Terug
Gepubliceerd op 22/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 23/11/2021 - 20:00 digitaal
Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 23/11/2021 om 20:00.

  • Algemeen

    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting

      Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
      Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
      Voorstanders: Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Sam De Pooter
      Onthouders: Harry Debrabandere, Ilse Todts
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed mits de gevraagde aanpassingen.

  • Openbaar

    • Normaal

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Kerk O.L.V. geboorte Lint - Budget 2022

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            De goedkeuring van het budget 2022 door de kerkraad O.L.V. Geboorte Lint in vergadering van 05 oktober 2021.
            Het gunstig advies van, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan bisschop van Antwerpen, Monseigneur Johan Bonny.

            Feiten, context en argumentatie

            Op 7 oktober 2021 ontving het gemeentebestuur het budget 2022 van O.L.V. Geboorte Lint.
            Het gemeentebestuur moet de eventuele kosten van de kerkfabriek bijpassen.
            Het budget 2022 moet aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

            Juridische gronden

            Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikbaarheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.

            Het Vlaams decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.

            Adviezen

            De gemeenteraad heeft op 26 oktober 2021 het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van O.-L.-Vrouw Geboorte goedgekeurd.

            Het budget 2022 past in het aangepaste meerjarenplan.

            Financiële weerslag

            De exploitatie subsidie aan de Kerkraad O.L.V Geboorte - Lint voor een bedrag van € 28.177,97 is opgenomen in het budget 2022.

            Registratiesleutel : MJP000331; 64940000/0790; toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen.

            Besluit

            De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van O.-L.-Vrouw Geboorte Lint.

          • Protestantse Kerk Boechout: budget 2022

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            De Protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. De verantwoordelijkheden inzake het toezicht worden echter gedragen door het bestuur van de gemeente waar het hoofdgebouw zich bevindt.
            In het geval van de Protestantse kerk gaat het om 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.

            Feiten, context en argumentatie

            De goedkeuring van het budget 2022 door de bestuursraad van de Protestantse Kerk te Boechout op 15 juni 2021 en de kennisname door de gemeente Boechout in zitting van 27 september 2021.

            Op 18 oktober 2021 ontving het gemeentebestuur Lint het budget 2022 van de Protestantse kerk van de gemeente Boechout.

            Juridische gronden

            Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikendheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.

            Het Vlaams Decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende
            erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.

            Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 in verband met het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de
            centrale besturen van de erkende erediensten.

            Het ministerieel besluit van 27 november 2006 in verband met modellen voor de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen
            van de erkende erediensten.

            Omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

            Omzendbrief BB-2008/01 van 22 februari 2008 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten.

            Omzendbrief BB-2008/06 van 18 juli 2008 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

            Financiële weerslag

            In het budget 2022 van de gemeente wordt een bedrag van € 1.854,61 € opgenomen als bijdrage van onze gemeente aan de Protestantse Kerk Boechout (raming gebaseerd op
            ons aandeel van 2021).
            Registratiesleutel: MJP000331; 6494000/0790; toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen.

            Besluit

            De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Protestantse Kerk Boechout.

      • jeugd-sport

        • A-punt

          • Tegemoetkoming zwemmen senioren

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            CBS 2 maart 2020 goedkeuring tegemoetkoming zwemmen senioren.

            Gemeenteraad 28 april 2020 goedkeuring tegemoetkoming zwemmen senioren.

            CBS 25 oktober 2021 goedkeuring verlenging tegemoetkoming zwemmen senioren.

            Feiten, context en argumentatie

            In 2020 werd het reglement 'tegemoetkoming zwemmen senioren' goedgekeurd voor een een periode van één jaar om nadien te evalueren. Door de COVID-19 pandemie is er geen gebruik gemaakt van deze tegemoetkoming. Gezien de omstandigheden is het opportuun om dit reglement te verlengen tot einde 2022. Het reglement en het aanvraagformulier zijn in bijlage terug te vinden. Het aanvraagformulier zal ook digitaal beschikbaar zijn via de gemeentelijke website.

            Adviezen

            Positief advies van de seniorenraad op 4 februari 2020.

            Financiële weerslag

            Dienstjaar: 2021 & 2022

            Actie en omschrijving: AC 00075 Mens en Welzijn 

            MJP nummer: 001159

            Beleidsveld: 0959 Overige verrichtingen betreffende ouderen

            Algemene rekening en omschrijving: 64910000 toegestane werkingssubsidies aan gezinnen  

            Begroting

            Beschikbaar

            Uitgave

            Saldo

             € 500

             € 500

             € 0

             € 500

            Publieke stemming
            Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
            Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter
            Onthouders: Hans Verreyt, Rozemarijn Van Cauteren
            Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt de verlenging van onderstaand reglement 'tegemoetkoming zwemmen senioren' goed: 

            Reglement tegemoetkoming zwemmen senioren Geldig van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2022 

            Artikel 1

            Het gemeentebestuur van Lint voorziet, binnen de perken van het daartoe voorziene budget, een tegemoetkoming voor senioren van Lint voor buitengemeentelijk zwembadgebruik.

            Artikel 2

            Een senior van Lint is een persoon die woonachtig is in de gemeente Lint en op datum van de aankoop van de beurtenkaart de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt. 

            Artikel 3:

            De buitengemeentelijke zwembaden die in aanmerking komen voor de toekenning van de tegemoetkoming zijn: 

            • Gemeentelijk zwembad Duffel: Rooienberg 54, 2570 Duffel

            • Zwembad De Nachtegaal: Duffelsesteenweg 145, 2550 Kontich 

            • Lago Lier De Waterperels: Kazernedreef 100, 2500 Lier

            • Zwembad Den Bessem: Liersesteenweg 15, 2640 Mortsel

            Artikel 4

            Het tarief van de tegemoetkoming wordt vastgelegd op 25% van de betaalde kostprijs. De tegemoetkoming is enkel van toepassing op beurtenkaarten. Eenmalige zwembeurten of zwemlessen of abonnementen komen niet in aanmerking. 

            Artikel 5

            Om van de tegemoetkoming gebruik te maken, moet de senior spontaan een ingevuld aanvraagformulier ‘Tegemoetkoming zwemmen senioren’ indienen bij de vrijetijdsdienst. De aanvraag bevat volgende gegevens: 

            • Naam, voornaam en adres van de aanvrager 

            • Kostprijs beurtenkaart 

            • Bankrekeningnummer 

            • Betalingsbewijs van de aankoop van de beurtenkaart 

            Het digitale aanvraagformulier kan je terugvinden op de website onder ‘Ontmoeten en ontdekken’, ‘sport’ en bij het E-loket. Een papieren versie kan je komen afhalen bij de Dienst vrije tijd, Liersesteenweg 25, tijdens de openingsuren. 

            Artikel 6

            De uitbetaling van de premie gebeurt per kwartaal. 

      • secretariaat

        • A-punt

          • IKA - buitengewone algemene vergadering

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraad van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en raadslid Georges Nagels als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de algemene vergaderingen van IKA tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 19 oktober 2021 van IKA met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            De gemeente is aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

            De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 plaats heeft;

            Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 19 oktober 2021 overgemaakt;

            Heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

            Rekening houdende met de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

            De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 14 december 2021 bevat volgende agendapunten:

            1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.

            2. Statutaire benoemingen.

            3. Statutaire mededelingen. 

            Juridische gronden

            Decreet lokaal bestuur: artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
            Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Hans Devriese, Sam De Pooter
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 14 december 2021.

            Artikel 2 

            De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

            Artikel 3

            Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres lieven.ex@fluvius.be

          • Pidpa - buitengewone algemene vergadering

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en raadslid Jo Genbrugge als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Pidpa tot en met 31 december 2024.

            Brief van Pidpa d.d. 22 oktober 2021 met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

            Op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 u organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand.

            De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt :

            1.  Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
            2. Begroting 2022
            3. Toetredingen
            4. Benoemingen
            5. Code van goed bestuur
            6. Varia

            a)       Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
            b)       Vragen van vennoten

            7. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

            Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

            De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.

            Juridische gronden

            De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa

            Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
            Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Hans Devriese, Sam De Pooter
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.

            Artikel 2

            De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.

            Artikel 3

            De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoemingen.

            Artikel 4

            De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ‘Code van goed bestuur’.

            Artikel 5               

            Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.

            Artikel 6               

            Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

          • Igean MV - buitengewone algemene vergadering

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger en raadslid Jo Genbrugge als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente bij alle algemene vergaderingen van Igean Milieu & Veiligheid tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 20 oktober 2021 van Igean MV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

            Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN

            milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN

            milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken.

            De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

            Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

            Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

            Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

            De raad van bestuur van 20 oktober 2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

            Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage

            Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.

            Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds. 

            Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2020, die luidt als volgt:

            Besluit de buitengewone algemene vergadering unaniem

            Enig art.: De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed om in 2021 de bijdrage in het innovatiefonds te koppelen aan de omzet en aan alle deelnemers een bijdrage te vragen van 0,5%.

            Om de continuïteit van deze projecten te garanderen, wordt voorgesteld om ook in 2022 een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.

            Een korte nota over het innovatiefonds bevat eveneens een overzicht van de geraamde bedragen per bestuur.

            De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.

            Benoemen van een lid van het adviescomité

            Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

            Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.

            Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

            Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

            Gelet op de vervanging van de heer René Lauwers als schepen van leefmilieu in het adviescomité milieu voor de gemeente Aartselaar door de heer Hans Cops, en op het aanvaarden van het ontslag van de heer Bart Van der Velde van de gemeente Niel en de voordracht van Steven Mattheus als lid van het adviescomité veiligheid.

            De benoeming van beide leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

            Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 20 oktober 2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22 december 2021 om 19 u met volgende dagorde:

            1.  goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022

            2.  goedkeuren van de begroting 2022

            3.  innovatiefonds – bepalen bijdrage

            4.  benoemen van een lid van het adviescomité.

            In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.

            Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20 oktober 2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.

            1.  de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal

            2.  de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 20 oktober 2021

            3.  de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022

            4.  de nota over het innovatiefonds.

            Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering

            De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.

            Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

            Juridische gronden

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
            Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
            Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Hans Devriese, Sam De Pooter
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22 december 2021 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1.  goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022

            2.  goedkeuren van de begroting 2022

            3.  innovatiefonds - bepalen bijdrage

            4. benoemen van een lid van het adviescomité.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22 december 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

          • Igean DV - buitengewone algemene vergadering

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Malika De Prins, Raadsleden
            Voorgeschiedenis

            Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van burgemeester Harry Debrabandere als vertegenwoordiger en raadslid Hans Devriese als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente bij alle algemene vergaderingen van Igean Dienstverlening tot en met 31 december 2024.

            Brief d.d. 20 oktober 2021 van Igean DV met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.

            Feiten, context en argumentatie

            Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

            Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

            Op de jaarvergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de jaarvergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

            Op de jaarvergadering van 25 juni 2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken.

            De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.

            Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

            Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

            Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

            De raad van bestuur van 13 oktober 2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

            Benoemen bestuurder - raad van bestuur

            Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

            Op de buitengewone algemene vergadering van 20 maart 2019 werden de leden van de raad van bestuur benoemd.

            Art. 18 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat bij ontslag van een bestuurder de deelnemer die hem voorgedragen heeft, een nieuwe kandidaat-bestuurder voordraagt, die vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bijwoont en waarvan de benoeming in het kader van een definitieve vervanging voorgelegd wordt aan de eerstvolgende algemene vergadering. 

            De gemeenteraad van Niel heeft het ontslag van de heer Bart Van der Velde aanvaard en de heer Steven Mattheus voorgedragen als kandidaat-bestuurder. De buitengewone algemene vergadering benoemt deze bestuurder, die het mandaat van de bestuurder die hij vervangt beëindigt.

            Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde

            De raad van bestuur van 13 oktober 2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22 december 2021 om 19 u met volgende dagorde:

            1.  goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022

            2.  goedkeuren van de begroting 2022

            3.  benoemen van een bestuurder.

            In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.

            Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20 oktober 2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 aan alle deelnemers bezorgd.

            Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.

            1.  de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal

            2.  de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 13 oktober 2021

            3.  de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022.

            Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering

            De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.

            Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
            Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

            Juridische gronden

            Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
            Statuten van IGEAN dienstverlening.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
            Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Jo Genbrugge, Georges Nagels, Rina Cox, Hans Devriese, Sam De Pooter
            Onthouders: Johan Verreyt, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts
            Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22 december 2021 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

            1.  goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022

            2.  goedkeuren van de begroting 2022

            3.  goedkeuren van de benoeming van een bestuurder.

            Artikel 2

            De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22 december 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

            Artikel 3

            Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

        • B-punt

          • Kennisname - managementrapport Q3/2021

            Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
            Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
            Verontschuldigd: Marc Verheyen, Karolien Aerts, Raadsleden
Namens Gemeenteraad,

Harry Debrabandere
voorzitter