Terug
Gepubliceerd op 30/01/2025

Besluit  OCMW-raad

di 28/01/2025 - 21:30

Mobitwin (MMC) vervoer - Retributie- en gebruikersreglement

Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Johan Verreyt, Raadsleden
Annemie Janssens, Luc Van Geyte, Schepenen
Rozemarijn Van Cauteren, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Michel De Prins, Pieter Lievens, Raadsleden
Andrew Jervis, Peter Van Hoof, Schepenen
Evelyne Longrée, Lies Sutherland, Laura Verhoeven, Antony Vanderwee, Wouter Entbrouxk, Wim Vandewalle, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Georges Nagels, raadslid
Voorgeschiedenis

De Minder Mobielen Centrale werd opgericht  op 27 Juli 1995.

Goedgekeurd VB besluit: Stijging ledenbijdrage Mobitwin op zitting van 02 december 2024.

Feiten, context en argumentatie

Vaststelling van het opstellen van een retributie- en gebruiksreglement inzake het vervoer via de dienst Mobitwin.

Mobitwin is een sociale mobiliteitsdienst van Mpact vzw. De dienst biedt een betaalbaar alternatief voor mensen met een laag inkomen en een beperkte mobiliteit (handicap, ouderen...).

Dit zorgt ervoor dat personen met een mobiliteitsbehoefte, dankzij vrijwillige chauffeurs, in die behoefte kunnen blijven voorzien en deelnemen aan het dagelijkse leven.

Het gaat hier voornamelijk om verplaatsingen naar familie of vrienden, boodschappen doen, naar de kapper gaan enz.

Om gebruik te kunnen maken van deze dienst, dient er een jaarlijks lidgeld betaald te worden. Er is een onderscheid tussen een individueel lid of gezinslidmaatschap.

Hierin speelt " Dienstencentrum De Schakel " een belangrijke rol.

Het toekomstige lid moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Als deze voorwaarden voldaan zijn, wordt het lidmaatschap aangemaakt door het dienstencentrum. Bijgevolg krijgt het nieuwe lid een factuur om zijn/haar lidgeld te betalen. Reservaties van chauffeurs en het regelen van ritten worden eveneens afgehandeld door het dienstencentrum. Dit alles is een intensieve administratieve organisatie.

De gebruiker van het vervoer, dient per gereden kilometer een bijdrage van € 0,40 rechtstreeks  te betalen aan de chauffeur.

De prijszetting van het lidgeld  wordt echter bepaald door Mobitwin.

Het Lokaal Bestuur Lint ontvangt deze lidgelden en dient de helft van deze ontvangsten door te storten aan de Centrale.

Het door te storten bedrag is uiteraard afhankelijk van het aantal leden en hiervoor krijgt het Lokaal Bestuur Lint, jaarlijks een voorschotfactuur en een afrekening.

Volgende lidgelden worden gehanteerd sinds Januari 2021, en zijn sindsdien niet meer aangepast of geïndexeerd:

- personen aangesloten voor een gans jaar: € 12 individueel lid, € 18 gezinslidmaatschap

- personen aangesloten na 30 juni: € 6 individueel lid, € 9 gezinslidmaatschap

Vanaf 01 Januari 2025 zal Mobitwin de lidgelden verhogen naar:

- personen aangesloten voor een gans jaar: € 18 individueel lid, € 27 gezinslidmaatschap

- personen aangesloten na 30 juni: € 9 individueel lid, € 13,50 gezinslidmaatschap

Bijgevolg zullen de inkomsten voor het DC stijgen (ontvangst lidgelden), maar ook de kosten (facturen Mobitwin)

Juridische grond
Gecoördineerde grondwet, Artikel 173
Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40, §3.
Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41, 14°
Bestuursdecreet
Omzendbrief KB/ABB 2018/4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
Decreet over het lokaal bestuur
Financiële weerslag

De inkomsten van deze retributie worden geboekt op de registratiesleutel [beleidsveld 0959 ARK 70060000].
De kosten aangerekend door Mobitwin worden geboekt op de registratiesleutel [beleidsveld 0959 ARK 61500170].

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Johan Verreyt, Annemie Janssens, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Michel De Prins, Pieter Lievens, Andrew Jervis, Peter Van Hoof, Evelyne Longrée, Lies Sutherland, Laura Verhoeven, Antony Vanderwee, Wouter Entbrouxk, Wim Vandewalle, Karen Van Looveren
Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Johan Verreyt, Annemie Janssens, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Michel De Prins, Andrew Jervis, Peter Van Hoof, Evelyne Longrée, Lies Sutherland, Laura Verhoeven, Antony Vanderwee, Wouter Entbrouxk, Wim Vandewalle
Tegenstanders: Pieter Lievens
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen
Besluit

Enig artikel

OCMW raad keurt onderstaand retributiereglement en gebruiksreglement goed, inzake het vervoer via de dienst Mobitwin en dit met onmiddellijke ingang (conform de publicatie- en bekendmakingsplicht).

RETRIBUTIE- EN GEBRUIKERSREGLEMENT: VERVOER VIA MOBITWIN (MMC)

Artikel 1

Toepassingsgebied en doel
De MMC verzorgt het vervoer van minder mobiele personen die ingevolge een ziekte, handicap of ouderdom, geen gebruik meer kunnen maken van het openbaar vervoer.
Het doel is om te vermijden dat mensen met een mobiliteitsbeperking aan vervoersarmoede gaan lijden met een zorgtekort en/of een sociaal isolement tot gevolg.
Het Lokaal Bestuur wil het sociale leven in de gemeente alleen maar aanmoedigen. Mobiliteit & vervoer zijn hiertoe belangrijke voorwaarden.
De focus van de dienst Mobitwin ligt op ritten met een sociaal doel, wat niet betekent dat andere ritten worden uitgesloten . ( vb: medisch karakter ).
Sociale redenen zijn: ziekenbezoek, familiebezoek, boodschappen, socio-culturele activiteiten, vrijetijdsbesteding, doktersbezoek, tandarts, kapper, …
Het vervoer van dagelijkse of wekelijkse terugkerende ritten gebeurt in overleg met de gebruiker en / of eventueel familie. Ook de beschikbaarheid van de chauffeurs speelt hierin een belangrijke rol. Tevens is er geen liggend vervoer of vervoer van ernstig zieke mensen.
Artikel 2

Bepaling van het recht
§1 Inwoners van de gemeente Lint die verplaatsingsproblemen ondervinden ten gevolge van ouderdom, ziekte of een functiebeperking én die voldoen aan de volgende voorwaarden kunnen een beroep doen op de Minder Mobielen Centrale:
- er is geen mogelijkheid om over een voertuig te beschikken (via familie, buren, vrienden of kennissen);
- voor het gevraagde traject is er geen openbaar vervoer voorhanden of is dit voor de betrokkene niet toegankelijk;
- er is een (medisch) verantwoorde reden om van deze dienst gebruik te maken.
§2 Er is een inkomensgrens voor de gebruikers van maximaal tweemaal het leefloon.
De hoofdreden waarom deze inkomensgrens bepaald werd, is omdat we op die manier geen oneerlijke concurrentie met de taximaatschappijen willen vormen.
Bij het bepalen van deze inkomensgrens worden 3 categorieën gehanteerd: samenwonenden, alleenstaanden en alleenstaanden met kinderen ten laste.
- Categorie 1: leefloon als samenwonende: € 1.618,84 
- Categorie 2: leefloon als alleenstaande: € 2.428,26 
- Categorie 3: leefloon als persoon met gezinslast: € 3.281,66 
Deze bedragen worden gewijzigd na aanpassing van de bedragen van het leefloon.
Bij onvoldoende medewerking aan het inkomensonderzoek , of bij het voorleggen van onjuiste gegevens kan het lidmaatschap geweigerd of stopgezet worden.
§3 Indien je recht hebt op een IGO - statuut,: dan kom je steeds in aanmerking. ( IGO = inkomensgarantie voor ouderen )

Artikel 3

Inschrijving
§1 Het lidmaatschap kan aangevraagd worden in het dienstencentrum.
§2 Verklaring op eer betreffende de voorwaarden bepaald in artikel 2 van het reglement bij het ondertekenen van het inschrijvingsformulier.
§3 Iedere gebruiker ontvangt een lidkaart met lidnummer.
§4 De naam van de gebruiker wordt ingevuld door de centrale.
§5 De kaart is altijd geldig tot 31 december van het lopende jaar. Er kan nooit iemand worden ingeschreven voor een half jaar vóór 1 juli.
§6 Voor iedere gebruiker wordt een inschrijvingsformulier bijgehouden. Hierop worden naam, adres, telefoonnummer en andere belangrijke gegevens bijgehouden, zoals bv of de gebruiker een rolwagen patiënt is, of hij een beperking, of een ziekte heeft, enz…. Op de achterzijde dient een verzekeringsverklaring te worden ondertekend en worden de toegepaste barema’s voor het leefloon opgenomen.
Artikel 4

Kosten lidmaatschap
§1 De Minder Mobielen Centrale is een betalend vervoer. De gebruiker betaalt dus enkel de onkosten van het vervoer, naast het jaarlijkse lidmaatschap.
§2 Jaarlijks: - alleenstaande: 18,00  - koppel: 27,00
Vanaf 1 juli: - alleenstaande: 9,00  - koppel: 13,50 
Personen die samenwonen zoals broers, zussen, vrienden, een gemeenschappelijke woonvorm, … worden niet als samenwonenden beschouwd en betalen ieder apart hun lidmaatschap. Als samenwonenden/koppel worden beschouwd: “mensen die samen een woning hebben en als partners een huishouden delen”. De gebruiker ontvangt ieder jaar in november een factuur vanuit het Lokaal Bestuur om het lidmaatschap voor het volgende jaar  te vernieuwen. 
§3 Bij gebrek aan betaling van het lidgeld ( voor 31 december van het huidige jaar )  wordt de hulpverlening stopgezet vanaf 01 januari van het nieuwe jaar. 
§4 Reeds betaalde lidgelden worden in geen geval terugbetaald.
Artikel 5

Kosten per rit
§1 Per rit wordt een bijdrage van € 0,40 per kilometer aangerekend. Het lid betaalt dit bedrag rechtstreeks aan de chauffeur. Het aantal kilometers wordt berekend:
- vanaf het huis van de chauffeur, tot zijn terugkeer thuis;
- inclusief de kilometers die zonder lid worden gereden;
- De afstand wordt bepaald aan de hand van de kilometerteller van de wagen; elke begonnen kilometer wordt als een gereden kilometer gerekend.
§2 De eventuele parkeerkosten zijn ten laste van de gebruiker
§3 Wie tijdig de rit annuleert (dit betekent voor het vertrek van de chauffeur thuis) is geen vergoeding verschuldigd. Bij een laattijdige annulatie wordt een vergoeding aangerekend die gelijk is aan het bedrag van de afgelegde kilometers door de chauffeur. Een uitzondering op deze regel kan worden gehanteerd bij overmacht. Redenen van overmacht zijn onder andere: opname ziekenhuis, ziekte, annulatie afspraak door de tegenpartij (bijvoorbeeld dokter-/ziekenhuisbezoek), onverwachte annulatie van de activiteit,…
§4 Als gebruiker kan je gratis max 1 begeleider meenemen. Dit moet je vooraf melden aan de centrale. Om de reden dat de begeleider geen gebruiker is, wordt hij niet gedekt door de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid van de MMC.

Artikel 6

Ritaanvraag
§1 De centrale moet minstens 48 uur op voorhand gecontacteerd worden voor een ritaanvraag.
Contactgegevens:
Dienstencentrum De Schakel
Oudstrijdersplein 1 2547 Lint
Tel: 03/460 19 10
e-mail: dienstencentrum@lint.be
§2 Bij een ritaanvraag worden volgende gegevens vermeld:
- naam, adres en telefoonnummer van de aanvrager
- datum en uur van de gewenste rit
- plaats en uur van de bestemming
- bijzonderheden (rolstoel gebonden vervoer, rollator, … )
§3 Na de aanvraag zoekt de verantwoordelijke van de MMC een geschikte chauffeur. De gebruiker ontvangt een bevestiging of een weigering voor het rijden van de rit.
§4 Een gebruiker mag, mits dit op voorhand werd afgesproken, tijdens een rit ook een begeleider meenemen; dit kan de echtgenoot zijn, een kind, … . Deze begeleider hoeft geen lidkaart te hebben. Bijgevolg valt de begeleider niet onder de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid wanneer hij/zij schade zou toebrengen aan de wagen van de chauffeur.
§5 Alle ritten en afspraken worden gemaakt via de centrale van de MMC, nooit via de chauffeur rechtstreeks. Ritten die worden geregeld en uitgevoerd zonder tussenkomst van de centrale zijn niet gedekt door de verzekering van de MMC.
§6 Bij het niet naleven van de reglementen en/of de afsprakennota van de Minder Mobielen Centrale kan de centrale van het Lokaal Bestuur ten allen tijde leden weigeren.
Artikel 7

Vrijwillig karakter
§1 Het vrijwillige karakter houdt in dat de chauffeur baas is in de wagen. Dit betekent dat de chauffeur altijd een aanvraag kan weigeren. De chauffeurs hebben ook het recht een rit te staken wanneer zich iets voordoet dat niet gepland was. Bijvoorbeeld, wanneer een gebruiker één of meerdere bestemmingen kiest, verschillend van wat oorspronkelijk afgesproken werd.
§2 Boetes opgelopen door de chauffeur tijdens vervoer voor de Minder Mobielen Centrale zijn ten laste van de chauffeur
Artikel 8

Formaliteiten
§1 Voor elke chauffeur die zich aanmeldt, wordt een inlichtingenformulier opgemaakt. Voor iedereen die wenst beroep te doen op de Minder Mobielen Centrale wordt een inschrijvingsformulier ingevuld.
§2 Het Lokaal Bestuur registreert jaarlijks het aantal gereden kilometers van alle chauffeurs. Het aantal ritten , het aantal chauffeurs, het aantal leden is terug te vinden in het managementrapport van Lokaal Bestuur Lint .
§3 Het Lokaal Bestuur zorgt voor de bemanning van de centrale , vorming en begeleiding van de chauffeurs.
Artikel 9

Verzekeringen
Alle onderstaande verzekeringskosten zijn inbegrepen via het lidgeld :
- Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid chauffeurs
- Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gebruikers
- Omniumverzekering chauffeurs
- Verzekering lichamelijke schade chauffeurs
Artikel 10

Definities en afkortingen: 
- MMC: De Minder Mobielen Centrale is een dienstverlening van het Lokaal Bestuur voor personen met verplaatsingsproblemen ten gevolge van ouderdom, ziekte of een functiebeperking.
- Lid: Gebruiker van de dienst Minder Mobielen Centrale; deze gebruiker moet beantwoorden aan een noodzaak van vervoer.
- Chauffeur: Vrijwilliger die ingeschreven is bij het Lokaal Bestuur als chauffeur.
- Centrale: De verantwoordelijke van de Minder Mobielen Centrale die instaat voor de planning, en is tevens het aanspreekpunt voor ritaanvragen en/of -annulaties