De voorzitter opent de zitting op 31/05/2022 om 21:00.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Wij verwijzen naar de besluitvorming van de OCMW raad op 31 mei 2022 over de jaarrekening 2021 (gedeelte OCMW).
Na de vaststelling in de OCMW raad van de jaarrekening (gedeelte OCMW) keurt de gemeenteraad het vastgesteld gedeelte goed.
OCMW en gemeente zijn zelfstandige rechtspersonen. Vandaar loopt de besluitvorming van de jaarrekening in 3 stappen.
De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, artikel 260 en 261.
De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het vastgestelde gedeelte van jaarrekening 2021 van de OCMW raad goed.
Op 16 mei 2022 werd de jaarrekening 2021 toegelicht in de commissie financiën.
Elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voert een algemene en een budgettaire boekhouding, aangepast aan de aard en de omvang van hun activiteiten.
De gemeenteraad stelt elk jaar de geïntegreerde jaarrekening van het voorgaande jaar vast.
In de filosofie van de beleids- en beheerscyclus hoort de jaarrekening bij de fase van de beleidsevaluatie. De jaarrekening geeft een zicht op de mate waarin de (prioritaire) doelstellingen werden gerealiseerd. Het laat een duidelijke vergelijking toe van wat gepland (budget) en wat uiteindelijk gerealiseerd is (rekening).
De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De beleidsevaluatie bevat ten minste al de volgende elementen:
1° per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, en per prioritaire actie of prioritair actieplan, een omschrijving van de mate van realisatie, en de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft;
2° per beleidsdoelstelling uit de strategische nota waar de prioritaire acties of actieplannen in kaderen, het totaal van de ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, voor de niet-prioritaire acties of actieplannen voor het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft;
3° een verwijzing naar de plaats waar het overzicht ter beschikking is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, en de bijbehorende ontvangsten en uitgaven die zijn opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en bestaat uit volgende onderdelen:
1° De doelstellingenrekening - J1
2° De staat van het financieel evenwicht - J2
3° De realisatie van de kredieten - J3
4° De balans - J4
5° De staat van opbrengsten en kosten - J5
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De beleidsrapporten volgens de BBC regelgeving conform het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, art. 41 lid 2, 3° en art. 249.
De vorm en de inhoud van de diverse onderdelen van de beleidsrapporten, en van de bijbehorende documentatie, zijn verder uitgewerkt in het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (zie de artikelen 8 tot 26).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Positief advies van het managementteam op 9 mei 2022
Aktename en bespreking van de jaarrekening 2021 op de commissie financiën van 16 mei 2022
De geïntegreerde jaarrekening van de gemeente en het OCMW eindigt met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.173.904 en een positieve autofinancieringsmarge van € 1.371.596.
T.o.v. het meerjarenplan is dit een positief resultaat.
Artikel 1
De raad stelt de geïntegreerde beleidsrapporten van de jaarrekening 2021 vast.
Artikel 2
De jaarrekening zal via de digitale rapportering, samen met een afschrift van deze beslissing, overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid en gepubliceerd worden.
Artikel 3
Na de vaststelling van de jaarrekening door de raad worden de cijfers ervan verwerkt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 4
Gezien de gemeente en het OCMW 1 rapporteringsentiteit vormen, wordt er geen specifieke berekening gemaakt voor de "tussenkomst" van de gemeente aan het OCMW.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 30 maart 2022 van IKA met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Lokaal bestuur Lint is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Op woensdag 29 juni 2022 organiseert IKA hun algemene vergadering tevens jaarvergadering. Deze vergadering zal plaatsvinden in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering en de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
Agenda:
Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2021.
Statutaire benoemingen en mededelingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Caroline Van der Heyden, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Fluvius tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 05 april 2022 met uitnodiging voor de algemene vergadering van Fluvius.
Lokaal bestuur Lint is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Fluvius Antwerpen organiseert haar algemene vergadering, tevens jaarvergadering, op woensdag 15 juni 2022 in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat.
Rekening houdende met de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Agenda:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Decreet lokaal bestuur - artikel 432, alinea 3 - de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 15 juni 2022.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 15 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 met aanduiding van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van TMVS dv tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 6 april 2022 met uitnodiging voor de algemene vergadering van TMVS dv.
Lokaal bestuur Lint is aangesloten bij TMVS dv.
TMVS dv organiseert op dinsdag 21 juni 2022 hun algemene vergadering die fysiek zal plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
1. Toetreding van deelnemers.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen.
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
7. Actualisering presentievergoeding.
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Decreet Lokaal Bestuur
statuten van TMVS dv
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger van de gemeente wordt aangeduid op alle algemene vergaderingen van Pidpa tot en met 31 december 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 waarin Jo Genbrugge, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente wordt aangeduid op alle algemene vergaderingen van Pidpa tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 26 april 2022 met uitnodiging, agenda en bijlagen voor de algemene vergadering van Pidpa.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 24 juni 2022 om 11u30 organiseert Pidpa een algemene vergadering in Salons Van Dijck, Frederik de Merodestraat 33 te 2800 Mechelen.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
7. Benoemingen
8. Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB
9. Verlenging mandaat commissaris
10. Varia
11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5
Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Artikel 6
Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.
Artikel 7
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Harry Debrabandere, burgemeester, als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Igean dienstverlening tot en met 31 december 2024.
Gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2022 met aanstelling van Rudy Verhoeven, burgemeester als vertegenwoordiger en Hans Devriese, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Igean dienstverlening tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 09 mei 2022 van Igean dienstverlening met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24 juni 2022 om 18u30 te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 5 mei 2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24 juni 2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Voorafgaande bespreking en adviezen
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4 mei 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van Igean dienstverlening.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33§1 van de statuten van Igean dienstverlening bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18u30 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van Caroline Van der Heyden, schepen, als vertegenwoordiger en Jo Genbrugge, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Igean milieu en veiligheid tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 09 mei 2022 van Igean milieu en veiligheid met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Einde 2021 heeft Harry Debrabandere, burgemeester Lint, al zijn mandaten beëindigd waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Lint heeft Rudy Verhoeven voorgedragen als kandidaat-bestuurder.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 24 juni 2022.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De leden van de adviescomités worden benoemd door de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24 juni 2022 om 18u30 te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.
5. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 5.05.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24.06.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Voorafgaande bespreking en adviezen
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4 mei 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18u30 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Erfpachtovereenkomst dd. 21 juni 2000 tussen IGEAN, gemeentebestuur Lint & Scouting VZW.
GR 27 maart 2000 betreffende de erfpachtovereenkomst tussen IGEAN, verenigingen Lerenveld en gemeente Lint.
GR 29 september 2009 betreffende de overdracht sport- en recreatiezone "Luitersheide" van IGEAN Dienstverlening aan de gemeente Lint.
Met de overdracht van het gebied sport- en recreatiezone door Igean Dienstverlening aan de gemeente Lint, is ook de overdracht van het innen van de erfpacht overgedragen aan de gemeente.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het stopzetten van de vorige erfpachtovereenkomst en goedkeuring te geven aan de nieuwe erfpachtovereenkomst tussen Scouting VZW en gemeente Lint voor de periode 2022-2049.
Artikel 2
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
E-mail 16 mei 2022 van Luc van Geyte, Open Vld Lint, met toegevoegd punt.
Toelichting:
Je fietsbanden onderweg oppompen? Dat kan snel en gemakkelijk met de openbare en automatische fietspompen.
Alleen heeft men op het grondgebied van onze gemeente nog geen openbare fietspompen. Aan het station Kontich-Lint kan je je fietsbanden gratis oppompen met de openbare fietspomp.
Door één of meerdere openbare fietspompen te plaatsen kan je het fietsen in onze gemeente nog meer stimuleren.
Dit is een kleine investering. Openbare fietspompen zijn makkelijk te gebruiken en zeer robuust. Je bedient de pomp met je voet terwijl je fiets vaststaat in de voorziene gleuf. Daarnaast hebben de fietspompen ook een luchtdrukmeter en een pompkop die aangepast is aan verschillende ventielen.
Voorstel tot beslissing:
Er worden openbare fietspompen geplaatst in onze gemeente op strategische punten.
Rudy Verhoeven
voorzitter