De voorzitter opent de zitting op 25/01/2022 om 20:00.
Installatievergadering van 7 januari 2019 met aanstelling van raadslid Annemie Janssens als voorzitter van de gemeenteraad.
Gemeenteraad van 27 oktober 2020 met aanstelling van burgemeester Harry Debrabandere als voorzitter van de gemeenteraad.
Brief d.d. 16 december 2021 met het ontslag van Harry Debrabandere als raadslid en voorzitter van de gemeenteraad.
Harry Debrabandere, N-VA, neemt ontslag als raadslid en als dusdanig ook als voorzitter van de gemeenteraad.
In zijn voordrachtakte 'voorzitter gemeenteraad' van oktober 2020 werd geen opvolger aangeduid.
Een akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van Rudy Verhoeven, N-VA, werd overhandigd aan de waarnemend algemeen directeur, zijnde binnen de termijn van acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad.
De waarnemend algemeen directeur heeft de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter overhandigd aan de waarnemend voorzitter van de vergadering.
De waarnemend voorzitter van de vergadering heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen en kan daarmee de ontvankelijkheid van de akte kan bevestigen.
De kandidaat-voorzitter heeft de voorgeschreven eed als raadslid afgelegd bij de installatievergadering van 7 januari 2019 en moet geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad afleggen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - artikel 6, 7 en 69: de voorzitter van de gemeenteraad wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Harry Debrabandere als raadslid en voorzitter gemeenteraad.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van de kandidaat voorzitter.
Artikel 3
Rudy Verhoeven wordt aangesteld als voorzitter van de gemeenteraad.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van de vorige zitting goed.
Installatievergadering 7 januari 2019.
Brief d.d. 1 december 2021 van de Vlaamse overheid i.v.m. aanstelling nieuwe burgemeester.
Brief d.d. 21 december 2021 van de Provincie Antwerpen i.v.m. eedaflegging van de nieuwe burgemeester.
In de voordrachtakte voor burgemeester, legislatuur 2019-2024, werd bepaald dat het mandaat van Harry Debrabandere zou eindigen op 31 december 2021 en vanaf 1 januari 2022 het mandaat zou opgenomen worden door Rudy Verhoeven.
In het Ministerieel besluit d.d. 1 december 2021 wordt Rudy Verhoeven benoemd tot burgemeester van lokaal bestuur Lint vanaf 1 januari 2022.
In een schrijven van de gouverneur van de provincie Antwerpen dd. 21 december 2021, wordt de gemeente in kennis gesteld van de eedaflegging van Rudy Verhoeven als burgemeester op 21 december 2021.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 58, 59, 60, 61 en 62.
Omzendbrief KB/ ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de benoeming en eedaflegging van de heer Rudy Verhoeven tot burgemeester van lokaal bestuur Lint met ingang van 1 januari 2022.
Procesverbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
Installatievergadering van 7 januari 2019.
Mail d.d. 16 december 2021 van Harry Debrabandere met zijn ontslag als raadslid ingaande op 1 januari 2022.
Mail d.d. 20 december 2021 van Malika De Prins met haar ontslag als raadslid ingaande op 1 januari 2022.
Harry Debrabandere en Malika De Prins, beiden N-VA, hebben ontslag genomen als raadslid.
Een gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig de gemeentekieswet.
De opvolgers op lijst nr 2 (N-VA) zijn:
nr. 1. Devriese Hans - werd op de installatievergadering van 7 januari 2019 aangesteld als raadslid in opvolging van Wouter Verbeeck.
nr. 2. De Pooter Sam - werd in gemeenteraad van 27 oktober 2020 aangesteld als raadslid in opvolging van Alice Bruno.
nr. 3. Van Crombrugge Peruschka - niet meer woonachtig in gemeente Lint.
nr. 4. Everaert Bert
nr. 5. De Prins Michel
Bert Everaert, geboren te Mortsel op 31 oktober 1978 en wonende Liersesteenweg 343 te Lint, 4de opvolger op de lijst nr 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, werd aangeschreven via mail en aanvaardt de opdracht om te zetelen als raadslid.
Michel De Prins, geboren te Duffel op 11 september 1970 en wonende Duffelsesteenweg 55 te Lint, 5de opvolger op de lijst nr 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, werd aangeschreven via mail en aanvaardt de opdracht om te zetelen als raadslid.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van Bert Everaert en Michel De Prins onderzocht. Hieruit blijkt dat zij nog voldoen aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevinden in een geval van onverenigbaarheid, noch wegens uitoefening van een ambt, noch wegens bloed- of aanverwantschap. Bijgevolg kunnen zij toegelaten worden tot een eedaflegging.
Gemeentekieswet artikel 84 §2 en §3.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en wijzigingen: artikel 6 §3 (onderzoek geloofsbrieven), artikel 13 (ontslag), artikel 14 (opvolging).
Artikel 1
De heer Bert Everaert wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Hij wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld. Hij zal het mandaat van Harry Debrabandere, ontslagnemend, voleindigen.
Artikel 2
De heer Michel De Prins wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Hij wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld. Hij zal het mandaat van Malika De Prins, ontslagnemend, voleindigen.
Installatievergadering 7 januari 2019 met aanstelling van de schepenen.
Gemeenteraad van 25 januari 2022 met akte name van de aanstelling en eedaflegging van burgemeester Rudy Verhoeven.
Door de van rechtswege aanstelling van Rudy Verhoeven als burgemeester, vervalt zijn mandaat als schepen.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat als een schepen 'ontslag' heeft genomen, de gemeenteraad beslist of het opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld.
Als de gemeenteraad beslist om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer ingevuld worden.
Als de gemeenteraad beslist om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat. De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en wijzigingen: artikel 49. §1.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen.
Procesverbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
Installatievergadering van 7 januari 2019.
Aktename op de gemeenteraad van heden van de aanstelling, vanaf 1 januari 2022, en eedaflegging van Rudy Verhoeven als burgemeester.
Besluit van gemeenteraad van heden over invulling van het schepenmandaat na ontslag.
Door de van rechtswege aanstelling van Rudy Verhoeven (oud-schepen) als burgemeester, vervalt zijn mandaat als schepen.
Na beslissing van de gemeenteraad van heden om het schepenmandaat terug in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat. De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden.
De algemeen directeur overhandigde de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepen aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepen werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen.
De voorzitter van de gemeenteraad bevestigde de ontvankelijkheid van de akte.
In de gezamenlijke akte van voordracht worden volgende schepen voorgedragen: de heer Hans Devriese.
Ten einde geïnstalleerd te worden in de nieuwe functie, verzoekt de voorzitter de schepen die verkozen verklaard is, de eed af te leggen in handen van de burgemeester.
De rangorde van de schepenen is bepaald door de rangorde zoals deze op de ontvankelijke voordrachtakte opgenomen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en wijzigingen: artikel 42 §3, artikel 43 §1, §3, §4, artikel 44, artikel 48, artikel 49 §1.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepen Hans Devriese.
Artikel 2
De heer Hans Devriese wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de burgemeester, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt: " Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"
Artikel 3
De heer Hans Devriese wordt tot 3de schepen aangesteld. Hij zal het mandaat van Rudy Verhoeven, ontslagnemend schepen, voleindigen.
Artikel 4
De schepen bevoegdheden worden als volgt verdeeld:
burgemeester Rudy Verhoeven:
Algemeen beleid
Politie & veiligheid
Patrimonium & erfgoed
Communicatie
Burgerzaken
Ruimtelijke ordening
Gemeentelijke vernieuwing
Voorzitter gemeenteraad en OCMW-raad
1ste schepen Stanny Tuyteleers:
Financiën
Openbare werken
Waterbeheersing & riolering
Klantendienst & ombudsdienst
ICT & E-loket
Sociaal wonen
Ouderen
Woonzorgcentrum
Dienstencentrum
Vrijwilligerswerking
Erediensten
2de schepen Annemie Janssens:
Kinderopvang & Huis van het Kind
Onderwijs
Jeugd
Cultuur
Sport
Bibliotheek
Feestelijkheden
3de schepen Hans Devriese:
Mobiliteit
Woonbeleid
Toerisme
Lokale economie
Burgerbetrokkenheid
Burgerbudget
Toegevoegde schepen Caroline Van der Heyden:
Sociale zaken, OCMW & armoedebestrijding
Welzijn
Samenlevingsopbouw & wijkbeleid
Ontwikkelingssamenwerking
Milieu
Afval- & zwerfafval
Klimaat & groen
Dierenwelzijn
Land- & tuinbouw
In het meerjarenplan 2020-2025 heeft de gemeente Lint een aantal subsidies voorzien: enerzijds zijn deze gebaseerd op een reeds door de gemeenteraad goedgekeurd subsidiereglement om tot uitbetaling over te gaan is slechts een collegebeslissing vereist. Anderzijds zijn er ook subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve subsidies'.
Volgens het oude BVR BBC (d.d. 25 juni 2010) maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget(cfr. art. 16 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies. In het nieuwe BVR BBC(dd. 30 maart 2018) wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie, bijkomende informatie, van het meerjarenplan moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings-en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664). Dat betekent dus ook de nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies, verwijzen we naar artikelen 41, 2de lid, 23° van het DLB. Dit artikel bepaalt dat de bevoegdheid voor het 'toekennen van nominatieve subsidies' toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal de lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2022.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Volgende subsidies/toelagen worden omwille van andere wetgeving uitgekeerd op basis van een apart raadsbesluit: de dotatie aan de hulpverleningszone, de dotatie aan de politiezone en de subsidies aan de kerkfabrieken.
De raadsleden stemmen twee keer. Een stemming voor exploitatie en een stemming voor investeringen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC(BVR BBC)
Het ministerieel besluit van de 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC(MB BBC)
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
Het agendapunt wordt verdaagd.
Gemeenteraadsbesluit 28 januari 2020 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege
Gemeenteraadsbesluit 26 januari 2021 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege
Artikel 41, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in beginsel de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht inzake investeringen vastlegt. De gemeenteraad kan dit delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Op die manier wordt het ambtelijk en politiek management van het lokaal bestuur versterkt en kan de gemeenteraad zich concentreren op het beleidsmatige aspect van het beleid. Deze nominatieve lijst wordt steeds afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan dd. 21 december 2021 wordt de aangepaste lijst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De overdracht van de investeringskredieten 2021(saldi) wordt ten laatste eind februari goedgekeurd door het college.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41,10°b.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de nominatieve lijst in bijlage van gedelegeerde investeringen 2021-2025 goed.
Op 21 oktober werd een mail verzonden naar het agentschap binnenlands bestuur afdeling financiën omtrent hun advies betreffende de belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest. Volgens Igean zou deze belasting correct zijn en zou de gemeente deze mogen blijven innen. De financiële dienst had namelijk zijn bedenkingen over deze belasting en een advies gevraagd aan het agentschap binnenlands bestuur afdeling financiën. Hierop heeft de financiële dienst een advies ontvangen op 24 november 2021 (zie bijlage), waarbij wordt aangegeven dat het innen via een belasting juridisch niet correct is. Een belasting inzetten als sanctioneringsmechanisme is machtsafwending en is dan ook niet toegelaten. Een gemeente kan via een belasting niet regulerend optreden op het bevoegdheidsdomein van een andere overheid als dat het hoofddoel zou zijn. Het hoofddoel van een belasting is altijd fiscaal.
Artikel 3.2, eerste lid, 1°, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet sinds kort in de mogelijkheid om, zolang niet aan het gemeentelijk verplichte conformiteitsattest is voldaan, een jaarlijkse terugkerende verplichting op te leggen om het conformiteitsattest aan te vragen. Hierdoor werden de handhavingsmogelijkheden inzake woningkwaliteitsbewaking op lokaal vlak versterkt.
Gemeenten beschikken nu over betere en duidelijkere handhavingsmogelijkheden indien zij een conformiteitsattest verplicht stellen, namelijk een terugkerende GAS-boete, zonder dat zij hun toevlucht moeten zoeken tot het vestigen van een sanctionerende en aldus onwettige belasting.
Dergelijke belasting kan dan ook niet langer behouden blijven.
Op 10 december 2021 heeft de financieel directeur en algemeen directeur een mail ontvangen (zie bijlage) van het agentschap binnenlands bestuur afdeling financiën met de bevestiging van bovenstaand advies.
Op 26 november 2021 werd het advies van het binnenlands bestuur reeds doorgestuurd naar Igean, met de vraag om deze belasting meteen te herbekijken en eventueel de optie van een GAS-boete te overwegen, waarop de financiële dienst een reactie kreeg van Igean dat ze gaan bekijken hoe het reglement dient aangepast te worden en dat een GAS boete geen geschikt instrument lijkt om te handhaven (zie bijlage voor mail).
Enig artikel
De gemeenteraad schrapt het belastingreglement op het conformiteitsattest en de bijhorende heffing van 28 september 2021, met ingang van 1 januari 2022.
De begroting 2022 werd vastgesteld door de zoneraad in openbare zitting van 26 november 2021.
Het jaarlijks te financieren saldo van de zone moet gefinancierd worden door de gemeenten van deze zone.
De gemeentelijke verdeelsleutel bedraagt in 2021, 1,87% van het te financieren saldo van de Brandweer Zone Rand.
De gemeentelijke verdeelsleutel wordt berekend op basis van de actuele cijfers van : het inwonersaantal (op 1 januari 2021) en het kadastraal inkomen (2020). De actuele cijfers met betrekking tot het kadastraal inkomen zijn op 1 Januari 2021 niet beschikbaar.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
De wet op de civiele veiligheid van 15 mei 2007, inzonderheid artikel 68: "De gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting".
De omzendbrief BB 2014 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, ABB, Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel van 5 september 2014 waarbij gemeld wordt dat vanaf 1 januari 2015 de brandweerzones actief worden.
Raadsbesluit van 4 november 2014 - Goedkeuring overeenkomst af te sluiten tussen de prezone Rand en de gemeente inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten.
In deze overeenkomst werd bepaald dat de dotatie per gemeente wordt vastgesteld op basis van volgende criteria:
- 75 % inwonersaantal;
- 25 % kadastraal inkomen;
Dienstjaar:2022
Actie en omschrijving:AC000072 Algemeen beleid
MJP nummer:MJP000308 (werkingssubsidie) en MJP000309 (investeringssubsidie)
Beleidsveld:0410 Brandweer
Algemene rekening en omschrijving:
- 64940000 toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen;
- 66400000 toegestane investeringssubsidies.
| Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
| 294.098,00 € (werking) 86.860,00 € (investering) |
294.098,00 € 86.860,00 € |
0,00 € 0,00 € |
294.098,00 € 86.860,00 € |
Artikel 1
Voor het dienstjaar 2022 zal een gemeentelijke bijdrage van € 294.098,00 overgemaakt worden aan hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
De investeringsbijdrage van € 86.860,00 zal worden overgemaakt op afroep.
Artikel 2
De betaling van de werkingstoelage van € 294.098,00 gebeurt van het krediet ingeschreven onder beleidsveld 0410, ARK 64940000 van actie algemeen beleid van het budget 2022.
De betaling van de investeringstoelage van € 86.860,00 gebeurt van het krediet ingeschreven onder beleidsveld 0410, ARK 66400000 van actie algemeen beleid van het budget 2022.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan de financieel directeur.
Artikel 4
Afschrift van dit besluit wordt ter informatie overgemaakt aan hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
Installatievergadering van 7 januari 2019 met aktename van de verkiezing van raadslid Luc Van Geyte als effectief lid en schepen Annemie Janssens als opvolger voor de politieraad van politiezone Hekla.
Brief van Luc Van Geyte met zijn ontslag als effectief lid van de politieraad met ingang van 1 januari 2022.
In de voordrachtakte voor leden van de politieraad werd schepen Annemie Janssens als opvolger verkozen voor effectief lid raadslid Luc Van Geyte.
Met het ontslag van Luc Van Geyte, wordt Annemie Janssens van rechtswege aangesteld als effectief lid in de politieraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de van rechtswege aanstelling van schepen Annemie Janssens als effectief lid in de politieraad van politiezone Hekla als opvolger van raadslid Luc Van Geyte (ontslagnemend).
Burgemeesterbesluit van 17 januari 2022.
Het burgemeesterbesluit van 17 januari 2022 aangaande het plaatsvinden van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 via teleconferentie dient bekrachtigd te worden in eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 17 januari 2022 aangaande het plaatsvinden van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 via teleconferentie.
Ontvangen mail van raadslid Geert Verhulst - Vooruit - d.d. 19 januari 2022.
In het bestuursakkoord 2019-2024 van N-VA en CD&V staat het volgende:
“Gemeentelijke vernieuwing: We creëren een kader voor intergemeentelijke samenwerking als aanloop naar een mogelijke fusie. We gaan proactief te werk en nemen initiatieven om ook in de toekomst onze Lintse eigenheid veilig te stellen.”
Het is ons niet bekend in welke mate hieraan reeds uitwerking werd gegeven. Uit de collegebesluiten halen we hieromtrent alvast geen informatie.
Intergemeentelijke samenwerking, en zeker een eventuele fusie zijn fundamentele aangelegenheden. Bijgevolg moet de bespreking hiervan het politieke handelen vanuit meerderheids- en minderheidsfracties overstijgen.
Een overleggroep met alle fracties kan hieraan tegemoet komen.
Voorstel van besluit:
Enig artikel:
Inzake intergemeentelijke samenwerking en een eventuele toekomstige fusie van gemeenten installeert het gemeentebestuur in het voorjaar 2022 een overleggroep ad hoc, met evenredige vertegenwoordiging van alle fracties die momenteel deel uitmaken van de gemeenteraad.
In eerste instantie zal deze overleggroep zich deskundig informeren, van gedachten wisselen en zich beraden over de mogelijkheden, wenselijkheden en onwenselijkheden in deze thematiek.
Voor dit overleg kan de overleggroep zich laten bijstaan en zich laten inspireren door externe experten.
De overleggroep maakt een tussentijds rapport en een eindrapport op dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter bespreking.
De overleggroep is niet bevoegd om in deze materie beslissingen te nemen, dit blijft het prerogatief van de bestuursorganen (college en gemeenteraad).
Het college krijgt opdracht dit besluit verder te concretiseren.
Enig artikel
Inzake intergemeentelijke samenwerking en een eventuele toekomstige fusie van gemeenten installeert het gemeentebestuur in het voorjaar 2022 een overleggroep ad hoc, met evenredige vertegenwoordiging van alle fracties die momenteel deel uitmaken van de gemeenteraad.
In eerste instantie zal deze overleggroep zich deskundig informeren, van gedachten wisselen en zich beraden over de mogelijkheden, wenselijkheden en onwenselijkheden in deze thematiek.
Voor dit overleg kan de overleggroep zich laten bijstaan en zich laten inspireren door externe experten.
De overleggroep maakt een tussentijds rapport en een eindrapport op dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter bespreking.
De overleggroep is niet bevoegd om in deze materie beslissingen te nemen, dit blijft het prerogatief van de bestuursorganen (college en gemeenteraad).
Het college krijgt opdracht dit besluit verder te concretiseren.
Rudy Verhoeven
voorzitter