De voorzitter opent de zitting op 26/09/2023 om 20:05.
Procesverbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
Installatievergadering van 7 januari 2019.
Mail d.d. 31 mei 2023 waarin Sam De Pooter, N-VA, zijn ontslag indient als raadslid.
Gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 met aanstelling van raadslid Koen Bracke.
Na het ontslag van Sam De Pooter, N-VA, als raadslid werd opvolger Koen Bracke, N-VA, aangesteld als gemeenteraadslid.
Een gemeenteraadslid is van rechtswege lid van de OCMW-raad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 68
Enig artikel
De OCMW-raad neemt akte van de van rechtswege aanstelling van Koen Bracke, N-VA, als OCMW-raadslid.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de OCMW-raad.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Vaststelling OCMW-raad van het meerjarenplan 2020-2025 op 17 december 2019.
Goedkeuring gemeenteraad van het meerjarenplan 2020-2025 op 17 december 2019.
Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen.
Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar.
In het kader van de opmaak van het nieuwe organogram en de dalende inflatie wordt er een aanpassing van het meerjarenplan ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde raden.
Op 17 augustus 2023 bracht het MAT haar positief advies uit over het organogram en de aanpassing van het meerjarenplan.
De beleidsrapporten werden op 11 september 2023 besproken op de commissie financiën.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief ABB 2020/3 van 18 september betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen.
Op 17 augustus 2023 bracht het MAT haar positief advies uit over de meerjarenplanning.
Op 11 september bracht de commissie financiën haar positief advies over de wettelijkheid van de aanpassing van de meerjarenplanning en de te verwachten financiële weerslag.
Op 11 september 2023 bracht de vakbond zijn positief advies uit over de meerjarenplanning.
De aanpassing van het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het aangepaste meerjarenplan voldoet aan de volgende voorwaarden (artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
1. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
2. De geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het resultaat van jaarrekening 2022 is verwerkt in deze aanpassing van het meerjarenplan.
De kredieten van het huidige boekjaar 2023, 2024 en 2025 werden, waar nodig, aangepast (zie motivering van de wijzigingen).
De geconsolideerde rapporten (M1 en M2 voor gemeente en OCMW) tonen aan dat de verplichte evenwichten voor het MJP 2020-2025 gerespecteerd zijn.
De afzonderlijke kredieten voor 2023 per entiteit (gemeente/OCMW) vinden we terug in schema M3.
Enig artikel
De OCMW-raad stelt zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
OCMW-raadsbesluit 28 januari 2020 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het vast bureau.
OCMW-raadsbesluit 26 januari 2021 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het vast bureau.
OCMW-raadsbesluit 25 januari 2022 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het vast bureau.
OCMW-raadsbesluit 25 januari 2022 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het vast bureau.
Artikel 78, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in beginsel de OCMW-raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht inzake investeringen vastlegt. De OCMW-raad kan dit delegeren aan het vast bureau. Op die manier wordt het ambtelijk en politiek management van het lokaal bestuur versterkt en kan de OCMW-raad zich concentreren op het beleidsmatige aspect van het beleid. Deze nominatieve lijst wordt steeds afzonderlijk aan de OCMW-raad voorgelegd ter goedkeuring.
Door de delegatie aan het vast bureau wordt het ambtelijk en politiek management van het lokaal bestuur versterkt en kan de OCMW-raad zich concentreren op het beleidsmatige aspect van het beleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78,10°b.
Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan september 2023 wordt de aangepaste lijst ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78,10°b.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de nominatieve lijst van gedelegeerde investeringen 2023-2025, in bijlage, goed.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 78, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De OCMW-raad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv om beroep te kunnen doen via de raamovereenkomst "Burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels" (Bestek nr. CSMRTBUR19).
Artikel 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 78, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De OCMW-raad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de levering, plaatsing en exploitatie van een discussie-, video- en/of ontsluitingssysteem aangeboden via de raamovereenkomst "Discussie-, video en ontsluitingssysteem' (Bestek CSMRTWEBCASTAV19).
Artikel 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 78, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De OCMW-raad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst "De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving" (CSMRTIOH20).
Artikel 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 78, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De OCMW-raad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van e-inclusie projecten en de afname van verwante diensten via de raamovereenkomsten "Lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken" (Bestekken nr. CSMRTINCL22 en CSMRTINCL22bis).
Artikel 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 14 juli 2023 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op donderdag 12 oktober 2023 om 16u00 organiseert Cipal zijn algemene vergadering.
De raad van bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze Vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de Vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de vergadering en de notaris zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
Agenda:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen: “Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
- Alle verrichtingen met betrekking tot de digitale transformatie van lokale overheden, over diverse beleidsdomeinen heen, inclusief adviesverlening, consultancy, begeleiding, ondersteuning, uitbesteding beheer, en zo meer.
- De organisatie van raamcontracten waarbij Cipal optreedt als aankoopcentrale zoals voorzien in de Wetgeving overheidsopdrachten.
- Het ter beschikking stellen van informatieveiligheidsconsulenten en functionarissen voor gegevensbescherming en het verlenen van advies en ondersteuning rond informatieveiligheid, privacywetgeving, cybersecurity en informatiebeheer.
- Het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe bij de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet.
- Het aanbieden als technologische “end-to-end oplossing” van trajectcontroles ter verhoging van de lokale verkeersveiligheid en de verbetering van de lokale verkeersleefbaarheid.
- Het aanbieden van datacenter diensten.”
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen: “De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: “Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet. Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: “Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven. De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: “§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn. Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt. De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst: “Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen: “Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: “§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst: “De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op. De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid. De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: “Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng. Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: “Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: “De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: “Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging:
1° De besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten.
2° De voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten.
3° De code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.”
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: “De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.” 54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen:
1° De ontbinding van de vereniging.
2° De invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd. Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren. De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt. De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.”
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: “Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: “§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten. 63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 77.
Statuten van Cipal.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Artikel 2
De OCMW-raad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Artikel 3
De OCMW-raad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Artikel 4
De OCMW-raad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Artikel 5
De OCMW-raad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Artikel 6
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 7
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
OCMW-raadsbesluit van 28 februari 2023 met goedkeuring reglement eretitels mandatarissen.
Het toekennen van een eretitel aan een raadslid is de bevoegdheid van de OCMW-raad.
Voor de legislaturen van 1977 tot en met 2018 werd nagekeken, voor de nog levende oud-mandatarissen, wie in aanmerking komt voor de titel ere-raadslid.
Voorwaarden: minstens 18 jaar uitvoerend mandaat als raadslid en geen mandaat meer uitoefenen.
Komen in aanmerking voor titel ere-raadslid:
- Armand De Baets - al erevoorzitter sinds 2012
- Magdalena Vrolix - 18 jaar raadslid
- Walter Verhoeven - 18 jaar raadslid (12 jaar OCMW + 6 j gemeente)
Artikel 1
De OCMW-raad keurt, mits toestemming van de oud-mandataris, de toekenning van de titel ere-raadslid goed aan Magdalena Vrolix en Walter Verhoeven.
Artikel 2
De eretitel zal overhandigd worden op een nog vast te stellen moment.
OCMW-raadsbesluit van 25 november 2019 met verbintenisverklaring opname regierol.
Besluit vast bureau van 30 mei 2022 met ILV Zora Werkt! - verbintenisverklaring opname voortraject DIGIBANK.
Besluit college van burgemeester en schepenen van 24 oktober 2022 met subsidieaanvraag implementatietraject DIGIBANK Zora Werkt - aanvaarding.
Besluit vast bureau van 3 januari 2023 met Digibank Zora Werkt - transfert 10% van de subsidie 'Iedereen digitaal'.
Besluit college van burgemeester en schepenen en OCMW-raad van 28 maart 2023 met Digibank Zora Werkt - samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring.
De Vlaamse regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het plan Vlaamse veerkracht van de Vlaamse regering binnen het Europees herstelfonds.
Gemeente Lint ging een partnerschap aan met de stad Mortsel en de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van € 499.892.
Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
Om de toegang tot digitale technologieën te vergemakkelijk voor de doelgroepen voorziet Digibank ZORA Werkt een gratis uitleendienst met laptops voor de doelgroep.
Voor de uitleendienst keurde het college van de stad Mortsel op 17 april 2023 de levering van 90 laptops goed volgens de raamovereenkomst ICT-infrastructuur.
Voor het beheer en de praktische afhandeling van de uitleendienst plaatste het college van de stad Mortsel op 19 juni 2023 de opdracht bij STW vzw uit Antwerpen.
Om een wettelijk kader voor deze uitleendienst te maken moeten we een uitleenreglement voorzien.
Fasering:
De implementatie van Digibank ZORA Werkt loopt over een periode van twee jaar van 1 januari 2023 tot 31 december 2024. De Vlaamse regering beslist om het project al principieel te verlengen tot midden '26.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
Regelgeving bevoegdheid:
Artikel 78 §1 6° van het decreet lokaal bestuur: De OCMW-raad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196 kan niet worden toevertrouwd aan het vast bureau.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het reglement uitleendienst van Digibank ZORA Werkt goed.
Reglement uitleendienst Digibank ZORA Werkt:
Artikel 1
Verklaring begrippen
In een Digibank kan een burger terecht voor:
• Het uitlenen en herstellen van laptops of andere hardware.
• Opleidingen en workshops waarin digitale vaardigheden versterkt worden.
• Begeleiding bij online dienstverlening.
In een Digipunt kan je gratis een computer met internet gebruiken en staat een begeleider klaar om je te helpen bij digitale vragen.
De interlokale vereniging ZORA Werkt is een samenwerking tussen Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem.
Partijen: De eigenaar is Digibank ZORA Werkt. De ontlener is de klant van Digibank ZORA Werkt.
Artikel 2
Voorwerp, duur en beëindiging
Dit reglement regelt het uitlenen van laptops of andere hardware door Digibank ZORA Werkt, die eigenaar blijft van de toestellen. De doelgroep zijn meerderjarige inwoners van de regio ZORA die een verhoogd risico hebben op digitale achterstand of uitsluiting. Prioritaire doelgroepen zijn laaggeschoolden, werkzoekenden en eenoudergezinnen.
De geïnstalleerde software is aan de eigenaar in licentie gegeven. De ontlener verbindt er zich toe deze software onder geen enkel beding te kopiëren. Het is niet toegelaten om de origineel geïnstalleerde programma’s van de laptop te verwijderen en veranderingen aan te brengen aan de configuratie van het besturingssysteem Windows.
De ontlening van de laptops is gratis en voor een standaardtermijn van 6 maanden, eventueel te verlengen met telkens 3 maanden. Na het aflopen van deze periode, moet de laptop, met een volledig opgeladen batterij en alle eigen bestanden verwijderd van de harde schijf, binnen de week teruggebracht worden door de ontlener naar het Digipunt, waarna deze overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 3
Aanvraag
De aanvraag voor de ontlening van een laptop gebeurt met het voorziene digitale formulier door de partners van Digibank ZORA Werkt, die dit doen in naam van hun cliënt. De partners zijn in de eerste plaats de sociale diensten van de betrokken gemeentebesturen, maar kunnen ook welzijnsorganisaties zijn uit regio ZORA.
Artikel 4
Ondersteuning
De ontlener neemt verplicht deel aan een intakegesprek bij de start van de ontlening en komt minimaal één maal met de laptop naar een Digipunt tijdens de uitleenperiode voor een terugkommoment.
Voor gratis hulp bij de opstart en het gebruik van de laptop kunnen ontleners terecht bij de Digipunten van ZORA Werkt.
Voor technische problemen met de laptop kunnen ze terecht bij de externe uitleendienst partner tijdens de wekelijkse servicemomenten in regio ZORA.
Artikel 5
Voorwaarden
De ontlener draagt goed zorg voor de laptop. Het is verboden voedingswaren te nuttigen tijdens het gebruik van de laptop. Als er iets mis is met het toestel gaat de ontlener zo snel mogelijk naar het Digipunt.
Bij defecten is alleen de eigenaar gemachtigd om herstellingen te laten uitvoeren en het toestel te openen. De eigenaar verbindt er zich toe defecten op zijn kosten te (laten) herstellen binnen de kortst mogelijke tijd, tenzij het defect veroorzaakt is door de ontlener, dan zullen de kosten doorgerekend worden aan de ontlener.
De ontlener mag de laptop niet verhuren, verkopen of doorgeven aan iemand anders. Als de ontlener de laptop verliest of als die gestolen wordt, meldt de ontlener dit zo snel mogelijk aan het Digipunt. Bij diefstal is een proces-verbaal van de politie noodzakelijk, waarbij sporen van inbraak of geweldpleging moeten worden aangetoond. Als de ontlener niet kan aantonen dat er voldoende voorzorgsmaatregelen werden genomen, dan zal de actuele waarde van het toestel verhaald worden op de ontlener. Het is verboden het toestel achter te laten in de wagen.
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor het verlies van gegevens ten gevolge van storingen of virussen. De ontlener moet zelf de nodige veiligheidskopieën van zijn gegevens nemen.
Als de ontlener kosten heeft gemaakt om van de laptop gebruik te maken, dan kan hij die niet terugvorderen van Digibank ZORA Werkt.
Artikel 6
Niet naleven voorwaarden
Digibank ZORA Werkt kan de overeenkomst, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling en zonder tussenkomst van een rechter, eenzijdig ontbinden in geval van het niet naleven van de voorwaarden.
Als de ontlener niet goed zorg draagt voor de laptop zal het toestel teruggenomen worden.
Artikel 7
GDPR
Door gebruik te maken van de uitleendienst geeft de ontlener de toestemming om zijn of haar persoonsgegevens te gebruiken binnen het project Digibank ZORA Werkt.
Artikel 8
Toepasselijk recht en bevoegdheid
Alle geschillen die tussen de partijen mochten ontstaan met betrekking of voortvloeiend uit deze overeenkomst en waarover geen onderling akkoord kan bereikt worden, moeten voorgelegd worden aan de bevoegde rechtbank in Antwerpen.
Vakantie is een basisrecht voor iedereen. Helaas krijgen nog altijd té veel Vlamingen te maken met financiële of andere drempels die hen beletten om van een ontspannende vakantie te genieten. Voor maar liefst 13% van de Vlamingen zit één week op reis gaan er gewoon niet in.
Samen met meer dan 2000 partners maakt Toerisme Vlaanderen al meer dan 20 jaar vakantie mogelijk voor mensen die zo’n vakantiedrempel ervaren. Dankzij dat krachtige netwerk van geëngageerde toeristische aanbieders en sociale organisaties kunnen jaarlijks zowat 150.000 Vlamingen in armoede genieten van een deugddoende daguitstap of meerdaagse vakantie.
Het vernieuwde decreet ‘Iedereen verdient vakantie’ wil nóg meer Vlamingen die kans geven. Het decreet stimuleert toeristische aanbieders en sociale organisaties om een charter te ondertekenen, en geeft maatschappelijk verantwoord ondernemen zo meer zichtbaarheid. Bij het decreet hoort ook een subsidiemechanisme, dat eenvoudiger en transparanter is dan voorheen. Lokale bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme (‘Rap op Stap-kantoren’) worden ondersteund om het kansenaanbod te promoten en vakanties te organiseren. En projectoproepen creëren ruimte voor innovatie en experiment.
Eerste stap naar erkenning en subsidie:
De ondertekening van dit charter is een basisvoorwaarde om je als organisatie kandidaat te kunnen stellen voor een erkenning en/ of(project)subsidies. Daarmee kan je een deel van je werking van je organisatie financieren of projecten op touw zetten die het recht op vakantie helpen waarmaken.
Dit is mogelijk een opportuniteit voor onze buurthuiswerking.
Inhoud charter:
VAKANTIE IS EEN GRONDRECHT
Daar zijn wij samen verantwoordelijk voor. Iedereen moet kunnen deelnemen aan vrije tijd en toerisme, ook mensen die tegen vakantiedrempels aankijken.
‘Iedereen verdient vakantie’ zet zich in voor vakantie voor iedereen, en werkt zo mee aan een betere en duurzame wereld. Als netwerkpartner onderschrijven we de missie en visie van ‘Iedereen verdient vakantie’. Ons divers, krachtig en groeiend netwerk ontwikkelt zich tot een waardevol maatschappelijk project dat welzijn en geluk stimuleert. Via onze expertise engageren we ons om vakanties op maat mogelijk te maken.
Op die manier werken we vakantiedrempels weg die mensen niet zelfstandig kunnen overwinnen. Samen zorgen we voor een kwaliteitsvolle vakantiebeleving voor elke vakantieganger, met respect voor ieders eigenheid en aandacht voor ieders behoeften.
Het vernieuwde decreet ‘Iedereen verdient vakantie’.
Enig artikel
Het OCMW Lint
OCMW-raadsbesluit van resp. 24 november 2011, 23 januari 2014, 26 mei 2016, 21 december 2017, 17 december 2019, 31 mei 2022 en 30 mei 2023 met Lintpas, aanpassing van het reglement en voordelen.
De Lintpas heeft de bedoeling om de toegang/participatie van de meest kwetsbaren aan het sociaal, cultureel en sportief netwerk meer mogelijk te maken. Het initiatief startte in 2012.
In overleg met de sociale dienst en het beleid werd aangegeven dat zowel de doelgroep als de voordelen beter afgebakend dienden te worden. Het hogere (en lokale) beleid wenst nog steeds meer aandacht te geven aan de strijd tegen de achterstelling van gezinnen én alleenstaanden voor deelname aan het sociale, culturele en sportieve leven en in het bijzonder de strijd tegen kinderarmoede. Op basis hiervan werd de doelgroep, voordien afgebakend tot gezinnen met kinderen, uitgebreid naar ook alleenstaanden met een laag inkomen. Om de doelmatigheid van de bestede middelen enigszins te bewaken, bleef de inkomensgrens van de rechthebbenden behouden op 1,5 keer het leefloon categorie personen met gezinslast of alleenstaande. Dit is eenduidig en is gelijk met de toekenning van andere premies.
Naar aanleiding van het feit dat er zowel door de sociale dienst als het Huis van het Kind Lint een samenwerking werd aangegaan met de vzw Feestvarken, drong zich in mei 2023 een nieuwe evaluatie van de Lintpas op. Er werd toen beslist om de voedselbedeling en de kortingsbon voor Opnieuw & Co niet meer als voordeel van de Lintpas op te nemen omdat ze weinig of niets te maken hebben met sociale, culturele of sportieve participatie. Beide voordelen werden wel behouden voor de meest kwetsbaren, maar werden dus ontkoppeld van de Lintpas.
Opnieuw & Co heeft nu een vernieuwde versie van de overeenkomst inzake aankoopkorting voor hulpbehoevende cliënten opgemaakt. Door de jaren heen waren er namelijk wel wat wijzigingen aangebracht waardoor de overeenkomst niet meer up-to-date was en werd er vaak een verouderde versie met cliënten meegegeven, die bovendien ook nog verschillend was van bestuur tot bestuur.
De korting werd helaas teruggebracht van 30 naar 20% en bovendien is de brief slechts 3 maanden geldig in plaats van 1 jaar. Toch is het aangewezen om het gevraagde samenwerkingscontract te ondertekenen.
Hoofdstuk I, artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976.
Artikel 23 van de grondwet gecoördineerd op 17 februari 1994: Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden. Die rechten omvatten o.a. het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing. Er worden OCMW 's opgericht die, onder de door deze wet bepaalde voorwaarden, tot opdracht hebben deze dienstverlening te verzekeren.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de overeenkomst inzake aankoopkorting ten behoeve van hulpbehoevende cliënten goed.
OCMW-raadsbesluit van 17 december 2019 met de wijziging van interlokale vereniging Zora Wijkwerken in Zora Werkt!
Besluit vast bureau van 23 mei 2022 met de wijziging in de samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale besturen Zora.
Besluit college van burgemeester en schepenen en OCMW-raad van 28 juni 2022 met jaarrekening en jaarverslag 2021 ILV Zora Werkt! - goedkeuring.
OCMW-raadsbesluit van 27 september 2022 met VDAB - samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale Besturen Zora Werkt! - goedkeuring.
Besluit vast bureau van 3 januari 2023 met ILV Zora Werkt! - meerjarenplan 2020 - 2025 (aanpassing 2022) - goedkeuring.
Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijkwerken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken), rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
Mortsel is de beherende gemeente van de ILV ZORA Werkt!. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Wommelgem zijn de participerende gemeenten. De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt. De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,… van de vereniging. Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt! heeft op 9 juni 2022 de voorliggende jaarrekening van de ILV ZORA Werkt! voor 2022 vastgesteld en kennis genomen van het jaarverslag.
Het is de bevoegdheid van de participerende OCMW's en lokale besturen aan de ILV Zora Werkt de jaarrekening en het jaarverslag van de ILV goed te keuren.
De overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt stelt in artikel 18 dat het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging jaarlijks ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité deze heeft vastgesteld.
Er is geen financiële weerslag op de begroting van het eigen bestuur.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de ILV Zora Werkt! goed.
OCMW-raadsbesluit van 31 januari 2023 betreffende de herwerking en goedkeuring van de schriftelijke opnameovereenkomst WZC kortverblijf.
De facturatie, die na afloop van het verblijf gebeurde, werd gewijzigd naar een voorafbetaling. Dit naar analogie met de facturatie voor vaste verblijven in het woonzorgcentrum.
Later bleek (opmerking financiële dienst) dat het vooraf factureren voor een kortverblijf wettelijk niet toegestaan is. Het is daarom nodig om een kleine wijziging door te voeren, zodat het factureren van kortverblijven in het woonzorgcentrum opnieuw na afloop van de maand gebeurt.
In art.10 van de overeenkomst werd "komende maand" vervangen door "voorafgaande maand".
Enig artikel
De OCMW raad besluit om de schriftelijke opnameovereenkomst voor KV, die goedgekeurd werd op de raad van 31 januari in te trekken, en te vervangen door het document in bijlage.
SCHRIFTELIJKE OPNAMEOVEREENKOMST CENTRUM VOOR KORTVERBLIJF - WZC ZONNESTRAAL OCMW LINT
Tussen enerzijds,
Centrum voor kortverblijf, Woonzorgcentrum Zonnestraal, dat beheerd wordt door Lokaal Bestuur Lint(erkend KCE 1344)), hier vertegenwoordigd door Kathleen Geudens Directeur ,
en anderzijds,
de toekomstige bewoner, de heer of mevrouw ……………………………………………………….
Geboren te …………………………………………. op ……………………………………………………
Adres ……………………………………………………………………………………………………………
Rijksregisternummer ………………………………………………………………………………………….
hierna bewoner genoemd.
Of, in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van de bewoner,
de heer of mevrouw …………………………………………………………………………………………
Adres ……………………………………………………………………………………………………………
Rijksregisternummer ………………………………………………………………………………………….
Aard verwantschap …………………………………………………………………………………………
hierna de vertegenwoordiger genoemd.
Artikel 1
Consent
Door de opname in ons Centrum voor Kortverblijf, gaat de bewoner een therapeutische relatie aan met de medewerkers van onze voorziening.
Deze relatie wordt automatisch bevestigd door het inlezen van de ID-kaart van de bewoner en het opmaken van een bewonersdossier.
Een therapeutische relatie wordt als volgt gedefinieerd: “De relatie tussen een bepaalde bewoner en één of meerdere beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg die betrokken zijn bij de diagnostische, preventieve of zorgverlenende handelingen ten opzichte van de bewoner.”
Deze relatie impliceert dat alle medewerkers toegang hebben tot de persoonlijke gegevens van bewoners, voor zover die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken. Deze toegangen worden strikt bewaakt en gecontroleerd in de “Procedure toegangsbeheer” van de voorziening.
De bewoner verklaart voldoende geïnformeerd te zijn over de implicatie van deze relatie en geeft hierbij ook toestemming voor het delen van persoonlijke gegevens met externe organisaties (bv Z&G, ziekenhuizen en andere woonzorgcentra), om de continuïteit van de nodige zorg ook buiten onze voorziening te garanderen.
De bewoner verklaart ook het privacyreglement van WZC Zonnestraal ontvangen te hebben en gaat ermee akkoord.
Voor meer informatie omtrent het beleid gegevensbescherming is de informatieveiligheidsconsulent beschikbaar via veiligheidsconsulent@lint.be.
Het centrum voor kortverblijf houdt voor iedere bewoner een individueel dossier bij, dat bestaat uit een (papieren) administratief dossier en een (elektronisch) verzorgingsdossier. De dossiers worden bewaard met respect voor de privacy. De bewoner en/of zijn of haar vertegenwoordiger kunnen deze dossiers persoonlijk inkijken.
Artikel 2
De woongelegenheid
De bewoner wordt met ingang van(datum) ………………………………. opgenomen in het Centrum voor kortverblijf van Woonzorgcentrum Zonnestraal.
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde duur.
De geplande ontslagdatum is voorzien op ………………………………
De betrokkene wordt opgenomen op kamer ……………………………….
De kamer is ingericht en aangepast aan de behoeftes en gezondheidstoestand van de bewoner. Alle kamers hebben een aparte toiletruimte met lavabo, toilet en douche.
In elke kamer staat een hoog-laag bed, een nachtkastje, een kleed- en legkast voor persoonlijke zaken, een geriatrische zetel, een tafel en een stoel.
Alle kamers zijn voorzien van een aansluiting voor digitale televisie, telefoon en een oproepsysteem voor de verpleging. Er is ook WIFI toegang in de kamers.
De gastgebruiker zal de kamer alsook de inboedel bij ontruiming in goede staat afleveren.
Desgewenst kan de gastgebruiker zelf de kamer naar eigen smaak inrichten, rekening houdend met de beperkte duur van het verblijf. Dit dient evenwel te beantwoorden aan de eisen van veiligheid en hygiëne. Er wordt tevens gevraagd rekening te houden met de esthetische vorm van de voorziening.
Artikel 3
Opnamevoorwaarden
Het centrum voor kortverblijf staat ten dienste van gastgebruikers van tenminste 65 jaar die geen intensieve medische behandeling en toezicht nodig hebben, maar wel behoefte aan (re)activering, verpleging, verzorging, toezicht en/of begeleiding in de activiteiten van het dagelijks leven. De opnameduur is beperkt tot een aaneengesloten periode van 60 dagen. Indien gemotiveerd, kan er verlengd worden tot 90 dagen per jaar. Afwijkingen van leeftijd en opnameduur worden op advies van het ouderenzorgteam goedgekeurd.
De kandidaat en/of zijn familie kan voor alle verdere informatie en een rondleiding terecht bij de maatschappelijk assistent van het woonzorgcentrum.
Zodra de kandidaat gastgebruiker beslist heeft in het centrum voor kortverblijf opgenomen te willen worden, kan hij een opnameperiode reserveren.
Indien het centrum voor kortverblijf een aanvraag krijgt voor opname van een kandidaat gastgebruiker, maar door gebrek aan vrije kamers deze aanvraag niet kan beantwoorden, zal de maatschappelijk assistent de kandidaat gastgebruiker op weg helpen om een alternatieve oplossing te vinden.
Het Lokaal Bestuur Lint stelt, in uitvoering van het thuiszorgdecreet van de Vlaamse regering, deze bijzondere opnamevoorwaarden vast:
De kandidaat gastgebruikers moeten voor de opname aan de volgende voorwaarden voldoen:
De leeftijd van 65 jaar bereikt hebben. Elke afwijking op deze leeftijdsgrens moet gemotiveerd worden door het multidisciplinair team dat de gastgebruiker verzorgt, en moet goedgekeurd worden op het ouderenzorgteam.
Zich ertoe verbinden om maximaal zestig opeenvolgende dagen en beschouwd over de periode van één kalenderjaar, in totaal maximaal negentig dagen in het kortverblijf te verblijven. Voor het berekenen van het maximum aantal verblijfsdagen wordt geen rekening gehouden met de dagen van onvoorziene afwezigheid.
Elke afwijking op de maximum verblijfsduur moet gemotiveerd worden door het multidisciplinair team dat de gastgebruiker verzorgt en goedgekeurd worden op het ouderenzorgteam.
Vooraf een geneesheer naar keuze consulteren om een medisch verslag voor te leggen.
Artikel 4
De wijze waarop de schriftelijke opnameovereenkomst kan worden beëindigd.
Bij annulering wordt enkel de dagprijs, verminderd met 10 % korting voor afwezigheid gefactureerd.
De gastgebruiker mag niet uit het woonzorgcentrum ontslagen worden:
tenzij om reden van heirkracht;
tenzij naar oordeel van de behandelende geneesheer de lichamelijke of geestelijke gezondheidstoestand van de gastgebruiker zodanig is dat definitieve verplaatsing naar een passende inrichting geboden is;
tenzij de gastgebruiker zijn verbintenis tot betaling van de kosten die met zijn verblijf gepaard gaan niet nakomt;
tenzij gedragingen van de gastgebruiker, de familieleden of frequente bezoekers zwaar storend zouden zijn voor de medebewoners of voor de instelling zelf.
De overeenkomst neemt ook een einde op de dag van overlijden van de gastgebruiker.
De nabestaanden beschikken over een termijn van vijf dagen om de kamer te ontruimen. Deze termijn kan verlengd worden mits nabestaanden en Lokaal Bestuur daartoe uitdrukkelijk akkoord verlenen. Gedurende die termijn wordt enkel de verminderde dagprijs (korting van 10 %) verder aangerekend.
Als binnen die termijn de kamer opnieuw wordt bewoond, wordt de dagprijs aangerekend tot de dag die voorafgaat aan die nieuwe bewoning.
Als de kamer niet binnen de bepaalde termijn werd ontruimd, kan het centrum voor kortverblijf de kamer zelf ontruimen en de persoonlijke bezittingen van de overleden gastgebruiker opslaan. De opslagkosten van actueel € 7,5 per maand zullen worden aangerekend aan de nabestaanden.
Bij een sluiting van het woonzorgcentrum die door de overheid wordt opgelegd, maakt die sluiting onmiddellijk een einde aan de schriftelijke opnameovereenkomst op de dag dat de bewoner het woonzorgcentrum verlaat. In dat geval mag er geen opzegvergoeding aangerekend worden.
Artikel 5
Het bedrag en de samenstelling van de dagprijs.
De dagprijs is de prijs per dag die door de bewoner of de vertegenwoordiger betaald moet worden. De dagprijs bedraagt actueel € 71,44.
De volgende zaken zijn inbegrepen in deze dagprijs:
Het gebruik, de schoonmaak en het onderhoud van de kamer en alle gemeenschappelijke lokalen.
De herstellingen van de kamer die voortvloeien uit een gewoon woongebruik.
Verwarming, waterverbruik en elektriciteitsverbruik.
WIFI en een vast aanbod zenders via digitale televisie en radio. (geen digicorder beschikbaar).
Het gebruik, het onderhoud en de vervanging van het beddengoed.
De was en de droogkuis van het niet-persoonlijke linnen.
De verpleegkundige, verzorgende en paramedische (kine, logo en ergo) activiteiten. (Voor bewoners met een A of een O profiel zijn paramedische prestaties op voorschrift en dus niet inbegrepen in de dagprijs).
Het incontinentiemateriaal.
De maaltijden, inclusief de diëten en met inbegrip van de drank bij de maaltijd.
De maaltijdbedeling op de kamer omwille van de gezondheidstoestand van de bewoner.
De onbeperkte beschikbaarheid van drinkbaar water, koffie en thee.
Het gebruik van een kleine koelkast, zoals ter beschikking gesteld door het woonzorgcentrum (ingebouwd in de vaste kasten van de kamer).
Een basispakket van persoonlijke toiletartikelen (zeep, shampoo en wc-papier).
De animatie- en recreatie-activiteiten die door het woonzorgcentrum worden georganiseerd zonder een aantoonbare meerkost.
De verzekeringspolissen voor de verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid, de brandverzekering en alle verzekeringen die het OCMW van Lint overeenkomstig de wetgeving heeft aangegaan, met uitzondering van elke persoonlijke verzekering van de bewoner.
De dagprijs is gekoppeld aan de index en kan 1 keer per jaar geïndexeerd worden. De geïndexeerde dagprijs wordt minstens dertig dagen vóór de toepassing ervan, meegedeeld aan de bewoners.
Artikel 6
Vermindering van de dagprijs in geval van tijdelijke afwezigheid en overlijden.
De bewoner kan aanspraak maken op een vermindering van de dagprijs met 10 % bij een tijdelijke afwezigheid van minstens vierentwintig uur. De verminderde dagprijs gaat in vanaf de eerste dag afwezigheid.
Bij ziekenhuisopname kan de bewoner aanspraak maken op de verminderde dagprijs vanaf de eerste dag die volgt op de ziekenhuisopname.
Na het overlijden van de bewoner beschikken de nabestaanden over vijf dagen om de kamer te ontruimen en zullen vijf dagen aan verminderde dagprijs worden aangerekend. In onderling overleg tussen het woonzorgcentrum en de familie kan deze termijn verlengd worden. Indien de familie er niet in slaagt om volgens afspraak de kamer leeg te maken binnen de gestelde termijn (eventueel in onderling overleg verlengbaar), dan rekent het Woonzorgcentrum een opslagkost aan van € 7,50 per dag.
Als binnen de termijn waarover de familie beschikt om de kamer te ontruimen, de kamer opnieuw bewoond wordt, kan de dagprijs alleen worden aangerekend tot de dag die voorafgaat aan de nieuwe bewoning.
Zowel in geval van tijdelijke afwezigheid als in geval van overlijden bedraagt de verminderde dagprijs 10 procent minder dan de gewone dagprijs.
Artikel 7
De diensten die aanleiding geven tot de aanrekening van een extra vergoeding.
Een aantal zaken geeft aanleiding tot een extra vergoeding.
Deze extra vergoedingen dienen door de bewoner of de vertegenwoordiger zelf te worden betaald en worden in de maandelijkse factuur opgenomen, tenzij zij reeds contant werden betaald.
Het woonzorgcentrum zal een extra vergoeding vragen voor de volgende zaken:
Kapper
Pedicure (bijzondere zorg die buiten de normale voetverzorging valt)
De dranken die op individuele vraag van de bewoner buiten de maaltijden verstrekt worden (met uitzondering van drinkbaar water, koffie en thee). Voor aanrekening deze extra dranken worden de cafetaria prijzen gehanteerd.
De supplementaire voedingsproducten die buiten de maaltijd verstrekt worden, op individuele vraag van de bewoner.
De aantoonbare meerkost van specifieke animatie- en recreatie-activiteiten die door het woonzorgcentrum worden georganiseerd.
Vervoerskosten (bv. lidgeld MinderMobielenCentrale, vervoer door een ziekenwagen, …)
Het woonzorgcentrum zal op eenvoudig verzoek van de bewoner of de vertegenwoordiger de bewijsstukken voorleggen die deze uitgaven rechtvaardigen.
Deze extra vergoedingen worden tegen marktconforme prijzen aangerekend.
Artikel 8
De regeling inzake voorschotten ten gunste van derden.
Een aantal uitgaven wordt door het woonzorgcentrum voorgeschoten en betaald op naam van de bewoner. Deze uitgaven dienen door de bewoner of de vertegenwoordiger voor hetzelfde bedrag terugbetaald te worden aan het woonzorgcentrum. Dit systeem wordt “voorschotten ten gunste van derden” genoemd.
Deze “voorschotten ten gunste van derden” worden in de maandelijkse factuur opgenomen.
Deze werkwijze van voorschotten ten gunste van derden kan voor de volgende uitgaven gelden:
Het remgeld voor geneeskundige prestaties.
De individuele bijdragen voor het ziekenfonds.
De individuele bijdrage voor de Vlaamse Zorgkas.
De medicatiekosten.
Verzorgingsmateriaal dat aan een individuele bewoner toewijsbaar is.
Kosten voor hulpmiddelen zoals een hoorapparaat, bril, tandprothesen, rolstoel, krukken en looprek, voor het gedeelte dat niet gedekt wordt door de ziekteverzekering of dat niet onder de toepassing valt van de overeenkomst tussen het woonzorgcentrum en de verzekeringsinstelling.
Specifieke voeding omwille van medische redenen, zoals enterale voeding.
Persoonlijke toiletartikelen en andere persoonlijke aankopen, die op uitdrukkelijke vraag van de bewoner door het woonzorgcentrum worden aangekocht.
Het woonzorgcentrum zal op eenvoudig verzoek van de bewoner of zijn of haar vertegenwoordiger de bewijsstukken voorleggen die deze uitgaven rechtvaardigen.
Artikel 9
Beheer goederen en gelden.
Het WZC mag geen gelden of goederen van de bewoner beheren met uitzondering van het zakgeld en de verrekening van kosten rechtstreeks verbonden aan het verblijf in onze voorziening.
Artikel 10
De factuur.
Het Lokaal Bestuur maakt in de loop van elke maand een factuur op voor de voorafgaande maand.
Op de maandelijkse factuur staan de volgende zaken vermeld:
De naam van de bewoner.
Het bedrag van de dagprijs.
Het aantal dagen dat de bewoner de voorbije maand in het centrum voor kortverblijf verbleef. Als het verblijf minder dan een volle maand bestrijkt, dan worden eveneens de begin- en einddatum van het verblijf vermeld.
Een gedetailleerde opgave van alle diensten van de voorbije maand, die aanleiding geven tot de aanrekening van een extra vergoeding. (o.a. kappersbezoek, pedicure,...).
Een gedetailleerde opgave van alle voorschotten ten gunste van derden van de voorbije maand.
Het verschuldigde saldo.
Het Lokaal Bestuur bezorgt een exemplaar van de factuur aan elke natuurlijke of rechtspersoon die geheel of gedeeltelijk belast is met de betaling.
Wanneer facturen niet betaald worden, zal het Lokaal Bestuur een aanmaning versturen en indien zonder gevolg ook één aangetekend schrijven. Bij laattijdige betaling wordt de factuur verhoogd met extra kosten conform het retributiereglement aanmaningen niet-fiscale vorderingen, goedgekeurd in OCMW-raad.
Indien er geen gevolg wordt gegeven aan het aangetekend schrijven, kan de financieel directeur overgaan tot het uitvaardigen van een dwangbevel, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het vast bureau.
Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.
Artikel 11
De waarborg en betalingsverbintenis.
Het Lokaal Bestuur van Lint vraagt geen waarborg.
De bewoner; de heer en /of mevrouw (naam en volledig adres): …………………………………………………………………………………
is i.v.m. de huisvesting en het gebruikelijke huishoudelijk onderhoud en de verzorging aan de instelling een bedrag verschuldigd van € 71,44 per dag aan de instelling te voldoen binnen de maand na aflevering van de factuur, en dit door storting op het rekeningnummer van het Lokaal Bestuur, Liersesteenweg 62, 2547 Lint.
Artikel 12
Verzekeringen.
Het woonzorgcentrum heeft een instellingsverzekering burgerlijke aansprakelijkheid en een globale brandpolis.
De instellingsverzekering burgerlijke aansprakelijkheid van het woonzorgcentrum dekt de schade die de bewoner ondervindt en waarvoor het woonzorgcentrum of een personeelslid of een vrijwilliger van het woonzorgcentrum verantwoordelijk is.
De globale brandpolis van het woonzorgcentrum dekt de schade aan de eigen bezittingen van de bewoner, die veroorzaakt wordt door brand, water of storm.
Indien er zich een schadegeval voordoet, dan moet de bewoner of de vertegenwoordiger, dit binnen de twee (2) werkdagen na vaststelling van dit schadegeval melden aan de directeur van het woonzorgcentrum.
De volgende zaken zijn niet verzekerd:
De schade die de bewoner ondervindt of aan anderen toebrengt binnen en buiten het woonzorgcentrum, voor wat betreft personen die niet behoren tot het personeel of de vrijwilligers van het woonzorgcentrum. Voor deze voorgaande gevallen sluit de bewoner best een individuele aanvullende verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor af.
De schade die de bewoner zichzelf toebrengt.
De schade die de bewoner ondervindt en waarvoor een bezoeker van het woonzorgcentrum verantwoordelijk is.
Diefstal.
De kosten voor hospitalisatie. Het woonzorgcentrum voorziet niet in een hospitalisatieverzekering voor de bewoner. Hiervoor sluit de bewoner best een eigen hospitalisatieverzekering af.
De schade die familieleden van de bewoner toebrengt aan (materialen van) het woonzorgcentrum.
Artikel 13
Aansprakelijkheid
Het woonzorgcentrum kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de persoonlijke ongevallen van de bewoner en zijn of haar bezoekers.
Het woonzorgcentrum draagt geen enkele verantwoordelijkheid indien de bewoner op eigen initiatief te veel geneesmiddelen gebruikt en dit zonder of tegen het advies in van de geneesheer.
Bewoners met hun medicatie in eigen beheer zijn helemaal zelf verantwoordelijk voor een verantwoord gebruik ervan.
Artikel 14
Ontvangst van de interne afsprakennota.
De bewoner en/of de vertegenwoordiger verklaart een gedateerd exemplaar van de interne afsprakennota te hebben ontvangen bij de opname.
Artikel 15
Verklaring op eer.
De bewoner (of zijn wettelijke vertegenwoordiger), verklaart op eer dat alle informatie die hij/zij verstrekt in kader van de opname in Woonzorgcentrum Zonnestraal correct is.
Dit geldt zowel voor administratieve, medische, als financiële informatie.
Bij fouten of onregelmatigheden ten gevolge van opzettelijk verzwijgen, of onjuist meedelen van informatie, zal de gebruiker of zijn vertegenwoordiger aansprakelijk gesteld worden.
Artikel 16
Bepalingen in verband met deze schriftelijke opnameovereenkomst.
1. Wettelijk kader van deze schriftelijke opnameovereenkomst.
Deze schriftelijke opnameovereenkomst werd opgesteld in uitvoering van:
het woonzorgdecreet van 1 januari 2020;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
het Koninklijk besluit van 21 september 2004 houdende de vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning als rust- en verzorgingstehuis of als centrum voor dagverzorging, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 4 juni 2008, 7 juni 2009, 9 maart 2014 en bij besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015.
2. In geval van wijziging van deze schriftelijke opnameovereenkomst.
Deze schriftelijke opnameovereenkomst mag slechts gewijzigd worden door het woonzorgcentrum met akkoord van de bewoner of de vertegenwoordiger. Als de bewoner of de vertegenwoordiger niet akkoord gaat, dan kan de bewoner verder in het woonzorgcentrum verblijven op basis van de voorheen gesloten opnameovereenkomst.
3. In geval van aanpassing van de dagprijs.
Een eventuele aanpassing van het bedrag van de dagprijs wordt vooraf aan alle belanghebbenden bekendgemaakt en gaat op zijn vroegst in dertig dagen na de kennisgeving ervan aan de bewoner of de vertegenwoordiger. Een dergelijke aanpassing wordt niet beschouwd als een wijziging van de schriftelijke opnameovereenkomst.
Artikel 17
De bewoner, zijn vertegenwoordiger of zijn familie geniet van de grootst mogelijke vrijheid.
Elke bewoner is vrij zijn eigen huisarts en ziekenhuis te kiezen. Die keuze wordt op geen enkele manier beïnvloed.
er geldt geen rookverbod in de voorziening. Een rokerslokaal is ter beschikking op het gelijkvloers.
Bezoek is altijd toegestaan.
Artikel 18
De duur van deze opnameovereenkomst.
Deze opnameovereenkomst is van bepaalde duur.
Opname en ontslagdatum zie Art.2
Opgemaakt in twee exemplaren te Lint op ……………………………
Elk van de partijen verklaart een exemplaar van deze schriftelijke opnameovereenkomst te hebben ontvangen. Deze overeenkomst werd goedgekeurd op de OCMW raad van 26 september 2023.
………………………………………………… ………………………………………………
De bewoner en/of de vertegenwoordiger Kathleen Geudens Directeur WZC Zonnestraal
Rudy Verhoeven
voorzitter