Terug
Gepubliceerd op 22/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 21/12/2021 - 21:00

Terrasreglement

Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
Marc Verheyen, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Verreyt, raadslid
Voorgeschiedenis

Collegebesluit van 15 juli 2019 in verband met de aanschaf van het softwarepakket Eagle Be van Merkator voor inname openbaar domein.

Collegebesluit van 6 december 2021 in verband met de goedkeuring van het terrasreglement.

Feiten, context en argumentatie

Vanaf 2020 werkt het lokaal bestuur Lint met het softwareprogramma Eagle Be om de aanvragen i.v.m. inname van het openbaar domein digitaal te verwerken en af te handelen. Deze software leent zich ook tot terrasaanvragen te verwerken. Om deze opportuniteit te benutten zal er een proactief terras- en voetpadreglement opgemaakt worden om dit te integreren in het systeem. Dit maakt ook dat de toepassing een compleet en duidelijk overzicht zal geven van alle verschillende soorten aanvragen inzake inname openbaar domein en zo de gebruiker zal stimuleren om de aanvraag correct in te voeren en te laten behandelen. Deze verduidelijking en vereenvoudiging zal een win-win situatie zijn voor zowel de aanvrager als behandelaar. De flow zal gedigitaliseerd en gestroomlijnd kunnen verlopen via één platform voor elk type.

Juridische gronden

Art. 40 van het decreet lokaal bestuur

De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vastleggen.

Publieke stemming
Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Marc Verheyen, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Marc Verheyen, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Luc Van Geyte, Georges Nagels, Rina Cox, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter
Onthouders: Geert Verhulst, Karolien Aerts, Rozemarijn Van Cauteren
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 3 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het onderstaande terrasreglement goed.

TERRASREGLEMENT

Artikel 1

De hiernavolgende verordenende maatregelen hebben betrekking op een tijdelijke en duidelijk begrensde inname van het openbaar domein met als doel het uitbaten van een terras. Dit reglement is van toepassing vanaf het terrasseizoen 2022 dat ingaat op 1 maart 2022.

Artikel 2 - gebiedsomschrijving

Dit reglement is van toepassing op het hele grondgebied van de gemeente Lint.

Artikel 3 – terminologie

Seizoensterras: De uitbreiding van een horecazaak met elke constructie bestaande uit vaste en/of losse elementen zoals parasols, windschermen, meubilair en zonnetenten. Deze opsomming is niet beperkend. Zodoende is dit een tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein. Een seizoensterras heeft geen vaste constructie en mag enkel geplaatst worden vanaf 1 maart tot en met 15 november.

Openbaar domein: Elke ruimte van de gemeente Lint die hetzij bestemd is voor het publiek, hetzij voor de uitoefening van een openbare dienst of voor het behartigen van een openbare noodwendigheid.

Maaiveld: Dit is een aanduiding voor (de hoogte van) het grondoppervlak. Maaiveldhoogte wordt vaak opgegeven ten opzichte van een nationaal nul-niveau.

Hydrant: Een aftappunt bedoeld voor de brandweer

Straatkolk: Is een voorziening om regenwater af te voeren. Een kolk is aangesloten op een regenwater- of vuilwaterriool  of soms op een directe afvoerleiding naar oppervlaktewater.

Geleidelijnen: "paden" op de openbare weg bestaande uit een aantal ribbels in de looprichting.

Openbare nutsvoorzieningen: Voorzieningen (zoals gas, water, elektriciteit) die door nutsbedrijven geleverd worden.

Parasol: Een parasol of zonnescherm is een bescherming tegen de zon die bestaat uit een stok met baleinen, bespannen met een doek.

Windscherm: Met een windscherm wordt een rechtopstaande constructie bedoeld, die de wind min of meer tegenhoudt. Hierdoor ontstaat aan een kant een luwte.

Artikel 4 – plaatsingsvoorwaarden

  • Een terras kan nooit geplaatst worden op die delen van de rijweg die ingericht zijn als verkeersgeleider, middenberm of rotonde. Een terras kan nooit geplaatst worden op die delen van het openbaar domein die ingericht zijn als rijbaan of rijweg voor voertuigen en/of fietsers. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor terrassen die geplaatst worden in verkeersvrije straten of in straten die tijdelijk voor het gemotoriseerd verkeer gesloten worden.

  • Als de ruimte voor voetgangersverkeer breder is dan 2 m, dient steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1,50 m breedte te worden gegarandeerd. Als de weg voor voetgangersverkeer een breedte heeft tussen 1,5 m en 2 m mag slechts 0,50 m hiervan door obstakels worden ingenomen. Elke weg voor voetgangersverkeer heeft een geheel obstakelvrije loopweg van minstens 1 m breed en een vrije hoogte van minstens 2,10 m. Dit om een veilige en comfortabele doorgang te garanderen voor o.a. rollators, kinderwagens en  rolstoelgebruikers.

  • Ten opzichte van de rijweg dient er een veiligheidszone te bestaan van minstens 30 centimeter over de hele lengte van het terras.

  • Iedere toegang (voordeur) naar woningen en kantoren e.d. die boven of achter de horecazaak gelegen zijn, moet steeds over de volle lengte van deze toegang en diepte van het terras vrij blijven.

  • Voorzieningen van openbaar nut, zoals hydranten, straatkolken, geleidelijnen, verlichtingsmasten en toegangen tot openbare nutsvoorzieningen moeten altijd vrij en goed bereikbaar blijven.

  • Er mag niet geboord of gekapt worden in het openbaar domein zonder uitdrukkelijke toestemming.

  • Parasols mogen in open stand niet verder reiken dan de toegestane terraszone. Eventuele verankeringspunten van de parasols moeten op de aanvraag aangeduid zijn. De buitenrand van de parasols mag nooit lager dan 2,10 m hangen, gemeten ten opzichte van het niveau van het maaiveld op die plaats.

  • Als plantenbakken geplaatst worden, kan dit binnen de terraszone en ze mogen maximaal 1 m hoog zijn (inclusief beplanting). Het onderhoud van de planten is ten laste van de vergunninghouder.

  • Windschermen of terrasschermen kunnen enkel geplaatst worden aan de zijkanten van de terrassen, loodrecht en/of evenwijdig met de perceelsgrens.  Het ondoorzichtige onderste deel van het scherm mag maximaal tot 1 m boven het maaiveld reiken; vanaf die hoogte moet het doorzichtig deel beginnen.

  • Een bescheiden logo of reclame mag op het windscherm aangebracht worden.

Artikel 5 – Vergunning

  • Een seizoensterras mag enkel geplaatst worden tijdens het terrasseizoen, dat jaarlijks loopt van 1 maart tot en met 15 november. Het opstellen van de terrassen mag gebeuren in de week van de 1ste maart en het verwijderen dient te gebeuren voor 15 november.

  • Een aanvraag voor een terras heeft een looptijd van 3 jaar en is daarna op vraag van de uitbater vernieuwbaar.

  • Bij het stopzetten of overlaten van de horecazaak is de vergunninghouder verplicht om de plaats te herstellen in de toestand waarin deze zich bevond voor de uitvoering van de vergunning, tenzij  voor het verstrijken van de termijn een nieuwe terrasvergunning wordt afgegeven aan de nieuwe uitbater.

  • Het schepencollege behoudt zich het recht voor de terrasvergunning in te trekken bv. in geval van overmacht, werken aan het openbaar domein.

  • De vergunninghouder is aansprakelijk voor mogelijke schade of persoonlijk letsel aan derden, schade aan het openbaar domein dat veroorzaakt werd door terrasmeubilair of - uitrusting.

  • Vormgeving, materialen en kleuren van de terrasinrichting moeten sober zijn en passen in de omgeving en bij het pand, de verkeersveiligheid mag hierbij niet in het gedrang komen.

  • Verlichtings- en verwarmingstoestellen moeten steeds gekeurd zijn. De attesten moeten ter beschikking zijn in de horecazaak.

  • Verlichting is steeds enkel naar de eigen terraszone gericht.

  • Verwarmingstoestellen en bijhorende stroomvoorzieningen moeten zo geplaatst worden dat het risico op omvallen en/of omvertrekken van het verwarmingselement en / of breuk van de leiding vermeden wordt en staan op veilige afstand van brandbare goederen.

  • Een terras dat naast een rijweg staat, moet voorzien zijn van  nachtverlichting.

Artikel 6 - niet toegestaan

Volgende inrichtingen worden niet toegestaan:

  • visuele installaties;

  • tapinstallaties, braadspitten, barbecuetoestellen,... kortom alle installaties voor het bereiden van eten of het schenken van dranken;

  • permanente (beach)vlaggen

  • permanente plaatsing van afvalcontainers

  • permanent opblaasbaar promotiemateriaal, ballonconstructies,...

  • permanente overkappingen

Artikel 7 - stoepborden

  • Een stoepbord: hoogte maximaal 1,2 meter, breedte maximaal 80 cm.  Er wordt één stoepbord per pand toegelaten, voor brede panden is dit één stoepbord per 6 lopende meter straatgevel.

  • Een uitstalling (in elke vorm): dient steeds de vooropgestelde obstakelvrije doorgang van 1,5 meter te laten. Indien de plaatsgesteldheid dit niet toelaat, dient dit specifiek vermeld te worden bij aanvraag en een afwijking te worden aangevraagd.

  • Fietsenrekken kunnen indien de plaatselijke situatie het toelaat en als steeds de vrije doorgang van 1,5 m gewaarborgd blijft.

Artikel 8 – de openbare orde

De uitbating van het terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor goed onderhoud van het terras en zijn onmiddellijke omgeving.

De uitbater is aansprakelijk voor de vervuiling die de exploitatie van het terras veroorzaakt ter plaatse en in de onmiddellijke omgeving.

Indien de aanwezige verhardingen, afwerkingen of inrichtingen van het openbaar domein door de plaatsing van het terras, de verwijdering ervan of door het omwaaien van elementen van het terras zouden beschadigd geraken, zullen deze terug in de oorspronkelijke toestand hersteld worden. Dit gebeurt door de gemeentediensten en op kosten van de uitbater van het terras. Ongevallen die zich voordoen door losliggende verhardingen of door ontstane putten veroorzaakt door een geplaatst terras, vallen onder de verantwoordelijkheid van de uitbater van het terras.

Artikel 9 – verantwoordelijkheden

De uitbater van het terras blijft verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen aan derden of aan het openbaar domein, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen en/of uitbaten van het terras en al zijn toebehoren.

Artikel 10 – uitzondering

Dit reglement is niet van toepassing op terrassen opgesteld ter gelegenheid van éénmalige, meestal jaarlijkse activiteiten, die één of meer dagen duren, en die niet noodzakelijk bij een uitbating horen.

Op recurrente activiteiten kan het college van burgemeester en schepenen uitzonderingen toestaan. 

Artikel 11 – sancties

Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen voorziet, wordt elke overtreding van dit reglement bestraft hetzij met:  

  • een administratieve geldboete tot 350 EUR  en/of

  • een administratieve schorsing of intrekking van de afgeleverde toelating, of  de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de horecazaak.

Inbreuken worden vastgesteld door bevoegde gemeentelijke medewerkers.

De sanctionerend ambtenaar legt de administratieve geldboete op.

Het college van burgemeester en schepenen beslist over de administratieve schorsing of intrekking van de afgeleverde toelating en/of over een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de horecazaak. De sancties opgelegd door het college worden door de politie betekend of met een aangetekende brief ter kennis gebracht van de overtreder.

Bij niet-naleving van de administratieve sanctie van het college kan de politie ambtshalve overgaan tot stopzetting van de uitbating, de ontruiming van het terras en/of pand en/of de verzegeling van de inrichting.

Een terras geplaatst zonder uitdrukkelijke voorafgaande toelating, een terras dat (tijdelijk) verplaatst of verwijderd moet worden in functie van de plaatselijke omstandigheden (wegenwerken, bouwwerken, evenementen, verkeer, …), openbare orde of veiligheid of waarvan de toelating van rechtswege is vervallen, kan ambtshalve verwijderd worden in de volgende gevallen:

  • indien de laatst gekende exploitant van de horecazaak, nadat deze hiertoe uitdrukkelijk werd aangemaand, niet is overgegaan tot de verwijdering van het terras binnen de vooropgestelde termijn;

  • indien bij de opening van een faillissement de curator van de laatste gekende exploitant, nadat deze hiertoe uitdrukkelijk werd aangemaand, niet is overgegaan tot de verwijdering van het terras binnen de vooropgestelde termijn.

De kosten verbonden aan de ambtshalve verwijdering zijn ten laste van de laatst gekende exploitant van de horecazaak.

Artikel 12 - Betwisting

Indien de aanvrager de beslissing van het lokaal bestuur wenst te betwisten, kan hiervoor een gedocumenteerd, schriftelijk bezwaar  ter attentie van het lokaal bestuur ingediend worden.

Dit zal worden behandeld na onderzoek tijdens een vergadering van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 13 - Kennisgeving 

Dit reglement wordt ter kennisgeving en aktename overgemaakt aan de toezichthoudende instanties.