Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

Besluit  OCMW-raad

di 19/11/2024 - 21:30

Wijziging administratiekost dienst huishoudhulp

Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
Caroline Van der Heyden, schepen
Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
Voorgeschiedenis

Wijziging doorrekening administratiekost per dienstencheque (ingangsdatum 1 April 2023)

Goedgekeurd reglement dienst huishoudhulp OCMW-raad 28 januari 2020.
Goedgekeurd aanpassing reglement dienst huishoudhulp, toevoeging administratiekost OCMW-raad 28 maart 2023.
Feiten, context en argumentatie

De administratieve kosten blijven steeds in stijgende lijn gaan, waaronder ook voor de dienst huishoudhulp. De subsidies die het Lokaal Bestuur ontvangt, hebben enkel betrekking op de effectief gepresteerde poetsuren. Uiteraard zijn er aan deze dienst nog andere kosten verbonden, die niet vergoed worden door de subsidies van de Vlaamse Overheid.

Deze kosten hebben betrekking op onder andere het diensthoofd huishoudhulp, dewelke de planningen opmaakt en begeleiding biedt aan de poetsmedewerkers van deze dienst.

Bijkomend dienen de dienstencheques ook nog aangeschaft en doorgerekend te worden aan de genieter (diensthoofd - boekhouding).

Dit alles is zeer arbeidsintensief en wordt onder geen enkele vorm vergoed door de Vlaamse Overheid.

Om deze extra kosten deels te compenseren, wordt er voorgesteld om de administratiekost te verhogen van € 0,90 naar € 1,90 per gepresteerd uur door de huishoudhulp.

Momenteel bedraagt de prijs per dienstencheque € 9,00 en € 0,90 administratiekost. Bij wijziging administratiekost zal de bijdrage per uur stijgen van € 9,90 naar € 10,90.

Steeds meer dienstencheque - ondernemingen hebben ondertussen de administratiekost aangepast.

Deze administratiekosten zullen mee verrekend worden in de uitgaande factuur, die één maal per kwartaal wordt opgesteld, en dit met ingang vanaf 01  Januari 2025.

Juridische grond

De wetgeving omtrent dienstencheques vermeld niets over facturatie van bijkomende kosten aan de gebruiker van het systeem. Dit betekent dat onze erkende dienstencheque - onderneming extra kosten mag doorrekenen bovenop de prestatie van de huishoudhulp. Doch dienen een aantal regels gerespecteerd te worden.

Financiële weerslag

Dienstjaar: 2025

Actie en omschrijving: AC000075 Mens en welzijn

MJP nummer: MJP001098

Beleidsveld: 0948 Huishoudhulp

Algemene rekening en omschrijving: 70000000 Facturatie dienstverleningen

Begroting

Doorrekening administratiekost

133.650,00 €

11.300,00 €

Doorrekening administratiekost (stijging vanaf 01 Januari 2025) 

Schatting: 11.300 cheques x € 1,90 = € 21.470,00 ( 11.300 cheques x € 0,90 = € 10.170,00)

Dit maakt voor het jaar 2025 een extra inkomst van € 11.300,00.

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
Onthouders: Hans Verreyt, Rozemarijn Van Cauteren
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel

OCMW-raad keurt onderstaande wijziging goed van het reglement "administratiekost dienst huishoudhulp".

Reglement dienst huishoudhulp van het Lokaal bestuur Lint

Artikel 1

De huishoudhulp helpt  met het dagelijks onderhoud van de woning. Dit basispakket bestaat uit afstoffen, stofzuigen, dweilen, schuren, ramen poetsen en het bedlinnen verversen.

Na overleg kan dit basispakket uitgebreid worden met wassen en strijken, afwassen en dringende boodschappen (per fiets of te voet). Deze uitbreiding kan max 1 uur in beslag nemen van de voorziene 4 uur hulp.

Artikel 2

De huishoudhulp werkt in blokken van 4 uur met een minimum van 4 uur per 14 dagen en een maximum van 4 uur per week. Een blok is ofwel ‘s ochtends van 8-12u of in de namiddag van 13-17u. Het is een gunst van de gebruiker om de huishoudhulp een pauze toe te staan. De gebruiker dient aanwezig te zijn als de huishoudhulp het werk aanvat en beëindigt.

Artikel 3

De gebruiker betaalt 1 cheque per gepresteerd uur. Er wordt gewerkt met elektronische dienstencheques. De kostprijs van deze cheques bedraagt €9,00, exclusief administratiekost van €1,90 per cheque.

De gebruiker geeft volmacht aan het Lokaal bestuur van Lint om een gebruikersnummer aan te vragen bij de opdrachthoudende onderneming. De aankoop en het beheer van de elektronische dienstencheques zal, voor het comfort van de gebruiker, gebeuren door het Lokaal bestuur Lint. De huishoudhulp laat de werklijst, waarop de gepresteerde uren zijn geregistreerd, aftekenen door de gebruiker. Op basis van deze afgetekende werklijst, wordt door het Lokaal bestuur Lint driemaandelijks een factuur bezorgd aan de gebruiker. Indien gewenst kan dit gebeuren via domiciliëring. Dit document is verkrijgbaar op eenvoudige vraag.

Artikel 4

De huishoudhulpen werken met de producten en materialen die aanwezig zijn (in voldoende mate en goede staat) bij de gebruiker.

Artikel 5

Indien de gebruiker voor langere tijd afwezig is, moet de gebruiker dit minstens 5 werkdagen vooraf melden aan de dienst huishoudhulp. Bij afwezigheden van meer dan 1 week moet dit minstens 10 werkdagen op voorhand gemeld worden. Zo kan er een andere werkplek voor de huishoudhulp gezocht worden. Alle communicatie verloopt met de dienst huishoudhulp. (tel. 03 460 18 70 of GSM 0477/34.25.26)

De afwezigheid melden aan de huishoudhulp is niet voldoende.

Indien de gebruiker de hulp gedurende lange tijd wil annuleren, kan niet gegarandeerd worden dat de vaste huishoudhulp kan terugkeren.

Indien de gebruiker laattijdig of niet afmeldt, betekent dit een mogelijk onverwacht inkomstenverlies voor het Lokaal bestuur Lint. Indien het Lokaal bestuur Lint geen andere oplossing vindt voor de huishoudhulp, wordt de geplande hulp toch aangerekend aan de waarde van de wettelijke gesubsidieerde tegenwaarde van de dienstencheques geldend op dat moment.

Artikel 6

Wijzigingen van afspraken worden steeds geregeld met de coördinator zorgloket en niet met de huishoudhulp zelf. Dit om misverstanden en ongemakken te vermijden.

Ziekte is geen reden om de hulp te annuleren. Samen met de huishoudhulp kunnen de taken zo ingedeeld worden dat de zieke persoon toch de nodige rust kan genieten.

Artikel 7

Bij afwezigheid van de huishoudhulp, neemt de dienst zelf contact op met  de gebruiker en wordt er eventuele vervanging voorzien.

Artikel 8

Bij stopzetting van de huishoudhulp is er een opzegtermijn van 2 maanden vanaf de kennisgeving. 

Artikel 9

Schadegevallen moeten gemeld worden bij de dienst huishoudhulp. Het Lokaal bestuur Lint is verzekerd voor materiële schade die haar werknemers toebrengen bij de gebruikers en zal een aangifte indienen bij de verzekeringsmaatschappij. De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij die tevens de schadevergoeding betaalt na aanvaarding van het schadegeval.

Artikel 10

Het Lokaal bestuur Lint heeft een arbeidsongevallenverzekering en staat in voor de wettelijk, verschuldigde vergoedingen wanneer de huishoudhulp het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of verplaatsing op weg van of naar het werk.

Artikel 11

Diefstal moet ONMIDDELLIJK gemeld worden aan de dienst huishoudhulp en politie.

Artikel 12

Respectvol omgaan met elkaar is een waardevol iets. Dit geldt steeds voor beide partijen. Er wordt geen enkele vorm van discriminatie of racisme getolereerd. Het lokaal bestuur Lint geeft elk individu gelijke kansen.

De huishoudhulp respecteert het beroepsgeheim, wat betekent dat hij/zij met derden niet over gebruikers, collega’s en interne dienst aangelegenheden praat.

Bovendien mag de huishoudhulp geen fooien of geschenken aanvaarden.

De huishoudhulpen werken steeds onder de verantwoordelijkheid van het Lokaal bestuur Lint. Alle communicatie, bijkomende vragen, problemen of klachten over de huishoudhulpen, dienen dan ook via deze dienst te verlopen. Hiervoor kan u terecht bij volgende persoon;

 

Coördinator zorgloket

Liersesteenweg 52

(Ingang WZC - Zonnestraal)

2547 Lint

Telefoon: 03 460 18 62

Bij ernstige en zwaarwichtige klachten, kan de gebruiker bij de algemeen directeur van het Lokaal Bestuur Lint terecht.