De voorzitter opent de zitting op 28/05/2024 om 20:13.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Gemeenteraadsbesluit december 2016: Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Gemeenteraadsbesluit mei 2019: De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Gemeenteraadsbesluit december 2020: De raad keurt de verlenging van de duur en de aangepaste statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring. De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 27 maart 2024 haar goedkeuring voor dit punt.
De Streekvereniging Zuidrand sloot 2023 af met een winst van € 90.959,91. Deze vormde samen met de overgedragen winst van 2022 een totaal van € 344.660,35 die wordt overgedragen naar 2024.
In totaal ontving de Streekvereniging Zuidrand in 2023 voor € 632.967,83 aan subsidies en eigen inkomsten, waarvan € 216.783,88 (34%) vanuit de lokale besturen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag voor 2023 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed.
Op 13 mei 2024 werd de jaarrekening 2023 toegelicht in de commissie financiën.
Elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voert een algemene en een budgettaire boekhouding, aangepast aan de aard en de omvang van hun activiteiten.
De gemeenteraad stelt elk jaar de geïntegreerde jaarrekening van het voorgaande jaar vast.
In de filosofie van de beleids- en beheerscyclus hoort de jaarrekening bij de fase van de beleidsevaluatie. De jaarrekening geeft een zicht op de mate waarin de (prioritaire) doelstellingen werden gerealiseerd. Het laat een duidelijke vergelijking toe van wat gepland (budget) en wat uiteindelijk gerealiseerd is (rekening).
De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De beleidsevaluatie bevat ten minste al de volgende elementen:
1° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, en per prioritaire actie of prioritair actieplan, een omschrijving van de mate van realisatie, en de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
2° Per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, het totaal van de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor de niet-prioritaire acties of actieplannen voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
3° Een verwijzing naar de plaats waar het overzicht ter beschikking is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, en de bijbehorende ontvangsten en uitgaven die zijn opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en bestaat uit volgende onderdelen:
1° De doelstellingenrekening - J1
2° De staat van het financieel evenwicht - J2
3° De realisatie van de kredieten - J3
4° De balans - J4
5° De staat van opbrengsten en kosten - J5
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, art. 41 lid 2, 3° en art. 249.
De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Positief advies van het managementteam op 30 april 2024
Aktename en bespreking van de jaarrekening 2023 op de commissie financiën van 13 mei 2024.
De geïntegreerde jaarrekening van de gemeente en het OCMW eindigt met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.001.648,75 en een positieve autofinancieringsmarge van € 3.362.291,30
T.o.v. het meerjarenplan is dit een positief resultaat.
Artikel 1
De raad stelt de geïntegreerde beleidsrapporten van de jaarrekening 2023 vast.
Artikel 2
De jaarrekening zal via de digitale rapportering, samen met een afschrift van deze beslissing, overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid en gepubliceerd worden.
Artikel 3
Na de vaststelling van de jaarrekening door de raad worden de cijfers ervan verwerkt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 4
Gezien de gemeente en het OCMW 1 rapporteringsentiteit vormen, wordt er geen specifieke berekening gemaakt voor de "tussenkomst" van de gemeente aan het OCMW.
Besluitvorming van de OCMW raad op 28 mei 2024 over de jaarrekening 2023 (gedeelte OCMW).
Na de vaststelling in de OCMW raad van de jaarrekening (gedeelte OCMW) keurt de gemeenteraad het vastgesteld gedeelte goed.
OCMW en gemeente zijn zelfstandige rechtspersonen. Vandaar loopt de besluitvorming van de jaarrekening in 3 stappen.
De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, artikel 260 en 261.
De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het vastgestelde gedeelte van jaarrekening 2023 van de OCMW raad goed.
Fusie ARRO met Woonhaven per 28 april 2023 en aansluitend de partiële splitsing van de Ideale Woning per 28 juni 2023.
Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 Woonhaven Antwerpen - aanduiding afgevaardiging, agenda en vaststelling mandaat buitengewone algemene vergadering 28 juni 2023 - goedkeuring.
Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 Woonhaven Antwerpen - Buitengewone algemene vergadering 28 juli 2023.
Door de fusie werden heel wat gemeenten mee vennoot bij Woonhaven voor een zeer beperkt deel in de aandelenstructuur.
Gezien Lint een gemeente is buiten het werkingsgebied van Woonhaven is het aangewezen dat de gemeente uittreedt als aandeelhouder.
Decreet lokaal bestuur artikel 41.
Dienstjaar: 2024
Actie en omschrijving:AC000072 Algemeen beleid
MJP nummer: MJP001743 Verkoop deelnemingen
Beleidsveld: 0111 Fiscale en financiële diensten
Algemene rekening en omschrijving: 28100000 Belangen in intergemeentelijke belangen
Begroting |
Beschikbaar |
Ontvangst |
Saldo |
0,00 € |
0,00 € |
1.284,75 € |
1.284,75 € |
Enig artikel
De gemeenteraad beslist dat de gemeente Lint uittreedt als aandeelhouder bij Woonhaven Antwerpen. De gemeente Lint verkoopt de aandelen aan het reeds gestort gedeelte van het ingeschreven bedrag, € 1.284,75.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 03 mei 2024 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op donderdag 20 juni 2024 organiseert Cipal zijn algemene vergadering om 16u00 in het Technopolishuis, in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren via ons elektronisch systeem waarmee we de vorige algemene vergaderingen hebben gewerkt. We werken deze editie dus via een hybride systeem, dit om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.
Agenda:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Statuten van Cipal.
Artikel 1
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 met aanduiding van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van TMVS dv tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 18 april 2024 met uitnodiging voor de algemene vergadering van Creat Services dv (voormalig TMVS dv).
Lokaal bestuur Lint is aangesloten bij Creat Services dv (voormalig TMVS dv).
Creat Services organiseert op dinsdag 18 juni 2024 om 14u30 hun algemene vergadering die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023.
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
7. Actualisering presentievergoeding.
8. Statutaire benoemingen
Varia
Decreet Lokaal Bestuur
Statuten van TMVS dv
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2
Het lokaal bestuur zal vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Caroline Van der Heyden, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Fluvius tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 02 april 2024 met uitnodiging voor de algemene vergadering van Fluvius.
Gemeente Lint is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Fluvius Antwerpen organiseert haar algemene vergadering, tevens jaarvergadering, op woensdag 12 juni 2024 in het Lindner Hotel (zaal Meir, 2e verd.), Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen.
Agenda:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
9. Statutaire mededelingen.
Decreet lokaal bestuur - artikel 432, alinea 3 - de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 12 juni 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Fluvius Antwerpen.
De Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (€ 2.000,00), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 12 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Harry Debrabandere, burgemeester, als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening tot en met 31 december 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2022 met aanstelling van Rudy Verhoeven, burgemeester als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 02 mei 2024 van IGEAN dienstverlening met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoeming bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van € 5.650,36 excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
De raad van bestuur van 08 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19u00 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023.
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023.
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Voorafgaande bespreking en adviezen
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van IGEAN dienstverlening
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger en Jo Genbrugge, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 2 mei 2024 van IGEAN milieu en veiligheid met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.06.2024 aan een forfaitair ereloon van € 6.905,98 excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de gemeenteraadsbeslissing van de stad Antwerpen van 25 maart 2024 werd mevrouw Tatjana Scheck aangeduid als lid van het adviescomité milieu ter vervanging van de heer Tom Meeuws. De benoeming wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19u00 te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023.
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023.
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
6. Benoemen van leden adviescomités.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.Voorafgaande bespreking en adviezen
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023.
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023.
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
6. Benoemen van leden adviescomités.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 02 april 2024 van IKA met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Gemeente Lint is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Op donderdag 13 juni 2024 om 19u00 organiseert IKA hun algemene vergadering tevens jaarvergadering. Deze vergadering zal plaatsvinden in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering en de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
Agenda:
Kennisneming verslagen van IKA van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2023.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 13 juni 2024 om 19u00.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger van de gemeente wordt aangeduid op alle algemene vergaderingen van Pidpa tot en met 31 december 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 waarin Jo Genbrugge, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente wordt aangeduid op alle algemene vergaderingen van Pidpa tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 23 april 2024 met uitnodiging, agenda en bijlagen voor de algemene vergadering van Pidpa.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Pidpa organiseert op vrijdag 28 juni 2024 om 11u30 uur een algemene vergadering, die zal fysiek plaatsvinden bij Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden.
Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023.
Verslag van de commissaris over het jaar 2023.
Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2023.
Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris.
Toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Benoemingen.
Varia:
a) Vragen van vennoten.
Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2023. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris goed.
Artikel 2
Goedkeuring wordt verleend van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Gemeenteraadsbesluit van 27 juli 2023 met aanstelling van raadslid Georges Nagels als vertegenwoordiger en raadslid Jo Genbrugge als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Woonhaven tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 15 mei 2024 van Woonhaven Antwerpen met uitnodiging voor hun algemene vergadering 18 juni 2024 om 15u.
Woonhaven Antwerpen verdaagt zijn algemene vergadering gepland op 31 mei 2024 naar dinsdag 18 juni 2024. Deze vergadering gaat door op de zetel van de vennootschap, Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen (vergadercentrum Silvertop).
Reden van verdaging: het niet tijdig aanleveren van het ontwerp van de jaarrekening ten gevolge van de herstructureringen.
agenda:
1. Verslag Raad van Bestuur werkingsjaar 2023
2. Bevestiging uitnodiging informatieplicht aan de ondernemingsraad
3. Verslag Commissaris revisor
4. Voorlegging en goedkeuring van de jaarrekening 2023
5. Kwijting van de bestuurders
6. Kwijting van de commissaris revisor
7. Mandaten bestuurders: Ontslag en benoemingen bestuurders
8. Uittreding aandeelhouders
9. Varia
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed.
Artikel 2
Een vertegenwoordiger van de gemeente zal, in het bezit van een volmacht van de gemeente, aanwezig zijn op de algemene vergadering van Woonhaven Antwerpen op 18 juni 2024 om 15u.
Perceelnummer: (afd. 1) sectie D 479 E3
Op 12 februari 2007: Een verkavelingsvergunning (V534) voor 6 loten voor woningen in half-open bebouwing, met een aanzet voor een aanpalende wegenis voor de ontsluiting van het achterliggende binnengebied (goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2006); Een voorstel van verdere invulling van het achterliggende binnengebied staat indicatief weergegeven op het verkavelingsplan, maar enkel de aanzet tot de toegangsweg maakt deel uit van de verkaveling.
Perceelnummers : (afd. 1) sectie D 479 R2, A3 en D3
Geen vergunningen gekend.
Verloop van de aanvraag
De aanvraag werd ingediend door FACTUM VASTGOED BV gevestigd te Mechelsesteenweg 35A te 2840 RUMST en werd per beveiligde zending verzonden op 14 december 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 5 januari 2024.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Lint, Kinderstraat, kadastraal bekend afdeling 1 sectie D 479E3, 479D3, 479A3 en 479R2
Het betreft een aanvraag tot verkaveling ten behoeve van een woonerf met 14 woningen binnen een gemeenschappelijke parkzone.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12 januari 2024 tot en met 11 februari 2024 en van 22 maart 2024 tot en met 21 april 2024.
Toetsing regelgeving
De aanvraag situeert zich in het origineel gewestplan Antwerpen (koninklijk besluit van 3 oktober 1979) met bestemming woongebieden. (De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.).
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Beschrijving van de omgeving
De bebouwing in de onmiddellijke omgeving bestaat uitsluitend uit eengezinswoningen. De woningen aan oostelijke zijde zijn gelegen binnen twee verkavelingen (V534 en V568) en betreffen gekoppelde woningen in halfopen bebouwing met twee bouwlagen en een schuin dak. De woningen aan westelijke zijde zijn gelegen binnen verkaveling Roetaard 068/030/2, meermaals gewijzigd. De direct aanpalende percelen zijn woningen in open bebouwing met één of twee bouwlagen onder een zadeldak. In deze verkaveling komen diverse woningtypologieën voor, waaronder woningen in open bebouwing en woningen in gesloten bebouwing.
Aan de noordzijde paalt het terrein aan de achtertuin van woningen aan de Kinderstraat. Het betreft woningen in halfopen bebouwing met twee bouwlagen, al dan niet met zadeldak. Achteraan het perceel 474V bevindt zich een serre.
Aan de zuidzijde paalt het terrein aan perceel 478D. Dit perceel is door een verkaveling bestemd als een gemeentelijke groenzone. Er is een bosje, een speelweide, een hondenlosloopzone en een wandelpad. Het paalt tevens aan perceel 483N. Dat is een weide.
Naar aanleiding van verkaveling V534 werden in 2007 zes loten voor half-open bebouwing voorzien langs de Kinderstraat. Deze verkaveling omvatte een aanzet voor een aanpalende wegenis voor de ontsluiting van het achterliggende binnengebied (goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2006). Een voorstel van verdere invulling van het achterliggende binnengebied stond indicatief weergegeven op het verkavelingsplan, maar enkel de aanzet tot de toegangsweg maakte deel uit van de verkaveling. De verkaveling voorzag in overdracht van de wegenis, maar deze overdracht werd nooit uitgevoerd. Als gevolg hiervan bevindt er zich tussen de percelen 479N2 en 479B3 een toegang tot het achtergelegen binnengebied. Voor dit binnengebied werd ook al een aanzet tot ontwikkeling ingetekend.
Beschrijving van de aanvraag
De aanvraag betreft een verkaveling voor 14 kavels voor ééngezinswoningen met een gemeenschappelijke groenzone. De aanvraag voorziet ruimte voor de plaatsing van een elektriciteitscabine.
Het projectgebied is ongeveer 82 are groot. Er wordt voorzien in een “woonerf” waarin in het totaal 14 kavels voor ééngezinswoningen zijn voorzien in twee groepen. Een eerste groep (groep A, loten 1 tot 3) is bestemd voor drie woningen, en is georiënteerd van het zuidwesten naar het noordoosten. Een tweede groep (groep B, loten 4 tot 14) is bestemd voor 11 woningen en is georiënteerd van het noorden naar het zuiden. Elke groep bestaat uit twee kavels voor kopwoningen in half-open bebouwing en verder voor kavels voor woningen in gesloten bebouwing. De kavels zijn 6 meter breed voor de woningen in gesloten bebouwing en 9 meter (groep B) of 10 meter (groep A) breed voor de woningen in half-open bebouwing. De kavels van groep A zijn 30 meter diep, en bestaan uit een voortuinzone van 5 meter, een bouwzone met een diepte van 15 meter en een achtertuinzone met een diepte van 10 meter. De kavels van groep B hebben een diepte van +/- 29 meter omwille van de wisselende diepte van de voortuinzone. Ze hebben een voortuinzone van +/-2,5 m, een bouwzone van 15 meter en een achtertuinzone van 11,50 m. In elke achtertuinzone is ruimte voor een individuele tuinberging. De woningen in half-open bebouwing hebben een zijtuinstrook van 3 meter.
Het project is opgevat als een woonerf. Elke woning beschikt over een eigen achtertuinzone van beperkte omvang (60 m² voor de loten in gesloten bebouwing, 90 m² voor de loten in half-open bebouwing), maar voor het overige is de groenzone opgevat als een gemeenschappelijke zone die door de bewoners gemeenschappelijk wordt gebruikt en onderhouden. Deze groenzone omvat grote aaneengesloten zones, alsook de randen rondom het projectgebied, die hierdoor als een natuurlijke overgangszone zullen blijven bestaan.
Het gebied wordt zoveel mogelijk verkeersvrij gehouden. Er wordt voorzien in een gemeenschappelijk parkeererf dat verplicht gebruikt moet worden door de bewoners (de individuele woningen zullen dus geen garages of parkeerplaatsen in open lucht bij de woningen zelf hebben). Hier is plaats voor 21 voertuigen, wat overeenkomt met anderhalve parkeerplaats per woning.
Er is wel een padenstructuur tot de individuele woningen. Deze paden zijn bedoeld voor gebruik door voetgangers en fietsers. Enkel uitzonderlijk (onderhoud, verhuisbewegingen, hulpdiensten) zijn deze berijdbaar voor gemotoriseerde voertuigen. Daartoe is er naast het pad een strook voorzien met verstevigd gras. De centrale padenstructuur heeft het karakter van een openbare weg, al is er geen gratis grondafstand aan de gemeente voorzien. Het betreft wegen in de vorm van een publieke erfdienstbaarheid op privaat terrein. De gemeente zal dus niet in staan voor onderhoud, maar het publiek zal er wel gebruik van kunnen maken. Deze padenstructuur loopt door tot de gracht aan de zuidelijke perceelsgrens, en kan worden doorgetrokken tot de padenstructuur in de aanpalende gemeentelijke groenzone.
De centrale padenstructuur wordt aangevuld met private paden die tot achter de kavels lopen en er ervoor zorgen dat deze kavels ook vanuit de achterzijde bereikt kunnen worden. Hierdoor kunnen de tuinbergingen als fietsenstalling gebruikt worden, en is het dus mogelijk om bij elke woning een kwalitatieve overdekte fietsenstalling te voorzien zonder dat de voorgevel hiervoor wordt bezwaard. Er is geen gemeenschappelijke fietsenstalling voorzien teneinde de fietsen zo dicht mogelijk bij de woning te voorzien. Langs deze paden is tevens een gemeenschappelijk berging ingepland voor het materiaal voor het onderhoud van de gemeenschappelijke tuinzone.
Aangezien voertuigen voor huisvuilophaling niet tot de woningen kunnen rijden is er aan de ingang een plaats voorzien waar afval kan aangeboden worden. Dit is geen bestendige afvalbewaarzone, maar enkel een plaats om afval aan te bieden in het kader van de periodieke ophaalrondes. Naast die plaats wordt ook voorzien in een ruimte voor het plaatsen van brievenbussen. De bewoners kunnen er hier ook voor kiezen om een systeem te voorzien voor het achterlaten van pakjes.
Er zijn verder gemeenschappelijke voorzieningen voor opvang en infiltratie van hemelwater.
Na de eerste bezwaarprocedure werd een tweede projectversie ingediend, waarbij enkele aanpassingen werden doorgevoerd om reeds tegemoet te komen aan een aantal van de in de inspraakreacties en adviezen gemaakte opmerkingen. De wijzigingen zijn:
Argumentatie
De aanvraag omvat de aanleg van een verkeersluwe ontsluitingsweg met een wandelpad dat wordt doorgetrokken tot de perceelsgrens. De aanvrager stelt voor om de weg na aanleg niet over te dragen op het openbaar domein, maar overeenkomstig artikel 26, §2 van het gemeentewegendecreet te kiezen voor de vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut. Er werd daarom een overeenkomst tot vestiging van de erfdienstbaarheid van openbaar nut en tot regeling van het beheer van een gemeenteweg opgesteld, die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Deze overeenkomst (zie bijlage bij dit besluit) omvat:
Conform artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dient de gemeenteraad daarnaast ook te beslissen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hieruit kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op deze zogenaamde zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.
De gemeenteraad spreekt zich dus enkel uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet (zie verder). De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Voorwaarden en lasten
De gemeenteraad kan dus voorwaarden en lasten opleggen die verband houden met de zaak van de wegen. In het voorliggende dossier worden een aantal voorwaarden en lasten voorgesteld in functie van het door de aanvrager opgestelde rooilijnplan:
Toetsing aan artikel 3 Decreet Gemeentewegen
Artikel 3 van het gemeentewegendecreet stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Het project betreft een verkeersluw woonerf, waarbij auto's enkel toegang krijgen tot aan de parking en niet de woningen. De overige wegenis in het gebied is voorbehouden voor langzaam verkeer en slechts uitzonderlijk toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer (onderhoud of verhuizingen). De breedte en uitrusting van de wegenis zijn afgestemd op het gebruik. Tot aan de parking krijgt de toegangsweg een rijbaanbreedte van 5 meter. Hiernaast ligt een pad dat het binnengebied ontsluit en dat enerzijds tot aan de woningen gaat, en anderzijds tot aan de rand van het perceel gaat, en daar aangesloten kan worden op de gemeentelijke groenzone. Dit pad is overal minstens 1,5 meter breed. Omwille van de brandveiligheid, gebeurlijk onderhoud en verhuisbewegingen is dit pad geflankeerd door een zone met verstevigd gras.
De aanleg van deze wegenis heeft een hoge potentie voor gebruik door voetgangers en fietsers. Het project voorziet daarom in een nieuwe trage verbinding vanuit de Kinderstraat richting het gemeentelijk perceel (met hondenweide) en de wijk Roetaard-Kriekhof. Door deze verbinding kan de totale hoeveelheid aan autogebruik zelfs dalen. De aanpassing van het lokaal wegennet kadert aldus in de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau. Het netwerk van trage wegen wordt op die manier fijnmazig uitgebreid.
Toetsing aan artikel 4 Decreet Gemeentewegen
Artikel 4 van het gemeentewegendecreet stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
De aanvraag doorstaat de toetsing aan artikel 4 van het gemeentewegendecreet:
Openbaar Onderzoek
Artikel 47, eerste lid van het omgevingsvergunningsbesluit bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen, kennisneemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.
Een eerste openbaar onderzoek vond plaats tussen 12 januari 2024 en 10 februari 2024. Het openbaar onderzoek gaf aanleiding tot een aantal inspraakreacties. De aanvrager heeft met toepassing van de wetgeving inzake openbaarheid van bestuur kennis gevraagd en gekregen van de inhoud van de geanonimiseerde inspraakreacties. De aanvrager diende op 14 maart 2023 een tweede projectversie in, waarbij enkele aanpassingen werden gedaan aan het woonproject Kinderstraat als reactie op de bezwaren uit het eerste openbaar onderzoek. Over deze tweede projectversie werd een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd. Dit vond plaats van 22 maart 2024 tot 20 april 2024. De bezwaren zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Tijdens de eerste bezwaarprocedure werden 57 afzonderlijke bezwaren ingediend. Er werd eveneens een algemeen bezwaarschrift opgesteld dat door verschillende personen werd ingediend. Dit algemene bezwaarschrift werd door 26 personen ingediend. Tijdens de tweede bezwaarprocedure werd dit algemene bezwaarschrift opnieuw ingediend door 14 personen. Op dit algemene bezwaarschrift werd een addendum geformuleerd n.a.v. de tweede projectversie die werd ingediend door de aanvrager van het project woonproject Kinderstraat. In dit addendum wordt het volgende vermeld: “Behoudens de aanpassing voor ‘toegankelijkheid voor hulpdiensten’ (reactie op negatief advies brandweer) blijven de conclusies uit het vorige bezwaarschrift geldig. De bezwaren geformuleerd in dit addendum versterken de reeds eerder geformuleerde bezwaren en voegen nog extra elementen toe.” Dit addendum werd 15 keer ingediend. Tijdens de tweede bezwaarprocedure werd ook de mogelijkheid gegeven om elektronisch een bezwaarschrift te ondertekenen via Google Forms. Dit bezwaarschrift werd in totaal door 192 personen elektronisch ondertekend.
De gemeenteraad kan uitsluitend uitspraak doen over de wettigheid van de zaak van de wegen en kan dus geen uitspraak doen over bezwaren die geen rechtstreeks verband houden met de zaak van de wegen. De bezwaren die niet handelen over de zaak van de wegen dienen door de vergunningverlenende overheid beoordeeld te worden in de beslissing over de corresponderende vergunningsaanvraag en worden niet behandeld in deze beslissing.
Uit de bezwaarschriften blijken de volgende opmerkingen die relevant zijn voor de zaak van de wegen. Bij de hiernavolgende bespreking wordt rekening gehouden met de bezwaren uit beide openbare onderzoeken.
Bezwaren met betrekking tot mobiliteit
Opmerkingen over de mobiliteitsstudie
Het richtlijnenboek beveelt de opmaak van een mobiliteitstoets pas aan vanaf 100 woningen of 50 parkeerplaatsen. Het project van 14 woningen en 21 parkeerplaatsen bevindt zich aanzienlijk onder deze ondergrens.
In de eerste projectinhoud versie werd in de MER-screening een inschatting gemaakt van het aantal bijkomende voertuigbewegingen. Het resultaat was een inschatting van afgerond 5 extra voertuigen in het drukste spitsuur.
Hierover werden na het eerste openbaar onderzoek opmerkingen gemaakt. In één van de bezwaren werd een berekening gemaakt.
In de tweede projectinhoud versie werd de mobiliteitsberekening opnieuw gemaakt vanuit twee benaderingen: een empirische benadering gebaseerd op een verkeerstelling en een analystische gebaseerd op kencijfers. Op basis van de telling werden 6 uitgaande verplaatsingen in de ochtendspits ingeschat. Op basis van de berekening kwam het resultaat op 4 extra voertuigbewegingen gedurende het drukste spitsuur.
Na het tweede openbaar onderzoek werden opnieuw opmerkingen gemaakt en een nieuwe berekening, die resulteerde in 8 extra voertuigbewegingen gedurende het drukste spitsuur.
De dienst omgeving van de gemeente heeft op basis van een berekeningswijze in een ander dossier (uitgevoerd door een mobiliteitsbureau) eveneens een inschatting gemaakt die gelijkaardige resultaten gaf.
De worst-case die werd meegenomen in het aanvraagdossier komt op 6 extra bewegingen in het spitsuur en de worst-case uit het bezwaar komt op 8 extra bewegingen.
Er kan geconcludeerd worden dat verschillende berekeningsmethodes een resultaat van 6 tot 8 (in) en 6 tot 8 (uit) extra bewegingen in het spitsuur geven. Geen enkele van deze resultaten betekent een significante verhoging van het aantal verkeersbewegingen.
Deze resultaten bevestigen trouwens dat het weinig zinvol is om een mobiliteitsstudie op te maken voor een project van deze beperkte omvang.
Het bezwaar is ongegrond.
Opmerkingen met betrekking tot de Kinderstraat
De Kinderstraat is een woonstraat gericht op de ontsluiting van de er langs liggende woningen en functies. Zij heeft geen enkele verbindende functie, net omdat deze ook doodloopt voor gemotoriseerd verkeer.
Het is daarnaast niet ongebruikelijk dat in een woonstraat gemengd verkeer plaatsvindt, dit komt ook de snelheid ten goede. Het feit dat auto’s voor elkaar moeten wachten of uitwijken of achter een fietser moeten blijven hangen is niet abnormaal in een woonstraat en het valt zelfs te verkiezen boven een brede weg, die vaak uitnodigt tot te hoge snelheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Het vrachtverkeer van het gemeentemagazijn kan bezwaarlijk geweten worden aan het voorzien van dit woonproject. In de empirische benadering (zie hoger)werd hier bovendien rekening mee gehouden.
Tijdens de aanlegfase kan inderdaad hier bovenop extra werfverkeer bijkomen. Dit is evenwel een situatie van voorbijgaande aard, waardoor het effect beperkt is.
Het bezwaar is ongegrond.
Zoals hoger aangegeven is de toename van het verkeer niet significant en is het niet ongebruikelijk dat in een woonstraat gemengd verkeer plaatsvindt.
De heraanleg van de Missestraat voorziet in verhardingen en verlichting voor de fietsers, die er nu al gebruik van maken. Een significante verhoging van het fiets- en wandelverkeer valt hier dan ook niet onmiddellijk te verwachten. Fietsers hebben bovendien ook een alternatief, namelijk de doorgang door het project richting Roetaard en Kriekhof, en op termijn, na de geplande heraanleg van de Duffelsesteenweg met fietspaden.
Het gevaar van uitrijdende voertuigen voor fietsers doet zich hier niet voor. Doordat de woningen worden gegroepeerd is er maar één contactpunt met de Kinderstraat. Bovendien zullen voertuigen de straat vooruit uitrijden, wat niet zo is bij een oprit die wordt uitgereden.
Het bezwaar is ongegrond.
Bezorgdheid wordt ook geuit over de onduidelijkheid rond de voorrangsregels bij het kruispunt Duffelsesteenweg-Kinderstraat-Kerkhofweg.
Er zou sprake zijn van een moeilijke en te smalle doorgang voor de hulpdiensten, dit zowel op de projectlocatie, als in de Kinderstraat zelf. Bij druk verkeer zal er geen mogelijkheid zijn voor nooddiensten om op de bestemming te geraken.
Vraag naar alternatieve ontsluiting
Opmerking openbaar vervoer
Het aanbod openbaar vervoer is inderdaad een fluctuerend gegeven. Dit geldt niet enkel voor het project, maar voor de hele gemeente (zelfs regio).
Feit is evenwel dat de projectlocatie aan de rand van een dorpskern ligt, waarbij deze dorpskern geniet van een aanbod aan openbaar vervoer, onder meer in de vorm van een treinstation dat op 2,6 km en dus op fietsafstand ligt, waardoor de projectlocatie kan genieten van een aanbod aan hoogwaardig openbaar vervoer.
Het bezwaar is ongegrond.
Referenties naar Bestuursakkoord 2019-2024
Een bestuursakkoord is geen verordenend kader en dus geen grond voor de beoordeling van vergunningsaanvragen. De passages betreffen dan ook eerder algemene beleidsaanbevelingen die voor heel de gemeente moeten bekeken worden en opgenomen in het mobiliteitsplan of ruimtelijk beleidsplan.
In relatie tot het project kan enkel gesteld worden dat hier een nieuwe publieke wandel- en fietsverbinding wordt gecreëerd. In die zin ligt het project dus wel in lijn met het bestuursakkoord. Er wordt immers een recht van doorgang overeengekomen (in bijgaande overeenkomst); bovendien wordt als last in natura opgelegd dat de ontwikkelaar (in overleg met de technische dienst) een aantal aanpassingen doet in functie van de aansluiting op het netwerk van (trage) wegen in de gemeente.
Het bezwaar is ongegrond.
Bezwaarmakers vinden dat de neutrale grondbalans, zoals beschreven in het dossier, niet realistisch is en dat het compensatievolume te optimistisch is. In die balans is de uitgraving noodzakelijk voor de aanleg van de grachten en wadi’s immers niet meegenomen.
In de aanvraag wordt aangegeven dat ten behoeve van de parking en een deel van de wegenis een grondophoging moet gebeuren. De toegangsweg en de parking liggen gedeeltelijk in het overstromingsgevoelig gebied. De ophoging zal daarom gebeuren met een neutrale grondbalans, en is beperkt in oppervlakte en hoogte. Dit betekent dat de ophoging niet meer zal zijn dan de afgraving. Dit is perfect mogelijk.
Het dient verduidelijkt dat met deze neutrale grondbalans enkel de ophoging voor de parking en de compensatie hiervoor wordt bedoeld. De uitgraving voor de grachten en wadi’s, waar de bezwaren naar verwijzen, zit hierin niet vervat. De grondbalans van deze uitgravingen heeft immers geen betrekking op de zaak van de wegen en zal moeten bekeken worden door de vergunningverlenende overheid, o.m. in functie van de voorwaarden uit het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid en de goede ruimtelijke ordening.
Het bezwaar is ongegrond.
Gelijk met de zaak der wegen wordt een overeenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad, waarbij de nodige verplichtingen worden opgenomen die in de basis-akte van de mede-eigendom zullen worden opgenomen. De overeenkomst vestigt een erfdienstbaarheid van publieke doorgang, waardoor er geen kans bestaat dat er een zgn. ‘gated community' ontstaat. In deze overeenkomst is ook voorzien dat de gemeente bij gebrekkig onderhoud kan tussenkomen en de kosten doorrekenen aan de VME. Op die manier kan het voortdurende recht van doorgang gegarandeerd worden.
Het bezwaar is ongegrond.
Als dezelfde oppervlakte over private kavels wordt verspreid is er ook een onderhoudskost. Door het groeperen van de onderhoudskosten wordt deze kost logischerwijze kleiner, niet groter. De kans dat het onderhoud volgens de regels van de kunst gebeurt is ook groter indien dit onderhoud door een collectiviteit gebeurt dan wanneer iedere eigenaar dit privatief doet.
Doordat de wegenis niet wordt overgedragen zal de wegenis worden onderhouden door de VME. Die kan het onderhoud van de wegen afstemmen op het onderhoud van de groene zones, waardoor de globale kost wordt verlaagd.
Het bezwaar is ongegrond.
Waterparagraaf
In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, dienen alle uitvoeringsplannen te worden onderworpen aan een watertoets. Het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, inzonderheid de artikelen 2 en 4 en de in bijlage IX tot XV opgenomen kaarten, is van toepassing. Op 25 november 2022 keurde de Vlaamse Regering een aantal ingrijpende wijzigingen aan dit besluit definitief goed, die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2023. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van nieuwe overstromingskaarten.
Het project ligt volgens deze kaarten niet in overstromingsgevoelig gebied vanuit de zee. Het perceel is niet gelegen binnen fluviaal overstromingsgevoelig gebied. Het perceel is echter wel gedeeltelijk gelegen binnen een pluviaal overstromingsgevoelig gebied.
De woningen zijn volledig voorzien buiten dit pluviaal overstromingsgevoelig gebied. Enkel delen van de toegangsweg en parking zijn deels gelegen in overstromingsgevoelig gebied. Dit wordt gecompenseerd.
Er wordt voldaan aan de GSV betreffende hemelwaterputten, infiltratie en buffering. Er worden geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.
Beoordeling van de externe adviezen in het kader van de watertoets
Er werd advies gevraagd aan de Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen. Op datum van 26 februari 2024 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen. Gelet op het indienen van een gewijzigde projectinhoudversie werd er een tweede maal advies gevraagd. Op 18 april 2024 gaf de Dienst aan dat het vorige advies integraal behouden blijft.
De voorwaarden geformuleerd in het advies betreffen in hoofdzaak voorwaarden die betrekking hebben op het project en het bouwen van de woningen in een latere fase. Zoals de dienst zelf aangeeft in haar advies zijn dit voorwaarden die desgevallend in de verkavelingsvoorschriften dienen opgenomen te worden. Het komt dan ook aan de vergunningverlenende overheid toe om deze voorwaarden te beoordelen bij het al dan niet verlenen van de verkavelingsvergunning.
De enige opmerking in het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid die relevant is voor de zaak van de wegen, betreft de waterdoorlatende verhardingen. Hier wordt, net als in de bezwaarschriften, opgemerkt dat de funderingen ook waterdoorlatend moeten zijn. Dit zal worden opgenomen als voorwaarde.
Onder die voorwaarde is het ontwerp van de wegenis verenigbaar met de relevante doelstellingen en beginselen van de artikels 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Conclusie
Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om zich de bespreking van de bezwaren eigen te maken en de zaak der wegen naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden gelegen Kinderstraat goed te keuren.
Daarnaast wordt voorgesteld dat de gemeenteraad volgende lasten en voorwaarden oplegt, die door de bevoegde overheid in de vergunning dienen te worden opgenomen:
Er wordt verder voorgesteld dat de gemeenteraad het rooilijnplan met de aangeduide lasten en voorwaarden goedkeurt en dat de gemeenteraad de overeenkomst tot vestiging van de erfdienstbaarheid van openbaar nut en tot regeling van het beheer van een gemeenteweg, goedkeurt.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet).
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningsdecreet (Omgevingsvergunningsbesluit).
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet).
Artikel 1
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit, de zaak van de wegen voorwaardelijk goed in het kader van de omgevingsvergunning met intern nummer V-644, ingediend door FACTUM VASTGOED BV gevestigd te Mechelsesteenweg 35A te 2840 RUMST, voor het verkavelen van gronden ten behoeve van een woonerf met 14 woningen binnen een gemeenschappelijke parkzone, op een terrein, gelegen Lint, Kinderstraat, kadastraal bekend afdeling 1 sectie D 479E3, 479D3, 479A3 en 479R2
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het rooilijn met lasten en voorwaarden (GR2024048_Rooilijnplan_voorwaardenenlasten.pdf in bijlage) goed en vraagt aan het college om deze voorwaarden en lasten op te leggen bij de afgifte van een omgevingsvergunning:
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tot vestiging van de erfdienstbaarheid van openbaar nut en tot regeling van het beheer van een gemeenteweg, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed.
Gemeenteraad 25 juni 2019 met goedkeuring van het subsidiedossier voor IVLW Zuidrand 1.
Gemeenteraad van 19 december 2023 met goedkeuring van de verordening conformiteitsattesten.
Algemeen
Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
Tijdens de zitting van 25 juni 2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:
- Verplichte activiteit 2_3: een strategie uitwerken over de toepassing van de gemeentelijke instrumenten voor de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium.
- Aanvullende activiteit 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties.
- Aanvullende activiteit 2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijk conformiteitsattesten opvolgen.
- Eigen voorstel: Een handhavend en sanctionerend woningkwaliteitsbeleid.
Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 27 oktober 2020 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
Intussen is het wetgevend kader aangepast op basis waarvan er voorgesteld wordt de verordening aan te passen.
Gemeentelijke administratieve geldboete
De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.
Om de verplichting meer draagkracht te geven, is er in de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. Door een wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Het niet aanvragen van dit attest kan dan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS van maximum € 500,00.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 — Toegang totbestuursdocumenten, art. 11.26 tot en met 11.51.
De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht omzendbrief van 18 juli 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020.
De Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2).
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Wonen in Vlaanderen adviseert een aanpassing in de nieuwsbrief van maart 2024.
MJP001481 GAS-boetes, BV 0480 // ARK 73900000.
Als niet voldaan wordt aan de verplichting om jaarlijks een conformiteitsattest aan te vragen, dan moet dit vastgesteld worden door een bevoegde vaststellende ambtenaar, die deze vaststelling overmaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De gemeente heeft IGEAN milieu & veiligheid aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De kosten voor de verwerking van deze dossiers worden aangerekend in het kader van de intergemeentelijke GAS-werking. De GAS-boete wordt rechtstreeks betaald op een rekening van de gemeente.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de opheffing van de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2023, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt onderstaande gemeentelijke verordening goed.
De gemeentelijke verordening conformiteitsattest
Artikel 1
Elke eigenaar en verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke woning een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
- vanaf 1 januari 2021: woningen van 40 jaar en ouder
- vanaf 1 januari 2026: woningen van 30 jaar en ouder
- vanaf 1 januari 2029: woningen van 20 jaar en ouder
Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.
Artikel 2
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:
- >/= 5 gebreken is 5 jaar
- </= 4 gebreken is 10 jaar
Artikel 3
De gemeenteraad stelt de vergoeding vast voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek, deze vergoeding is conform het retributiereglement voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek vastgesteld en kan zal jaarlijks geïndexeerd worden.
Artikel 4
Inbreuken op bepaling van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van maximum € 350 en wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Gemeenteraad 25 juni 2019 met het goedgekeurd subsidiedossier voor IVLW Zuidrand 1.
Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2023 waarmee voor de dienstjaren 2024 tot en met 2025 een retributie op het afleveren van een conformiteitsattest wordt gevestigd.
Vergoeding voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek
Op 27 maart 2024 werd er gecommuniceerd door Wonen in Vlaanderen dat de gemeente vanaf 1 juni 2024 een vergoeding kan vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
Vanaf 1 juni 2024 wijzigt de regelgeving en zal de gemeente geen vergoeding meer kunnen vragen voor het conformiteitsattest zelf, enkel nog voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de vergoeding voor het conformiteitsattest.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van € 200. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025. De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer.
Waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring
De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij de aanvraag van een conformiteitsattest.
Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen, in volgende gevallen:
- In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
- In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
- In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen.
Om de vergoeding voor een conformiteitsonderzoek te behouden, dient het reglement voor 1 juni 2024 te worden aangepast.
Gemeentelijke administratieve geldboete
De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.
Om de verplichting meer draagkracht te geven, is er in de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. In de Vlaamse Codex Wonen staat dat gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting kunnen voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Om de verplichting meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. Het niet hebben van een conformiteitsattest wordt conform de gemeentelijke verordening conformiteitattesten toegepast.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 — Toegang totbestuursdocumenten, art. 11.26 tot en met 11.51.
De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht omzendbrief van 18 juli 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020.
De Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2).
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Wonen in Vlaanderen adviseert een aanpassing in de nieuwsbrief van maart 2024.
De inkomsten van deze retributie worden geboekt op de registratiesleutel [beleidsveld 0600 ARK 70200130].
Artikel 1
De gemeenteraad heft het retributiereglement 'afleveren conformiteitsattest 2024 - 2025', zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2023, op.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt onderstaand retributiereglement goed.
RETRIBUTIEREGLEMENT AANVRAGEN CONFORMITEITSONDERZOEK
Artikel 1
Met ingang van 1 juni 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek voor woningen en kamers.
Artikel 2
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
- Conformiteitsonderzoek: elk onderzoek tot het bekomen van een conformiteitsattest
- Conformiteitsattest: een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat de woning aan de minimale woningkwaliteitsnormen voldoet, zoals bepaald in de Vlaamse codex Wonen;
- Zelfstandige woning: een woning die beschikt over een toilet, een bad of douche en een kookgelegenheid;
- Kamerwoning: elk gebouw of deel ervan dat bestaat uit een of meer kamers en gemeenschappelijke ruimten.
Artikel 3
De gemeenteraad stelt de onderstaande tarieven vast
- Voor een eerste conformiteitsonderzoek: € 90 € 100,00
- Voor een hercontrole: € 100,00
- In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren: € 200,00
- In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure: € 200,00
- Voor een conformiteitonderzoek van een kamerwoning: een basisbedrag van € 90 € 100,00 verhoogd met € 15 € 100,00 per kamer; max. € 1.775 € 2.000,00
Deze bedragen kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest.
Artikel 5
De retributie dient betaald te worden op het ogenblik van de afgifte van het conformiteitsattest wanneer de gemeente een technisch verslag ontvangt opgemaakt door de bevoegde woningcontroleur.
De retributie moet betaald worden door middel van een factuur, binnen de 30 dagen na ontvangst.
Bij gebrek aan betaling, kunnen alle mogelijke juridische middelen worden gebruikt die de wetgever toelaat, inclusief dwangbevel.
Artikel 6
Het reglement treedt in voege vanaf 1 juni 2024 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1. 1°van het decreet over het lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 waarin Jo Genbrugge, raadslid, aangesteld wordt als vertegenwoordiger van gemeente Lint voor de algemene vergaderingen van De Ideale Woning tot en met 31 december 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 met beslissing dat de vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van cvba De Ideale Woning blijft zetelen als vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de BV Thuisrand.
Mail ontvangen d.d. 27 mei 2024 van Thuisrand met de agenda voor de algemene vergadering.
Behandelen punt met hoogdringendheid?
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Thuisrand organiseert hun algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024, om 18u00. Deze vergadering zal online doorgaan via Teams.
Dagorde:
1. Korte toelichting bij de vertraging i.v.m. de verwerking boekjaar 2023.
2. Uitstel van de besluitvorming over de goedkeuring van de jaarrekening en aanverwante agendapunten.
3. Bijzondere kwijting aan de bestuurders voor de overtreding van de statuten bestaande in het laattijdig voorleggen van de jaarrekening, niet-naleven van de datum voorzien in de statuten voor de algemene vergadering.
4. Bepaling lidgelden lokalen besturen Thuisrand voor organisatie doorverhuuractiviteit (svk Woonweb).
5. Verzoeken tot uittreding.
6. Varia
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Thuisrand.
Artikel 2
Jo Genbrugge, raadslid, zal de gemeente Lint vertegenwoordigen op de online algemene vergadering van Thuisrand op dinsdag 18 juni 2024 om 18u00.
Artikel 3
Om te voldoen aan de statutaire voorschriften, zal de afgevaardigde drager zijn van een volmacht, die door de gemeente te verstrekken is bij beslissing van de bevoegde personen.
Rudy Verhoeven
voorzitter