De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 20:00.
20u Peter Geerts, omgevingsambtenaar
De ontwerpnotulen van vorige zitting worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
De aanvraag werd ingediend door Laurens Van Wellen namens Van Wellen Build NV gevestigd te Kambalastraat 16 te 2030 Antwerpen en werd per beveiligde zending verzonden op 30 april 2024.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 21 oktober 2024.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen een terrein gelegen te Lint, Liersesteenweg en Papendonk, kadastraal gekend afdeling 1 Sectie D percelen 479 A3, D3, E3 en R2202 B, 203 F, 204 D, 206 F, 206 L, 206 N, 206 M, 206 P en 272 F2.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden in 65 loten waarvan 39 loten voor eengezinswoningen, 3 loten voor stapelwoningen, 2 loten voor meergezinswoningen, 5 loten voor collectieve uitbreiding tuinzones, 9 loten voor bovengrondse parkeerplaatsen, 1 lot voor collectief groen, 5 loten in functie van de ondergrondse parking en 1 lot voor de plaatsing van een nutscabine.
Toetsing regelgeving
De aanvraag situeert zich in het origineel gewestplan Antwerpen (bij koninklijk besluit van 3 oktober 1979 goedgekeurd) en heeft de bestemming woongebied (De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.)
Het projectgebied is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Het projectgebied is gelegen binnen de grenzen van het goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Voorwerp van de aanvraag
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 28 oktober 2024 tot 26 november 2024.
Het openbaar onderzoek gaf aanleiding tot een aantal inspraakreacties. De aanvrager heeft met toepassing van de wetgeving inzake openbaarheid van bestuur kennis gevraagd en gekregen van de inhoud van de geanonimiseerde inspraakreacties.
Naar aanleiding hiervan werd een nieuwe projectinhoud ingediend door de aanvrager, die volledig en ontvankelijk werd verklaard op 29 januari 2025. Als onderdeel van deze nieuwe projectinhoud werd een nota gevoegd om te repliceren op de bezwaarschriften. In deze nota worden de bezwaren ofwel gemotiveerd weerlegd ofwel wordt geformuleerd hoe er aan tegemoet kan worden gekomen via de nieuwe projectinhoud. De nota werd opgemaakt door de aanvrager en bevat dus enkel de mening en de standpunten van de aanvrager. Ze werd als bijlage aan dit besluit gevoegd zodat de leden van de gemeenteraad er kennis van kunnen nemen.
Bevoegdheid van de gemeenteraad
De aanvraag omvat de aanleg van een centrale groenzone met een trage verbinding die publiek toegankelijk is. Een deel van de groenzone zal, volgens de motivatienota van de aanvrager, ook worden voorzien als grotere publiek toegankelijke ruimte met plaats voor een speeltuin, petanquebaan en BBQ.
De aanvraag omvat dus de aanleg van een nieuwe (trage) gemeenteweg en dus dient de gemeenteraad te beslissen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, zoals bepaald in het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning, artikel 31:
"§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (...). De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt."
In artikel 26 van het Decreet houdende de Gemeentewegen worden de gevolgen en de plichten van de gemeente als volgt vastgelegd:
"§ 1. De vastlegging van een gemeenteweg heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
§ 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
In afwijking van het eerste lid kan de gemeente met de eigenaars van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is, een overeenkomst sluiten. (...)"
De gemeente wenst de vereiste gronden niet te verwerven, maar wel gebruik te maken van de afwijkingsmogelijkheid in artikel 26 §2 en zal een overeenkomst met de eigenaars sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut wordt vastgelegd. Om die reden werd er ook een rooilijnplan bij de aanvraag gevoegd, waarbij de zone wordt aangeduid waar deze erfdienstbaarheid zal worden gevestigd.
Wat het beheer betreft geeft artikel 34 van het Decreet houdende de Gemeentewegen het volgende aan:
"§ 1. De gemeente is belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg. (...)
§ 3. Gemeenten kunnen met derden of met andere overheden een beheerovereenkomst sluiten over de volledige of gedeeltelijke uitvoering van beheerstaken."
Conform dit artikel zal de overeenkomst tot vastlegging van een erfdienstbaarheid ook de nodige bepalingen tot regeling van het beheer bevatten. Tijdens de voorbesprekingen over het project werd dit trouwens ook zo afgesproken: de publieke toegankelijkheid moet worden gegarandeerd en het beheer zal worden verzorgd door en op kosten van de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME).
De aanvrager geeft echter in zijn wijzigingsverzoek aan dat er geen gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen nodig zou zijn en verwijst naar een recent arrest van 5 december 2024 van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb-A- 2425-0265) waarin de Raad zich boog over de vraag wanneer er sprake is van een nieuwe gemeenteweg. De Raad voor Vergunningsbetwistingen stelt in dat verband het volgende:
“Opdat er sprake is van een “gemeenteweg” moet blijkens artikel 2, 6° Gemeentewegendecreet aan twee cumulatieve voorwaarden voldaan zijn: de aan te leggen weg moet een “openbare weg” zijn én die openbare weg moet “onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente” vallen. Het eigenaarschap (private eigenaar - overheid) vormt daarbij geen beoordelingscriterium.”
De aanvrager argumenteert dat:
Deze argumentatie kan niet gevolgd worden. Er werd hierover ook juridisch advies ingewonnen, dat als volgt kan worden samengevat:
Er is dus wel degelijk sprake van het vastleggen van een nieuwe (trage) gemeenteweg, die onder het beheer van de gemeente valt. Dat de gemeente daarvoor een overeenkomst wil sluiten met een derde (in casu de VME) is, zoals reeds werd uiteengezet, in overeenstemming met de in het decreet gemeentewegen opgenomen instrumenten. Dit doet geenszins afbreuk aan de bevoegdheid van de gemeenteraad. Een gemeenteraadsbeslissing is vereist.
Terzijde dient opgemerkt te worden dat de casus die het voorwerp uitmaakte van het geciteerde arrest van 5 december 2024 in de feiten ernstig verschilt van de voorliggende aanvraag. Het betreft immers een project waar enkel private wegen worden voorzien die bovendien worden afgesloten met poorten. Dit is niet in overeenstemming met de visie van de gemeente en druist in tegen de gemaakte afspraken tijdens het vooroverleg.
Conclusie is dus dat de gemeenteraad, in het kader van deze aanvraag, wel degelijk bevoegd is voor de zaak der wegen en zich moet uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient zich bij zijn beoordeling te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op deze zogenaamde zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan, in dit geval het college.
Openbaar Onderzoek
Artikel 47, eerste lid van het omgevingsvergunningsbesluit bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen, ook kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.
Zoals hoger gesteld kan de gemeenteraad uitsluitend uitspraak doen over de wettigheid van de zaak van de wegen en dus geen uitspraak doen over bezwaren die geen rechtstreeks verband houden met de zaak van de wegen. De bezwaren die niet handelen over de zaak van de wegen dienen door de vergunningverlenende overheid beoordeeld te worden in de beslissing over de corresponderende vergunningsaanvraag en worden dus niet behandeld in deze beslissing.
Rekening houdend met zowel het eerste als het tweede openbaar onderzoek, kan gesteld worden dat de elementen van de bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen onder volgende volgende drie categorieën vallen:
Van een zorgvuldig handelende overheid mag verwacht worden dat zij zich niet louter baseert op adviezen (gunstig of niet), maar dat zij rekening houdt met alle gegevens uit het dossier, zeker ook indien deze worden aangereikt door bezwaren tijdens een openbaar onderzoek.
Gelet op elementen uit de bezwaarschriften, die grondig onderzocht en beoordeeld werden door de dienst omgeving, kan gesteld worden dat de aanvraag behoorlijk schort op het vlak van de waterhuishouding. Zowel het voorbereidend onderzoek, als het ontwerp en de modellering in functie van het watersysteem vertonen manifeste onvolkomenheden. Er kan zelfs worden vastgesteld dat verschillende bezwaarindieners hun huiswerk beter hebben gedaan dan zowel de aanvrager als de DIW, zeker aangezien de waterstudie op een aantal vlakken zelfs niet voldoet aan het Provinciaal Beleidskader Wateradviezen.
Meer in detail betreft het volgende punten:
Gelet op de voorgaande elementen uit de bezwaarschriften, die na grondig onderzoek door de dienst omgeving dienen te worden bijgetreden, kan gesteld worden dat de aanvraag, inclusief de wegenis, de watertoets niet doorstaat.
Toetsing Decreet Gemeentewegen
Toetsing aan artikel 3 Decreet Gemeentewegen
Artikel 3 stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Toetsing:
Het project omvat een groen en autoluw binnengebied. Personenwagens krijgen geen toegang. De wegenis in het gebied is voorbehouden voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) en slechts uitzonderlijk toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer (onderhoud of verhuizingen).
Het publiek toegankelijk maken van het binnengebied en het voorzien van een nieuwe trage verbinding heeft een hoge potentie voor gebruik door voetgangers en fietsers. Doorheen het project kan een nieuwe trage verbinding gelegd worden vanuit de Papendonk richting de Liersesteenweg en de openbaar vervoershalte aldaar. Door
deze verbinding kan de totale hoeveelheid aan autogebruik zelfs dalen. De aanpassing van het lokaal wegennet kan aldus kaderen in de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau. Het netwerk van trage wegen kan op die manier fijnmazig worden uitgebreid.
De publieke toegankelijkheid moet dan echter gegarandeerd zijn en de nieuwe wegenis moet functioneel zijn. Zoals hoger beschreven doorstaat de wegenis de watertoets niet, voornamelijk omwille van de overlap met de compensatiezone. De aanvraag is dan ook niet in overeenstemming met artikel 3 van het decreet Gemeentewegen.
Toetsing aan artikel 4 Decreet Gemeentewegen
Artikel 4 van het gemeentewegendecreet stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
Toetsing:
De aanvraag is dan ook niet in overeenstemming met artikel 4 van het decreet Gemeentewegen.
Conclusie
Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om zich de bespreking van de bezwaren en adviezen eigen te maken en de zaak der wegen naar aanleiding van de aanvraag tot
omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden gelegen Liersesteenweg en Papendonk niet goed te keuren, omdat de wegenis de watertoets niet doorstaat en daardoor niet in overeenstemming is met de doelstellingen van het gemeentewegendecreet zoals bepaald in artikel 3 en 4.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet), meer bepaald artikel 31.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningsdecreet (Omgevingsvergunningsbesluit).
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
Het decreet van 18 juli 2003 over het integraal waterbeleid, meer bepaald artikel 8, zoals gewijzigd bij latere decreten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit, de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2024047455 (intern nummer V647), ingediend op 30 april 2024, voor het verkavelen van gronden in 65 loten waarvan 39 loten voor eengezinswoningen, 3 loten voor stapelwoningen, 2 loten voor meergezinswoningen, 5 loten voor collectieve uitbreiding tuinzones, 9 loten voor bovengrondse parkeerplaatsen, 1 lot voor collectief groen, 5 loten in functie van de ondergrondse parking en 1 lot voor de plaatsing van een nutscabine op een terrein gelegen te Lint, Liersesteenweg en Papendonk, kadastraal gekend afdeling 1 Sectie D percelen 479 A3, D3, E3 en R2202 B, 203 F, 204 D, 206 F, 206 L, 206 N, 206 M, 206 P en 272 F2, niet goed.
Artikel 2
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
De aanvraag werd ingediend door VARIRES namens MATEXI PROJECTS NV gevestigd Franklin Rooseveltlaan 180 te 8790 Waregem en Daan Janssen namens Thuisrand BV gevestigd te Diksmuidelaan 276 te 2600 Antwerpen en werd per beveiligde zending verzonden op 20 december 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 15 maart 2024.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Falconlaan 4, 8, 10, 12, 14, 16, 18, Lindelei 41, 43, 45, Zevenhuizenstraat 33A, 35, 67, 71 en 72, 2547 Lint, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie D perceelnummers nrs170a2 , 171m2, 171p2, 171n2, 174p2, 180a, 180b, 180b/2, 180c/2, 180d/2, 181a, 182a, 183c, 184d, 188w, 189b, 189c, 192d, 192e, 193a, 193b, 194a, 194b.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden voor 92 kavels voor eengezinswoningen en 7 kavels (99 wooneenheden) voor meergezinswoningen rond een collectieve groenzone en openbaar domein met woonerfkarakter.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 22 maart 2024 tot en met 20 april 2024.
Op 25 juni 2024 besliste de gemeenteraad om het wegenistracé, naar aanleiding van de hogervermelde aanvraag tot omgevingsvergunning, niet goed te keuren.
Op 19 augustus 2024 weigerde het college van burgemeester en schepenen de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Op 19 september werd, overeenkomstig artikel 31/1, §1 van het omgevingsvergunningsdecreet, een beroep ingediend bij de Vlaamse regering tegen het gemeenteraadsbesluit door de NV Matexi Projects, met zetel gevestigd te 8790 Waregem, Franklin Rooseveltlaan 180 en de BV Thuisrand met zetel gevestigd te 2600 Antwerpen, Diksmuidelaan 276, via hun raadsman.
Op dezelfde datum werd eveneens een beroep ingediend tegen de weigering van de aanvraag tot omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen.
Op 29 januari 2025 besloot de Vlaamse Minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport om het beroep gegrond te verklaren en het gemeenteraadsbesluit te vernietigen.
Op 17 februari 2025 werd het verzoek ontvangen van de gouverneur om de gemeenteraad opnieuw samen te roepen aangaande de zaak der wegen, rekening houdende met de vernietiging van voorgaande gemeenteraadsbeslissing.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 houdende de niet-goedkeuring van het wegenistracé naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor 92 kavels voor eengezinswoningen en 7 kavels (99 wooneenheden) voor meergezinswoningen rond een collectieve groenzone en openbaar domein met woonerfkarakter werd vernietigd de Vlaamse Minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport (zie MB in bijlage).
In het kader van het beroep tegen de weigering van de vergunning door het college, roept de gouverneur, op verzoek van de deputatie, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg (zie brief in bijlage).
Conform artikel 65 van het Omgevingsvergunningsdecreet bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad aan de bevoegde overheid binnen zestig dagen na de samenroeping door de gouverneur. Aangezien het verzoek tot samenroeping werd ontvangen op 17 februari 2025 dient de beslissing aan de deputatie te worden overgemaakt ten laatste op 18 april 2025. De deputatie kan pas een beslissing nemen over de omgevingsvergunning in beroep, nadat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen genomen heeft.
Echter, gelet op de omvang en de complexiteit van het dossier en het ontbreken van een aantal adviezen in het kader van de beroepsprocedure, beslist de gemeenteraad de zaak van de wegen naar aanleiding van de hogervermelde aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verdagen naar een volgende zitting. Op die manier kan de gemeenteraad met kennis van alle elementen in het dossier beslissen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet), meer bepaald artikel 31 en 65.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningsdecreet (Omgevingsvergunningsbesluit).
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
Enig artikel
Gelet op de omvang en de complexiteit van het dossier en het ontbreken van een aantal adviezen in het kader van de beroepsprocedure, beslist de gemeenteraad de zaak van de wegen naar aanleiding van de hogervermelde aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verdagen naar een volgende zitting. Op die manier kan de gemeenteraad met kennis van alle elementen in het dossier beslissen.
In het seizoen 2025-2026 is het opnieuw de bedoeling om met de programmatie een zo breed en divers mogelijk publiek aan te spreken. De nieuwe programmatie is een mix van genres: muziek, theater, humor, familievoorstellingen, lezingen.
In bijlage een overzicht van de voorstellingen en prijzen. Momenteel zijn de uitkoopsommen vermeld. Btw en auteursrechten worden later nog vermeld op de contracten.
Ook de ticketprijzen worden vermeld.
Hier worden volgende parameters gehanteerd: soort zaal (grote zaal/zaal Lucienne), uitkoopsom, try-out of niet, genre.
Zo is er het tarief van € 14 voor Sofie Lemaire, Lieve Blanquaert, Elena Peters, Peter Van Dyck en Rudi Vranckx.
Voor Jens Dendoncker, De gedaanteverwisseling, Johan Terryn en Begijn Lebleu hanteren we een ticketprijs van € 16.
Voor Hetty Helsmoortel en Michaël Van Peel is de ticketprijs € 18, zo opgelegd door het boekingskantoor.
Voor de familievoorstellingen was de ticketprijs voorheen € 10, zowel voor volwassenen als kinderen. Nu gaan we naar € 12 voor een volwassenen en € 8 voor een kind -12 jaar.
De ticketverkoop start op 12 juni. We lanceren een gezamenlijke start van de ticketverkoop voor alle cultuurhuizen en -werkingen in de Zuidrand. Zo komen we naar buiten met één groot aanbod voor heel de Zuidrand.
Delegatie goedkeuring tarieven en ticketprijzen naar college:
Met 15 stemmen voor (Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Johan Verreyt, Annemie Janssens, Luc Van Geyte, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Michel De Prins, Andrew Jervis, Peter Van Hoof, Evelyne Longrée, Lies Sutherland, Laura Verhoeven, Antony Vanderwee, Wim Vandewalle), 4 stemmen tegen (Rozemarijn Van Cauteren, Karolien Aerts, Pieter Lievens, Wouter Entbrouxk)
Toegelicht op de vrijetijdsraad 6/2/25 met positieve reacties.
Dienstjaar: 2025
Actie en omschrijving: AC000036 -- Investeren in behoud en vernieuwing van het cultuur-, bibliotheek-, jeugd- en sportaanbod.
MJP nummer: MJP000072
Beleidsveld: 0705 Gemeenschapscentrum
Algemene rekening en omschrijving: 61500050 Kosten i.v.m. artistiek budget - Gemeenschapscentrum.
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
63.5000 € |
59.473,44 € |
17.870 € |
41.603,44 € |
Dienstjaar: 2026
Actie en omschrijving: AC000036 -- Investeren in behoud en vernieuwing van het cultuur-, bibliotheek-, jeugd- en sportaanbod.
MJP nummer: MJP000072
Beleidsveld: 0705 Gemeenschapscentrum
Algemene rekening en omschrijving: 61500050 Kosten i.v.m. artistiek budget - Gemeenschapscentrum.
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
63.500 € |
63.500 € |
21.015 € |
42.485 € |
Gunstig visum / van Wendy Ceuppens van 05 maart 2025
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de programmatie 2025-2026 goed voor een bedrag van € 38.885 (excl. auteursrechten e.d.).
Artikel 2
De gemeenteraad keurt volgende tarieven goed:
Voorstelling | Uitkoopsom | Ticketprijs volwassene/-12j |
Hetty Helsmoortel - Missie 2025: try-out | 1.250 € | 18 € |
Theater Tiert - Mijn straat | 695 € | 12 of 8 € |
Mohsin Abbas - Moh?! | 2.250 € | 20 € |
Sofie Lemaire try-out | 1.250 € | 14 € |
Jens Dendoncker - De romantiek: try-out | 1.250 € | 16 € |
Jens Dendoncker - De romantiek: try-out | 1.250 € | 16 € |
Filip Jordens - Hommage à Brel | 2.200 € | 16 € |
Helene Bracke - Madame Vitesse | 1.600 € | 12 of 8 € |
Rudi Vranckx - Mijn kleine oorlog | 1.250 € | 14 € |
Lieve Blanquaert - The circle of life | 1.175 € | 14 € |
Sprookjes Enzo - Sssttt! | 1.600 € | 12 of 8 € |
Zuidrand Klassiek: Anemos Saxofoonkwartet | 500 € | 16 € |
Esmé Vos & Bart Voet - Kleur | 1.650 € | 12 of 8 € |
Michaël Van Peel | 1.690 € | 18 € |
De gedaanteverwisseling met Karlijn Sileghem | 2.100 € | 16 € |
Holle Olle | 1.650 € | 12 of 8 € |
Elena Peters - Elena speelt Elena | 1.650 € | 14 € |
Begijn Lebleu - Blij met een dode mus | 2.500 € | 16 € |
Morgen is 1x slapen | 2.000 € | 12 of 8 € |
Johan Terryn - Aanwezig | 2.500 € | 16 € |
Peter Van Dyck - Wat muziek voor ons betekent | 600 € | 12 € |
Nekandinskie | 2.050 € | 12 of 8 € |
In de nesten | 975 € | 12 of 8 € |
Stefan Degand - Katteneten | 3.300 € | 20 € |
Artikel 3
De gemeenteraad geeft vanaf nu de delegatie aan het college om de tarieven en ticketprijzen van voorstellingen goed te keuren.
Mail d.d. 6 februari 2025 van Cipal dv met uitnodiging voor hun bijzondere algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit d.d. 25 februari 2025 met aanstelling van de vertegenwoordigers van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Mail d.d. 20 februari 2025 van Cipal dv met de wijziging van de datum van hun bijzondere algemene vergadering.
Mail d.d. 2 maart 2025 van Cipal dv met voordrachtlijst van kandidaat-bestuurders en uitnodiging voor hun bijzondere algemene vergadering op 31 maart 2025.
Gemeente Lint is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De bijzondere algemeen vergadering van Cipal dv. vindt plaats op 31 maart 2025 om 17u00.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 36 van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de Vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de Vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het emailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de Vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze Vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de Vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering en de betrokken medewerkers zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
agendapunten:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Voor meer informatie over de agendapunten wordt verwezen naar de toelichtende nota.
De gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders (*):
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal. Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst werd genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. werd rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers, politieke verdeling, man/vrouw verhouding, continuïteit/ vernieuwing binnen de raad van bestuur.
14 ja-stemmen - 1 nee-stemmen - 4 onthoudingen
Wet van 17 juni 2016 artikel 30 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepas-
sing van de in house-exceptie bepaalt
Decreet lokaal bestuur artikel 40, titel 3, artikel 432 derde lid, artikel 445
Statuten van Cipal.
14 ja-stemmen - 1 nee-stemmen - 4 onthoudingen
Artikel 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: de heer Lawrence Vancraeyenest, schepen Edegem.
Artikel 3
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2025 met oprichting en samenstelling van de commissie financiën.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de voorgedragen leden alvorens deze commissie financiën rechtsgeldig kan vergaderen.
De commissie bestaat uit 9 leden en bestaat uit leden van verschillend geslacht:
- N-VA: 4 leden
- Groen XL - CD&V - Voor Lint - Team lint - Vlaams belang: ieder 1 lid
De schepen van financiën maakt van rechtswege deel uit van de commissie financiën.
Een oproepingsbrief werd bezorgd aan de fractievoorzitters om opgave te doen van de perso(o)n(en) die namens hun fractie zal/zullen zeten in de commissie financiën.
Volgende voordrachtakten werden ingediend:
- N-VA: Rudy Verhoeven - Michel De Prins - Evelyne Longrée - Andrew Jervis
- Groen XL: Rozemarijn Van Cauteren
- CD&V: Georges Nagels (voorzitter)
- Voor Lint: Laura Verhoeven
- Team Lint: Pieter Lievens
- Vlaams Belang: Johan Verreyt
Voorzitter Georges Nagels:
19 ja-stemmen - 0 nee-stemmen - 0 onthoudingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
19 ja-stemmen - 0 nee-stemmen - 0 onthoudingen
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van volgende voorgedragen leden om te zetelen in de commissie financiën.
FRACTIE | VOORGEDRAGEN LID |
N-VA | Rudy Verhoeven |
N-VA | Michel De Prins |
N-VA | Evelyne Longrée |
N-VA | Andrew Jervis |
Groen XL | Rozemarijn Van Cauteren |
CD&V | Georges Nagels |
Voor Lint | Laura Verhoeven |
Team Lint | Pieter Lievens |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Artikel 2
Rudy Verhoeven, schepen van financiën, maakt van rechtswege deel uit van de commissie financiën.
Artikel 3
De gemeenteraad benoemd, na geheime stemming, Georges Nagels als voorzitter van de commissie financiën.
Artikel 4
De boekhouder zal de functie van secretaris op zich nemen.
Artikel 5
Met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, ontvangen de aanwezige raadsleden per commissievergadering een bedrag van zoals voorzien in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2025 met oprichting en samenstelling van de commissie omgeving.
De gemeenteraad dient akte te nemen van de voorgedragen leden alvorens deze commissie omgeving rechtsgeldig kan vergaderen.
De commissie bestaat uit 9 leden en bestaat uit leden van verschillend geslacht:
- N-VA: 4 leden
- Groen XL - CD&V - Voor Lint - Team lint - Vlaams belang: ieder 1 lid
De schepen van patrimonium en de schepen van ruimtelijke ordening maken van rechtswege deel uit van de commissie omgeving.
Een oproepingsbrief werd bezorgd aan de fractievoorzitters om opgave te doen van de perso(o)n(en) die namens hun fractie zal/zullen zeten in de commissie omgeving.
Volgende voordrachtakten werden ingediend:
FRACTIE | VOORGEDRAGEN LID |
N-VA | Rudy Verhoeven |
N-VA | Peter Van Hoof |
N-VA | Wim Vandewalle |
N-VA | Evelyne Longrée |
Groen XL | Wouter Entbrouxk |
CD&V | Caroline Van der Heyden |
Voor Lint | Laura Verhoeven |
Team Lint | Pieter Lievens |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
16 ja-stemmen - 1 nee-stemmen - 2 onthoudingen
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van volgende voorgedragen leden, om te zetelen in de commissie omgeving.
FRACTIE | VOORGEDRAGEN LID |
N-VA | Rudy Verhoeven (van rechtswege) |
N-VA | Peter Van Hoof (van rechtswege) |
N-VA | Wim Vandewalle |
N-VA | Evelyne Longrée |
Groen XL | Wouter Entbrouxk |
CD&V | Caroline Van der Heyden |
Voor Lint | Laura Verhoeven |
Team Lint | Pieter Lievens |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Artikel 2
Schepen van patrimonium Rudy Verhoeven (N-VA) en schepen van ruimtelijke ordening Peter Van Hoof (N-VA), maken van rechtswege deel uit van de commissie omgeving.
Artikel 3
De gemeenteraad benoemd, na geheime stemming, Wim Vandewalle als voorzitter van de commissie omgeving.
Artikel 4
Diensthoofd omgeving zal de functie van secretaris op zich nemen.
Artikel 5
Met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, ontvangen de aanwezige raadsleden per commissievergadering een bedrag zoals voorzien in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2025 met oprichting en samenstelling van de deontologische commissie
De commissie bestaat uit 1 lid en 1 plaatsvervangend lid per fractie en bestaat uit leden van verschillend geslacht. Een lid dat deel uitmaakt van een eenmansfractie, kan zich laten vervangen door een mandataris van een andere fractie.
De gemeenteraad neemt akte van de voorgedragen leden:
FRACTIE | LID | PLAATSVERVANGER |
N-VA | Lies Sutherland | Annemie Janssens |
Groen XL | Karolien Aerts | Rozemarijn Van Cauteren |
CD&V | Caroline Van der Heyden | Georges Nagels |
Voor Lint | Laura Verhoeven | Luc Van Geyte |
Team Lint | Pieter Lievens | |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van volgende voorgedragen leden om te zetelen in de deontologische commissie.
FRACTIE | LID | PLAATSVERVANGER |
N-VA | Lies Sutherland | Annemie Janssens |
Groen XL | Karolien Aerts | Rozemarijn Van Cauteren |
CD&V | Caroline Van der Heyden | Georges Nagels |
Voor Lint | Laura Verhoeven | Luc Van Geyte |
Team Lint | Pieter Lievens | |
Vlaams Belang | Johan Verreyt |
Artikel 2
De commissie wordt voorgezeten door Rudy Verhoeven.
Artikel 3
De leden van de deontologische commissie ontvangen geen presentiegeld.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 in verband met de goedkeuring meerjarenplanning 2020-2025.
Collegebesluit van 10 maart 2025 bestek "operationeel plan groenbeheer" in verband met het akkoord van bestek, lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's.
In het kader van de opdracht “Operationeel plan groenbeheer” werd een bestek met nr. 2025-006 opgesteld door de Technische dienst en Aankoop.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.561,60 (incl. 21% btw) per jaar. (Totale opdracht: looptijd 36 maanden of 3 jaar; De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 122.880,00 excl. btw of € 148.684,80 incl. 21% btw.)
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Naast een administratieve besparing levert de overeenkomst ook een organisatorische verbetering op: gedurende de looptijd van het contract is er een vast aanspreekpunt, zonder voortdurende verandering van leverancier/ bedrijf.
Aan volgende organisaties die met doelgroepmedewerkers werken, wordt het bestek bezorgd via e-procurement met de vraag om een offerte in te dienen uiterlijk op 15 april 2025 om 11u00:
- A Kwadraat, Everdongenlaan 27 te 2300 Turnhout;
- MIVAS VZW, Plaslaar 41 te 2500 Lier;
- Natuurwerk VZW, Steenweg op Tielen 70 te 2300 Turnhout;
- ACG VZW, Middelmolenlaan 148 te 2100 Antwerpen;
- WEERWERK VZW, Deurnestraat 208 te 2640 Mortsel;
- BOSKAT VZW, Kamergoor 19/1 te 2200 Herentals.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Dienstjaar: 2025
Actie en omschrijving: AC000073 omgeving
MJP nummer: MJP 000473 (grascontracten en groenonderhoud)
Beleidsveld: 0680 groene ruimte
Algemene rekening en omschrijving: 61319999 andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van derden
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
180.000,00 € |
34.334,86 € |
49.561,60 € |
- 15.226,74 € |
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025-006 en de raming voor de opdracht “Operationeel plan groenbeheer”, opgesteld door de Technische dienst en aankoop worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 122.880,00 excl. btw of € 148.684,80 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Artikel 4
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- A Kwadraat, Everdongenlaan 27 te 2300 Turnhout;
- MIVAS VZW, Plaslaar 41 te 2500 Lier.
- Natuurwerk VZW, Steenweg op Tielen 70 te 2300 Turnhout;
- ACG VZW, Middelmolenlaan 148 te 2100 Antwerpen;
- WEERWERK VZW, Deurnestraat 208 te 2640 Mortsel;
- BOSKAT VZW, Kamergoor 19/1 te 2200 Herentals.
Artikel 5
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 15 april 2025 om 11u00.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 in verband met de goedkeuring meerjarenplanning 2020-2025.
Onze huidige service overeenkomst voor bedrijfskleding voor de technische dienst loopt af op 30 april 2025. Aangezien wij verplicht zijn te voldoen aan de wetgeving inzake overheidsopdrachten, wensen wij via opdrachtencentrale Creat in te tekenen op de raamovereenkomst "Leasing technische werkkledij " door de firma Radius LeaseWear.
Radius LeaseWear zal, i.s.m. de wasserij Klaratex, instaan voor het verhuren en onderhouden van bedrijfskledij volgens een all-in leaseformule.
DASSY® ontwikkelt werkkledij voor professionals in diverse sectoren. De kledij die Radius Leasewear voor steden en gemeenten via leasing en service aanbiedt, is afkomstig van deze betrouwbare partner.
De Opdracht wordt gesloten voor een periode van vier jaar. De contracttermijn van de opdracht vangt aan op de dag na de datum van de startlevering, vermoedelijk 1 mei 2025.
Er is een calculatie gemaakt (in bijlage) voor 14 medewerkers van de Technische Dienst. Zij zullen gedurende 4 jaar gebruik kunnen maken van volgende signalisatiekledij:(werkbroek, t-shirt, polo, bermuda, regenkledij (broek + jas), midlayer, bodywarmer). Deze kledij zal via deze raamovereenkomst ook wekelijks afgehaald en extern gewassen worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Dienstjaar: 2025 (2026-2027-2028-2029)
Actie en omschrijving: AC000073 Omgeving
MJP nummer: 000356 werkkledij technische dienst
Beleidsveld: 0119 Overige algemene diensten technische dienst
Algemene rekening en omschrijving: 61330040 Kosten was & kledij
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
16.646,40 € |
15.146,33 € |
9.440,00 € |
5.706,33 € |
Door toetreding tot de raamovereenkomst "Leasing technische werkkledij" via de opdrachtencentrale CREAT voldoet het lokaal bestuur Lint aan de wet van de overheidsopdrachten voor de huur van technische werkkledij.
Gunstig visum / van Wendy Ceuppens van 05 maart 2025
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de instap bij de opdrachtencentrale Creat voor de raamovereenkomst "Leasing Technische Werkkledij" door Radius LeaseWear (4 jaar, mei 2025 - mei 2029) goed.
Rudy Verhoeven
voorzitter