Het lokaal bestuur Lint erkent het belang van een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken en wil daarom de bewoners kansen bieden om initiatieven te nemen.
Daarom wordt financiële ondersteuning geboden voor buurt- en straatfeesten, die als doel hebben de sociale contacten in een straat, buurt, wijk, plein,… te bevorderen.
In de meerjarenplanning 2020-2025 is een werkingssubsidie opgenomen om klantenbetrokkenheid te verhogen door participatietrajecten.
Om inwoners dergelijke subsidie te kunnen toekennen, wordt een reglement opgesteld.
Dienstjaar: 2024
Actie en omschrijving: 0003 Klantenbetrokkenheid verhogen door participatietrajecten.
MJP nummer: 000012 Werkingssubsidies voor participatietrajecten.
Beleidsveld: 0171 Gemeentelijk wijkoverleg.
Algemene rekening en omschrijving: 64910000 Toegestane werkingssubsidies aan gezinnen.
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
4.000 € |
4.000 € |
€ |
€ |
Uitgaven zijn afhankelijk van het aantal aanvragen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement voor toekenning van subsidies voor straat- en buurtfeesten goed.
REGLEMENT SUBSIDIES VOOR STRAAT- EN BUURTFEESTEN
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2024 wordt een gemeentelijke subsidie voor buurt- en straatfeesten toegekend.
Artikel 2
Doelgroep
Elke groep bewoners die een straat- of buurtfeest wil organiseren, komt in aanmerking voor een subsidie. De buurt kan zich beperken tot één of meerdere volledige straten, of een duidelijk afgebakend gedeelte ervan met een minimum van 10 woongelegenheden die een aaneengesloten geheel vormen.
Artikel 3
Voorwaarden
Binnen de perken van de daartoe voorziene kredieten op het gemeentebudget, voorziet de gemeente subsidies voor buurt- en straatfeesten. Deze buurt- en straatfeesten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het project moet georganiseerd worden op het grondgebied van de gemeente Lint;
- Het project moet zich richten tot alle bewoners van de buurt waarop het initiatief zich richt zoals beschreven in ‘Artikel 2. Doelgroep’ ongeacht hun politieke, religieuze of filosofische overtuigingen en ongeacht hun persoonlijke situatie;
- Alle bewoners van de buurt waarop het project zich richt, zoals beschreven in ‘Artikel 2. Doelgroep’ moeten schriftelijk of via e-mail uitgenodigd worden met de vermelding van het programma van het evenement;
- De geografische afbakening van de buurt en/of de straat worden vermeld bij de aanvraag;
- Aan de buurtactiviteit moeten minstens 20 buurtbewoners effectief participeren;
- De wettelijke en administratieve voorschriften om een buurt- straatfeest te organiseren worden nageleefd (bv naleven politiereglement, SABAM, e.a. …).
Volgende initiatieven of projecten komen niet in aanmerking voor tussenkomst op basis van dit reglement:
- privé-feesten, met uitzondering van de doelgroep waarop dit reglement van toepassing is;
- schoolfeesten;
- familiefeesten;
- feesten met een politiek, religieus, filosofisch of commercieel karakter;
- feesten van vzw’s, vennootschappen of verenigingen met een ander hoofddoel dan het bevorderen van sociale contacten binnen een buurt;
- feesten met een louter winstgevend doel.
Artikel 4
Aanvraagprocedure
Een buurtsubsidie wordt aangevraagd via het evenementenloket. De aanvraag moet minstens 30 werkdagen (6 weken) op voorhand worden ingediend.
Indien het initiatief wijzigt of niet doorgaat, delen de initiatiefnemers dit onmiddellijk schriftelijk of via e-mail mee.
Artikel 5
Ondersteuning vanuit de gemeente
Goedgekeurde projecten kunnen een subsidie krijgen van 100 euro als tegemoetkoming in de gemaakte uitgaven die samenhangen met de organisatie van een project.
Volgende kosten komen in aanmerking:
- huur technische installatie (geluid, verlichting, …);
- huur infrastructuur en benodigdheden (mobiel toilet, tafels, stoelen, kookapparatuur, servies, …);
- animatie (spelattractie, muzikanten, artiesten, …);
- niet-lokale heffingen en verzekeringen (Sabam, Billijke Vergoeding, aansprakelijkheidsverzekering, …);
- promotie (uitnodigingen, affiches, …);
- versieringen
- voeding en drank
Volgende kosten komen niet in aanmerking:
- producten die doorverkocht worden aan de deelnemers:
- aankoop van technische installatie, infrastructuur en benodigdheden.
Goedgekeurde projecten kunnen gebruikmaken van het gemeentelijk feestmateriaal volgens het bestaande reglement en de beschikbare voorraad. De aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Ook deze kosten kunnen worden ingebracht om via de subsidie terugbetaald te worden.
Artikel 6
Controle
Ten laatste twee weken na het evenement bezorgt de organisatie een foto van het evenement als bewijs dat het evenement plaatsvond.
Artikel 7
Uitbetaling
De subsidie wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van het bewijsstuk, gestort op het door de initiatiefnemers opgegeven rekeningnummer.
Reglement voor de gemeentelijke subsidie van buurt- en straatfeesten.
Artikel 8
De (administratieve) opvolging van de aanvraag voor de subsidie en opvolging van de uitbetaling is de bevoegdheid van de medewerker van de dienst vrije tijd in samenwerking met de financiële dienst.
Artikel 9
Het college van burgemeester en schepen is gemachtigd om een onderzoek in te stellen of te laten instellen m.b.t. de activiteiten waarvoor de toelage is aangevraagd of toegekend. Het verstrekken van onvolledige of onjuiste gegevens kan aanleiding geven tot het geheel of gedeeltelijk weigeren of terugvorderen van de toegekende toelage.
Artikel 10
Betwistingen in verband met dit reglement worden voorgelegd aan en beslecht door het college van burgemeester en schepenen van het lokaal bestuur Lint.
Artikel 11
Gemeentelijke reglementen
De organisatoren moeten zich houden aan de bepalingen uit het politiereglement met betrekking tot onder andere openbare rust, veiligheid, verkeersveiligheid en hygiëne.
Artikel 12
Auteursrechten
De organisatoren verbinden zich ertoe de regelgeving met betrekking tot auteursrechten (SABAM, Billijke Vergoeding) te respecteren en zijn hiervoor zelf verantwoordelijk.
Artikel 13
Cumulverbod
Eenzelfde groepering kan slechts eenmaal per kalenderjaar beroep doen op deze subsidie.
Artikel 14
Verzekering
De organisatoren zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid.
Daarnaast biedt het Vlaams Steunpunt vrijwilligerswerk vzw. een gratis verzekering aan die bedoeld is om vrijwilligers te verzekeren bij occasionele of tijdelijke initiatieven.