De voorzitter opent de zitting op 26/10/2021 om 20:00.
20u Voorstelling Kathleen Geudens, directeur Woonzorgcentrum.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed mits invulling van datum in punt 15.
Installatievergadering van 7 januari 2019 met installatie en eedaflegging van de gemeenteraadsleden.
OCMW raad van 7 januari 2019 met aktename van de samenstelling raad voor maatschappelijk welzijn.
Caroline Van der Heyden werd in de installatievergadering aangesteld als raadslid voor CD&V.
Mevrouw Caroline Van de Heyden is vanaf 4 oktober 2021 afwezig wegens ouderschapsverlof.
Een gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen voor de geboorte van een kind wordt op zijn schriftelijk verzoek vervangen, op zijn vroegst de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte, tot het einde van de negende week na de geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte voorafgaat.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervanger door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Marc Verheyen, geboren te Lier op 25 september 1952 en wonende te Lint - Liersesteenweg 5/1, 1ste opvolger op lijst nr 2 (CD&V) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, komt in aanmerking voor de vervanging.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen - artikel 12-2°, artikel 14
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en latere wijzigingen - artikel 169
Artikel 1
De heer Marc Verheyen wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 2
De heer Marc Verheyen wordt tot raadslidtitularis aangesteld. Hij zal het mandaat van Caroline Van der Heyden waarnemen gedurende de verhindering tot uitoefenen van haar mandaat.
Goedkeuring gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 inzake de aanpassing MJP 2020-2025 en budgetwijziging 2021 van de kerk O.L.V. Geboorte Lint.
De exploitatietoelagen voor 2021 bedragen in de budgetwijziging 2021: € 43.979,27 voor het lokaal bestuur Lint en 1.832,47 voor het lokaal bestuur Hove.
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn de exploitatietoelagen: € 40.658,88 voor het lokaal bestuur Lint en € 1.694,12 voor het lokaal bestuur Hove.
De toelagen in het meerjarenplan werden niet aangepast waardoor de budgetwijziging 2021 niet in het meerjarenplan paste.
De gemeenteraad is akkoord met de intrekking van het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 betreffende de aanpassing MJP 2020-2025 en budgetwijziging 2021 van de kerk O.L.V. Geboorte Lint.
De goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de kerkraad O.-L.-Vrouw Geboorte Lint in vergadering van 5 augustus 2019.
Het gunstig advies van, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan bisschop van Antwerpen, Monseigneur Johan Bonny.
De goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad Lint in zitting van 24 september 2019.
De goedkeuring van het budget 2021 door de kerkraad O.L.V. Geboorte Lint in vergadering van 17 oktober 2020.
Het gunstig advies van, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan bisschop van Antwerpen, Monseigneur Johan Bonny van 7 september 2020.
De goedkeuring van het budget 2021 door de gemeenteraad Lint in zitting van 25 november 2020.
De goedkeuring van de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 door de kerkraad O.-L.-Vrouw Geboorte Lint in vergadering van 8 maart 2021.
De goedkeuring van de wijziging van het budget 2021 door de kerkraad O.-L.-Vrouw Geboorte Lint in vergadering van 8 maart 2021.
In april 2021 ontving het gemeentebestuur een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 en een wijziging van het budget 2021 van O.L.V. Geboorte Lint.
Het gemeentebestuur moet de eventuele kosten van de kerkfabriek bijpassen.
Indien de budgetwijziging niet past binnen het bestaande meerjarenplan, dient de gemeenteraad het gewijzigde meerjarenplan goed te keuren.
Hierna wordt door de gemeenteraad akte genomen van de wijziging van het budget, dewelke in overeenstemming met zijn met het aangepaste meerjarenplan.
Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikbaarheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.
Het Vlaams decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.
Als gevolg van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2021 van de Kerkraad O.L.V Geboorte wordt de investeringstoelage verhoogt met € 10.000,00 en de exploitatietoelage wordt verhoogt naar € 43.979,27 bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van O.L.V. Geboorte Lint.
De gemeenteraad neemt akte van de aanpassing van het budget 2021 van O.L.V. Geboorte Lint.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2020 aangaande de goedkeuring van de nominatieve subsidies 2020.
Brief van 30 september 2021 betreft een aanvraag tot een gemeentelijke subsidie van de Nationale Strijdersbond.
In de gemeenteraad van 25 februari 2020 werden de nominatieve subsidies goedgekeurd. Deze lijst is terug te vinden in bijlage.
Voor 2020 werd er telkens een nominatieve subsidie toegekend aan de Nationale Strijdersbond (KNSB). In de lijst van de nominatieve subsidies goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 februari 2020 werd de subsidie voor de Nationale Strijdersbond van € 496,00 niet mee opgenomen.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies, verwijzen we naar artikelen 41, 2de lid, 23° van het DLB. Dit artikel bepaalt dat de bevoegdheid voor het 'toekennen van nominatieve subsidies' toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal de lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2020.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om de Nationale Strijdersbond (KNSB) mee op te nemen in de lijst van de nominatieve subsidies voor een bedrag van €496,00.
Gemeenteraad van 14 juni 2021 mbt overdracht gemeentelijke basisschool naar GO! onderwijs.
Afdeling Vastgoedtransacties Vlaanderen is gelast met de opdracht voor de opmaak van de erfpachtovereenkomst.
Artikel 1
Afdeling Vastgoedtransacties Vlaanderen wordt gelast met de opmaak en het verlijden van de akte.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de voordracht van erfpachtovereenkomst tussen gemeente Lint en Gemeenschapsonderwijs, en aan het ontwerp van de akte opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties.
Artikel 3
Volgende personen wordt volmacht gegeven om op te treden als vertegenwoordiger van de gemeente Lint:
Harry Debrabandere, burgemeester
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Met tussenkomst van Wendy Ceuppens, financieel directeur, om kwijting te verlenen.
Artikel 4
Aan de vertegenwoordigers van de gemeente Lint wordt volmacht gegeven om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van de akte.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 met aanstelling van schepen Stanny Tuyteleers als vertegenwoordiger en schepen Caroline Van der Heyden als waarnemend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 23 september 2021 van Fluvius met uitnodiging voor hun buitengewone algemene vergadering.
Gemeente Lint is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op 22 december 2021 plaatsheeft in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt.
Heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Rekening houdende met de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Decreet lokaal bestuur, artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 22 december 2021 goed:
Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
(Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 met aanstelling van schepen Caroline Van der Heyden als vertegenwoordiger van de gemeente voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv tot en met 31 december 2024.
Brief d.d. 1 oktober 2021 van Creat met uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS d.v.
Gemeente Lint is aangesloten bij TMVS dv.
TMVS dv organiseert op dinsdag 14 december 2021 hun buitengewone algemene vergadering.
agenda:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Decreet over het Lokaal bestuur van 21 december 2017 en latere wijzigingen.
Statuten TMVS dv.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2
Gemeente Lint zal niet vertegenwoordigd worden op de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021 omwille van de moederschapsrust van schepen Caroline Van der Heyden.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post (t.a.v. Farys/TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent), hetzij per elektronische post (20211214BAVTMVS@farys.be) gestuurd worden.
In het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat de SHM’s en de SVK’s tegen 1.01.2023 één actor dienen te vormen en dit zodanig dat in iedere gemeente maar één sociale verhuurder meer actief is: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij opereert in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied. Ze verenigt alle sociale huur- en koopactiviteiten in de gemeente of in een cluster van gemeenten.
Gelet op het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021;
Gelet op de diverse besprekingen tussen lokale besturen van de Zuidrand onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied;
Gelet op bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij in Zuidrand tijdens het bovenlokaal woonoverleg d.d. 9 september 2021;
Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 4 oktober 2021;
Overwegende dat de Vlaamse Regering met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
Overwegende dat de gemeenten een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven;
Overwegende dat Aartselaar, Boechout, Borsbeek Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel gezamenlijk een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij formuleren, rekening houdend met de morfologie van hun gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium, en met de huidige intergemeentelijke samenwerking rond wonen.
Overwegende dat met het voorliggende voorstel van afbakening een werkingsgebied ontstaat waarin 1.437 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen gelegen zijn, en 280 woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) (data d.d. 31 december 2020);
Overwegende de opmerkingen en bedenkingen die bij dit voorstel van werkingsgebied geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het bovenlokaal woonoverleg;
Overwegende dat de regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;
Gelet op het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement d.d. 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Aartselaar, Boechout, Borsbeek Edegem, Hove, Kontich en Mortsel.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dat de stemrechtenverdeling geactualiseerd wordt bij het begin (en halfweg) de legislatuur. De precieze verhouding van deze criteria zal later bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat elk betrokken lokaal bestuur een bestuursmandaat in het collegiaal bestuursorgaan van de woonmaatschappij opneemt zodat alle gemeenten betrokken zijn bij de strategische en operationele keuzes in de woonmaatschappij.
Artikel 4
De gemeenteraad is er zich van bewust dat het voorgestelde werkingsgebied leidt tot de opsplitsing van een aantal woonactoren. Dit kan mogelijk leiden tot versnippering en verlies van expertise en de continuïteit van de werking (o.a. de projectontwikkeling en – realisatie) bemoeilijken. Het bestuur is van mening dat een structurele samenwerking tussen de woonmaatschappijen in de regio, in de vorm van een ondersteunende en dienstverlenende organisatie, mogelijk moet zijn. Deze organisatie kan schaalvoordelen en slagkracht genereren voor de woonmaatschappijen door hen te ondersteunen met het versterken en volwaardig uitbouwen van de kerntaken en de continuïteit van de projectontwikkeling en -realisatie. Deze structurele samenwerking zorgt op een kostenefficiënte manier voor het behoud van de bestaande expertise en de verder uitbouw ervan. Het bestuur vraagt dat de Vlaamse regering en de woonactoren deze structurele samenwerking verder onderzoeken.
Artikel 5
Er wordt een afschrift van dit besluit overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.
Artikel 6
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Mail d.d. 21 oktober 2021 van raadslid Luc Van Geyte, Open Vld.
Toelichting
Om de schoolomgeving rond Mater Christi veiliger te maken voor schoolgaande en andere fietsers, zou de invoering van een fietsstraat in de Lindelei en de Schranshoevelaan een enorme stap in de goede richting zijn. De afgelopen weken is duidelijk geworden dat heel wat jonge fietsers deze straten gebruiken om vanuit het oostelijke gedeelte van Lint op een veiligere wijze naar school te kunnen rijden. Dat deze echter niet veilig is, blijkt ook uit de klachten van ouders en het ‘extra toezicht’ van de politie in de Lindelei.
In een fietsstraat is de fietser de voornaamste weggebruiker en gelden volgende afwijkende regels:
- zone 30km/u
- fietsers mogen de volledige oppervlakte van de weg gebruiken en dus met verschillende fietsers naast elkaar rijden wat voor ouders met jonge fietsers naast zich zeker geen overbodige luxe is.
- fietsers mogen niet worden ingehaald door wagens
Door deze ingreep is de fietser niet alleen meer zichtbaar in de straat maar wordt hij ook niet verdrongen door de automobilist en creëert het een veiliger omgeving. Volgens ons leent de Lindelei en Schranshoevelaan zich perfect voor de invoering van een fietsstraat, waarbij met een zeer beperkte kost voor de gemeente (die trouwens gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid) toch een grote investering kan gebeuren in de verkeersveiligheid.
Dit zal ook auto’s ontraden om deze sluipweg te gebruiken om het drukke verkeer op het rondpunt in Lint te mijden.
Voorstel tot beslissing:
Aangevraagd punt : motie - voorstel tot invoering van een fietsstraat in de Lindelei / Schranshoevelaan
Besluit:
Artikel 1 : Principiële goedkeuring tot het omvormen van de Lindelei en Schranshoevelaan tot ‘fietsstraat’.
Artikel 2 : Gezien de belangrijkheid voor de verkeersveiligheid, dit na positieve adviezen, onmiddellijk uit te voeren.
Niet ter stemming voorgelegd.
Mail d.d. 21 oktober 2021 van raadslid Luc Van Geyte, Open Vld.
Toelichting:
Tijdens de gemeenteraad van september hebben wij de vraag schriftelijk gesteld en werd er een uitvoerig antwoord gegeven door de schepen. Het is duidelijk dat er geen grondige evaluatie is gebeurt. Na contact met verschillende betrokken personen blijkt dat het voorstel dat de schepen formuleerde in de praktijk niets zal oplossen.
Bijkomend zal er een enorme tijdswinst zijn voor de uitvoering van het vegen als er geen auto’s geparkeerd staan op de route die de veegwagen gaat rijden. Een win-win situatie voor de gemeente.
Voorstel tot beslissing:
1. Om het vegen met de veegwagen vlot te laten verlopen zal de gemeente een passende verkeerssignalisatie aanbrengen met daarop het parkeerverbod en de dag(en) dat dit van toepassing is.
2. Er wordt toegezien op de schending van het parkeerverbod en desgevallend gesanctioneerd met een geldboete.
Niet ter stemming voorgelegd.
Stanny Tuyteleers
waarnemend burgemeester