28 mei 2019: brief IGEAN - aankoop huisvuil en gft-containers diftarproject; aankoop papiercontainers
17 juni 2019: besluit van college en burgemeester van 17/06/2019 IGEAN - aankoop papiercontainers - intentieverklaring
30 augustus 2021: besluit van college en burgemeester om retributiereglement selectieve inzameling van papier en karton met containers voor te leggen aan gemeenteraad
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Dit Uitvoeringsplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Gelet op het Materialendecreet en op het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA.
Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
In het retributiereglement van 17.12.2019 werden de tarieven vanaf 1.1.2020 vastgelegd voor de selectieve inzameling van huisvuil en gft met diftar.
De ophaling van huisvuil en gft gebeurt via containers met een chip die bij de lediging worden gewogen.
De ophaling van papier en karton gebeurt éénmaal om de 4 weken aan huis.
Het papier en karton kan momenteel enkel in dozen of samengebonden met natuurtouw kan aangeboden worden voor de inzameling aan huis.
Het is gebruiksvriendelijker voor de inwoners en meer ergonomisch voor de ophaler om het papier en karton in te zamelen in containers.
Het aanbieden van papier en karton in containers zorgt voor een properder straatbeeld tijdens de ophaaldagen.
Het is bijgevolg aangewezen dat de inwoners de keuze hebben om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 of 240 liter. Het gebruik van een papiercontainer is niet verplicht.
De gele papiercontainer wordt aan huis geleverd en bevat een chip om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt.
Per aansluitpunt wordt er maximaal 1 papiercontainer van 120 l of 240 l ter beschikking gesteld. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van een container van 1 000 liter of van meer dan 1 papiercontainer.
De aankoop en verdeling van de containers brengt kosten met zich mee evenals de ophaling van het papier en karton. De gemengde ophaling is duurder dan de papierinzameling in bulk. Een deel van deze kosten wordt betaald door Fost Plus.
Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen voor het gebruik van de papiercontainer en dit via hetzelfde voorschot als voor de ophaling van huisvuil en gft.
Een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals het gft, papier en karton, pmd en huisvuil is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Voor de papiercontainers wordt daarom enkel een gebruiksrecht aangerekend.
Voorstel retributies:
120 l |
240 l |
1000 l |
|
gebruiksrecht papiercontainer (€/maand) |
0,2525 |
0,3535 |
3,0301 |
Het gebruiksrecht voor de papiercontainer zal geïnd worden via hetzelfde voorschottensysteem als voor huisvuil en gft.
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen zijn:
120 l |
240 l |
1000 l |
|
voorschotbedrag (€) |
3 |
4,2 |
36 |
drempelbedrag (€) |
1,5 |
2 |
8 |
minimumbedrag (€) |
0 |
0 |
4 |
Het initiële bedrag wordt als voorschot gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging voor inwoners die nog geen voorschot hebben. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft d.w.z. ook voor huisvuil en/of gft, worden de voorschotbedragen samen geteld. Zodra het reëel verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de initiële bedragen niet meer van toepassing.
De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt. De drempelbedragen voor de verschillende containers bij een aansluitpunten worden hiervoor opgeteld.
Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
De voorschotten moeten worden betaald op een rekening van de gemeente.
Het gemeentedecreet geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.
De gemeente Lint is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
19 september 2019: bespreking en positief advies van KliMiNa-raad om als gemeente op dit aanbod in te tekenen
15 september 2021: bespreking en positief advies van KliMiNa-raad over het retributiereglement
De kosten voor de aankoop en verdeling van de papiercontainers zijn ten laste van de gemeente. De hogere inzamelkost wordt deels door de gemeente en deels door Fost Plus gedragen. Via het gebruiksrecht dragen aansluitpunten met een papiercontainer bij in deze kosten.
De inkomsten van deze belastingen worden geboekt op de registratiesleutel [beleidsveld 0300 ARK 70200093] MJP001376
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de selectieve inzameling papier en karton met containers goed.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2022 legt de gemeenteraad volgende retributie vast voor het gebruik van een papiercontainer:
120 l |
240 l |
1000 l |
|
gebruiksrecht papiercontainer (€/maand) |
0,2525 |
0,3535 |
3,0301 |
De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
Artikel 2
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening,
verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening,
Artikel 3
Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Maandelijks wordt het gebruiksrecht voor de papiercontainer van het voorschot afgehouden.
Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
Minimum bedrag
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen voor de papiercontainers zijn:
120 l |
240 l |
1000 l |
|
voorschotbedrag (€) |
3 |
4,2 |
36 |
drempelbedrag (€) |
1,5 |
2 |
8 |
minimumbedrag (€) |
0 |
0 |
4 |
Als een aansluitpunt gebruik maakt van meerdere containers (huisvuil, gft, papier en karton) worden de voorschot-, drempel- en minimumbedragen samengeteld.
Artikel 4
Tarief omruiling container
De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt € 15.
Artikel 5
Tarief plaatsen slot
De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedraagt € 20. De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume en voor het leveren en plaatsen van een slot worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.
Artikel 6
Eindafrekening
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 7
De retributies voor het gebruiksrecht voor de papiercontainers, vermeld in artikel 1, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen. De totale retributie zal bij elke afrekening afgerond worden op 2 decimalen.
Artikel 8
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 9
Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.