoogd:

            1. Meer mensen aan de slag

            2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt

            3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat

            Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt de samenwerking tussen de lokale besturen, ILV ZORA Werkt en VDAB, elk vanuit de eigen deskundigheid, publieke opdracht en regierol.

            Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.

            De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.

            De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.

            Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Zora werkt! en VDAB Antwerpen. Samen worden 3 centrale ambities of thema's vastgelegd in zes actiedomeinen, die verder vertaald werden naar tal van concrete acties. De overeenkomst en bijbehorende actieplan wordt opgevolgd door een stuurgroep, het dagelijks bestuur van ZORA Werkt.

            Zes actiedomeinen:

            1. Terugdringen van jeugdwerkloosheid.

            2. Extra aandacht voor groepen in de regio die moeilijker de aansluiting vinden met de arbeidsmarkt.

            3. Het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt.

            4. Het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen, creëren kansen en opstapmogelijkheden binnen een inclusieve economie.

            5. De lokale besturen van Zora Werkt en VDAB ondersteunen bedrijven om te komen tot een lokale inclusieve economie.

            6. Levenslang leren.

            Juridische gronden

            Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Lint, VDAB en de andere lokale besturen van ZORA Werkt goed.

      • wonen

        • A-punt

          • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Zuidrand.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Brief d.d. 12 augustus 2022 van sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning.

            Feiten, context en argumentatie

            In de brief d.d. 12 augustus 2022 van De Ideale Woning wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

            Juridische gronden

            Rechtsgrond
            Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

            Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

            Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

            De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).

            Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).

            Juridisch kader

            In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1
            De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning tot en met 30 juni 2023.

            Artikel 2
            De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

          • Verordening conformiteitsattest – aanpassing beperken invoeren gasboete en aanpassen betalend conformiteitsattest.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraad 25 juni 2019 met goedkeuring van het subsidiedossier.

            Feiten, context en argumentatie

            Algemeen
            Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
            Tijdens de zitting van 25 juni 2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:

            • Verplichte activiteit 2_3: een strategie uitwerken over de toepassing van de gemeentelijke instrumenten voor de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium
            • Aanvullende activiteit 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties
            • Aanvullende activiteit 2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijk conformiteitsattesten opvolgen
            • Eigen voorstel: Een handhavend en sanctionerend woningkwaliteitsbeleid.

            Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 27 oktober 2020 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
            Intussen is het wetgevend kader aangepast op basis waarvan er voorgesteld wordt de verordening aan te passen.

            GAS voorzien
            De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.

            Om de verplichting meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. Door een recente wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Het niet aanvragen van dit attest kan dan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van € 350. Het niet aanvragen van een conformiteitsattest kan enkel het eerste jaar (éénmalig) na de aangetekende zending gesanctioneerd worden met een administratieve sanctie, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van € 350.

            De gemeente wenst gebruik te maken van deze mogelijkheid en stelt daarom voor de huidige verordening in die zin aan te passen.

            Juridische gronden

            Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020.
            De Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3, artikel 3.1-7, 3.2 en 3.9 en deel 2 van boek 2 en art. 3.4-10).
            Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
            Ministerieel besluit van 17 februari 2020: Goedkeuring IVLW Zuidrand 1.
            Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 2, §1 en artikel 3, 3°.

            Adviezen

            Huisvestingsambtenarenoverleg IVLW Zuidrand 1 van 18 januari 2021, 24 juni 2021, 28 april 2022 en 14 juni 2022.
            Stuurgroep IVLW naam op 31 maart 2022 en 9 juni 2022.
            Lokaal woonoverleg op 10 juni 2022.
            College van burgemeester en schepenen op 29 augustus 2022.

            Financiële weerslag

            De aanpassing van de verordening conformiteitsattesten heeft als gevolg dat de budgetsleutel wordt overgedragen.  Voordien werden deze inkomsten gebudgetteerd op een inkomsten sleutel van belastingen met beleidsveld 0020. Aangezien het geen belasting meer is, maar wel een GAS-boete, gaan we dit budgetteren op onderstaand budget:
            MJP001481 GAS-boetes, BV 0480 // ARK 73900000 .
            Als niet voldaan wordt aan de verplichting om jaarlijks een conformiteitsattest aan te vragen, dan moet dit vastgesteld worden door een bevoegde vaststellende ambtenaar, die deze vaststelling overmaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De gemeente heeft IGEAN milieu & veiligheid aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De kosten voor de verwerking van deze dossiers worden aangerekend in het kader van de intergemeentelijke GAS-werking. De GAS-boete wordt rechtstreeks betaald op een rekening van de gemeente.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 oktober 2020, wordt opgeheven en door volgende gemeentelijke verordening conformiteitsattesten vervangen:

            De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten:

            Artikel 1
            Elke eigenaar en verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke wooneenheid een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
            Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
            vanaf 1 januari 2021: woningen van 40 jaar en ouder
            vanaf 1 januari 2026: woningen van 30 jaar en ouder
            vanaf 1 januari 2029: woningen van 20 jaar en ouder

            Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.

            Artikel 2
            De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:
            >/= 5 gebreken is 5 jaar
            </= 4 gebreken is 10 jaar

            Artikel 3
            Het aanvragen van een eerste conformiteitsattest is gratis, echter mag de gemeente voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest een vergoeding vragen.
            De gemeenteraad stelt de vergoeding vast voor aanvragen die reeds een weigering van een conformiteitsattest hebben ontvangen, deze vergoeding is conform het retributiereglement vastgesteld en kan jaarlijks geïndexeerd worden.

            Vanaf 2029 zullen alle conformiteitsattesten betalend zijn.

            Artikel 4
            Inbreuken op bepalingen van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van € 350 en wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

            Artikel 5
            Deze verordening treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023.

    • Extra

      • secretariaat

        • A-punt

          • Toegevoegd punt Open Vld - Voorstelling en betrokkenheid bij intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Mail d.d. 18 september 2022 van raadslid Luc Van Geyte - Open Vld.

            Feiten, context en argumentatie

            Toelichting:
            Ons Lokaal Bestuur heeft vertegenwoordigers in de vele (IG) samenwerkingsverbanden. Deze vertegenwoordigers zijn door de gemeenteraad gekozen om met de standpunten & visies van het Lokaal Bestuur naar deze vergaderingen te gaan.
            Onze gemeente heeft zo meer dan 20 intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Niet van alle IGS wordt er regelmatig door de vertegenwoordiger teruggekoppeld naar de gemeenteraad.
            Om meer duidelijkheid te geven van deze samenwerkingsverbanden stelt onze fractie voor om vanaf de eerstvolgende gemeenteraad, telkens 1 samenwerkingsverband per gemeenteraad door de vertegenwoordiger gedurende 10 minuten toe te lichten. (wie is vertegenwoordiger, wat zijn doelstellingen, enz...)
            Dit voorstel is niet ter vervanging van de rapportering van de vertegenwoordigers.

            Voorstel tot beslissing:
            De gemeente heeft met verschillende partners een samenwerkingsverband.
            Vanaf de volgende gemeenteraad zal er telkens per gemeenteraad 1 samenwerkingsverband gedurende 10 minuten toegelicht worden door de vertegenwoordiger.

            Besluit

            Enig artikel

            Punt is niet ter stemming voorgelegd.

Namens Gemeenteraad,

Rudy Verhoeven
voorzitter