Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 18/10/2021 - 13:30

Aanvullend verkeersreglement - Van Putlei

Aanwezig: Harry Debrabandere, burgemeester
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Caroline Van der Heyden, schepen
Voorgeschiedenis

Het mobiliteitsoverleg van 7 oktober 2021.
Het aanvullend verkeersreglement - Van Putlei van CBS 15 januari 2018.

Feiten, context en argumentatie

In de Van Putlei is het parkeren toegelaten aan de kant met pare huisnummers tot aan huisnummer 129. Dit is vlak voor de bocht met de Moederhoefstraat. Indien met tot daar geparkeerd staat, zorgt dit voor verkeersonveilige situaties. Om niet te moeten snoeien in het aantal parkeerplaatsen wordt er geopteerd om het toe te laten halvelings op het trottoir te parkeren, en halvelings op de rijweg. Dit kan doormiddel van de borden van het type E9f. Deze parkeervakken worden met een markering aangebracht zodat iedereen op dezelfde lijn zal parkeren en er toch nog voldoende ruimte voor de voetgangers zal zijn om veilig te passeren. Het voetpad heeft hier immers een breedte van 2,5m wat ruim voldoende is.

Om in regel te zijn met alle verkeersborden en wegmarkeringen in de Van Putlei, wordt het vorige aanvullend verkeersreglement van de Van Putlei integraal vervangen.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

Artikel 1
Op de Van Putlei van huisnummer 123 tot het kruispunt met de Kontichsesteenweg aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Artikel 2
Op de Van Putlei ter hoogte van huisnummer 122 geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode

Artikel 3
Op de Van Putlei van Van Putlei 130 tot De Moederhoefstraat geldt:
het is verplicht te parkeren deels op de berm of op het trottoir;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9f
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Artikel 4
Op de Van Putlei ter hoogte van het kruispunt met de Kontichsesteenweg geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode

Artikel 5
Op de Van Putlei ter hoogte van Kasteelplein 1 geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Artikel 6
Op de Van Putlei van huisnummer 66 tot de Kontichsesteenweg aan de kant van de pare huisnummers;
op de Van Putlei van huisnummer 42 tot huisnummer 56 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa

Artikel 7
Op de Van Putlei van huisnummer 56 tot huisnummer 62 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Van Putlei van huisnummer 10 tot huisnummer 20 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Van Putlei van het kruispunt met het Eikhof tot Koning Albertstraat 113 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is toegelaten;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Artikel 8
Op de Van Putlei van de Koning Albertstraat tot de Kontichsesteenweg aan de kant van de pare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7

Artikel 9
Op de Van Putlei ter hoogte van het kruispunt met het Eikhof;
op de Van Putlei ter hoogte van het kruispunt met het Kasteelplein geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 10
Op de Van Putlei van het kruispunt met de Koning Albertstraat tot het kruispunt met het Eikhof;
op de Van Putlei van huisnummer 129 tot de Moederhoefstraat geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode

Artikel 11
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Aanvullend verkeersreglement - Van Putlei van CBS 15 januari 2018

Artikel 12
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.