Terug
Gepubliceerd op 30/01/2025

Notulen  OCMW-raad

di 19/11/2024 - 21:30 OC DWM - congreszaal
Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
Caroline Van der Heyden, schepen
Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/11/2024 om 21:00.

  • Algemeen

    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
      Caroline Van der Heyden, schepen
      Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de OCMW-raad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
      Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
      Onthouders: Ilse Todts
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Enig artikel

      De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.

  • Openbaar

    • Normaal

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Wijziging administratiekost dienst huishoudhulp

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Wijziging doorrekening administratiekost per dienstencheque (ingangsdatum 1 April 2023)

            Goedgekeurd reglement dienst huishoudhulp OCMW-raad 28 januari 2020.
            Goedgekeurd aanpassing reglement dienst huishoudhulp, toevoeging administratiekost OCMW-raad 28 maart 2023.
            Feiten, context en argumentatie

            De administratieve kosten blijven steeds in stijgende lijn gaan, waaronder ook voor de dienst huishoudhulp. De subsidies die het Lokaal Bestuur ontvangt, hebben enkel betrekking op de effectief gepresteerde poetsuren. Uiteraard zijn er aan deze dienst nog andere kosten verbonden, die niet vergoed worden door de subsidies van de Vlaamse Overheid.

            Deze kosten hebben betrekking op onder andere het diensthoofd huishoudhulp, dewelke de planningen opmaakt en begeleiding biedt aan de poetsmedewerkers van deze dienst.

            Bijkomend dienen de dienstencheques ook nog aangeschaft en doorgerekend te worden aan de genieter (diensthoofd - boekhouding).

            Dit alles is zeer arbeidsintensief en wordt onder geen enkele vorm vergoed door de Vlaamse Overheid.

            Om deze extra kosten deels te compenseren, wordt er voorgesteld om de administratiekost te verhogen van € 0,90 naar € 1,90 per gepresteerd uur door de huishoudhulp.

            Momenteel bedraagt de prijs per dienstencheque € 9,00 en € 0,90 administratiekost. Bij wijziging administratiekost zal de bijdrage per uur stijgen van € 9,90 naar € 10,90.

            Steeds meer dienstencheque - ondernemingen hebben ondertussen de administratiekost aangepast.

            Deze administratiekosten zullen mee verrekend worden in de uitgaande factuur, die één maal per kwartaal wordt opgesteld, en dit met ingang vanaf 01  Januari 2025.

            Juridische grond

            De wetgeving omtrent dienstencheques vermeld niets over facturatie van bijkomende kosten aan de gebruiker van het systeem. Dit betekent dat onze erkende dienstencheque - onderneming extra kosten mag doorrekenen bovenop de prestatie van de huishoudhulp. Doch dienen een aantal regels gerespecteerd te worden.

            Financiële weerslag

            Dienstjaar: 2025

            Actie en omschrijving: AC000075 Mens en welzijn

            MJP nummer: MJP001098

            Beleidsveld: 0948 Huishoudhulp

            Algemene rekening en omschrijving: 70000000 Facturatie dienstverleningen

            Begroting

            Doorrekening administratiekost

            133.650,00 €

            11.300,00 €

            Doorrekening administratiekost (stijging vanaf 01 Januari 2025) 

            Schatting: 11.300 cheques x € 1,90 = € 21.470,00 ( 11.300 cheques x € 0,90 = € 10.170,00)

            Dit maakt voor het jaar 2025 een extra inkomst van € 11.300,00.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Hans Verreyt, Rozemarijn Van Cauteren
            Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 onthoudingen
            Besluit

            Enig artikel

            OCMW-raad keurt onderstaande wijziging goed van het reglement "administratiekost dienst huishoudhulp".

            Reglement dienst huishoudhulp van het Lokaal bestuur Lint

            Artikel 1

            De huishoudhulp helpt  met het dagelijks onderhoud van de woning. Dit basispakket bestaat uit afstoffen, stofzuigen, dweilen, schuren, ramen poetsen en het bedlinnen verversen.

            Na overleg kan dit basispakket uitgebreid worden met wassen en strijken, afwassen en dringende boodschappen (per fiets of te voet). Deze uitbreiding kan max 1 uur in beslag nemen van de voorziene 4 uur hulp.

            Artikel 2

            De huishoudhulp werkt in blokken van 4 uur met een minimum van 4 uur per 14 dagen en een maximum van 4 uur per week. Een blok is ofwel ‘s ochtends van 8-12u of in de namiddag van 13-17u. Het is een gunst van de gebruiker om de huishoudhulp een pauze toe te staan. De gebruiker dient aanwezig te zijn als de huishoudhulp het werk aanvat en beëindigt.

            Artikel 3

            De gebruiker betaalt 1 cheque per gepresteerd uur. Er wordt gewerkt met elektronische dienstencheques. De kostprijs van deze cheques bedraagt €9,00, exclusief administratiekost van €1,90 per cheque.

            De gebruiker geeft volmacht aan het Lokaal bestuur van Lint om een gebruikersnummer aan te vragen bij de opdrachthoudende onderneming. De aankoop en het beheer van de elektronische dienstencheques zal, voor het comfort van de gebruiker, gebeuren door het Lokaal bestuur Lint. De huishoudhulp laat de werklijst, waarop de gepresteerde uren zijn geregistreerd, aftekenen door de gebruiker. Op basis van deze afgetekende werklijst, wordt door het Lokaal bestuur Lint driemaandelijks een factuur bezorgd aan de gebruiker. Indien gewenst kan dit gebeuren via domiciliëring. Dit document is verkrijgbaar op eenvoudige vraag.

            Artikel 4

            De huishoudhulpen werken met de producten en materialen die aanwezig zijn (in voldoende mate en goede staat) bij de gebruiker.

            Artikel 5

            Indien de gebruiker voor langere tijd afwezig is, moet de gebruiker dit minstens 5 werkdagen vooraf melden aan de dienst huishoudhulp. Bij afwezigheden van meer dan 1 week moet dit minstens 10 werkdagen op voorhand gemeld worden. Zo kan er een andere werkplek voor de huishoudhulp gezocht worden. Alle communicatie verloopt met de dienst huishoudhulp. (tel. 03 460 18 70 of GSM 0477/34.25.26)

            De afwezigheid melden aan de huishoudhulp is niet voldoende.

            Indien de gebruiker de hulp gedurende lange tijd wil annuleren, kan niet gegarandeerd worden dat de vaste huishoudhulp kan terugkeren.

            Indien de gebruiker laattijdig of niet afmeldt, betekent dit een mogelijk onverwacht inkomstenverlies voor het Lokaal bestuur Lint. Indien het Lokaal bestuur Lint geen andere oplossing vindt voor de huishoudhulp, wordt de geplande hulp toch aangerekend aan de waarde van de wettelijke gesubsidieerde tegenwaarde van de dienstencheques geldend op dat moment.

            Artikel 6

            Wijzigingen van afspraken worden steeds geregeld met de coördinator zorgloket en niet met de huishoudhulp zelf. Dit om misverstanden en ongemakken te vermijden.

            Ziekte is geen reden om de hulp te annuleren. Samen met de huishoudhulp kunnen de taken zo ingedeeld worden dat de zieke persoon toch de nodige rust kan genieten.

            Artikel 7

            Bij afwezigheid van de huishoudhulp, neemt de dienst zelf contact op met  de gebruiker en wordt er eventuele vervanging voorzien.

            Artikel 8

            Bij stopzetting van de huishoudhulp is er een opzegtermijn van 2 maanden vanaf de kennisgeving. 

            Artikel 9

            Schadegevallen moeten gemeld worden bij de dienst huishoudhulp. Het Lokaal bestuur Lint is verzekerd voor materiële schade die haar werknemers toebrengen bij de gebruikers en zal een aangifte indienen bij de verzekeringsmaatschappij. De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij die tevens de schadevergoeding betaalt na aanvaarding van het schadegeval.

            Artikel 10

            Het Lokaal bestuur Lint heeft een arbeidsongevallenverzekering en staat in voor de wettelijk, verschuldigde vergoedingen wanneer de huishoudhulp het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of verplaatsing op weg van of naar het werk.

            Artikel 11

            Diefstal moet ONMIDDELLIJK gemeld worden aan de dienst huishoudhulp en politie.

            Artikel 12

            Respectvol omgaan met elkaar is een waardevol iets. Dit geldt steeds voor beide partijen. Er wordt geen enkele vorm van discriminatie of racisme getolereerd. Het lokaal bestuur Lint geeft elk individu gelijke kansen.

            De huishoudhulp respecteert het beroepsgeheim, wat betekent dat hij/zij met derden niet over gebruikers, collega’s en interne dienst aangelegenheden praat.

            Bovendien mag de huishoudhulp geen fooien of geschenken aanvaarden.

            De huishoudhulpen werken steeds onder de verantwoordelijkheid van het Lokaal bestuur Lint. Alle communicatie, bijkomende vragen, problemen of klachten over de huishoudhulpen, dienen dan ook via deze dienst te verlopen. Hiervoor kan u terecht bij volgende persoon;

             

            Coördinator zorgloket

            Liersesteenweg 52

            (Ingang WZC - Zonnestraal)

            2547 Lint

            Telefoon: 03 460 18 62

            Bij ernstige en zwaarwichtige klachten, kan de gebruiker bij de algemeen directeur van het Lokaal Bestuur Lint terecht.


             


      • secretariaat

        • A-punt

          • Igean MV - buitengewone algemene vergadering

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger en raadslid Jo Genbrugge als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van Igean Milieu & Veiligheid tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 18 oktober 2024 van Igean MV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

            Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23 november 2021.

            Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

            Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

            Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar. 

            Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

            De raad van bestuur van 16 oktober 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025 evenals aan de begroting 2025. 

            De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

            Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage

            Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.

            Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds. 

            Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2025 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.

            Een korte nota over de activiteiten 2024 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.

            De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.

            Goedkeuren uittreding deelnemers

            In zitting van 23 september 2024 heeft Borsbeek beslist om de bestaande beheersoverdrachten van Borsbeek aan IGEAN milieu & veiligheid stop te zetten per 31 december 2024.

            Het betreft hier een gehele uittreding van Borsbeek uit IGEAN milieu & veiligheid in het kader van de vrijwillige fusie van Borsbeek en de stad Antwerpen.

            Artikel 422 van het decreet lokaal bestuur legt het beslissingsrecht over een gehele of gedeeltelijke uittreding van een deelnemer in handen van de algemene vergadering.

            Kennisname ontwerpteksten ondernemingsplan

            Artikel 459 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN in de loop van het eerste werkingsjaar na het jaar waarin verkiezingen voor de algehele hernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, een nieuw ondernemingsplan voor de komende 6 jaar moet opmaken.  Dit ondernemingsplan bevat een evaluatierapport over de werking van de vereniging.  

            IGEAN heeft de ontwerpdocumenten voorbereid en legt deze ter kennisgeving voor aan de buitengewone algemene vergadering.

            Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 16 oktober 2024 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 om 19u00 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

            De dagorde werd als volgt vastgelegd:

            1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025.

            2. Goedkeuren van de begroting 2025.

            3. Bepalen bijdrage innovatiefonds 2025.

            4. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

            5. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024” en ondernemingsplan - “Samen naar 2030”.

            Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 18 oktober 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

            1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 16 oktober 2024.

            2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.

            3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2025.

            4. de nota over het innovatiefonds.

            5. de ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan “Horizon 2024” en ondernemingsplan “Samen naar 2030”.

            Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

            De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. 

            Artikel 432 van het decreet en artikel 35§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
            Juridische grond

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
            Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 27 november 2024 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025.

            2. Goedkeuren van de begroting 2025.

            3. Bepalen bijdrage innovatiefonds 2025.

            4. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

            5. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024” en ondernemingsplan - “Samen naar 2030”.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 27 november 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

          • Igean DV - buitengewone algemene vergadering 27 november 2024

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van burgemeester Harry Debrabandere als vertegenwoordiger en raadslid Hans Devriese als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op alle algemene vergaderingen van Igean Dienstverlening tot en met 31 december 2024.

            OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2022 met aanstelling van burgemeester Rudy Verhoeven als vertegenwoordiger van de gemeente op alle algemene vergaderingen van Igean Dienstverlening tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 18 oktober 2024 van Igean DV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de jaarvergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de jaarvergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25 januari 2021.

            Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23 november 2021.

            Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

            Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

            Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar. 

            Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

            De raad van bestuur van 16 oktober 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025 evenals aan de begroting 2025. 

            De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

            Goedkeuren uittreding deelnemers

            In zitting van 23 september 2024 heeft Borsbeek beslist om de bestaande samenwerking voor het Energiek huis met IGEAN dienstverlening stop te zetten per 31 december 2024. 

            Het betreft hier een gedeeltelijke uittreding van Borsbeek uit IGEAN dienstverlening in het kader van de vrijwillige fusie van Borsbeek en de stad Antwerpen.

            Artikel 422 van het decreet lokaal bestuur legt het beslissingsrecht over een gehele of gedeeltelijke uittreding van een deelnemer in handen van de algemene vergadering.  

            Kennisname ontwerpteksten ondernemingsplan

            Artikel 459 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN in de loop van het eerste werkingsjaar na het jaar waarin verkiezingen voor de algehele hernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, een nieuw ondernemingsplan voor de komende 6 jaar moet opmaken.  Dit ondernemingsplan bevat een evaluatierapport over de werking van de vereniging.  

            IGEAN heeft de ontwerpdocumenten voorbereid en legt deze ter kennisgeving voor aan de buitengewone algemene vergadering.

            Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 16 oktober 2024 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 om 19u00 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

            De dagorde werd als volgt vastgelegd:

            1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025.

            2. Goedkeuren van de begroting 2025.

            3. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

            4. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024” en ondernemingsplan - “Samen naar 2030”.

            Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 18 oktober 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

            1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 16 oktober 2024.

            2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.

            3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2025.

            4. de ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan “Horizon 2024” en ondernemingsplan “Samen naar 2030”.

            Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

            De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

            Juridische grond

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
            Statuten van IGEAN dienstverlening.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Johan Verreyt, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 27 november 2024 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025.

            2. Goedkeuren van de begroting 2025.

            3. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

            4. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024” en ondernemingsplan - “Samen naar 2030”.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 27 november 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

          • Thuisrand - Algemene vergadering 28 november 2024

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 30 april 2019 waarin Georges Nagels, raadslid, aangesteld wordt als vertegenwoordiger van OCMW Lint voor de algemene vergaderingen van De Ideale Woning tot en met 31 december 2024.

            Gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 met beslissing dat de vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van cvba De Ideale Woning blijft zetelen als vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de BV Thuisrand.

            Mail d.d. 28 november 2024 van Thuisrand met uitnodiging voor hun algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Thuisrand organiseert de algemene vergadering op donderdag 28 november 2024, om 20u00. Deze algemene vergadering zal online doorgaan via Teams.

            Dagorde:

            1. Toelichting jaarverslag : financieel, verhuringen, projecten, organisatie.
            2. Verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris revisor over het dienstjaar 2023.
            3. Goedkeuring van de jaarrekening op 31 december 2023, opgemaakt en uitgedrukt in euro.
            4. Bestemming van het resultaat van het boekjaar.
            5. Kwijting aan de Bestuurders en aan de Commissaris revisor.
            6. Bijzondere kwijting aan de Bestuurders voor het laattijdig presenteren van de jaarrekening en
            het laattijdig houden van de algemene vergadering (overtreding vennootschapswetgeving en
            statuten), als gevolg van bijzondere omstandigheden.
            7. Aandeelhouders Thuisrand
               a. Verzoeken tot uittreding van aandeelhouders
               b. Toelichting bij systeem en planning squeeze-out.
            8. Varia.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Tegenstanders: Hans Verreyt, Rozemarijn Van Cauteren
            Onthouders: Johan Verreyt, Luc Van Geyte, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 11 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De OCMW-raad keurt de agenda goed.

            Artikel 2

            Georges Nagels, raadslid, zal OCMW Lint vertegenwoordigen op de online algemene vergadering van Thuisrand op 28 november 2024 om 20u00.

            Artikel 3

            Om te voldoen aan de statutaire voorschriften, zal de afgevaardigde drager zijn van een volmacht, die door de gemeente te verstrekken is bij beslissing van de bevoegde personen.

        • B-punt

          • Kennisname ontslag raadslid Geert Verhulst

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
      • sociale dienst

        • A-punt

          • Minimale levering voor aardgas en exclusief nachttarief elektriciteit 2024 - 2025

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Karolien Aerts, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raad van 23 december 2010 over de regeling van het recht op minimumlevering van aardgas.

            Besluit Vast Bureau van 8 november 2021.

            Besluit OCMW-raad van 23 november 2021.

            Besluit Vast Bureau van 31 oktober 2022.

            Besluit OCMW-raad van 22 november 2022.

            Besluit Vast Bureau van 23 oktober 2023.

            Besluit OCMW-raad van 21 november 2023.

            Feiten, context en argumentatie

            Het decreet van 20 december 1996 ( B.S. 8 februari 1997) tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water kwam tot stand omdat de praktijk uitwees dat er steeds meer mensen zijn die een aantal basisvoorzieningen zoals huisvesting en elementaire nutsvoorzieningen niet meer kunnen betalen. Veel van die mensen beschikken niet over de nodige middelen om te overleven; ze leven m.a.w. in bittere armoede.

            De energieleveranciers in ons land kregen steeds meer te maken met slechte betalers. Het gevolg was dan ook dat het alsmaar vaker voorkomt dat elektriciteit, gas en water moesten worden afgesloten. Toch is het zonder enige twijfel in onze maatschappij mensonwaardig om mensen in bepaalde omstandigheden van de ene op de andere dag alle basisvoorzieningen te ontnemen. Bovendien is het ontberen van een aantal basisvoorzieningen nefast voor de volgende generaties, temeer daar het de “generatie-armoede” in de hand werkt. Daarom was er behoefte aan een regeling die een minimumlevering van elektriciteit, gas en water garandeert, alsook kwam de minimale levering aardgas tijdens de wintermaanden in 2010 tot stand.

            Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (= vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen.

            De Vlaamse Regering gaf op 19 oktober 2022 haar definitieve goedkeuring aan maatregelen om de impact van de hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen opnieuw berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen. Er wordt rekening gehouden met de tabel vastgesteld door de Vlaamse minister van Energie betreffende de hoeveelheid aardgas of elektriciteit die de huiselijke afnemer nodig heeft om tot het einde van de winterperiode te beschikken over een minimale verwarming van de woning. Deze periode wordt gedefinieerd van 1 november tot en met 31 maart. De tabel bevat de bedragen die per halve maand binnen deze regeling kunnen worden toegekend. In de toepassingsperiode 2024 – 2025 zullen OCMW’s die instappen in het systeem de gebruikelijke 70% van de bedragen kunnen terugvorderen bij de netbeheerder.

            Gezinnen bij wie een budgetmeter geplaats werd, zullen proactief uitgenodigd worden door de sociale dienst op basis van de lijst die hiervoor ter beschikking gesteld wordt door de netbeheerder.

            Juridische grond

            De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW, inzonderheid art. 57 § 4.

            Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.

            Het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

            Het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 2009 betreffende de sociale openbare dienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteit- en aardgasmarkt, wat betreft de invoering van een minimale levering van aardgas tijdens de winterperiode.

            De omzendbrief van 22 november 2010 dienaangaande van de Vlaamse minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale economie en van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

            Financiële weerslag

            Deze winterperiode kan de gebruikelijke 70% van de toegekende bedragen teruggevorderd worden bij Fluvius. De resterende 30% kan ofwel ten laste genomen worden door het OCMW, wat te bepalen is door het bijzonder comité voor de sociale dienst, of kan na de wintermaanden teruggevorderd worden bij de gezinnen zelf.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De OCMW-raad beslist naar jaarlijkse gewoonte verder gebruik te maken van het systeem van minimale levering voor aardgas, alsook exclusief nachttarief elektriciteit 2024 – 2025.

Namens OCMW-raad,

Rudy Verhoeven
voorzitter