Terug
Gepubliceerd op 22/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 24/10/2023 - 20:00 remise
Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
Caroline Van der Heyden, schepen
Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 24/10/2023 om 20:00.

  • Algemeen

    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
      Caroline Van der Heyden, schepen
      Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
      Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
      Onthouders: Jo Genbrugge
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Enig artikel

      De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.

  • Openbaar

    • Normaal

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Kerk O.L.V. geboorte Lint - Aanpassing MJP 2020-2025 en Budgetwijziging 2023.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 door de kerkraad O.L.V. Geboorte Lint in vergadering van 18 oktober.

            De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 door de gemeenteraad van 31 januari 2023.

            Feiten, context en argumentatie

            Het gemeentebestuur moet de eventuele kosten van de kerkfabriek bijpassen.

            Indien de budgetwijziging niet past binnen het bestaande meerjarenplan, dient de gemeenteraad het gewijzigde meerjarenplan goed te keuren.

            Hierna wordt door de gemeenteraad akte genomen van de wijziging van het budget, dewelke in overeenstemming is met het aangepaste meerjarenplan.

            Op 4 september 2023 ontving het gemeentebestuur een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025  en een wijziging van het budget 2023 van O.L.V. Geboorte Lint.

            De wijzigingen ten opzichte van het vorige meerjarenplan zijn een verhoging van de exploitatie-uitgaven met € 6.750,00 en een verhoging van de investeringsuitgaven

            met € 8.000,00. Hierdoor worden ook de investeringsontvangsten verhoogd met een toelage van € 8.000,00.

            Juridische gronden

            Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikbaarheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.

            Het Vlaams decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.

            Financiële weerslag

            Als gevolg van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 van de Kerkraad O.L.V Geboorte wordt de exploitatietoelage verhoogd met € 4.656,00 bij de volgende aanpassing van het MJP. 

            Dienstjaar: 2023

            Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.

            MJP nummer: MJP000331

            Beleidsveld: 0790 Erediensten.

            Algemene rekening en omschrijving: 64940000  Toegestane werkingssubsidies.

            De investeringstoelage wordt verhoogd met € 8.000,00 bij de volgende aanpassing van het MJP. 

            Dienstjaar: 2023

            Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.

            MJP nummer: MJP000332

            Beleidsveld: 0790 Erediensten.

            Algemene rekening en omschrijving: 66400000  Toegestane investeringssubsidies.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Tegenstanders: Johan Verreyt, Ilse Todts
            Onthouders: Geert Verhulst, Hans Verreyt, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael
            Resultaat: Met 11 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 6 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van O.L.V. Geboorte Lint.

            Artikel 2

            De gemeenteraad neemt akte van de aanpassing van het budget 2023 van O.L.V. Geboorte Lint.

          • Subsidiereglement: Middagtoezicht.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraadsbesluit van 1 juni 1992 waarbij met ingang van 1 september 1992 de berekeningsmodaliteiten worden vastgesteld voor het ochtend-, middag- en avondtoezicht in het gemeentelijk onderwijs, het gemeenschapsonderwijs en het vrij gesubsidieerd onderwijs;
            Gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 1994 waarbij voormeld besluit van 1 juni 1992 met ingang van 1 september 1994 werd aangepast wat betreft de duur van het ochtendtoezicht;
            Gemeenteraadsbesluit van 27 november 1995 waarbij voormeld besluit van 1 juni 1992 met ingang van 1 januari 1996 werd aangepast wat betreft het normenstelsel;
            Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 1997 waarbij voormeld besluit van 1 juni 1992 met ingang van 1 september 1997 werd aangepast wat betreft de duur van het avondtoezicht;
            Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 1997 waarbij het remgeld werd ingevoerd voor het ochtend- en avondtoezicht;
            Gemeenteraadsbesluit van 14 december 1998 waarbij de regeling van het ochtend-, middag-, en avondtoezicht werd aangepast en het remgeld voor het ochtend- en avondtoezicht wordt afgeschaft.

            Feiten, context en argumentatie

            Er wordt een tussenkomst voorzien aan de Lintse scholen voor het organiseren van middagtoezicht (en voordien ook ochtend- en avondtoezicht) in het kader van de sociale voordelen, zoals voorzien in de regelgeving van het flankerend onderwijs.

            De gemeenteraadsbesluiten aangaande de sociale voordelen voor het onderwijs zijn zeer oud en onduidelijk waardoor deze herbekeken dienen te worden.
            Inmiddels wordt het ochtend- en avondtoezicht volledig geregeld door de buitenschoolse kinderopvang, waardoor dit sociaal voordeel niet meer wordt toegekend aan de Lintse scholen.
            Berekeningsbasis:
            - Aantal leerlingen op 01/02 van het vorige schooljaar.
            - Het regulier aantal schooldagen per schooljaar wordt gebruikt voor de berekening van het aantal dagen middagtoezicht, zijnde 160 dagen, waarbij woensdagen, schoolvakanties en feestdagen niet zijn meegeteld.
            - 1 middagtoezichter gedurende 60 minuten per 50 leerlingen.
            - Het aantal aanwezige kinderen tijdens het middagtoezicht in de maanden september, oktober en november.
            - De vergoeding voor middagtoezicht wordt uitbetaald aan een bedrag dat gelijk is aan het geïndexeerde bruto-uurloon van een bediende (niveau C1 met 0 jaar anciënniteit). Dit bedrag wordt aangepast als de spilindex wordt overschreden.
            - Het gedeelte van de werkingstoelage voor het basisonderwijs, verstrekt door de overheid, dat bestemd is voor het middagtoezicht, wordt in mindering gebracht van het totaal.
            Om tot een correcte berekening van deze sociale voordelen te komen dient het gemeentebestuur correcte informatie van de scholen te ontvangen.
            De scholen dienen deze gegevens voor 20 december jaarlijks te bezorgen aan het gemeentebestuur.
            Het gaat over volgende gegevens:
            - Voor de maanden september, oktober en november het totaal aantal leerlingen dat aan een bepaald toezicht heeft deelgenomen gedurende de maand.
            - Het aantal dagen dat een bepaald toezicht doorging. (zie formulier in bijlage).

            Na berekening door het gemeentebestuur wordt het sociale voordeel aan betreffende school overgemaakt. 

            Berekening middagtoezicht (1 uur):
            Gemiddeld aantal leerlingen per dag te berekenen voor de maanden sept., okt. en nov. (Y)
            160 dagen X aantal eenheden (Y/50) X vergoeding lkr./nt-lkr.
            verminderd met € 4,34 x aantal leerlingen voorgaand schooljaar 01/02 (dit is de aftrek voor de werkingstoelagen van het ministerie die het middagtoezicht gedeeltelijk dekken).

            Juridische gronden

            Het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1991 houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen bedoeld in de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving.

            De ministeriële omzendbrief van 25 juli 1991 (ref JUR1/11/AVW) van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs.

            Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.

            Financiële weerslag
            Op basis van de gegevens van vorig jaar wordt onderstaande meerkost voorzien
              De Wilg MC Lintwijzer  
            2022 9.219,38 € 11.089,81 € 4.685,54 €  
            2023 11.418,90 € 15.652,22 € 5.803,94 €  
            Meerkost 2.199,52 € 4.562,41 € 1.118,40 € 7.880,33 €

            2022 beschikbaar na kost:  € 5.005,26

            Financiële weerslag

            Dienstjaar: 2023

            Actie en omschrijving: 

            MJP nummer: 

            Beleidsveld: 

            Algemene rekening en omschrijving: 

            Begroting

            Beschikbaar

            Uitgave

            Saldo

            30.000,00 €

            30.000,00 €

            32.875,07 €

            - 2.875,07

            Het tekort wordt mee opgenomen in de AMJP.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel
            Vanaf 1 januari 2023 is de volgende regeling inzake sociale voordelen middagtoezicht van toepassing:

            REGLEMENT MIDDAGTOEZICHT

            Artikel 1
            In toepassing van art. 2,2° van het besluit van de Vlaamse Executieve d.d. 24 juli 1991 wordt het middagtoezicht voor de tijdsduur van maximaal 1 uur beschouwd als sociaal voordeel (van 12.00 uur tot 13.00 uur).

            Artikel 2
            Het sociaal voordeel is van toepassing voor 1 middagtoezichter gedurende 60 minuten per 50 leerlingen.

            Artikel 3
            De vergoeding voor middagtoezicht wordt uitbetaald aan een bedrag dat gelijk is aan het geïndexeerde bruto-uurloon van een bediende (niveau C1 met 0 jaar anciënniteit). Dit bedrag wordt aangepast als de spilindex wordt overschreden.

            Artikel 4
            De berekening van de vergoeding gebeurt op basis van het aantal aanwezige kinderen tijdens het middagtoezicht in de maanden september, oktober en november.

            Artikel 5
            Het regulier aantal schooldagen per schooljaar wordt gebruikt voor de berekening van het aantal dagen middagtoezicht, zijnde 160 dagen, waarbij woensdagen, schoolvakanties en feestdagen niet zijn meegeteld.

            Artikel 6
            De berekening van de vergoeding gebeurt op basis van het leerlingenaantal op datum van 1 februari voorafgaand aan het schooljaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

            Artikel 7
            Het gedeelte van de werkingstoelage voor het basisonderwijs, verstrekt door de overheid, dat bestemd is voor het middagtoezicht, wordt in mindering gebracht van het totaal.

            Artikel 8
            Berekening middagtoezicht (1 uur):
            Gemiddeld aantal leerlingen per dag te berekenen voor de maanden september, oktober en november (Y)
            160 dagen X aantal eenheden (Y/50) X vergoeding leerkrachten/niet-leerkrachten (geïndexeerde bruto-uurloon van een bediende niveau C1 met 0 jaar anciënniteit).
            Verminderd met € 4,34 x aantal leerlingen voorgaand schooljaar 01/02 (dit is de aftrek voor de werkingstoelagen van het ministerie die het middagtoezicht gedeeltelijk dekken).

            Artikel 9
            Het sociaal voordeel wordt toegekend per school.

            Artikel 10
            De scholen bezorgen voor 20 december de nodige gegevens via het formulier in bijlage.

            Artikel 2
            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement.
            Het subsidiereglement wordt meegedeeld aan de directies van de scholen, gevestigd op grondgebied van de gemeente Lint.

        • B-punt

          • Opvolgingsrapportering 2023.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
      • omgeving

        • A-punt

          • Kosteloze grondafstand - Van Putlei

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            Op 19 februari 2019: Intentieverklaring grondruil Eikhof - Park tussen gemeenschapsonderwijs, Willebroekkaai 36, 1000 Brussel.

            Op 22 april 2021: Splitsingsplan opgemaakt door landmeterskantoor Van Eester.

            Op 19 september 2022: grondafstand Eikhof/ Van Putlei werd besproken op het college van burgemeester en schepenen.

            Feiten, context en argumentatie

            De nutsmaatschappij kast op de hoek van de Van Putlei zou verzet worden naar de hoek Van Putlei - Eikhof. Momenteel staat de kast op het openbaar domein en hindert deze de doorgang voor doorgaande voorbijgangers. De nutsmaatschappij kast zou verplaatst worden achter de omheining aan de school 'De Wilg'. 

            Het voetpad (D79c3/deel en D70r/deel - lot 1 289,17m²) is momenteel eigendom van de school en zou kosteloos worden overgedragen naar het openbaar domein.


            Geografische en kadastrale beschrijving

            Een perceel grond met aanhorigheden, gestaan en gelegen op de hoek van de Van Putlei en Eikhof, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie D, delen van perceel nummers 70/R/P0000 en 79/C/3P0000, thans met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 11025/D/546/A/P0000, met een oppervlakte van tweehonderd negenentachtig komma zeventien vierkante meter (289.17 m²) volgens het hierna vermeld opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Ronny Van Eester op 22 april 2021, en aangeduid op het plan als lot 1. 

             

            Plan

            Dit goed staat afgebeeld als lot nummer één (1) op het opmetingsplan met referentie RVE OP 2021 04 475 JD, opgemaakt op 22 april 2021 door Ronny Van Eester, landmeter-expert, plan waarvan de partijen verklaren kennis te hebben genomen.

            Er wordt toepassing gevraagd van artikel 3.30 § 3 Burgerlijk Wetboek. Dit plan is opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder referte 11025-10340. Dit plan en de referte zijn tot op heden ongewijzigd gebleven.

            Zoals besproken zal de gemeente instaan voor de aktekosten en de precadastrie van het plan. Alsook voor het verzetten van de omheining.

            Financiële weerslag
            MJP000158 Dossierkosten advocaten m.b.t. secretariaat.
            0110 secretariaat
            61310010  Erelonen en vergoedingen notarissen, deurwaarders, advocaten, artsen. 
            Budget Beschikbaar Uitgave Saldo
            130.000 € 79.717,91 € 0,00* € 79.717,91 €
             * Aktekosten voor openbare gronden zijn steeds gratis.
            ** Kosten voor het verplaatsen van de paaltjes worden nadien bepaald.
            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad gaat akkoord met het opmetingsplan en de ontwerpakte zoals voorgesteld in bijlage.

      • secretariaat

        • A-punt

          • IKA - Buitengewone algemene vergadering.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraad van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en raadslid Georges Nagels als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de algemene vergaderingen van IKA tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 08 augustus 2023 van IKA met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

            Luminus formuleert een voorstel tot deelname dat past in de strategische doelstellingen van IKA;

            De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 21 november 2023 bevat volgende agendapunten:
            1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus.
            2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11.
            3. Aanpassen van de statuten als volgt:

            • Wijziging van het doel/voorwerp;
            • Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III,10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36.

            4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.

            5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
            6. Statutaire benoemingen.
            7. Statutaire mededelingen.

            Juridische gronden

            Decreet lokaal bestuur: artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Caroline Van der Heyden, Georges Nagels, Rina Cox, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 11 stemmen voor, 8 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1
            De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:

            1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus.
            2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11.
            3. Aanpassen van de statuten als volgt:

            • Wijziging van het doel/voorwerp;
            • Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III,10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36.

            4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
            5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
            6. Statutaire benoemingen.
            7. Statutaire mededelingen.
            Artikel 2
            De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
            Artikel 3
            De gemeenteraad tekent in op de verhoging van de inbreng voor:

            4 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 2.000,00;

            11 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 5.500,00;

            En deze te volstorten met € 7.500,00 uitkering van reserves IKA.
            Artikel 4
            De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA
            Artikel 5

            De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
            Artikel 6
            Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres lieven.ex@fluvius.be

          • Woonweb vzw - BAV - Ontbinding en vereffening sociaal verhuurkantoor

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            Mail d.d. 3 oktober 2023 van Daan Janssens, directeur - Thuisrand BV.

            De beslissing van de BAV van de vzw SVK Woonweb tot goedkeuring van de overdracht van algemeenheid om niet door SVK Woonweb aan De Ideale Woning CVBA, goed te keuren overeenkomstig het voorstel van overdracht van algemeenheid, zij het op basis van de definitieve, geauditeerde staat van activa en passiva per 31 december 2022. Deze goedkeuring is verleend onder de opschortende voorwaarde van de erkenning van de Overnemende Vennootschap als woonmaatschappij en met een opschortende termijn om uitwerking te verkrijgen op 1 juli 2023 om 0u00.

            Ministerieel besluit van 23 maart 2023 tot de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap “Thuisrand”, gevestigd te 2600 Berchem, Diksmuidelaan 276, met ondernemingsnummer 0404.710.724, voorheen erkende sociale huisvestingsmaatschappij met de naam De Ideale Woning.

            De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 april 2023 houdende goedkeuring van de statutenwijziging van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand.
            De beslissing van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2023 houdende goedkeuring van het gemeenschappelijk splitsingsvoorstel van cvba De Ideale Woning.
            De beslissingen van de BAV van De Ideale Woning, Woonhaven, Voorkempen én Rupel tot goedkeuring van de partiële splitsingen.
            De operationele opstart van de nieuwe woonmaatschappijen.

            Feiten, context en argumentatie

            Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
            Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
            Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de voormalige cvba De Ideale Woning in 4 delen is gesplitst, waarbij een deel is afgesplitst naar respectievelijk (oude benaming) WOONHAVEN ANTWERPEN, DE VOORKEMPEN - H.E., WOONPUNT SCHELDE-RUPEL en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand).
            De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”).
            Deze erkenning werd door de Vlaamse regering verkregen bij beslissing van 23 maart 2023.
            De betrokken partijen hebben inmiddels een partiële splitsing door overneming gerealiseerd overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV")
            en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in een splitsingsvoorstel. Dit splitsingsvoorstel werd goedgekeurd in de gemeenteraad om te worden behandeld en goedgekeurd op de bijzondere algemene vergadering van de
            cvba De Ideale Woning van 27 juni 2023.

            Inmiddels werd de cvba De Ideale Woning omgevormd naar de bv Thuisrand middels de wijziging van de statuten.
            De bv Thuisrand heeft de activiteiten overgenomen van de svk Woonweb ingevolge de beslissing van de BAV van de VZW SVK Woonweb tot goedkeuring van de overdracht van algemeenheid om niet door SVK Woonweb aan De Ideale Woning CVBA, goed te keuren overeenkomstig het voorstel van overdracht van algemeenheid, zij het op basis van de definitieve, geauditeerde staat van activa en passiva per 31 december 2022.
            Als gevolg van die overdracht bevat SVK Woonweb geen activa noch passiva meer. De vzw kan dan ook worden ontbonden en de vereffening kan onmiddellijk worden afgesloten, zonder dat een vereffenaar moet worden aangesteld.

            Wat de bijzondere algemene vergadering betreft van 8 november 2023 van het SVK Woonweb: 

            - de uitnodiging van 9 oktober 2023 voor de bijzondere algemene vergadering van SVK Woonweb waarbij aan de vennoten wordt gevraagd de ontbinding en de onmiddellijke sluiting van de vereffening goed te keuren.
            - de statuten van SVK Woonweb aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.

            Juridische gronden

            Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
            Statuten van de bv Thuisrand.
            Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
            Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
            De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
            Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
            Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.
            Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad keurt de ontbinding en onmiddellijke sluiting van de vereffening van SVK Woonweb op de bijzondere algemene vergadering van 8 november 2023 goed.

      • sociale dienst

        • A-punt

          • WSE oproep 64 Lokale partnerschappen - Projectaanvraag en begrotingsvoorstel

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Feiten, context en argumentatie

            Aanleiding en context

            Met de oproep ‘Lokale partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek’ wil Vlaanderen - Europa WSE (Werk en Sociale Economie) duurzame en dynamische partnerschappen opzetten waarin VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners samen inspelen op de zeer diverse vragen en noden op weg naar werk van personen met een complexe multiproblematiek. De Vlaamse overheid wil hiermee bijdragen aan de doelstelling om versneld en versterkt toe te werken naar een werkzaamheidsgraad van 80%.

            De oproep is gericht naar lokale overheden die, samen met VDAB en andere partners, binnen vastgelegde regio’s, een partnerschap opstellen via een transparant en open partnerschapsvormingsproces en daarmee inzetten op de diverse doelgroep van niet-beroepsactieven en werkzoekenden. Binnen deze groep zetten lokale partnerschappen hun capaciteit zo veel mogelijk in voor personen met een complexe multiproblematiek, wat de reden is voor hun grote afstand tot de arbeidsmarkt. De partnerschappen zijn erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk.

            Vanuit de sterkten, competenties en talenten, zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren. Het totale budget van deze oproep bedraagt jaarlijks € 34.180.593,13 voor een periode van 6 jaar van 2024 tot en met 2029.

            Met deze oproep streeft Europa WSE ernaar om eind 2029, aan het einde van deze programmaperiode, 45.000 deelnemers te bereiken waarvan 20% van de deelnemers na deelname aan het werk is, waarbij ‘werk’ gedefinieerd wordt als vier aaneensluitende maanden aan het werk zoals blijkt uit Dimona-gegevens.

            De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029. Europa WSE lanceerde de oproep op 1 juni 2023.

            De VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE ondersteunen met het Team Capacity Building WSE de totstandkoming van deze partnerschappen.

            De Interlokale Vereniging ZORA Werkt, vertegenwoordigd door lokaal bestuur Mortsel als beherende gemeente engageerde zich om 1 werkingsgebied, ZORA Werkt, te vormen samen met de lokale overheden van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem. Op die manier beantwoorden we aan een gevraagde schaalgrootte welke bovendien geënt is op bestaande lokale samenwerkingen inzake arbeidsbegeleiding en het regiegebied sociale economie en werk. (maart 2023).

            De Lokale Besturen en VDAB selecteerden door middel van een matchingsproces volgende organisaties om deel te nemen aan de verdere vorming van het partnerschap: Arktos, Vagga, Scum Studio, Mondiale Werken Regio Lier, Weerwerk, Multiversum.

            Zowel het verder vormgeven van het partnerschap, als het indienen van het projectvoorstel, wordt gefaciliteerd door het ondersteuningsteam van het Capacity Building-programma. Ze nemen de partners mee door het partnerschapsvormingsproces, bewaken dat dit in lijn blijft met het Europa WSE-kwaliteitskader en creëren een goed klimaat voor samenwerking. Het Capacity Buildingondersteuningsteam stuurt niet op inhoudelijke beslissingen, noch op keuzes over het al dan niet blijven betrekken van bepaalde partners.

            Europa WSE opteert dus voor een netwerkmodel waarbij alle partners vanuit een gelijkwaardige positie rond de tafel in dialoog gaan binnen het samengestelde partnerschap. Het Capacity Building-ondersteuningsteam zal als procesfacilitator deze gelijkwaardige dialoog faciliteren en bewaken dat er vanuit de dialoog gewerkt wordt naar cohesie, ambities, draagvlak en de toewijzing van rollen, taken en middelen, dit in functie van de geformuleerde lokale noden Tijdens 5 sessies werd door medewerkers van alle organisaties gewerkt aan bouwstenen om het partnerschap vorm te geven alsook een projectvoorstel voor te bereiden. Daarnaast werd met de verantwoordelijken van de organisaties een begrotingsvoorstel 2024 – 2029 uitgewerkt dat voldoet aan de complexe financiële regelgeving inclusief cofinancieringsregels van Europa WSE.

            Om het partnerschap te kunnen opstarten op 1 januari 2024 dient uiterlijk 31 oktober 2023 een projectaanvraag inclusief projectbegroting via de Platos applicatie bij Europa WSE ingediend te worden. Op donderdag 21 september 2023 gaven alle partnerorganisaties hun akkoord voor de opgemaakte projectaanvraag en het voorlopige begrotingsvoorstel. We dienen nog enkele consultatierondes te houden met het agentschap WSE wat tot aanpassingen van het begrotingsvoorstel kan leiden.

            Het totaal beschikbare budget voor het Lokaal Partnerschap ZORA Werkt bedraagt € 3.238.368,03. Hiervan moet volgens de projectoproep in lijn met het kwaliteitskader € 217.378,42 voorzien worden voor het Capacity Building - Ondersteuningsteam (VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE).

            Het resterende budget van € 3.020.989,51 dient aangewend te worden voor de werking van het Lokale Partnerschap ZORA Werkt. Hiervan financiert het Europees Sociaal Fonds (ESF) 40% met een maximum van € 1.208.395,84. Het Vlaams Cofinancieringsfonds (VCF) staat in voor de financiering van 30% met een maximum van € 906.296,87. De Lokale Besturen en VDAB staan in voor de cofinanciering van ieders 15% en dienen ieder € 453.148,43 cofinanciering te voorzien.

            Het strategisch niveau of het bestuur van het Lokale Partnerschap (directieleden, leidinggevenden,…) heeft een maximale beslissingsbevoegdheid op trajectniveau in een zo licht mogelijke structuur. Zij buigen hun hoofd over de financiële processen zodat het uitvoerende niveau snelle beslissingen kan nemen. Het strategisch niveau lijnt ook de trajecten uit, bakent de doelgroep af en bepaalt hoe en wanneer een traject afgerond wordt. Ze creëren procedures die als doel hebben de werkingsprincipes te bepalen waar medewerkers iets aan hebben. Ook de resultaatsrapportering valt onder het bestuur, de GDPR en het bepalen van een algemeen werkingskader. De samenstelling van het strategisch niveau wordt vastgelegd in de partnerschapsovereenkomst.

            Na goedkeuring van de projectaanvraag door Europa WSE wordt het project- en begrotingsvoorstel geconcretiseerd in de partnerschapsovereenkomst. Samen met de aanpassingen van het begrotingsvoorstel na consultatie met het Agentschap WSE zal deze partnerschapsovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Raad.

            Argumentatie:
            Met het Lokaal Partnerschap wordt een verderzetting van het lopende ESF project “Outreach en Activering ZORA Werkt” (2020 – 2023) beoogd. In dit project worden met steun van het ESF en het VCF personen met een complexe multiproblematiek begeleid in werk - welzijnstrajecten. Het project werd geïntegreerd in de werking van de intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding ZORA Werkt. Werkzoekenden met een recht op maatschappelijke integratie (leefloon) en begunstigden financiële steun (equivalent leefloon - tijdelijk ontheemden) worden maximaal toegeleid naar het project. Europa WSE en het Vlaamse cofinancieringsfonds vormen een belangrijke financieringsbron voor ZORA Werkt.

            De acties die samen met de partners in het Lokale Partnerschap worden uitgewerkt zijn in afstemming met acties die uitgewerkt werden in het kader van:

            • de samenwerkingsovereenkomst Lokaal Bestuur - ZORA Werkt - VDAB;
            • de intergemeentelijke Digibank ZORA Werkt;
            • de regie voor sociale economie en werk;
            • de projectaanvraag ZORA voor Plan Samenleven;
            • en nog uit te werken projectaanvraag Lokaal Activeringspact
            Juridische gronden

            Decreet lokaal bestuur artikel 196

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Johan Verreyt, Ilse Todts
            Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
            Besluit

            Enig artikel

            De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het opgemaakte projectvoorstel inclusief voorlopig begrotingsvoorstel om een projectaanvraag voor oproep 64 "Lokale Partnerschappen" in te dienen.

      • vergunningen

        • A-punt

          • 2023/41 - Kriekhof 53 - Zaak van de wegen naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van 9 woningen en de aanleg van een groenzone met wadi's.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Voorgeschiedenis

            Perceelnummer: (afd. 1) sectie D 468 T2

            • Geen vergunningen gekend

            Perceelnummer: (afd. 1) sectie D 468 N2

            • Op 28 oktober 1933: Een stedenbouwkundige vergunning (1933/27) voor bouwen van een woning, verleend door het college van burgemeester en schepenen.
            Feiten, context en argumentatie

            Verloop van de aanvraag

            De aanvraag werd ingediend door Chris Van de Ven namens Evillas NV gevestigd te Petrus Huysegomsstraat 6 1600 Sint-Pieters-Leeuw en de heer Nathan Mertens wonende te Petrus Huysegomsstraat 6 6 1600 Sint-Pieters-Leeuw, werd per beveiligde zending verzonden op 21 juni 2023.

            De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 5 juli 2023.

            De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Kriekhof 53, 2547 Lint, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie D 468T2 en 468N2.

            Het betreft een aanvraag tot het slopen van een bestaand gebouw, bouwen van 9 woningen en aanleggen van een groenzone met wadi's.

            Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14 juli 2023 tot en met 12 augustus 2023.

            De aanvraag omvat de aanleg van een groenzone met wadi’s en een voet- en fietspad, die, na aanleg, kosteloos zal worden overgedragen en opgenomen in het openbaar domein. Conform artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dient de gemeenteraad te beslissen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.

            Toetsing regelgeving

            De aanvraag situeert zich in het origineel gewestplan Antwerpen (koninklijk besluit van 3 oktober 1979) met bestemming woongebieden. (De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.).

            Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.

            Het eigendom is gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

            Beschrijving van de omgeving

            De bebouwing in de onmiddellijke omgeving bestaat uitsluitend uit eengezinswoningen. De oudere woningen zijn veelal vrijstaand, hebben 1 bouwlaag en een schuin dak. De recentere woningen daarentegen zijn veelal gesloten of halfopen bebouwingen, hebben 2 bouwlagen en zijn meestal voorzien van een zadeldak. Ook woningen met platte daken en 3 bouwlagen zien we sporadisch terug in het straatbeeld. De woningen zijn bijna uitsluitend opgetrokken uit baksteen, soms gecombineerd met pleisterwerk of hout.

            Beschrijving van de aanvraag

            De aanvraag betreft de sloop van de bestaande bebouwing, de bouw van 9 eengezinswoningen met tuin- en fietsberging en de aanleg van een groengebied met wadi’s.

            Teneinde zich optimaal in te passen in het straatbeeld worden 9 eengezinswoningen met zadeldaken op 3 verschillende manieren geschakeld. Zo wordt een schakeling van 2, 3 en 4 woningen voorzien. De voorgevellijn verspringt per schakeling. Eveneens krijgt de langste schakeling een verspringing in het midden waardoor de gevellengte beperkt blijft. Hoge en lage kroonlijsthoogtes wisselen elkaar af en zorgen ervoor dat iedere schakeling kleinschalig en uniek wordt.

            De oriëntatie van de woningen is niet ideaal. Zo zijn de tuinen noord georiënteerd. Om reden van bezonning worden ‘doorzonwoningen’ voorzien zodat de leefruimten doorlopen tot aan de voorgevel. Er wordt gekozen om geen inpandige garages te voorzien die de voorgevels enkel zouden afschermen en/of de doorzichten tussen de woningen zouden belemmeren. Wel worden op het gelijkvloers ruime bergingen voorzien.

            Op de eerste verdieping zijn telkens 3 ruime slaapkamers gelegen. Onder het dak bevindt zich een zolderruimte. De zolderruimte doet dienst als berging maar zou eveneens een 4de slaapkamer, bureau of hobbyruimte kunnen worden.

            Aanvullend aan de berging in de woning worden aan de achterzijde van het terrein ruime tuin- en fietsbergingen voorzien. De bergingen sluiten de private tuinen af van een gemeenschappelijke buitenruimte langs de Babbelkroonbeek. De buitenruimte krijgt een uitgesproken groen karakter.

            De gemeenschappelijke buitenruimte wordt aangelegd op het private terrein en wordt overgedragen aan de gemeente. De buitenruimte is publiek toegankelijk via het Beekveld. Een nieuw aangelegd pad geeft er toegang tot de fietsbergingen. Tussen het pad en de bergingen wordt een groenstrook aangeplant met wintergroene haagplanten zodat de bergingen niet of nauwelijks zichtbaar zijn vanop het openbaar gebied.

            Langs de andere zijde van het pad worden wadi's aangelegd waarin het regenwater wordt opgevangen. Spontane ontmoetingsplaatsen en speelaanleidingen worden langs de wadi's voorzien onder de vorm van boomstammen die als balanceerbalken, traptredes en zitbanken worden ingeplant.

            De bestaande struiken en heesters worden van het terrein verwijderd (behalve de struiken langs de beek). Er worden geen hoogstammige bomen gekapt. Langs het Kriekhof worden 3 bomen herplant om de opritten van de woningen bereikbaar te maken. Een 18-tal inheemse loofbomen worden bijkomend aangeplant tussen de bergingen en rond de wadi's. Tussen de woningen worden groene massieven voorzien zodat het project in een mooi groen kader geplaatst wordt.

            Argumentatie

            De aanvraag omvat de aanleg van een groenzone die zal worden opgenomen in het openbaar domein. Conform artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dient de gemeenteraad te beslissen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hieruit kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.

            De gemeenteraad spreekt zich dus uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

            Toetsing aan artikel 3 Decreet Gemeentewegen

            Artikel 3 van het gemeentewegendecreet stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

            Het project voorziet in een voet- en fietspad naar aparte toegangen, achteraan de percelen, tot de tuinbergingen die o.a. voor fietsberging worden voorzien. Op deze manier wordt een verkeersveilige toegankelijkheid van de woningen voor de trage weggebruiker gegarandeerd. De aanvraag doorstaat dus de toetsing aan artikel 3.

            Toetsing aan artikel 4 Decreet Gemeentewegen

            Artikel 4 van het gemeentewegendecreet stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:

            1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.
            2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.
            3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
            4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
            5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

            De aanvraag doorstaat de toetsing aan artikel 4 van het gemeentewegendecreet:

            1. De wijzigingen in de aanleg en uitrusting van de weg zijn ten behoeve van de ontsluiting van de aangelanden.
            2. De wijzigingen in de aanleg en uitrusting van de weg hebben tot doel een verkeersveilige aansluiting te garanderen voor langzaam verkeer.
            3. Het ontwerp van de wegenis zorgt voor een verkeersveilige ontsluiting van de woningen voor trage weggebruikers. De aanvraag brengt de ontsluiting van de aangrenzende percelen niet in het gedrang.
            4. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend impact.
            5. De wijzigingen in de aanleg en uitrusting van de weg hebben tot doel de aangelanden te ontsluiten en een verkeersveilige aansluiting te garanderen. De behoeften van de toekomstige generaties worden niet in het gedrang gebracht.

            Openbaar onderzoek

            Artikel 47, eerste lid van het omgevingsvergunningsbesluit bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.

            Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd tijdens het openbaar onderzoek 1 individueel bezwaarschrift ingediend (zie bijlage).

            De gemeenteraad kan uitsluitend uitspraak doen over de wettigheid van de zaak van de wegen en kan dus geen uitspraak doen over bezwaren die geen rechtstreeks verband houden met de zaak van de wegen. De bezwaren die niet handelen over de zaak van de wegen dienen door de vergunningverlenende overheid beoordeeld te worden in de beslissing over de corresponderende vergunningsaanvraag en worden niet behandeld in deze beslissing.

            Geen van de elementen uit het bezwaarschrift heeft specifiek betrekking op de zaak der wegen.

            Waterparagraaf

            In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, dienen alle uitvoeringsplannen te worden onderworpen aan een watertoets. Het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, inzonderheid de artikelen 2 en 4 en de in bijlage IX tot XV opgenomen kaarten, is van toepassing. Op 25 november 2022 keurde de Vlaamse regering een aantal ingrijpende wijzigingen aan dit besluit definitief goed, die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2023. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van nieuwe overstromingskaarten.

            Het project ligt volgens deze kaarten niet in overstromingsgevoelig gebied vanuit de zee. Het project is niet gelegen binnen fluviaal overstromingsgevoelig gebied. Het project is echter wel gelegen binnen een pluviaal overstromingsgevoelig gebied.

            Beoordeling van de externe adviezen in het kader van de watertoets

            De aanvrager geeft aan dat het project werd besproken met de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen. Naar aanleiding van de voorliggende aanvraag werd er ook advies gevraagd aan deze dienst die op 11 september 2023 een gunstig advies uitbracht, “aangezien de aanvraag verenigbaar is met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginselen van het Decreet Integraal Waterbeleid.”

            Zoals hoger vermeld bevindt de projectsite zich gedeeltelijk binnen een pluviaal overstromingsgevoelig gebied. Vooral de Oostelijke en Noordelijke zijde van de projectsite lijkt te worden getroffen door een pluviaal overstromingsrisico. In overleg met de provincie werd er geopteerd om sommige woningen te voorzien van een overstroombare kruipruimte (waar de problematiek het ernstigste is) om zeker geen ruimte voor water in te nemen. De nulpas van de woningen wordt ook significant verhoogd om absoluut overstromingsrobuust te bouwen. Verder wordt er zo weinig mogelijk verhard. De zones die verhard worden, worden voorzien in waterdoorlatende materialen, of het water vloeit af naar aangrenzende groenstroken waar het water kan infiltreren.

            Er wordt voldaan aan de GSV betreffende hemelwaterputten, infiltratie en buffering met een aanzienlijke overdimensionering van het voorziene oppervlakkige bufferbekken.

            Er worden geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid.

            Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.

            Het ontwerp is verenigbaar met de relevante doelstellingen en beginselen van de artikels 5, 6 en 7 van het Decreet Integraal Waterbeleid en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

            Conclusie

            Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de zaak van de wegen naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor tot het slopen van een bestaand gebouw, bouwen van 9 woningen en aanleggen van een groenzone met wadi's en het bijgevoegde rooilijnplan goed te keuren.

            Juridische gronden

            Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41.

            Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet).

            Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningsdecreet (Omgevingsvergunningsbesluit).

            Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).

            Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet).

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke
            Onthouders: Johan Verreyt, Luc Van Geyte, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit, de zaak van de wegen goed in het kader van de omgevingsvergunning met intern nummer 2023/41, ingediend door Chris Van de Ven namens Evillas NV gevestigd Petrus Huysegomsstraat 6 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw en de heer Nathan Mertens wonende Petrus Huysegomsstraat 6 6 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, tot het slopen van een bestaand gebouw, bouwen van 9 woningen en aanleggen van een groenzone met wadi's op percelen, op een terrein, gelegen Kriekhof 53, 2547 Lint, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie D 468T2 en 468N2.

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt het bijgevoegde rooilijnplan (Kriekhof_Ontworpen_rooilijnplan.pdf) goed.

    • Extra

      • secretariaat

        • B-punt

          • Schriftelijke vraag Open Vld: Structurele 'minder hinder' aanpak bij wegenwerken Liersesteenweg.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
          • Schriftelijke vraag Open Vld: Onnodige en ontbrekende verkeersborden + verkeersbordenkerkhof

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
          • Schriftelijke vraag Open Vld: Belasting op bedrijfsruimten voor studenten.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
            Caroline Van der Heyden, schepen
            Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
Namens Gemeenteraad,

Rudy Verhoeven
voorzitter