Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 30/04/2024 - 20:00

Aanpassing retributiereglement op het uitlenen van feestmateriaal 2023-2025

Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Hans Devriese, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Raadsleden
Caroline Van der Heyden, schepen
Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Michel De Prins, Koen Bracke, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Annemie Janssens, schepen
Bert Everaert, raadslid
Voorgeschiedenis

Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 waarmee voor de dienstjaren 2014 tot en met 2019 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 waarmee voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld.
Gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2020 inzage de goedkeuring van de retributies voor de selectieve inzameling en verwerking van restafval en GFT+ met diftar.
Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 inzage de goedkeuring van de retributies voor de selectieve inzameling en verwerking van PMD en grof huisvuil.
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 waarmee voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Het hersteldecreet van 23 januari 2009 heeft de mogelijkheid geschapen om de vaststelling van de tariefstructuur van retributies te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De financiële behoefte blijkt uit het begrotingsresultaat.
De huidige tarieven dienen afgerond te worden. Aangezien er 50 stoelen op een transportkar staan, is het aan te raden om telkens per 50 stoelen de materialen uit te lenen en niet per stoel afzonderlijk.
Al de kosten die voortvloeien uit de schade, verontreiniging, diefstal, vernietiging of verlies van het uitgeleende materiaal worden via factuur teruggevorderd van de ontlener van het materiaal. De vorderingen worden berekend op basis van nieuwwaarde bij totaal verlies en reële kosten in geval van herstelling en/of reiniging. De vorderingen worden gestaafd door voorlegging van omschreven prestaties en/of door het bestuur goedgekeurde facturen. De betrokken aanvrager aanvaardt dat bij niet-betaling van de schadefactuur de gemeente het verschuldigde bedrag inhoudt op de gemeentelijke toelagen waarvan de aanvrager mogelijk begunstigde zou zijn.
Er zijn twee werfkasten ter beschikking op de technische dienst, maar deze werfkasten werden tot op heden nog niet mee opgenomen in het retributiereglement.
Dit reglement zal na goedkeuring op de gemeenteraad eveneens worden doorgestuurd naar de verenigingen.
Verenigingen, instellingen en organisatie kunnen voor het organiseren van evenementen diftar- en niet-diftarcontainers aanvragen. Deze containers worden dan tijdelijk op een afgesproken locatie geplaatst.
De diftarcontainers zijn de grote evenementencontainers van 1100 liter en de niet-diftar containers zijn de afvaleilandjes. De afvaleilandjes bestaan uit een restafvalcontainer en een PMD-container van 120 liter en worden voorzien van een Mooimakers-vlag. De afvaleilandjes hebben geen chip en kunnen bijgevolg niet geledigd worden bij de ophalingen van IGEAN, deze dienen enkel voor afvalinzamelpunten op het evenement. Het afval moet na het evenement verzameld worden in de evenementencontainer en aangeboden aan de straatkant voor ophaling.
De aanvrager van het evenement vult bij de aanvraag in wie de kosten voor de afvalophaling en -verwerking op zich zal nemen en de gemeente geeft dit door aan IGEAN. Indien er geen verantwoordelijke wordt aangeduid worden de kosten verhaald op de aanvrager van het evenement.

Juridische gronden

Gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Artikel 42 van het gemeentedecreet.
Artikel 15 van het decreet van 20 april 1994 tot wijziging van het decreet van 2 juli 1981 betreffende het beheer van afvalstoffen.
Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaamse reglement inzake de afvalvoorkoming en -beheer van 7 december 1997.

Financiële weerslag

De geraamde inkomsten hiervan zijn terug te vinden op registratiesleutel beleidsveld 0710/70500040.

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Michel De Prins, Koen Bracke, Karen Van Looveren
Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Hans Devriese, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Caroline Van der Heyden, Karolien Aerts, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Michel De Prins, Koen Bracke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel
De gemeenteraad heft het retributiereglement voor het uitlenen van feestmateriaal zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2022 op en keurt onderstaand retributiereglement goed.

RETRIBUTIEREGLEMENT UITLENEN FEESTMATERIAAL

Artikel 1
Met ingang van 1 juni 2024 tot en met 31 december 2025 zijn voor het ontlenen van feestmateriaal volgende retributies van toepassing:
- stoelen (per 50 op transportkar)                                                                                                € 15,00 per transportkar
- tafels (hout - 217 x 60 cm)                                                                                                       € 1,50 per stuk
- nadarafsluiting                                                                                                                         € 0,50 per stuk
- podiumelementen (2,25 m²)                                                                                                     € 1,50 per stuk
- Afvalcontainers                                                                                                                        € 50,00 voorrijkost (+ kosten retributie selectieve inzameling van afval)

  • Evenementencontainer (restafval en/of PMD) - diftar container (2)
  • afvaleilandjes - niet-diftar container (5)
    ! Enkel mogelijk bij ontlenen van de evenementencontainer, niet afzonderlijk.

- Verdeelkast 63A (2) (400V 63A/3X63A+2X32A 220/380V 1X32A 220/250V +20X16A)                   € 45,00 per stuk

  • Bijhorende kabels 63A:
    50 meter (1)                                                                                                                   € 30,00 per stuk
    23 meter (1)                                                                                                                   € 15,00 per stuk
    25 meter (1)                                                                                                                   € 15,00 per stuk
  • Bijhorende kabels 32A:
    80 meter (2)                                                                                                                   € 40,00 per stuk
    30 meter (3)                                                                                                                   € 15,00 per stuk

  • Stroomverdeler paddenstoel (2X32A 220/250V 2X16A 220/380V)                                       € 40,00 per stuk

  • Kabelgoten 1 meter (15)                                                                                                  € 4,50 per stuk 
    Bij het ontlenen van de verdeelkast en/of kabels, zijn de kabelgoten VERPLICHT te ontlenen indien de kabels over het openbaar domein lopen.

Door de diensten van de gemeente wordt in samenwerking met de betrokken vereniging het materiaal ter plaatse gebracht en ook op die plaats terug opgehaald.
De vereniging die het materiaal ontleent dient ervoor te zorgen dat er bij de levering en de ophaling van het materiaal een vertegenwoordiger aanwezig is. De materialen worden geacht afgeleverd te zijn in perfecte staat. Afwijkende aantallen en eventuele beschadigingen of gebreken, dienen gecontroleerd en gemeld te worden voor de activiteit. Elke klacht achteraf wordt geweigerd.
Artikel 2
Volgende gebruikers kunnen feestmateriaal ontlenen:
- Lintse verenigingen aangesloten bij een gemeentelijke adviesraad zoals socio-culturele verenigingen, cultuurverenigingen, sportverenigingen en jeugdverenigingen
- Onderwijsinstellingen
- Middenstandsverenigingen
- Lintse inrichters van feestelijkheden: straatfeesten, buurtcomités
Artikel 3
§1. Aanvragen worden uitsluitend door middel van een aanvraagformulier ingediend ten vroegste 12 maanden en ten laatste 1 maand voor de leveringsdatum.
Het aanvraagformulier kan digitaal ingevuld worden via de gemeentelijke website of kan doorgestuurd worden op aanvraag.
§2. Alle aanvragen worden chronologisch behandeld. Materiaal wordt toegewezen volgende de nog beschikbare stock op het moment van de aanvraag.
Artikel 4
De retributie dient te worden betaald door middel van een overschrijving op bankrekeningnummer van de gemeente uiterlijk 10 dagen voor de uitlening. Indien de financiële dienst de betaling niet tijdig ontvangt, zal er geen gemeentelijk materiaal ter beschikking gesteld worden.
Artikel 5: Afvalcontainers
De containers dienen voor het leveren en verwerken van restafval en/of PMD dat op het evenement ontstaat. De organisator van het evenement moet na het einde van het evenement de container voorzien aan de straatkant voor ophaling. De niet-diftarcontainer of afvaleilandjes worden proper gemaakt en terug aangeboden aan de straatkant voor ophaling.
Naast het forfaitair bedrag is er een bedrag per kilogram restafval verschuldigd, overeenkomstig de geldende gemeenteraadsbeslissingen voor de retributie van de selectieve inzameling van afval (PMD en restafval).  De organisator ontvangt na de lediging een factuur met daarop de verrekening van de kosten van de verwerking van het afval.
In geval van een gemengde afvalcontainer wordt er automatisch gefactureerd tegen de prijs van de duurste categorie. Deze facturatie verloopt automatisch via IGEAN op naam die doorgegeven is door de aanvrager of de aanvrager indien er geen naam is doorgegeven.

Artikel 6
De ontleende materialen worden ter beschikking gesteld gedurende minstens 1 dag en maximum 2 weken.

Artikel 7
Onderverhuring is niet toegestaan. In geen geval mag het materiaal verder uitgeleend, overgedragen verhuurd of ter beschikking gesteld worden aan derden.
De ontlener zorgt als een goede huisvader voor het ontleende materiaal en beschermt het tegen weersomstandigheden, diefstal, beschadiging en verontreiniging.
Het is niet toegestaan om nagels en/of vijzen aan het materiaal aan te brengen. Het materiaal dient in verzorgde staat terug ingeleverd te worden. Het materiaal wordt gereinigd, verzameld en gesorteerd op de plaats van de levering. Eventuele beschadigingen moeten spontaan gemeld worden bij ophaling. Indien het materiaal niet gereinigd, verzameld en gesorteerd wordt op de plaats van de levering, zullen de diensten van de gemeente dit doen, mits toepassing van het retributiereglement op het uitvoeren van werken door personeel.
Artikel 8
Al de kosten die voortvloeien uit de schade, verontreiniging, diefstal, vernietiging of verlies van het uitgeleende materiaal worden via factuur teruggevorderd van de ontlener van het materiaal. De vorderingen worden berekend op basis van nieuwwaarde bij totaal verlies en reële kosten in geval van herstelling en/of reiniging. De vorderingen worden gestaafd door voorlegging van omschreven prestaties en/of door het bestuur goedgekeurde facturen. De betrokken aanvrager aanvaardt dat bij niet-betaling van de schadefactuur de gemeente het verschuldigde bedrag inhoudt op de gemeentelijke toelagen waarvan de aanvrager mogelijk begunstigde zou zijn. Indien bij herhaling zou worden vastgesteld dat de schade of het verlies zijn ontstaan als gevolg van onwil, opzet of grove nalatigheid, kan het schepencollege beslissen het materiaal onverwijld terug te halen en aan de verantwoordelijken het verder gebruik van het gemeentelijk materiaal voor de toekomst te ontzeggen. Dit geldt evenzo bij niet-betaling van de gevorderde schadevergoeding.
Artikel 9
Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen die zich voortdoen bij het gebruik van het uitgeleende materiaal.
Artikel 10
Van deze retributie zijn vrijgesteld de gemeentelijke adviesraden / raden van bestuur / raden van beheer en onderwijsinstellingen in Lint.
Van deze retributie zijn gedeeltelijk vrijgesteld (niet van toepassing op afvalcontainers + verdeelkasten en bijhorende materialen):
1. Een evenement ter bevordering van de lokale handel, bv. een braderij, suikeren zondag, heeft als doel de lokale handel van de gemeente te bevorderen en richt zich in de eerste plaats op de lokale handelaar, producent, ambachtsman, landbouwer, vereniging, ...
2. Een evenement ter bevordering van het lokale gemeenschapsleven, bv. een jaarmarkt, een kerstmarkt. Deze zijn bedoeld om de contacten tussen de bewoners van een gemeente te versterken of om bezoekers de gemeente met feestelijkheden te laten ontdekken en richt zich eveneens in de eerste plaats op de hierboven vermelde doelgroepen.
Artikel 11
Bij gebruik van nadar met eventuele verkeersborden en verlichting op de openbare weg, dienstig voor de veiligheid, is er geen retributie verschuldigd.
Artikel 12
De vaststelling van de retributiebedragen en de wijze van inning wordt gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 13
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1. 1° van het decreet over het lokaal bestuur.