Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Notulen  OCMW-raad

di 28/03/2023 - 20:00 remise
Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bert Everaert, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2023 om 20:00.

  • Algemeen

    • Goedkeuren ontwerpnotulen vorige zitting.

      Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
      Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
      Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Raadsleden
      Karen Van Looveren, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bert Everaert, raadslid
      Feiten, context en argumentatie

      De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de OCMW-raad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Karen Van Looveren
      Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens
      Onthouders: Rina Cox
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Enig artikel

      De OCMW-raad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.

  • Openbaar

    • Normaal

      • financiele dienst

        • A-punt

          • Aanpassing reglement dienst huishoudhulp, toevoeging administratiekost.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Bert Everaert, raadslid
            Voorgeschiedenis

            Goedgekeurd reglement dienst huishoudhulp OCMW-raad 28 januari 2020.

            Feiten, context en argumentatie

            De kosten zijn zeer sterk gestegen voor alle diensten, waaronder ook voor de huishoudhulp. De subsidies die het lokaal bestuur ontvangt, hebben enkel betrekking op de effectief gepresteerde poetsuren. Uiteraard zijn er nog andere kosten verbonden aan deze dienst, die niet gedekt worden door subsidies van de Vlaamse Overheid.

            Het gaat onder andere over het diensthoofd huishoudhulp, dewelke de planning opmaakt, ondersteuning en begeleiding biedt aan de huishoudhulpen. Daarbij hoort ook nog de aankoop en verwerking van dienstencheques evenals de doorfacturatie aan de genieter (diensthoofd - boekhouding).

            Dit alles is zeer arbeidsintensief en wordt onder geen enkele vorm vergoed door de Vlaamse Overheid.

            Om deze extra kosten deels te compenseren, wordt er voorgesteld een administratieve kost aan te rekenen van € 0,90 per gepresteerd uur door de huishoudhulp.

            Momenteel bedraagt de prijs van een dienstencheque € 9,00, als hierbij nog een administratiekost gevoegd wordt van € 0,90 per dienstencheque, zal de uurbijdrage € 9,90 worden. Steeds meer dienstencheque-ondernemingen passen deze extra administratiekost toe.

            De administratiekosten zullen mee verrekend worden in de uitgaande factuur, die één maal per kwartaal wordt opgesteld, dit met ingang vanaf 1 april 2023.

            Juridische grond

            De wetgeving rond dienstencheques vermeld niets over facturatie van bijkomende kosten aan de gebruiker van het systeem. Dit betekent dat onze erkende dienstencheque-onderneming  extra kosten mag doorrekenen bovenop de prestatie van de huishoudhulp. Doch dienen er een aantal regels gerespecteerd te worden.

            Financiële weerslag

            Dienstjaar: 2023

            Actie en omschrijving: AC000075 Mens en welzijn.

            MJP nummer: MJP001098

            Beleidsveld: 0948

            Algemene rekening en omschrijving: 70000000 Facturatie dienstverleningen.

                        Begroting                   Doorrekening administratiekost                 Uitgave                     Saldo             
                      121.500,00 €                          8.910,00 €    

             Doorrekening administratiekost per dienstencheque vanaf 1 April 2023: Schatting van 9.900 cheques x € 0,90 = € 8.910,00 extra inkomsten.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De OCMW-raad keurt bijgevoegd reglement huishoudhulp goed.

            Reglement dienst huishoudhulp van het Lokaal bestuur Lint

            Artikel 1

            De huishoudhulp helpt  met het dagelijks onderhoud van de woning. Dit basispakket bestaat uit afstoffen, stofzuigen, dweilen, schuren, ramen poetsen en het bedlinnen verversen.

            Na overleg kan dit basispakket uitgebreid worden met wassen en strijken, afwassen en dringende boodschappen (per fiets of te voet). Deze uitbreiding kan max 1 uur in beslag nemen van de voorziene 4 uur hulp.

            Artikel 2

            De huishoudhulp werkt in blokken van 4 uur met een minimum van 4 uur per 14 dagen en een maximum van 4 uur per week. Een blok is ofwel ‘s ochtends van 08u00-12u00 of in de namiddag van 13u00-17u00. Het is een gunst van de gebruiker om de huishoudhulp een pauze toe te staan. De gebruiker dient aanwezig te zijn als de huishoudhulp het werk aanvat en beëindigt.

            Artikel 3

            De gebruiker betaalt 1 cheque per gepresteerd uur. Er wordt gewerkt met elektronische dienstencheques. De kostprijs van deze cheques bedraagt € 9,00, exclusief administratiekost van € 0,90 per cheque.

            De gebruiker geeft volmacht aan het Lokaal bestuur van Lint om een gebruikersnummer aan te vragen bij de opdrachthoudende onderneming. De aankoop en het beheer van de elektronische dienstencheques zal, voor het comfort van de gebruiker, gebeuren door het Lokaal bestuur Lint. De huishoudhulp laat de werklijst, waarop de gepresteerde uren zijn geregistreerd, aftekenen door de gebruiker. Op basis van deze afgetekende werklijst, wordt door het Lokaal bestuur Lint driemaandelijks een factuur bezorgd aan de gebruiker. Indien gewenst kan dit gebeuren via domiciliëring. Dit document is verkrijgbaar op eenvoudige vraag.

            Artikel 4

            De huishoudhulpen werken met de producten en materialen die aanwezig zijn (in voldoende mate en goede staat) bij de gebruiker.

            Artikel 5

            Indien de gebruiker voor langere tijd afwezig is, moet de gebruiker dit minstens 5 werkdagen vooraf melden aan de dienst huishoudhulp. Bij afwezigheden van meer dan 1 week moet dit minstens 10 werkdagen op voorhand gemeld worden. Zo kan er een andere werkplek voor de huishoudhulp gezocht worden. Alle communicatie verloopt met de dienst huishoudhulp. (tel. 03 460 18 70 of GSM 0477/34.25.26)

            De afwezigheid melden aan de huishoudhulp is niet voldoende.

            Indien de gebruiker de hulp gedurende lange tijd wil annuleren, kan niet gegarandeerd worden dat de vaste huishoudhulp kan terugkeren.

            Indien de gebruiker laattijdig of niet afmeldt, betekent dit een mogelijk onverwacht inkomstenverlies voor het Lokaal bestuur Lint. Indien het Lokaal bestuur Lint geen andere oplossing vindt voor de huishoudhulp, wordt de geplande hulp toch aangerekend aan de waarde van de wettelijke gesubsidieerde tegenwaarde van de dienstencheques geldend op dat moment..

            Artikel 6

            Wijzigingen van afspraken worden steeds geregeld met de coördinator zorgloket en niet met de huishoudhulp zelf. Dit om misverstanden en ongemakken te vermijden.

            Ziekte is geen reden om de hulp te annuleren. Samen met de huishoudhulp kunnen de taken zo ingedeeld worden dat de zieke persoon toch de nodige rust kan genieten.

            Artikel 7

            Bij afwezigheid van de huishoudhulp, neemt de dienst zelf contact op met  de gebruiker en wordt er eventuele vervanging voorzien.

            Artikel 8

            Bij stopzetting van de huishoudhulp is er een opzegtermijn van 2 maanden vanaf de kennisgeving. 

            Artikel 9

            Schadegevallen moeten gemeld worden bij de dienst huishoudhulp. Het Lokaal bestuur Lint is verzekerd voor materiële schade die haar werknemers toebrengen bij de gebruikers en zal een aangifte indienen bij de verzekeringsmaatschappij. De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij die tevens de schadevergoeding betaalt na aanvaarding van het schadegeval.

            Artikel 10

            Het Lokaal bestuur Lint heeft een arbeidsongevallenverzekering en staat in voor de wettelijk, verschuldigde vergoedingen wanneer de huishoudhulp het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of verplaatsing op weg van of naar het werk.

            Artikel 11

            Diefstal moet ONMIDDELLIJK gemeld worden aan de dienst huishoudhulp en politie.

            Artikel 12

            Respectvol omgaan met elkaar is een waardevol iets. Dit geldt steeds voor beide partijen. Er wordt geen enkele vorm van discriminatie of racisme getolereerd. Het lokaal bestuur Lint geeft elk individu gelijke kansen.

            De huishoudhulp respecteert het beroepsgeheim, wat betekent dat hij/zij met derden niet over gebruikers, collega’s en interne dienst aangelegenheden praat.

            Bovendien mag de huishoudhulp geen fooien of geschenken aanvaarden.

            De huishoudhulpen werken steeds onder de verantwoordelijkheid van het Lokaal bestuur Lint. Alle communicatie, bijkomende vragen, problemen of klachten over de huishoudhulpen, dienen dan ook via deze dienst te verlopen. Hiervoor kan u terecht bij volgende persoon;

             

            Coördinator zorgloket

            Liersesteenweg 52

            (Ingang WZC - Zonnestraal)

            2547 Lint

            Telefoon: 03 460 18 62

            Bij ernstige en zwaarwichtige klachten, kan de gebruiker bij de algemeen directeur van het Lokaal Bestuur Lint terecht.

      • sociale dienst

        • A-punt

          • Digibank ZORA Werkt - Samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring.

            Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
            Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
            Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Raadsleden
            Karen Van Looveren, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Bert Everaert, raadslid
            Voorgeschiedenis

            OCMW-raadsbesluit van 25 november 2019 met verbintenisverklaring opname regierol.

            Besluit Vast Bureau van 8 juni 2022 met ILV Zora Werkt! - verbintenisverklaring opname voortraject DIGIBANK.

            Besluit College van Burgemeester en Schepenen van 24 oktober 2022 met subsidieaanvraag implementatietraject DIGIBANK Zora Werkt - aanvaarding.

            Besluit Vast Bureau van 3 januari 2023 met Digibank Zora Werkt - transfert 10% van de subsidie 'Iedereen digitaal'.

            Feiten, context en argumentatie

            De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds.

            Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan.

            De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'.

            De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van € 499.892.

            Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.

            Met het project Digibank willen we:

            • De toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken;
            • De digitale vaardigheden verhogen;
            • Het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.

            De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:

            • Laaggeschoolden;
            • Huishoudens met een laag inkomen;
            • Werkzoekenden.

            Fasering:

            De implementatie van Digibank ZORA Werkt loopt over een periode van twee jaar van 1 januari 2023 tot 31 december 2024.

            Juridische grond

            Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.

            Regelgeving: bevoegdheid

            Artikel 78 §1 6° van het decreet lokaal bestuur: De OCMW-raad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196 kan niet worden toevertrouwd aan het vast bureau.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens, Karen Van Looveren
            Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Sam De Pooter, Michel De Prins, Kristin Goossens
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Enig artikel

            De OCMW-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, over de implementatie van Digibank ZORA Werkt goed.

Namens OCMW-raad,

Rudy Verhoeven
voorzitter