De voorzitter opent de zitting op 26/09/2023 om 20:00.
Procesverbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
Installatievergadering van 7 januari 2019.
Mail d.d. 31 mei 2023 van Sam De Pooter met zijn ontslag als raadslid.
Sam De Pooter (N-VA) heeft ontslag genomen als raadslid.
Een gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig de gemeentekieswet.
De opvolgers op lijst nr 2 (N-VA) zijn:
nr 1. Hans Devriese - in gemeenteraad van 7 januari 2019 aangesteld als opvolger van Wouter Verbeeck
nr 2. Sam De Pooter - in gemeenteraad van 27 oktober 2020 aangesteld als opvolger van Alice Bruno
nr 3. Peruschka Van Crombrugge - woont niet meer in Lint
nr 4. Bert Everaert Bert - in gemeenteraad van 25 januari 2022 aangesteld als opvolger van Harry Debrabandere
nr 5. Michel De Prins - in gemeenteraad van 25 januari 2022 aangesteld als opvolger van Malika De Prins
nr 6. Gerda Verschueren , nr 7. Anita De Winter en nr 8. Nancy De Meulder - wensen het mandaat niet op te nemen.
nr 9. Koen Bracke
Koen Bracke, geboren te Lier op 14 februari 1975 en wonende Ijzerenwegstraat 16 te Lint, 9 de opvolger op de lijst nr 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, werd aangeschreven via mail en aanvaardt de opdracht om te zetelen als raadslid.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van Koen Bracke onderzocht. Hieruit blijkt dat hij nog voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, noch wegens uitoefening van een ambt, noch wegens bloed- of aanverwantschap. Bijgevolg kan hij toegelaten worden tot een eedaflegging.
Gemeentekieswet artikel 84 §2 en §3
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en wijzigingen: artikel 6 §3 (onderzoek geloofsbrieven), artikel 13 (ontslag), artikel 14 (opvolging)
Artikel 1
De heer Koen Bracke wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 2
De heer Koen Bracke wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld. Hij zal het mandaat van Sam De Pooter, ontslagnemend, voleindigen.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
Vaststelling gemeenteraad van het meerjarenplan 2020 - 2025 op 17 december 2019.
Goedkeuring gemeenteraad van het meerjarenplan 2020 - 2025 op 17 december 2019.
Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen.
Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar.
In het kader van de opmaak van het nieuwe organogram en de dalende inflatie wordt er een aanpassing van het meerjarenplan ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde raden.
Op 17 augustus 2023 bracht het MAT haar positief advies uit over het organogram en de aanpassing van het meerjarenplan.
De beleidsrapporten werden op 11 september 2023 besproken op de commissie financiën.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 171 §3 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 176 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief ABB 2020/3 van 18 september 2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen.
Op 17 augustus 2023 bracht het MAT haar positief advies uit over de meerjarenplanning.
Op 11 september 2023 bracht de commissie financiën haar positief advies uit over de wettelijkheid van de meerjarenplanning en de te verwachten financiële weerslag.
Op 11 september 2023 bracht de vakbond zijn positief advies uit over de meerjarenplanning.
De aanpassing van het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het aangepaste meerjarenplan voldoet aan de volgende voorwaarden (artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
1. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
2. De geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het resultaat van jaarrekening 2022 is verwerkt in deze aanpassing van het meerjarenplan.
De kredieten van het huidige boekjaar 2023, 2024 en 2025 werden, waar nodig, aangepast (zie motivering van de wijzigingen).
De geconsolideerde rapporten (M1 en M2 voor gemeente en OCMW) tonen aan dat de verplichte evenwichten voor het MJP 2020-2025 gerespecteerd zijn.
De afzonderlijke kredieten voor 2023 per entiteit (gemeente/OCMW) vinden we terug in schema M3.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de kredieten van de gemeente goed voor 2023 volgens het schema M3.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het OCMW deel van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 goed.
De gemeenteraad stelt de geconsolideerde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast, zoals bijgevoegd bij het besluit en met volgende uitkomst, met BBR als beschikbaar budgettair resultaat en AFM als autofinancieringsmarge:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Beschikbaar budgettair resultaat | 8.492.128,00 € | 10.173.904,00 € | 9.660.596,00 € | 2.991.735,00 € | 681.445,00 € | 294.066,00 € |
Autofinancieringsmarge | 2.154.147,00 € | 1.371.596,00 € | 855.125,00 € | 1.284.224,00 € | 335.134,00 € | 197.570,00 € |
Gemeenteraadsbesluit 28 januari 2020 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Gemeenteraadsbesluit 26 januari 2021 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Gemeenteraadsbesluit 25 januari 2022 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Gemeenteraadsbesluit 31 januari 2023 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Artikel 41, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in beginsel de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht inzake investeringen vastlegt. De gemeenteraad kan dit delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Op die manier wordt het ambtelijk en politiek management van het lokaal bestuur versterkt en kan de gemeenteraad zich concentreren op het beleidsmatige aspect van het beleid. Deze nominatieve lijst wordt steeds afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan september 2023 wordt de aangepaste lijst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41,10°b.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de nominatieve lijst in bijlage van gedelegeerde investeringen 2023-2025 goed.
GR20170530 Jaarverslag 2016 AV Sportregio.
GR20180529 Jaarverslag 2017 AV Sportregio.
GR20190924 Jaarverslag 2018 AV Sportregio.
GR20200526 Jaarverslag 2019 AV Sportregio.
GR20210629 Jaarverslag 2020 AV Sportregio.
GR20220426 Jaarverslag 2021 AV Sportregio.
De gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Zandhoven, Ranst, Edegem, Wommelgem, Wijnegem, Zoersel, Borsbeek, Lint, Schilde en Mortsel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van sportbegeleiding en coördinatie van de bovenlokale infrastructuur te verbeteren. Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de rekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven/inkomsten.
Het jaarverslag en de jaarrekening 2022 werden op de algemene vergadering van Sportregio Midden-Provincie ILV op 15 februari 2023 door het beheerscomité goedgekeurd. Schepen Annemie Janssens was aanwezig op de algemene vergadering. Volgens artikel 6 van de statuten wordt het jaarverslag met de jaarrekening van de Sportregio Midden-Provincie ILV jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de participerende gemeenten.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het jaarverslag met de jaarrekening van 2022 van de Sportregio Midden-Provincie ILV goed.
Gemeenteraad van 25 oktober 2022 met goedkeuring van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5).
Op basis van artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, verder Wegverkeerswet genoemd, kan een stad of gemeente overtredingen betreffende beperkte snelheidsovertredingen sanctioneren met een gemeentelijke administratieve geldboete.
Artikel 29quater van de Wegverkeerswet bepaalt de voorwaarden, procedures en modaliteiten verbonden aan deze gemeentelijke administratieve geldboetes.
De gemeenteraad heeft op 25 oktober 2022 het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goedgekeurd. De inhoud van artikel 29quater van de Wegverkeerwet werd integraal opgenomen in dit politiereglement.
Op 21 april 2023 werd in het Belgisch Staatsblad het (herstel)decreet van 23 maart 2023 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd.
Artikel 2 van dit decreet wijzigt de inhoud van artikel 29quater §4 van de Wegverkeerswet.
Zo wordt o.m. de termijn die de sanctionerend ambtenaar heeft om verweermiddelen te beantwoorden aangepast van 30 naar 90 dagen.
Deze wijzigingen zijn in werking getreden op 1 mei 2023. Om de tekst van het politiereglement GAS 5 in overeenstemming te brengen met artikel 29quater §4 van de Wegverkeerswet, moet de tekst van het politiereglement GAS 5 aangepast worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd onderstaande, aangepaste tekst van het politiereglement GAS 5 goed te keuren.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29quater.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis en 135, §2.
Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41. tweede lid, 2°.
Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 288.
Decreet over diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid , artikel 2.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het aangepast politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed.
HOOFDSTUK 1
Algemene bepalingen
Artikel 1
Het lokaal bestuur voert krachtens artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, verder Wegverkeerswet genoemd, de gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen en past de procedure toe zoals hierin bepaald.
HOOFDSTUK 2
Toepassingsgebied
Artikel 2
Op basis van deze politieverordening en conform artikel 29quater van de Wegverkeerswet kunnen gemeentelijke administratieve sancties opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen wanneer cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
1. Het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
2. Het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
3. Het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de Wegverkeerswet, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
4. Het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon.
5. Het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.
HOOFDSTUK 3
Administratieve geldboete
Artikel 3
§1. De sanctionerende ambtenaar kan overeenkomstig dit reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete voor de beperkte snelheidsovertredingen.
§2. De bedragen van de administratieve geldboetes die van toepassing zijn op de beperkte snelheidsovertredingen zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de Wegverkeerswet.
§3. De administratieve geldboete wordt betaald op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
HOOFDSTUK 4
Administratieve procedure
Afdeling 1
Verloop procedure
Artikel 4
De administratieve procedure verloopt overeenkomstig artikel 29quater §4 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Artikel 5
De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op een van de volgende tijdstippen:
1° dertig dagen na de kennisgeving van de administratieve geldboete, vermeld in het tweede lid van artikel 29quater §4 , als er geen beroep is aangetekend;
2° dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in het vierde lid van artikel 29quater §4, als er geen beroep is aangetekend.
Artikel 6
Als de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Afdeling 2
Sanctionerend ambtenaar
Artikel 7
De sanctionerend ambtenaar, aangesteld door de gemeenteraad, staat in voor en waakt over de verwerking en afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement. De sanctionerend ambtenaar neemt in volledige onafhankelijkheid de beslissingen.
Afdeling 3
Vaststeller
Artikel 8
De vaststelling van de beperkte snelheidsovertredingen moet gebeuren door de bevoegde personen, vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg].
Afdeling 4
Beroepsprocedure
Artikel 9
Tegen een beslissing van de sanctionerend ambtenaar waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd, kan de overtreder, binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing beroep aantekenen bij de politierechtbank. De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep.
Afdeling 5
Identificatie bestuurder van het voertuig
Artikel 10
Indien de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de artikel 67 bis en 67ter van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer van toepassing.
Hoofdstuk 5
Inwerkingtreding
Artikel 11
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen vervangt het eerdere politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen en treedt in werking op 1 oktober 2023.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 september 2022 waarbij de personeelsformatie werd aangepast.
Het besluit van het college van 06 februari 2023 waarbij RIZOOMIT werd aangeduid als begeleider voor de hertekening van het organogram en het uitwerken van een visie op leiderschap.
Na aanstelling van RIZOOMIT werd er gestart met het organiseren van individuele gesprekken met alle MAT-leden. Uit deze gesprekken bleek o.a. dat:
* er nood is aan een duidelijke overlegstructuur en duidelijke aansturingslijnen (wie stuurt wie aan);
* er meer organisatiebreed denken tot stand moet komen;
* er meer aandacht moet zijn voor een realistische combinatie van de leidinggevende rol en de expertenrol;
* het MAT te operationeel werkt, er teveel leden zijn en er te weinig besluitvorming is.
Het resultaat na 6 werksessies was een nieuw ontwerp van organogram dat door alle MAT-leden wordt gedragen.
De belangrijkste nieuwigheden zijn:
* De eerstelijnsdienstverlening naar de burger zit gegroepeerd in de dienst KLANTENCONTACT die wordt aangestuurd door een teamcoach.
* De ONDERSTEUNENDE DIENSTEN zitten allemaal in eenzelfde groep en worden eveneens aangestuurd door een teamcoach.
* Daarnaast zijn er 2 grote clusters, CLUSTER RUIMTE en CLUSTER MENS met aan het hoofd telkens een clustercoördinator.
Alle gemeentelijke en OCMW-diensten zijn ondergebracht in één van de groepen of clusters.
De nieuwe structuur zorgt er o.a. voor dat:
* er duidelijke aansturingslijnen zijn;
* een organisatiebreed onthaal mogelijk is en zij ook administratieve taken van andere diensten kunnen uitvoeren ;
* het vrijwilligersbeleid organisatiebreed kan opgenomen worden en de schoonmaakploegen organisatiebreed kunnen georganiseerd en aangestuurd worden;
* er meer samenhang is in de cluster Ruimte en de aansturingslijnen beter uitgebouwd zijn en waarbij bovendien een kortere opvolging mogelijk is;
* de dienst omgeving wordt versterkt waardoor er een accurate opvolging van de dossiers kan zijn en er een realistische balans is tussen de leidinggevende rol en de expertenrol. Bij invulling van de formatie kan de externe consultancy voor die dienst geschrapt worden;
* de dienst patrimonium wordt versterkt met een expert en de huidige deskundige patrimonium kan breder ingezet worden dan alleen in het WZC;
* het WZC zal voor de dagelijkse werking aangestuurd worden door een operationeel verantwoordelijke;
* de buurthuiswerking wordt ondergebracht bij de dienst 'Buurtgerichte zorg';
* het aantal MAT-leden is verminderd van 8 naar 5.
Het MAT is samengesteld uit: algemeen directeur - financieel directeur - clustercoördinator Ruimte - clustercoördinator Mens - teamcoach Ondersteunende diensten (omwille van personeelsdienst). Diensthoofden/experten zullen ad hoc op het MAT uitgenodigd worden om dossiers toe te lichten.
De nieuwe organisatiestructuur met de nieuwe personeelsformatie heeft als voordeel dat:
* MAT-leden zich kunnen focussen op hun strategische rol;
* de boven- en middenbouw optimaal kan ingevuld worden met het aanwezige talent in de organisatie;
* er kan geïnvesteerd worden in een optimalisatie van functieniveau in relatie tot de taakverantwoordelijkheden;
* organisatiebrede voordelen gradueel kunnen ingevoerd worden.
De volgende belangrijke stap is het uitvoeren van een kloofanalyse tussen de huidige en de gewenste situatie waarbij in kaart zal gebracht worden hoe men verder te werk moet gaan om het gewenste resultaat te bekomen. Dit gaat o.a. over de nieuwe rolinvullingen, interne mobiliteit, uit te voeren aanwervings-bevorderingsprocedures, … maar ook over de opmaak van een veranderplan en een communicatieplan waarin de overlegstructuren duidelijk worden weergegeven en alle medewerkers duidelijk worden geïnformeerd over de geplande wijzigingen.
Naast de aanpassing van het organogram en de personeelsformatie worden er 3 andere maatregelen t.v.v. de medewerkers voorgesteld. Deze zijn:
* De verhoging van de tweede pensioenpijler met 1% waardoor vanaf 2024 de totale bijdrage 5% zal bedragen. Om de kloof tussen statutairen en contractuelen, wat het pensioen betreft, te dichten is dit een stap in de goede richting. De kostprijs voor 1% verhoging bedraagt zo'n € 80.000/jaar.
* Afschaffing van het statuut van arbeider waardoor elke medewerker, ongeacht functie, het bediendenstatuut zal krijgen. Dit heeft tot gevolg dat iedereen bij ziekte recht heeft op gewaarborgd maandloon.
* De intrekking van het E-niveau en overstap naar het D-niveau. In het huidige loonschalenkader heeft het E-niveau de laagste loonbarema's. Dit niveau is van toepassing op huishoud- en logistieke hulp en schoonmakers. Het lijkt ons wenselijk om de medewerkers die onder eenzelfde dienst ressorteren en/of een gelijk(w)aardige functie uitoefenen eenzelfde verloning aan te bieden. Sedert juli 2021 zijn in het WZC de IFIC-loonschalen ingevoerd. Deze loonbarema's zijn vooral in de beginjaren voordeliger dan de loonschalen op het E-niveau. Echter zijn deze enkel van toepassing in het WZC. Daarom het voorstel om het E-niveau te vervangen door het D-niveau.
De bijlage bevat:
* het ontwerp van organogram
* de nieuwe personeelsformatie
* toelichting omtrent de aanpassingen
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de Vlaamse regering van 2 december 2016 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007.
Rechtspositiebesluit voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.
Het MAT heeft in haar vergadering van 17 augustus 2023 een gunstig advies gegeven.
Bespreking op het overleg- en onderhandelingscomité van 11 september 2023.
De aanpassing van het organogram en de personeelsformatie leidt enerzijds tot een meeruitgave. Anderzijds kan de consultancy-kost voor de dienst omgeving geschrapt worden, bij invulling van het kader, wat leidt tot een minderuitgave.
De financiële implicaties van alle voorgestelde wijzigingen zijn opgenomen in het aangepaste meerjarenplan.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het nieuwe organogram, zoals voorgesteld in de bijlage, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de aangepaste personeelsformatie, zoals voorgesteld in de bijlage, goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de hierna vermelde wijzigingen t.v.v de medewerkers goed. M.i.v. 01 januari 2024 worden de volgende maatregelen geïmplementeerd:
* De verhoging van de tweede pensioenpijler met 1% waardoor vanaf 01 januari 2024 de totale bijdrage 5% zal bedragen. De kostprijs voor 1% verhoging bedraagt zo'n € 80.000/jaar.
* Afschaffing van het statuut van arbeider waardoor elke medewerker, ongeacht functie, het bediendenstatuut zal krijgen waardoor iedereen bij ziekte recht heeft op een gewaarborgd maandloon.
* De intrekking van het E-niveau en overstap naar het D-niveau. De geraamde kostprijs bedraagt zo'n € 79.000.
Het collegebesluit van 25 september 1985 waarbij vergunning wordt verleend voor een nieuwe verkaveling gelegen in Bouwenstraat, referentienummer 068/124 of V 340, en waarin onder meer volgende voorwaarde werd opgenomen: "2. De gronden, geel gekleurd op het verkavelingsplan, alsmede de gronden gelegen vóór de ontworpen rooilijn (verbindingsweg tussen Bouwenstraat en Kerkhofweg) dienen gratis aan de gemeente te worden afgestaan op basis van een innemingsplan in 7 exemplaren, in te zenden door de verkavelaar en goed te keuren door de gemeente."
Het besluit van de gemeenteraad van 12 december 1985 waarbij een akte van grondafstand werd goedgekeurd.
Het collegebesluit van 10 augustus 2020 waarbij de aanpassing van de gevraagde grondafstand werd goedgekeurd.
Het splitsingsplan van landmeterskantoor Van Eester van 16 november 2020.
Het collegebesluit van 13 september 2021: Voorbereiding gemeenteraadsbesluit grondafstand.
De gemeenteraad van 28 september 2021: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verwerven van een deel van het perceel met kadastrale omschrijving afdeling 1, sectie D, nummer 407 G 2 en afdeling 1, sectie D, nummer 407 H 2.
De brief van notariskantoor Unilexa van 7 december 2021 met betrekking tot de akte van verdeling van de bewuste gronden.
De verkavelingsvergunning van 25 september 1985 werd goedgekeurd onder voorwaarde van gratis grondafstand van gronden op basis van een innemingsplan. In het verkavelingsdossier bevindt zich een opmetingsplan dd. 12 december 1985 van landmeter Jozef Wuyts waarop deze gronden in geel zijn aangeduid. Daarnaast bevindt zich een ondertekend akkoord tussen de gemeente en de verkavelaars over de grondafstand.
De grondafstand werd echter niet administratief opgevolgd en bijgevolg werd het kadaster niet aangepast. Naar aanleiding van een vraag van de nieuwe eigenaars van de woning Bouwenstraat 38 besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 augustus 2020 om "de administratieve toestand af te stemmen op de reële toestand."
De reële toestand is, meer bepaald, als volgt:
- Lot 1 werd ingericht als tuin bij de woning Bouwenstraat 38. Er werden hier in het verleden geen handelingen gesteld om deze zone in te richten als openbaar domein. Ook in de toekomst is dat niet aan de orde.
- Lot 2 behoort de facto tot het openbaar domein. Er bevindt zich een gracht en er werden in het verleden verschillende handelingen gesteld in het kader van de aanleg en het onderhoud.
In navolging van de collegebeslissing van 10 augustus 2020 werd een nieuw opmetingsplan opgemaakt door een landmeter (zie bijlage) en werd een nieuwe akte voorbereid (eveneens in bijlage). De nieuwe akte moest ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Echter werd door de gemeenteraad in zitting van 28 september 2021 foutief de overdracht van beide loten aan de gemeente goedgekeurd. Dit besluit dient te worden ingetrokken, evenals het voorbereidende collegebesluit van 13 september 2021.
Enkel lot 2, D 407 H2 - 99m², dient te worden overgedragen aan de gemeente Lint. De akte moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De overdracht door de grondeigenaar aan de gemeente gebeurt in uitvoering van de voorwaarden uit de verkavelingsvergunning en is dan ook kosteloos.
Unilexa Geassocieerde Notarissen, Veerle Geens, werd aangesteld om een akte voor deze grondafstand te maken.
De overdracht van de grond kadert binnen het openbaar nut waardoor de overdracht is vrijgesteld van registratierechten en van recht op geschriften.
Het gemeentedecreet, inzonderheid art. 42 en 43 betreffende bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen inzake het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
Het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43.
Het decreet van 26 maart 2004 houdende de openbaarheid van besturen in de provincies en gemeenten.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 252 betreffende het algemeen bestuurlijk toezicht.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 1 september 2009 met latere aanpassingen.
Het betreft gratis grondafstand.
Artikel 1
De gemeenteraad trekt haar besluit van 28 september 2021 (GR/2021/101) in.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat om reden van openbaar nut over tot het verwerven van een deel van het perceel met kadastrale omschrijving afdeling 1, sectie D, nummer 407 H 2 met een oppervlakte van 99 m², aangeduid als lot 2 op het splitsingsplan van 16 november 2020 van Landmeterskantoor Van Eester.
Artikel 3
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Artikel 4
Het ontwerp van akte maakt deel uit van het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 41, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv om beroep te kunnen doen via de raamovereenkomst "Burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels" (Bestek nr. CSMRTBUR19).
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 41, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de levering, plaatsing en exploitatie van een discussie-, video- en/of ontsluitingssysteem aangeboden via de raamovereenkomst "Discussie-, video en ontsluitingssysteem' (Bestek CSMRTWEBCASTAV19).
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 41, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de verwerving van een GIS platform en/of de afname van GIS gerelateerde consultancy en/of implementatiediensten via de raamovereenkomst "Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheerssysteem en ondersteunende diensten" (Bestek CSMRTGIS21).
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Context
Feiten
Decreet Lokaal Bestuur: artikel 41, tweede lid, 10°.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°,43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van e-inclusie projecten en de afname van verwante diensten via de raamovereenkomsten "Lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken" (Bestekken nr. CSMRTINCL22 en CSMRTINCL22bis).
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarin Stanny Tuyteleers, schepen, als vertegenwoordiger en Georges Nagels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente worden aangeduid op alle algemene vergaderingen van Cipal tot en met 31 december 2024.
Mail d.d. 14 juli 2023 van Cipal met uitnodiging voor hun algemene vergadering.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op donderdag 12 oktober 2023 om 16u00 organiseert Cipal zijn algemene vergadering.
De raad van bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de vergadering en de notaris zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
Agenda:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen: “Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
- Alle verrichtingen met betrekking tot de digitale transformatie van lokale overheden, over diverse beleidsdomeinen heen, inclusief adviesverlening, consultancy, begeleiding, ondersteuning, uitbesteding beheer, en zo meer.
- De organisatie van raamcontracten waarbij Cipal optreedt als aankoopcentrale zoals voorzien in de Wetgeving overheidsopdrachten.
- Het ter beschikking stellen van informatieveiligheidsconsulenten en functionarissen voor gegevensbescherming en het verlenen van advies en ondersteuning rond informatieveiligheid, privacywetgeving, cybersecurity en informatiebeheer.
- Het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe bij de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet.
- Het aanbieden als technologische “end-to-end oplossing” van trajectcontroles ter verhoging van de lokale verkeersveiligheid en de verbetering van de lokale verkeersleefbaarheid.
- Het aanbieden van datacenter diensten.”
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen: “De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: “Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet. Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: “Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven. De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: “§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn. Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt. De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst: “Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen: “Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: “§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst: “De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op. De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid. De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: “Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng. Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: “Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: “De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: “Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging:
1° De besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten.
2° De voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten.
3° De code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.”
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: “De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.” 54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen:
1° De ontbinding van de vereniging.
2° De invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd. Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren. De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt. De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.”
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: “Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: “§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten. 63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 40.
Statuten van Cipal.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Artikel 5
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Artikel 6
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Brandweer zone Rand is wettelijk verplicht om een 'actieplan brandveiligheid' ter advies voor te leggen aan de gemeenteraden, waarna het formeel goedgekeurd kan worden door de zoneraad.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid - artikel 23 - meerjarenbeleidsplan.
Koninklijk Besluit van 19 december 2014 tot vastlegging van de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones.
Enig artikel
De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan het 'actieplan brandveiligheid' van brandweer zone Rand.
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2023 met goedkeuring reglement eretitels mandatarissen.
Brief d.d. 22 augustus 2023 van oud-burgemeester Harry Debrabandere met toelating om eretitel aan te vragen.
Eretitel burgemeester
Het toekennen van een eretitel aan een burgemeester is de bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De gemeenteraad kan, mits toestemming van de oud-mandataris, een aanvraag indienen.
Voor de legislaturen van 1977 tot en met 2021 werd nagekeken, voor de nog levende oud-mandatarissen, wie in aanmerking komt voor de titel van ere-burgemeester.
Voorwaarden: minstens 6 jaar uitvoerend mandaat als burgemeester en geen mandaat meer uitoefenen.
Komt in aanmerking voor titel ere-burgemeester:
- Paul Janssens --> al ere-burgemeester sinds 2008.
- Harry Debrabandere - 33 jaar raadslid waarvan 18 jaar als schepen waarvan 9 jaar als burgemeester. Hij heeft toestemming gegeven om een aanvraag tot titel van ere-burgemeester in te dienen.
Eretitel schepen of raadslid
Het toekennen van een eretitel aan een schepen of een raadslid is de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Voor de legislaturen van 1977 tot en met 2018 werd nagekeken, voor de nog levende oud-mandatarissen, wie in aanmerking komt voor de titel ere-schepen of ere-raadslid.
Voorwaarden:
- Voor titel ere-schepen: minstens 12 jaar uitvoerend mandaat als schepen of burgemeester en geen mandaat meer uitoefenen;
- Voor titel ere-raadslid: minstens 18 jaar uitvoerend mandaat als raadslid en geen mandaat meer uitoefenen.
Komen in aanmerking voor titel ere-schepen:
- Patrick Mariën - 15,5 jaar raadslid waarvan 12 jaar schepen.
- Nicole Muyshondt - 12 jaar raadslid waarvan 12 jaar schepen of burgemeester.
Komen in aanmerking voor titel ere-raadslid:
- Louis Corten - 23,5 jaar raadslid.
- Rudolf Hellemans - 18 jaar raadslid.
- Hans Vandenbulcke - 18 jaar raadslid.
- Monique Van den Brande - 21 jaar raadslid (15 jaar gemeente + 6 jaar OCMW).
Stanny Tuyteleers en Johan Verreyt - 18 jaar raadslid --> hebben nog een mandaat.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen:
Artikel 17 §4: De gemeenteraad kan eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 148: De gemeenteraad kan de eretitels van de schepenen toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aanvraag bij de Vlaamse regering goed, voor toekenning van de titel ere-burgemeester aan Harry Debrabandere.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt, mits toestemming van de oud-mandatarissen, de toekenning van de titel ere-schepen goed aan Patrick Mariën en Nicole Muyshondt.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt, mits toestemming van de oud-mandatarissen, de toekenning van de titel ere-raadslid goed aan Louis Corten, Rudolf Hellemans, Hans Vandenbulcke en Monique Van den Brande.
Artikel 4
De eretitels zullen overhandigd worden op een nog vast te stellen moment.
Mail d.d. 18 september 2023 van raadslid Ilse Totds - Vlaams Belang i.v.m. verkeersveiligheid.
● We merken enkele verkeersonveilige punten op in onze gemeente die dringend bekeken en aangepakt dienen te worden.
● Liersesteenweg ter hoogte van de nachtwinkel.
● We stellen vast dat er een onveilige verkeerssituatie ontstaat ter hoogte van de nachtwinkel op de Liersesteenweg. Regelmatig vinden een aantal chauffeurs het nodig om reeds ter hoogte van De Witte Merel over het fiets- en voetpad tot aan de nachtwinkel te rijden. Vervolgens zetten ze hun 4 pinkers op om dan nadien te gaan winkelen.
● Hetzelfde probleem stelt zich aan de overkant, waar automobilisten het nodig vinden om zich op de openbare weg te zetten, hun 4 pinkers aan te steken en dan gaan winkelen in de nachtwinkel.
● Fietsostrade.
● Daar waar de fietsostrade de baan kruist staan er haaientanden geschilderd op de fietsostrade.
● Veel fietsers rijden echter gewoon door zonder rekening te houden met het verkeer.
● De haaientanden doen duidelijk hun werk niet en worden zeer dikwijls genegeerd door de fietsers.
Voorstel van besluit:
Artikel 1
Regelmatige politiecontrole ter hoogte van de Witte Merel/ Nachtwinkel en sanctioneren van de overtreders.
Artikel 2
Het plaatsen van een fietssluis zodat onvoorzichtige fietsers verplicht worden om te vertragen en op te letten.
Agendapunt wordt niet ter stemming voorgelegd.
OCMW-raadsbesluit van 25 november 2019 met verbintenisverklaring opname regierol.
Besluit vast bureau van 30 mei 2022 met ILV Zora Werkt! - verbintenisverklaring opname voortraject DIGIBANK.
Besluit college van burgemeester en schepenen van 24 oktober 2022 met subsidieaanvraag implementatietraject DIGIBANK Zora Werkt - aanvaarding.
Besluit vast bureau van 3 januari 2023 met Digibank Zora Werkt - transfert 10% van de subsidie 'Iedereen digitaal'.
Besluit college van burgemeester en schepenen en OCMW-raad van 28 maart 2023 met Digibank Zora Werkt - samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring.
De Vlaamse regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het plan Vlaamse veerkracht van de Vlaamse regering binnen het Europees herstelfonds.
Gemeente Lint ging een partnerschap aan met de stad Mortsel en de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van € 499.892.
Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
Om de toegang tot digitale technologieën te vergemakkelijk voor de doelgroepen voorziet Digibank ZORA Werkt een gratis uitleendienst met laptops voor de doelgroep.
Voor de uitleendienst keurde het college van de stad Mortsel op 17 april 2023 de levering van 90 laptops goed volgens de raamovereenkomst ICT-infrastructuur.
Voor het beheer en de praktische afhandeling van de uitleendienst plaatste het college van de stad Mortsel op 19 juni 2023 de opdracht bij STW vzw uit Antwerpen.
Om een wettelijk kader voor deze uitleendienst te maken moeten we een uitleenreglement voorzien.
Fasering:
De implementatie van Digibank ZORA Werkt loopt over een periode van twee jaar van 1 januari 2023 tot 31 december 2024. De Vlaamse regering beslist om het project al principieel te verlengen tot midden '26.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
Regelgeving bevoegdheid:
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het reglement uitleendienst van Digibank ZORA Werkt goed.
Reglement uitleendienst Digibank ZORA Werkt:
Artikel 1
Verklaring begrippen
In een Digibank kan een burger terecht voor:
• Het uitlenen en herstellen van laptops of andere hardware.
• Opleidingen en workshops waarin digitale vaardigheden versterkt worden.
• Begeleiding bij online dienstverlening.
In een Digipunt kan je gratis een computer met internet gebruiken en staat een begeleider klaar om je te helpen bij digitale vragen.
De interlokale vereniging ZORA Werkt is een samenwerking tussen Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem.
Partijen: De eigenaar is Digibank ZORA Werkt. De ontlener is de klant van Digibank ZORA Werkt.
Artikel 2
Voorwerp, duur en beëindiging
Dit reglement regelt het uitlenen van laptops of andere hardware door Digibank ZORA Werkt, die eigenaar blijft van de toestellen. De doelgroep zijn meerderjarige inwoners van de regio ZORA die een verhoogd risico hebben op digitale achterstand of uitsluiting. Prioritaire doelgroepen zijn laaggeschoolden, werkzoekenden en eenoudergezinnen.
De geïnstalleerde software is aan de eigenaar in licentie gegeven. De ontlener verbindt er zich toe deze software onder geen enkel beding te kopiëren. Het is niet toegelaten om de origineel geïnstalleerde programma’s van de laptop te verwijderen en veranderingen aan te brengen aan de configuratie van het besturingssysteem Windows.
De ontlening van de laptops is gratis en voor een standaardtermijn van 6 maanden, eventueel te verlengen met telkens 3 maanden. Na het aflopen van deze periode, moet de laptop, met een volledig opgeladen batterij en alle eigen bestanden verwijderd van de harde schijf, binnen de week teruggebracht worden door de ontlener naar het Digipunt, waarna deze overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 3
Aanvraag
De aanvraag voor de ontlening van een laptop gebeurt met het voorziene digitale formulier door de partners van Digibank ZORA Werkt, die dit doen in naam van hun cliënt. De partners zijn in de eerste plaats de sociale diensten van de betrokken gemeentebesturen, maar kunnen ook welzijnsorganisaties zijn uit regio ZORA.
Artikel 4
Ondersteuning
De ontlener neemt verplicht deel aan een intakegesprek bij de start van de ontlening en komt minimaal één maal met de laptop naar een Digipunt tijdens de uitleenperiode voor een terugkommoment.
Voor gratis hulp bij de opstart en het gebruik van de laptop kunnen ontleners terecht bij de Digipunten van ZORA Werkt.
Voor technische problemen met de laptop kunnen ze terecht bij de externe uitleendienst partner tijdens de wekelijkse servicemomenten in regio ZORA.
Artikel 5
Voorwaarden
De ontlener draagt goed zorg voor de laptop. Het is verboden voedingswaren te nuttigen tijdens het gebruik van de laptop. Als er iets mis is met het toestel gaat de ontlener zo snel mogelijk naar het Digipunt.
Bij defecten is alleen de eigenaar gemachtigd om herstellingen te laten uitvoeren en het toestel te openen. De eigenaar verbindt er zich toe defecten op zijn kosten te (laten) herstellen binnen de kortst mogelijke tijd, tenzij het defect veroorzaakt is door de ontlener, dan zullen de kosten doorgerekend worden aan de ontlener.
De ontlener mag de laptop niet verhuren, verkopen of doorgeven aan iemand anders. Als de ontlener de laptop verliest of als die gestolen wordt, meldt de ontlener dit zo snel mogelijk aan het Digipunt. Bij diefstal is een proces-verbaal van de politie noodzakelijk, waarbij sporen van inbraak of geweldpleging moeten worden aangetoond. Als de ontlener niet kan aantonen dat er voldoende voorzorgsmaatregelen werden genomen, dan zal de actuele waarde van het toestel verhaald worden op de ontlener. Het is verboden het toestel achter te laten in de wagen.
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor het verlies van gegevens ten gevolge van storingen of virussen. De ontlener moet zelf de nodige veiligheidskopieën van zijn gegevens nemen.
Als de ontlener kosten heeft gemaakt om van de laptop gebruik te maken, dan kan hij die niet terugvorderen van Digibank ZORA Werkt.
Artikel 6
Niet naleven voorwaarden
Digibank ZORA Werkt kan de overeenkomst, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling en zonder tussenkomst van een rechter, eenzijdig ontbinden in geval van het niet naleven van de voorwaarden.
Als de ontlener niet goed zorg draagt voor de laptop zal het toestel teruggenomen worden.
Artikel 7
GDPR
Door gebruik te maken van de uitleendienst geeft de ontlener de toestemming om zijn of haar persoonsgegevens te gebruiken binnen het project Digibank ZORA Werkt.
Artikel 8
Toepasselijk recht en bevoegdheid
Alle geschillen die tussen de partijen mochten ontstaan met betrekking of voortvloeiend uit deze overeenkomst en waarover geen onderling akkoord kan bereikt worden, moeten voorgelegd worden aan de bevoegde rechtbank in Antwerpen.
OCMW-raadsbesluit van 17 december 2019 met de wijziging van interlokale vereniging Zora Wijkwerken in Zora Werkt!
Besluit vast bureau van 23 mei 2022 met de wijziging in de samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale besturen Zora.
Besluit college van burgemeester en schepenen en OCMW-raad van 28 juni 2022 met jaarrekening en jaarverslag 2021 ILV Zora Werkt! - goedkeuring.
OCMW-raadsbesluit van 27 september 2022 met VDAB - samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale besturen Zora Werkt! - goedkeuring.
Besluit vast bureau van 3 januari 2023 met ILV Zora Werkt! - meerjarenplan 2020 - 2025 (aanpassing 2022) - goedkeuring.
Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijkwerken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken), rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
Mortsel is de beherende gemeente van de ILV ZORA Werkt!. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Wommelgem zijn de participerende gemeenten. De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt. De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,… van de vereniging. Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt! heeft op 9 juni 2022 de voorliggende jaarrekening van de ILV ZORA Werkt! voor 2022 vastgesteld en kennis genomen van het jaarverslag.
Het is de bevoegdheid van de participerende OCMW's en lokale besturen aan de ILV Zora Werkt de jaarrekening en het jaarverslag van de ILV goed te keuren.
De overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt stelt in artikel 18 dat het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging jaarlijks ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité deze heeft vastgesteld.
Er is geen financiële weerslag op de begroting van het eigen bestuur.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de ILV Zora Werkt! goed.
Sociale onderneming Het Pandschap kan een partner zijn voor lokale woonactoren, voor het ontzorgen van de leegstaande en verwaarloosde woningkwaliteit.
Het Pandschap staat in voor de renovatie en werkt voor de verhuring samen met de woonmaatschappij. Dankzij een provinciale woonsubsidie breidde Het Pandschap zijn activiteiten uit van de Gentse regio naar de provincie Antwerpen.
Het Pandschap en Thuisrand bieden voordelen voor heel wat mensen met een pand in Lint. Beide bieden, in samenwerking met de gemeente, een sociale verhuur en zorgeloze renovatie waaronder het coördineren, onderzoeken en ondersteunen. Dit alles steeds op maat van de eigenaar, met zeggenschap over de volledige verbouwing en zonder zorgen van een renovatie.
Thuisrand haalt de stress weg van het verhuren en screenen de huurders, controleren het onderhoud, garanderen huurinkomsten en herstellen eventuele schade. De praktische zaken zijn voor de woonmaatschappij terwijl de eigenaar de huurinkomsten kan ontvangen. Dit voor een periode van minstens 9 jaar.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
10 mei 2023: Voorstelling raamcontract renovatieprojecten.
Als gemeente werken we samen met Het Pandschap zonder daarvoor nog een aanbesteding te moeten doen volgens de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het samenwerkingsvoorstel van Het Pandschap.
Rudy Verhoeven
voorzitter