Terug
Gepubliceerd op 30/09/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 28/09/2021 - 20:00

Retributiereglement ondergrondse containers

Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Caroline Van der Heyden, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Raadsleden
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Malika De Prins, Sam De Pooter, Raadsleden
Erik Prims, algemeen directeur
Voorgeschiedenis

De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2019 de retributies goedgekeurd voor de selectieve inzameling van huisvuil en gft met diftar.

De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 de retributies goedgekeurd voor de papiercontainers.

De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 het plaatsen van een ondergrondse huisvuilcontainer goedgekeurd.

Feiten, context en argumentatie

In samenspraak met de gemeente en Igean én afhankelijk van de locatie, kunnen ondergrondse containers voorzien worden voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, gft, pmd, papier en karton, glas.

Op het grondgebied Lint zal voorlopig één ondergrondse grote huisvuilcontainer geplaatst worden, die 7 op 7 dagen, 24 u op 24 u kan gebruikt worden door alle Lintenaren, met behulp van hun ID-kaart. 

Een retributie per inworp zal gevraagd worden omdat er geen weging in de container kan gebeuren. Per aanbieding kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume. De retributie per inworp zal iets hoger liggen dan wanneer het huisvuil wordt aangeboden in de tweewekelijkse huis-aan-huis ophaling omdat het niet de bedoeling is dat deze volledig vervangen wordt door de ondergrondse container. 

Juridische gronden

Het gemeentedecreet geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan. 

De gemeente Lint is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.

Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen. 

Financiële weerslag

De gemeente int de retributies op MJP000397 DIFTAR opbrengst restafval.

Publieke stemming
Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts, Tamara Goetmakers
Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Hans Devriese, Ilse Todts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

Volgend retributiereglement voor ondergrondse containers wordt goedgekeurd. 

Artikel 1

Met ingang van 1.1.2022  wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt: 

  • huisvuil: € 1,37 per aanbieding van max. 40 liter
  • gft: € 0,70 per aanbieding van max. 30 liter
  • pmd: € 0,08 per aanbieding van max. 40 liter
  • papier en karton: gratis
  • glas: gratis

Voor het gebruik van de ondergrondse containers via de elektronische identiteitskaart of een toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van € 0,25 per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt huisvuil aanbiedt. 

Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van € 10,00.

Artikel 1 bis

Met ingang van 1.1.2022  wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien dit voor de inwoner een extra dienstverlening is naast de huis-aan-huisinzameling:

huisvuil: € 1,65 per aanbieding van max. 40 liter

Artikel 2

De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:

  • de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
  • de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
  • iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent  en die beroep doet op de dienstverlening, 
  • verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening, 

Artikel 3

Voorschot

De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.

Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling van huisvuil of gft, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden. 

Het voorschot bedraagt € 50.

Aan inwoners die al een voorschot voorzien hebben voor de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil en/of het gft en/of papier en karton wordt geen extra betalingsuitnodiging verstuurd. De retributie per aanbieding wordt van dit voorschot afgehouden.

Drempelbedrag

Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.

Het drempelbedrag is € 12.

Minimum bedrag

Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen toegang tot de ondergrondse containers meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd. Het minimumbedrag is € 3 voor de ondergrondse containers. Als het aansluitpunt ook containers heeft voor huisvuil, gft en/of papier en karton, bepalen de minimumbedragen voor de containers het vereiste minimum bedrag van het voorschot. 

Artikel 4

Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.

Artikel 5

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.

Artikel 6

De retributies, vermeld in artikel 1, m.u.v. de retributie voor het aanbieden van pmd en voor de vervanging van de toegangskaart, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op twee decimalen.

Artikel 7

Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.