De voorzitter opent de zitting op 22/10/2024 om 20:00.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Context
Gemeentes en OCMW's kunnen instappen in de raamovereenkomsten van aankoopcentrale van Cipal, nl. C-smart.
Door gebruik te maken van zulke raamovereenkomsten, kunnen er interessantere voorwaarden verkregen worden door de grotere aankoopvolumes die een aankoopcentrale realiseert.
Onder volgende voorwaarden kan er toegetreden worden tot de raamovereenkomsten van C-smart
Feiten
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 41, tweede lid, 10°
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst: "Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” - Bestek nr. CSMRTINFRA23
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Binnen het flankerend onderwijs is één van de accenten inzetten op taal en inburgering.
Er worden soms tolken gebruikt door de scholen.
Binnen flankerend onderwijs zal in de toekomst een budget per jaar worden voorzien in de meerjarenplanning van € 1.500,00.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC(BVR BBC).
Het ministerieel besluit van de 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC(MB BBC).
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
Dienstjaar: 2024
Actie en omschrijving: AC 00074 Samenleven - onderwijs - vergoedingen voor derden
MJP nummer: MJP 001406 vergoedingen voor derden
Beleidsveld: 0870 sociale voordelen
Algemene rekening en omschrijving: 61319999 andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van derden
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
1.750 € |
1.517,68 € |
1.500 € |
17,68 € |
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement "Subsidies tolkkosten basisscholen Lint binnen flankerend onderwijs" goed.
Reglement "Subsidies tolkkosten basisscholen Lint binnen flankerend onderwijs"
Artikel 1
Er wordt met ingang van 1 november 2024 tot en met 31 december 2025 een subsidie voor gebruik van tolkdiensten binnen de schoolcontext toegekend aan de 3 Lintse basisscholen. Dit reglement kadert in het flankerend onderwijsbeleid van de gemeente Lint. De 3 Lintse scholen kunnen beroep doen op bovenvermelde subsidie voor gebruik van tolkdiensten in de contacten met ouders of begeleiders van de leerlingen.
De drie Lintse basisscholen zijn:
- Mater Christi
- GO! De Lintwijzer
- GO! De Wilg
Artikel 2
De onderwijsinstelling staat zelf in voor het opmaken van afspraken met de tolken. De gemeente Lint staat niet in voor de kwaliteit van het geleverde werk en kan in dit verband geenszins worden aansprakelijk gesteld. De gemeente Lint is evenmin aansprakelijk wanneer tolken het vertrouwelijk karakter van gesprekken of gegevens zouden schenden of er misbruik van zouden maken.
Artikel 3
Onder “tolkopdracht” verstaan we iedere tolkbeurt ter plaatse, via telefoon of via video uitgevoerd door de dienst sociaal tolken van het Agentschap Integratie en Inburgering of door een erkende doventolk voor de ouders/voogd van een leerling die ingeschreven is of de intentie heeft zich in te schrijven in het basisonderwijs in een school in Lint.
De tolkopdracht wordt terugbetaald aan de school. De initiële factuur wordt betaald door de school en mag niet doorgerekend worden aan de betrokken leerlingen/scholieren/ouders/voogd.
Artikel 5
Jaarlijks voorziet de gemeente ter uitvoering van dit reglement € 1.500,00. Er wordt gesubsidieerd voor 100% van de met factuur bewezen kosten, met een maximum van € 500,00 per schooljaar per school.
Artikel 6
De aanvraag moet gebeuren voor 15 juli van het lopende schooljaar.
Artikel 7
De aanvraag gaat enkel over tolkopdrachten die het voorafgaande schooljaar plaatsvonden.
Artikel 8
De aanvraag gebeurt via e-mail aan facturen@lint.be en omvat onder meer gegevens over datum, locatie en reden waarom de tolkopdracht werd uitgevoerd. Er dient een officieel betalingsbewijs (factuur/onkostennota) te worden aangeleverd als bewijsstuk.
Artikel 9
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement wordt beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2024.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2023 waarbij de personeelsformatie werd aangepast.
In het personeelskader van het secretariaat is er momenteel een medewerker op B1-B3-niveau voor 0,80 FTE voorzien, aangevuld met een medewerker op C1-C3-niveau voor 0,60 FTE. Dit resulteert in een totaal van 1,40 FTE aan medewerkers. Aangezien beide medewerkers een vergelijkbaar takenpakket hebben en elkaar in hun werkzaamheden ondersteunen, is het logisch om hun verloning binnen dezelfde loonschaal te berekenen. Het is belangrijk op te merken dat een van de secretariaatsmedewerkers op 1 september 2025 met pensioen gaat, wat ons in de gelegenheid stelt om een vervanging te zoeken. Dit is een uitgelezen kans om de formatie van de dienst aan te passen.
Het voorstel houdt in dat alle secretariaatsmedewerkers op B1-B3-niveau worden ingeschaald, waarbij de personeelsformatie dienovereenkomstig wordt herzien. Om ervoor te zorgen dat deze aanpassing geen extra financiële lasten met zich meebrengt, wordt er een herverdeling voorgesteld van 0,80 FTE en 0,50 FTE, wat samenkomt op een totaal van 1,30 FTE
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de Vlaamse regering van 2 december 2016 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007.
Rechtspositiebesluit voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.
Het MAT geeft een gunstig advies.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de personeelsformatie goed: voor het secretariaat wordt er een kader voorzien van 1,30 FTE op B1-B3-niveau.
Gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 05 september 2024 van Creat met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv.
Gemeente Lint is aangesloten bij Creat Services dv.
Creat Services dv. organiseert op dinsdag 26 november 2024 hun buitengewone algemene vergadering in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge vermogen.
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. DLB, artikel 432).
4. Begroting 2025 (cfr. DLB, artikel 432).
5. Actualisering presentievergoeding.
6. Statutaire benoemingen.
Varia
Decreet over het Lokaal bestuur van 21 december 2017 en latere wijzigingen.
Statuten Creat Services dv.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt alle punten goed, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv. van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, schepen Caroline Van der Heyden, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv. vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Indien de (gemeente)raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de (gemeente)raad.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post (t.a.v. Creat services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent), of bij voorkeur per elektronische post (20241126BAV@farys.be) verstuurd worden.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 06 september 2024 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op donderdag 07 november 2024 organiseert Cipal zijn algemene vergadering.
De Raad van Bestuur heeft beslist om zoals onze voorgaande edities deze Vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de Vergadering beantwoord worden.
Agenda:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Een toelichtende nota betreffende de agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur zijn aan de gemeente bezorgd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40.
Statuten van Cipal.
Artikel 1
De gemeente keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agendapunten goed van de algemene vergadering van Cipal van 07 november 2024.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 07 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en schepen Caroline Van der Heyden als waarnemend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 19 september 2024 van Fluvius met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.
Gemeente Lint is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op woensdag 27 november 2024 om 18u00 plaatsheeft in Vestar, Van Diepenbeeckstraat 12 te 2018 Antwerpen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 19 september 2024 overgemaakt werd;
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 19 september 2024 overgemaakt.
Agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten zijn raadpleegbaar op het Extranet (via de website xecm.fluvius.be).
Decreet lokaal bestuur, artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 27 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 27 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gemeenteraad van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en raadslid Georges Nagels als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de algemene vergaderingen van IKA tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 01 oktober 2024 van IKA met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 22 november 2024 bevat volgende agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Decreet lokaal bestuur: artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 22 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres lieven.ex@fluvius.be
Rudy Verhoeven
voorzitter