De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2019 de retributies goedgekeurd voor de selectieve inzameling van huisvuil en gft met diftar.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 de retributies goedgekeurd voor de papiercontainers.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 het plaatsen van een ondergrondse huisvuilcontainer goedgekeurd.
In samenspraak met de gemeente en Igean én afhankelijk van de locatie, kunnen ondergrondse containers voorzien worden voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, gft, pmd, papier en karton, glas.
Op het grondgebied Lint zal voorlopig één ondergrondse grote huisvuilcontainer geplaatst worden, die 7 op 7 dagen, 24 u op 24 u kan gebruikt worden door alle Lintenaren, met behulp van hun ID-kaart.
Een retributie per inworp zal gevraagd worden omdat er geen weging in de container kan gebeuren. Per aanbieding kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume. De retributie per inworp zal iets hoger liggen dan wanneer het huisvuil wordt aangeboden in de tweewekelijkse huis-aan-huis ophaling omdat het niet de bedoeling is dat deze volledig vervangen wordt door de ondergrondse container.
Het gemeentedecreet geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.
De gemeente Lint is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
De gemeente int de retributies op MJP000397 DIFTAR opbrengst restafval.
Artikel 1
Volgend retributiereglement voor ondergrondse containers wordt goedgekeurd.
Artikel 1
Met ingang van 1.1.2022 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt:
Voor het gebruik van de ondergrondse containers via de elektronische identiteitskaart of een toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van € 0,25 per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt huisvuil aanbiedt.
Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van € 10,00.
Artikel 1 bis
Met ingang van 1.1.2022 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien dit voor de inwoner een extra dienstverlening is naast de huis-aan-huisinzameling:
huisvuil: € 1,65 per aanbieding van max. 40 liter
Artikel 2
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
Artikel 3
Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling van huisvuil of gft, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.
Het voorschot bedraagt € 50.
Aan inwoners die al een voorschot voorzien hebben voor de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil en/of het gft en/of papier en karton wordt geen extra betalingsuitnodiging verstuurd. De retributie per aanbieding wordt van dit voorschot afgehouden.
Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
Het drempelbedrag is € 12.
Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen toegang tot de ondergrondse containers meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd. Het minimumbedrag is € 3 voor de ondergrondse containers. Als het aansluitpunt ook containers heeft voor huisvuil, gft en/of papier en karton, bepalen de minimumbedragen voor de containers het vereiste minimum bedrag van het voorschot.
Artikel 4
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 5
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 6
De retributies, vermeld in artikel 1, m.u.v. de retributie voor het aanbieden van pmd en voor de vervanging van de toegangskaart, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op twee decimalen.
Artikel 7
Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.