De voorzitter opent de zitting op 21/11/2023 om 21:45.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de OCMW-raad.
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
De retributiebedragen voor dranken en versnaperingen, die worden gevraagd tijdens evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur en de uitbating van de cafetaria van het WZC worden opgetrokken tot meer marktconforme prijzen.
De retributie is van toepassing voor het lokaal bestuur organisatiebreed, met uitzondering van café Prins Albert.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt onderstaand reglement goed.
RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR EVENEMENTEN GEORGANISEERD DOOR LOKAAL BESTUUR ORGANISATIEBREED (met uitzondering van café Prins Albert) EN DE UITBATING VAN DE CAFETARIA VAN HET WOONZORGCENTRUM.
Artikel 1
Vanaf 1 december 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie vastgesteld op de verkoop van dranken en versnaperingen naar aanleiding van evenementen van het lokaal bestuur (met uitzondering van café Prins Albert) en de uitbating van de cafetaria van het WZC.
Artikel 2
Volgende retributie wordt gehanteerd per consumptie:
Frisdranken: € 1,50
Warme dranken: € 1,50
Versnaperingen: € 1,50
Gewone bieren: € 1,50
Zware/speciale bieren: € 3,00
Glas wijn: € 3,00
Fles wijn (25cl) : € 4,00
Aperitiefdrank: € 3,00
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de persoon die de dranken en versnaperingen aankoopt.
Artikel 4
De retributie is betaalbaar op het moment van de verkoop van de dranken en de versnaperingen. De nieuwe bedragen maken het gemakkelijker om indien nodig op evenementen maar met één soort bonnetjes te werken. (1 bonnetje = € 1,5)
De retributiebedragen voor activiteiten en dienstverlening, die worden gevraagd door het lokaal bestuur worden vastgelegd in dit reglement.
De retributie is van toepassing in het woonzorgcentrum Zonnestraal.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt onderstaand reglement goed.
RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR ACTIVITEITEN EN DIENSTVERLENING IN HET WZC ZONNESTRAAL.
Artikel 1
Een retributie wordt vastgesteld bij de organisatie van een activiteit of dienstverlening.
Artikel 2
Volgende retributie wordt gehanteerd:
VASTE ACTIVITEITEN – DIENSTVERLENING
WZC | |||
Kapsalon | 1/12/2023 | huidige prijzen | |
Snit mannen | 5,00 € | 5,00 € | |
Snit vrouwen | 5,00 € | 5,00 € | |
Brushing | 10,00 € | 10,00 € | |
Watergolf | 10,00 € | 10,00 € | |
Permanent | 35,00 € | 35,00 € | |
Kleuren | 25,00 € | 25,00 € | |
Baard trimmen | 0,00 € | 0,00 € | |
Krultang | 5,00 € | 5,00 € | |
Bus haarlak | 12,00 € | 12,00 € | |
Deelname externen aan festiviteiten WZC
(bewoners nemen gratis deel)
|
|||
Nieuwjaarsreceptie | 10,00 € | 10,00 € | |
Afdelingsbrunch | 10,00 € | 10,00 € | |
Tuinfeest | 10,00 € | 10,00 € | |
Eetfestijn | 20,00 € | 20,00 € | |
Dienstverlening | |||
Huur tv voor bewoners | 7,50 € | 7,50 € | |
Aankoop grote flessen frisdrank bewoners | 8,00 € | 8,00 € |
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de deelnemer aan de activiteiten en de dienstverlening van het woonzorgcentrum.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd op het moment van de inschrijving of dienstverlening.
De retributie voor activiteiten en dienstverlening, die worden gevraagd door het lokaal bestuur worden opgetrokken tot meer marktconforme prijzen.
De retributie is van toepassing in het dienstencentrum, de serviceflats, buurthuis - buurtgerichte zorg.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt onderstaand reglement goed.
RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR ACTIVITEITEN EN DIENSTVERLENING IN HET DIENSTENCENTRUM DE SCHAKEL, SERVICEFLATS DE WIJNGAARD EN BUURTHUIS DE GEBUUR
Artikel 1
Een retributie wordt vastgesteld bij de organisatie van een activiteit of dienstverlening.
Artikel 2
Dienstencentrum De Schakel | |||
Vaste activiteit - dienstverlening | 1/12/2023 | huidige prijzen | |
Warme maaltijden | 8,00 € | 6,50 € | |
Feestmaaltijd | 16,00 € |
13,00 € | |
Ijsje frisco | 2,00 € | 1,50 € | |
Ijsje potje | 2,50 € | 2,00 € | |
Vervoer voor maaltijd enkele rit | 1,50 € | 1,00 € | |
MMC - km-vergoeding | 0,40 € | 0,40 € | |
MMC - km-vergoeding vast via Taxistop | - | - | |
Bad | 7,50 € | 5,70 € | |
Infomoment gezondheid (incl. koffie) | 0,00 € | 0,00 € | |
Engelse les (20 lessen per schooljaar incl. koffie) | 200,00 € | 200,00 € | |
Seniorengym (10-beurtenkaart + 2 beurten gratis) | 10,00 € | 0,00 € | |
Line dance - vaste prijs via OKRA | - | - | |
Verhuur zaal - groot | 6,00 € | 6,00 € | |
Verhuur zaal - klein | 3,00 € | 3,00 € | |
Vaste activiteiten - dienstverlening - gratis | |||
Activiteit | - | - | |
Parels | - | - | |
Hobby | - | - | |
Serviceflats - De Wijngaard | |||
Activiteit - dienstverlening | 1/12/2023 | huidige prijzen | |
Jetons wasmachine | 2,00 € | 1,30 € | |
Buurthuis De gebuur | |||
Activiteit - dienstverlening | 1/12/2023 | huidige prijzen | |
Wasmachine/droogkast | 1,50 € | 1,50 € |
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de deelnemer aan de activiteiten en de dienstverlening van het dienstcentrum De Schakel, serviceflats De Wijngaard en buurthuis De Gebuur.
Artikel 4
De retributie is betaalbaar op het moment van de inschrijving of dienstverlening.
De ‘sociale economie’ vormt een brede verzamelterm met als hoofddoel het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij en naar het werk. De sociale economie kent een historiek die in Vlaanderen werd georganiseerd door diverse instanties zoals de maatwerkafdelingen (uitdovend), de lokale diensteneconomie (uitdovend), de Vlaamse ondersteuningspremie (VOP – uitdovend), de sociale inschakelingseconomie (SINE – uitdovend) en de maatwerkbedrijven.
De organisatie van de sociale economie vormt een bevoegdheid die toekomt aan de Vlaamse overheid.
Vandaag wordt de sociale economie in Vlaanderen georganiseerd door twee decreten:
Decreet Collectief Maatwerk: Dit decreet trad in werking op 1 januari 2019 en vervangt de regels in verband met de tewerkstelling in de beschutte en sociale werkplaatsen. De achterliggende gedachte van het Decreet Collectief Maatwerk is om werk en ondersteuning op maat aan te bieden aan mensen die het moeilijk hebben om een job te vinden en hen zo naar het reguliere circuit te laten doorstromen.
Decreet Individueel Maatwerk: Dit decreet trad in werking op 1 juli 2023. Het Decreet Individueel Maatwerk heeft tot doel om personen met een arbeidsbeperking in de reguliere arbeidscontext te activeren. Heel wat werkgevers komen met het nieuwe decreet in aanmerking om op deze personen een beroep te doen:
- Privésector: privaatrechtelijke rechtspersonen en natuurlijke personen.
- Publieke sector: scholen en lokale besturen.
Het Decreet Individueel Maatwerk wil een versterking van de samenwerking tussen de sociale economie en de reguliere economie tot gevolg hebben.
Sociale economie binnen de lokale besturen: De lokale besturen spelen een belangrijke rol in het vormgeven van de sociale economie in hun gemeente. Gemeenten kunnen namelijk een regierol en een actorrol vervullen, maar kunnen ook klant zijn van sociale economieondernemingen.
Een lokaal bestuur kan een actorrol als sociale economieonderneming aannemen. Lokale besturen kunnen namelijk zelf initiatief nemen op het vlak van de lokale diensteneconomie die sinds 1 juli 2023 ingekanteld werd in het nieuwe beleidskader van maatwerk bij individuele inschakeling. De lokale besturen kunnen bijdragen aan de uitbouw van een dienstverlening waarbinnen doelgroepwerknemers tewerkgesteld kunnen worden. Ze kunnen zelf actief op zoek gaan naar kansen om lokale diensteneconomie-activiteiten te ontplooien binnen een maatschappelijk relevante dienstverlening.
Dit kunnen lokale besturen doen door: de dienstverlening aan een LDE-onderneming toe te wijzen door het nemen van een DAEB-besluit (diensten van algemeen economisch belang) waarbij de mededinging werd nageleefd, of zelf als LDE-onderneming actief te worden.
In dit kader is Kina actief voor het lokaal bestuur Lint.
We dienen een nieuwe opdrachtenverklaring en afsprakennota goed te keuren met terugwerkende kracht van 1 juli 2023.
Decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie.
Besluit van De Vlaamse Regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
De dienstverlening kadert binnen een algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Diensten Algemeen Economisch Belang (DAEB).
Artikel 1
De OCMW-raad keurt onderstaand besluit met betrekking tot KINA P.V. goed.
OPDRACHTVERKLARING DIENST ALGEMEEN ECONOMISCH BELANG
Het lokaal bestuur Lint geeft opdracht aan Welzijnsvereniging KINA p.v., als erkend lokaal diensteneconomiebedrijf, met zetel te Antwerpsesteenweg 503, 2390 Malle, om op haar grondgebied de diensten van Algemeen Economisch Belang “Food Futuur” “Karweidienst” en “Noodopvang” onderstaand uit te voeren op haar grondgebied.
Welzijnsvereniging KINA p.v. is een erkend sociaal economie initiatief en was tot op 30 juni 2023 tevens erkend als LDE-organisatie door de Vlaamse overheid. In dit kader voerde KINA, in opdracht van de lokale besturen, taken uit van algemeen economisch belang. De Vlaamse overheid besliste op 15 juli 2022 (Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling) de vroegere SINE-middelen over te hevelen naar de lokale besturen voor de verderzetting van deze lokale diensteneconomie.
Noodopvang
De doelstellingen van het project noodopvang zijn:
Welzijnsvereniging KINA p.v. biedt ondersteuning aan OCMW’s en eerstelijnshulpverleners die geconfronteerd worden met cliënten in een psychosociale crisissituatie. Er wordt gewerkt met een 7×24 uur bereikbare wachtdienst, waarbij er steeds via een proces van ontmijning, diagnose, informatie, advies en toeleiding mee naar een oplossing gezocht zal worden. Indien er geen geschikte oplossing gevonden wordt, kan de cliënt gedurende de eerste crisisdag(en) kortdurend (opzet 1 tot 3 nachten) opgevangen worden in de noodbedden van het OCMW bij KINA. Deze noodbedden bevinden zich in het gespecialiseerd hotel te Malle. Deze noodbedden zijn er aanvullend aan de bestaande reguliere hulpverleningsinitiatieven, en dit zowel regionaal (bv. CAW) als lokaal (doorgangswoningen of crisiswoningen). Ze zijn er als laatste vangnet voor die mensen die door de mazen van het net vallen.
Jaarlijks organiseert KINA op deze manier tussen de 6.000 tot 8.000 noodovernachtingen. De grote meerderheid van de cliënten binnen de crisisopvang bevindt zich in een netwerk van sociale uitsluiting op tal van gebieden. Dit maakt dat zij vaak niet zelfstandig tot een oplossing kunnen komen en al snel beroep moeten doen op crisisopvang. Dankzij het bieden van crisisopvang (een dak boven het hoofd, eten, hygiëne, veiligheid,…) krijgt de cliënt de tijd om actief een oplossing te zoeken voor zijn probleem.
Deze dienstverlening omvat de volgende activiteiten:
- 7x24 bereikbaar dispatchingsysteem
- 7x24 bereikbaar noodbeddensysteem
Het doelpubliek van de dienstverlening richt zich in eerste instantie tot OCMW's en eerstelijnshulpverleners, die geconfronteerd worden met personen die zich bevinden in een psychosociale crisissituatie (zoals relationele problemen, uithuiszetting, gewelddreiging, huisbrand, dakloosheid omwille van financiële problemen,…). In tweede instantie richt het project zich rechtstreeks tot de personen in een psychosociale crisissituatie door de rechtstreekse verlening van noodopvang binnen het hotel van KINA.
DIENST ALGEMEEN ECONOMISCH BELANG
De dienstverlening wordt gekwalificeerd als dienst van algemeen economisch belang met toepassing van het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De toekenning van de opdracht loopt van de datum van ondertekening van deze verklaring voor onbepaalde duur.
Deze opdrachtverklaring heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
De gemeente kent geen exclusieve of bijzonder rechten toe aan KINA pv. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
Deze opdrachtverklaring wordt opgemaakt in 2 exemplaren in Lint op 21 november 2023. Elke partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben.
Namens lokaal bestuur Lint
Rudy Verhoeven (Burgemeester) Karen Van Looveren (Algemeen directeur)
Namens KINA pv
Inse Hendrickx (Algemeen directeur) Axel Boen (Voorzitter)
Artikel 2
De OCMW-raad keurt onderstaande afsprakennota met betrekking tot KINA P.V. goed.
AFSPRAKENNOTA AANVULLENDE LOKALE DIENSTEN WELZIJNSVERENIGING KINA P.V. 2023-2025
1. CONTACTGEGEVENS
Ondersteuningsverstrekker
Lokaal bestuur: Lint
Adres: Koning Albertstraat 41, 2547 Lint
Ondernemingsnummer: 0207 501 410
Ontvanger
Organisatie: Welzijnsvereniging KINA p.v.
Contactpersoon: Inse Hendrickx – Algemeen Directeur
Adres: Antwerpsesteenweg 503, 2390 Malle
Telefoonnummer: 03/218.72.09
E-mailadres: home@kina.be
Rekeningnummer: BE68 0910 1054 4434
Ondernemingsnummer: 445.508.132
2. LOOPTIJD
Deze afsprakennota loopt van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025.
De afsprakennota eindigt automatisch bij het einde van de periode waarvoor ze werd afgesloten. Ze is niet stilzwijgend verlengbaar. Een verlenging is enkel mogelijk na schriftelijk akkoord van de ondersteuningsverstrekker.
3. DOEL VAN DE ONDERSTEUNING
De ontvanger was tot op 30 juni 2023 erkend als LDE-organisatie door de Vlaamse overheid en voerde in opdracht van het lokale bestuur taken van algemeen economisch belang uit. De Vlaamse overheid besliste op 15 juli 2022 (Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling) de vroegere SINE-middelen over te hevelen naar de lokale besturen voor de verderzetting van de lokale diensteneconomie.
Het lokaal bestuur gaf via een (hernieuwd) opdrachtbesluit (2023) aan Welzijnsvereniging KINA p.v. de opdracht tot organisatie van volgende diensten van algemeen economisch belang: ‘Noodopvang’ – ‘Food Futuur’ – ‘Karweidienst’. Welzijnsvereniging KINA p.v. – Afsprakennota aanvullende lokale diensten 2
Deze taken voldoen aan volgende voorwaarden lokale diensteneconomie zoals omschreven in het Decreet Individueel maatwerk van 14 januari 2022:
- Het veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling.
- Het is ingebed in het lokale socio-economische weefsel.
- Het is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod.
- Het is kwaliteitsvol en toegankelijk.
- Het beoogt duurzame tewerkstelling.
De dienstverlening wordt gekwalificeerd als dienst van algemeen economisch belang met toepassing van het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011.
4. WAT WORDT ER ONDERSTEUND
Deze ondersteuning vervangt de vroegere SINE-middelen en compenseert het tekort tussen de gesubsidieerde (loon)kost binnen collectief of individueel maatwerk en de totale kostprijs van de niet-commerciële dienstverlening/lokale dienst omschreven in de het opdrachtbesluit.
De financiële ondersteuning mag alleen gebruikt worden voor de bovengenoemde opdracht/taken.
5. FINANCIËLE ONDERSTEUNING
Lokaal bestuur Lint heeft een verdeelsleutel vastgelegd voor de verdeling van de jaarlijks door Vlaanderen departement Werk en Sociale Economie aan lokaal bestuur Lint toegekende werkingssubsidie Aanvullende Lokale Diensten. Kina pv ontvangt jaarlijks 100% van de aan lokaal bestuur Lint toegekende werkingssubsidie Aanvullende Lokale Diensten cfr. de door lokaal bestuur Lint vastgelegde verdeelsleutel.
Lokaal bestuur Lint kent geen exclusieve of bijzondere rechten toe aan de organisatie. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
De ondersteuningsverstrekker stort het ondersteuningsbedrag uiterlijk 31 december van het desbetreffende jaar.
6. REGELGEVING
Volgende regelgeving is van toepassing:
Decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie.
Besluit van De Vlaamse Regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (DAEB).
Deze afsprakennota wordt opgemaakt in 2 exemplaren in Lint op 21 november 2023. Elke partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben.
Namens lokaal bestuur Lint
Rudy Verhoeven (Burgemeester) Karen Van Looveren (Algemeen directeur)
Namens Welzijnsvereniging KINA p.v.
Inse Hendrickx (Algemeen directeur) Axel Boen (Voorzitter)
Gemeenteraad 30 april 2019 Toetreding Gemeentebestuur Lint - Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (Creat).
OCMW-raadsbesluit van 29 maart 2022 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger van het OCMW voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv. tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 03 oktober 2023 van Creat met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv.
OCMW Lint is aangesloten bij TMVS dv.
TMVS dv. organiseert op dinsdag 12 december 2023 hun buitengewone algemene vergadering in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge vermogen.
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. DLB, artikel 432).
4. Begroting 2024 (cfr. DLB, artikel 432).
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutenwijziging:
6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking.
6.2 Nieuwe tekst van de statuten.
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening.
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening.
9. Volmachten.
Varia
Decreet over het Lokaal bestuur van 21 december 2017 en latere wijzigingen.
Statuten TMVS dv.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt alle punten goed, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv. van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, schepen Caroline Van der Heyden, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv. vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de OCMW-raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Indien de (OCMW)raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de (OCMW)raad.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post (t.a.v. Farys/TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent), hetzij per elektronische post (20231212BAVTMVS@farys.be) verstuurd worden.
OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger en raadslid Jo Genbrugge als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van Igean Milieu & Veiligheid tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 20 oktober 2023 van Igean MV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23 november 2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Benoemen bestuurder met raadgevende stem
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:
1. Het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur.
2. De eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad.
3. De jongste kandidaat.
Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20 maart 2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25 juni 2021.
Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.
De raad van bestuur heeft in zitting van 13 september 2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 december 2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6 september 2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van € 12,50 of een totaal bedrag van € 62,50.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de beslissing van 8 juni 2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
Met de beslissing van 6 september 2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20.12.2023 om 19 u met volgende dagorde:
1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024.
2. Goedkeuren van de begroting 2024.
3. Innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024.
4. Aanduiden bestuurder met raadgevende stem.
5. Toetreding aanvaarden van IVEBICA.
6. Benoemen leden adviescomités.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20 oktober 2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. De cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.
2. De uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18 oktober 2023.
3. De nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024.
4. De nota over het innovatiefonds.Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 20 december 2023 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024.
2. Goedkeuren van de begroting 2024.
3. Innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024.
4. Aanduiden bestuurder met raadgevende stem.
5. Toetreding aanvaarden van IVEBICA.
6. Benoemen leden adviescomités.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 december 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van burgemeester Harry Debrabandere als vertegenwoordiger en raadslid Hans Devriese als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op alle algemene vergaderingen van Igean Dienstverlening tot en met 31 december 2024.
OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2022 met aanstelling van burgemeester Rudy Verhoeven als vertegenwoordiger van de gemeente op alle algemene vergaderingen van Igean Dienstverlening tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 20 oktober 2023 van Igean DV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de jaarvergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25 januari 2021.
Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23 november 2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26 september 2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6 september 2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van € 12,50 of een totaal bedrag van € 62,50.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20 december 2023 om 19u00 met volgende dagorde:
1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024.
2. Goedkeuren van de begroting 2024.
3. Benoemen bestuurder.
4. Aanvaarden van toetreding IVEBICA.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20 oktober 2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. De cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.
2. De uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18 oktober 2023.
3. De nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 20 december 2023 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024.
2. Goedkeuren van de begroting 2024.
3. Benoemen bestuurder.
4. Aanvaarden van toetreding IVEBICA.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
OCMW-raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 27 oktober 2023 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op donderdag 14 december 2023 organiseert Cipal zijn algemene vergadering om 16u00 Deze gaat digitaal door via ons elektronisch systeem waarmee we de vorige algemene vergaderingen hebben gewerkt.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.
Agenda:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers.
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024.
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 77.
Statuten van Cipal.
Artikel 1
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
OCMW-raadsbesluit van 23 november 2017 met goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst veiligheidsconsulent met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Mortsel.
Mail d.d. 27 oktober 2023 van lokaal Mortsel ivm opzegging samenwerkingsovereenkomst veiligheidsconsulent.
De verplichting tot het aanstellen van een veiligheidsconsulent wordt in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (e-govdecreet), vastgelegd voor elke instantie die:
• persoonsgegevens verwerkt;
• authentieke gegevensbron beheert;
• tussenkomt bij mededeling van persoonsgegevens;
• ondersteunt bij gebruikers- en toegangsbeheer.
De veiligheidsconsulent heeft tot taak het opmaken van een veiligheidsplan. Artikel 16 en 17 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, leggen een aantal verplichtingen op inzake beveiliging en vertrouwelijkheid van gegevensverwerking. Ook wordt de veiligheidsconsulent als functionaris voor gegevensbescherming ingezet.
Om aan deze verplichting te voldoen werd in november 2017 de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Mortsel in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent goedgekeurd. In 2018 werd in uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst vanuit Mortsel als werkgever een voltijdse medewerker aangenomen.
De afgelopen zes jaar heeft de praktijk aangetoond dat een intergemeentelijk gedeelde functie van DPO (Data Protection Officer) niet werkbaar is. Het belang van informatieveiligheid is vandaag de dag toegenomen binnen de dagelijkse werking van een lokaal bestuur, waardoor de noodzaak van accuraat en op maat handelen essentieel is. Het invullen van deze functie vanuit een gedeelde eenmansfunctie levert verscheidene continuïteitsproblemen op in verband met de vaak noodzakelijke DPO adviezen aangaande implementatie of besluitvorming.
Het voorstel is deze samenwerkingsovereenkomst stop te zetten en de functie van DPO toe te wijzen aan een externe partner die de continuïteit kan garanderen.
Volgens artikel 6 van de samenwerkingsovereenkomst kan deze jaarlijks opgezegd worden voor 30 juni. Deze opzeg heeft dan uitwerking op 1 januari van het daaropvolgende jaar. Aangezien elk deelnemend lokaal bestuur de nood voelt om deze functie op een andere wijze in te vullen zodat de continuïteit binnen het eigen lokaal bestuur gegarandeerd blijft, wordt er gevraagd de samenwerkingsovereenkomst stop te zetten vanaf 1 januari 2024 ondanks het niet tijdig stopzetten volgens artikel 6.
Artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid
MJP nummer: 001644 Kosten veiligheidsconsulent
Beleidsveld: 0112 Personeelsdienst en vorming
Algemene rekening en omschrijving: 61700000 Vergoeding aan personen ter beschikking gesteld van het bestuur
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
6.500,00 € |
6.500,00 € |
0,00 € |
6.500,00 € |
Enig artikel
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan het stopzetten van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Mortsel in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent vanaf 1 januari 2024.
OCMW-raad van 23 december 2010 over de regeling van het recht op minimumlevering van aardgas.
Besluit Vast Bureau van 8 november 2021.
Besluit OCMW-raad van 23 november 2021.
Besluit Vast Bureau van 31 oktober 2022.
Besluit OCMW-raad van 22 november 2022.
Het decreet van 20 december 1996 ( B.S. 8 februari 1997) tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water kwam tot stand omdat de praktijk uitwees dat er steeds meer mensen zijn die een aantal basisvoorzieningen zoals huisvesting en elementaire nutsvoorzieningen niet meer kunnen betalen. Veel van die mensen beschikken niet over de nodige middelen om te overleven; ze leven m.a.w. in bittere armoede.
De energieleveranciers in ons land kregen steeds meer te maken met slechte betalers. Het gevolg was dan ook dat het alsmaar vaker voorkomt dat elektriciteit, gas en water moesten worden afgesloten. Toch is het zonder enige twijfel in onze maatschappij mensonwaardig om mensen in bepaalde omstandigheden van de ene op de andere dag alle basisvoorzieningen te ontnemen. Bovendien is het ontberen van een aantal basisvoorzieningen nefast voor de volgende generaties, temeer daar het de “generatie-armoede” in de hand werkt. Daarom was er behoefte aan een regeling die een minimumlevering van elektriciteit, gas en water garandeert, alsook kwam de minimale levering aardgas tijdens de wintermaanden in 2010 tot stand.
Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (= vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen.
De Vlaamse Regering gaf op 19 oktober 2022 haar definitieve goedkeuring aan maatregelen om de impact van de hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen opnieuw berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen. Er wordt rekening gehouden met de tabel vastgesteld door de Vlaamse minister van Energie betreffende de hoeveelheid aardgas of elektriciteit die de huiselijke afnemer nodig heeft om tot het einde van de winterperiode te beschikken over een minimale verwarming van de woning. Deze periode wordt gedefinieerd van 1 november tot en met 31 maart. De tabel bevat de bedragen die per halve maand binnen deze regeling kunnen worden toegekend. In de toepassingsperiode 2023 – 2024 zullen OCMW’s die instappen in het systeem de gebruikelijke 70% van de bedragen kunnen terugvorderen bij de netbeheerder.
Gezinnen bij wie een budgetmeter geplaats werd, zullen proactief uitgenodigd worden door de sociale dienst op basis van de lijst die hiervoor ter beschikking gesteld wordt door de netbeheerder.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW, inzonderheid art. 57 § 4;
Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
Het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 2009 betreffende de sociale openbare dienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteit- en aardgasmarkt, wat betreft de invoering van een minimale levering van aardgas tijdens de winterperiode;
De omzendbrief van 22 november 2010 dienaangaande van de Vlaamse minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale economie en van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
Deze winterperiode kan de gebruikelijke 70% van de toegekende bedragen teruggevorderd worden bij Fluvius.
De resterende 30% kan ofwel ten laste genomen worden door het OCMW, wat te bepalen is door het bijzonder comité voor de sociale dienst, of kan na de wintermaanden teruggevorderd worden bij de gezinnen zelf.
Enig artikel
De OCMW-raad beslist naar jaarlijkse gewoonte verder gebruik te maken van het systeem van minimale levering voor aardgas, alsook exclusief nachttarief elektriciteit 2023 – 2024.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De samenstelling en aantal vertegenwoordigers van de toewijzingsraad ziet er als volgt uit:
- Lokale besturen Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel: 8 vertegenwoordigers
- Centrum Algemene Welzijnswerk (CAW) Antwerpen : 1 vertegenwoordiger
- Geestelijke gezondheidszorgnetwerk Multiversum: 1 vertegenwoordiger
- Dienst opgroeien : 1 vertegenwoordiger
- Woonmaatschappij Thuisrand: 2 vertegenwoordigers
Er werd een werkgroep toewijzingsraad opgericht die voorstellen heeft uitwerkt. Deze werkgroep organiseerde vier werksessies op 27 juni 2023, 29 augustus 2023, 21 september 2023 en 17 oktober 2023.
De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en tijdens bovengenoemde werksessies, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3). Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding (pijler 1) en de specifieke doelgroepen (pijler 3). De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement.
De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen dan de wettelijke voorziene voorrangregel. De wettelijke voorrangsregel lokale binding stelt dat kandidaat-huurders die in de afgelopen tien jaar vijf jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond voorrang krijgen op basis van lokale binding.
Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat de huidige langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van de vorige lokale binding. Na analyse van de huidige wachtlijst van Thuisrand is gebleken dat door het toepassen van deze strengere lokale woonbinding gemiddeld 25% minder kandidaten in aanmerking komen voor deze voorrangsregel.
Indien er nog een verstrenging van de lokale binding zou worden opgelegd, bijvoorbeeld de afgelopen vijftien jaar tien jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond, dan komen er gemiddeld 60% minder kandidaten in aanmerking voor de voorrangsregel van lokale binding. De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand kiest ervoor bij consensus om wel een voorrangsbepaling op te nemen in het toewijzingsreglement voor kandidaat-huurders met een langdurige woonbinding met het werkingsgebied.
Deze voorrangsbepaling zal toegepast worden in alle gemeenten van het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Deze voorrangsregel komt op de tweede plaats, na de langdurige woonbinding met de gemeente.
In het kader van het voorliggend toewijzingsreglement krijgt artikel 6.23 BVCW volgende concrete invulling, waarbij de verhuurder bij de standaardtoewijzingen en de toewijzingen aan een specifieke doelgroep achtereenvolgens rekening houdt met:
1. De kandidaat-huurder die in een periode van de laatste tien jaar vóór de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt (zijnde de langdurige woonbinding);
2. De kandidaat-huurder met langdurige woonbinding met het werkingsgebied;
3. De kandidaat-huurder die mantelzorg verleent aan of mantelzorg ontvangt van één of meer personen die woont/wonen in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt.
4. De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het centraal inschrijvingsregister.
Binnen de werkgroep toewijzingsraad werd ervoor geopteerd om naast de reeds bestaande doelgroepenplannen in het werkingsgebied, geen nieuwe doelgroepen op te nemen. Indien er zich opportuniteiten voordoen worden deze besproken in de toewijzingsraad en wordt het toewijzingsreglement aangepast.
Binnen het werkingsgebied wordt ervoor geopteerd om volgende doelgroepen op te nemen in het toewijzingsreglement:
- Kandidaat-huurder vanaf 65 jaar
- Kandidaat-huurder met een geestelijke gezondheidsproblematiek
- Kandidaat-huurder met een fysieke of mentale beperking of handicap
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om het contingent versnelde toewijzingen (pijler 2) jaarlijks te laten berekenen door de woonmaatschappij, waarna dit ter kennisgeving wordt toegelicht op het bestuursorgaan.
Voor de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 wordt het contingent vastgelegd op basis van het aantal toewijzingen in de periode 2019-2023. Het contingent voor 2024 bedraagt 34 toewijzingen.
Afgesproken aantal jaarlijks toe te wijzen plaatsen per doelgroep:
- Doelgroep (dreigende) dak- of thuislozen (toewijzing via het CAW): 6 plaatsen
- Doelgroep jongeren die zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding (toewijzing via dienst opgroeien): 6 plaatsen
- Doelgroep geestelijke gezondheidsproblematiek (toewijzing via Multiversum): 6 plaatsen
- OCMW : elke gemeente heeft recht op 1 versnelde toewijs per jaar : 8 plaatsen
- Doelgroep slechte huisvesting (toewijzing via lokaal bestuur) : 4 plaatsen
- Bijzondere omstandigheden sociale aard : 4 plaatsen
De aanwezigheid van professioneel netwerk rond een kwetsbaar persoon, vormt een belangrijke meerwaarde om op langere termijn het behoud van de woning te garanderen. Door dit als criterium mee te nemen kan de continuïteit en de nabijheid van het netwerk blijvend gefaciliteerd worden. De betrokken welzijnsactor/OCMW gaat het engagement aan om begeleiding op te nemen, in samenwerking met de huurbegeleiding van de woonmaatschappij, indien de situatie uit de hand dreigt te lopen (bv. huurachterstal, slecht onderhoud van de woning, overlast). Bij inhuring wordt een begeleidingsovereenkomst opgemaakt tussen de huurder, welzijnspartner/OCMW en woonmaatschappij Thuisrand. Zij bieden ondersteuning op verschillende domeinen die relevant zijn voor duurzaam wonen:
- financiën en administratie
- onderhoud van de woning en de gemeenschappelijke delen
- goed beheer van de woning
- samen leven met de buren
- alle andere rechten en plichten uit het contract en reglement van inwendige orde
Bij inhuring zal ook een aanspreekpunt worden aangeduid zodat de woonmaatschappij Thuisrand weet waar ze terecht kan bij eventuele vragen/problemen met betrekking tot de huurder die ingestroomd is via pijler 2.
De Woonmaatschappij Thuisrand wordt belast met de uitvoering van het toewijzingsreglement. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2024.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Thuisrand, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Thuisrand. (datum is nog niet gekend)
Artikel 1
De OCMW-raad keurt het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Thuisrand goed.
Artikel 2
De OCMW-raad keurt de genomen beslissingen door Woonmaatschappij Thuisrand met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2) goed.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 in verband met de goedkeuring meerjarenplanning 2020-2025.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor levering van diverse voedingsproducten aan het WZC Zonnestraal” werd een bestek met nr. 2023-029 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 235.849,06 excl. btw of € 249.999,99 incl. 6% btw. per jaar.
(De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 943.396,22 excl. btw of € 999.999,99 incl. 6% btw. voor 4 jaar.)
Een raamovereenkomst is een langlopende opdracht van één tot meestal vier jaar, waarbij een kader wordt gecreëerd dat herhaalde deelopdrachten mogelijk maakt. De deelplaatsingen worden volgens de behoeften van het moment bepaald.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Naast een administratieve besparing levert de raamovereenkomst ook een organisatorische verbetering op: gedurende de looptijd van het contract is er een vast aanspreekpunt, zonder voortdurende verandering van leverancier/ bedrijf.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes via het platform e-Procurement wordt 11 januari 2024 om 10.00 uur voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en OCMW raad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kosten voor deze opdracht wordt geraamd op € 235.849,06 excl. btw of € 249.999,99 incl. 6% btw. op jaarbasis.
Dienstjaar: 2024
Actie en omschrijving: Het WZC wenst een hoog kwalitatieve zorg en aangenaam verblijf aan de residenten met oog voor de betaalbaarheid ervan. Aankoop voeding en dranken
MJP nummer: 000825
Beleidsveld: 0953
Algemene rekening : 60000000/Welzijn//02 (actie/raming AC000067)
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023-029 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor levering van diverse voedingsproducten aan het WZC Zonnestraal”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 943.396,22 excl. btw of € 999.999,99 incl. 6% btw. voor 4 jaar.
(€ 235.849,06 excl. btw of € 249.999,99 incl. 6% btw. op jaarbasis.)
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Rudy Verhoeven
voorzitter