Terug
Gepubliceerd op 22/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 21/12/2021 - 21:00

Tarieven elektronische identiteitskaarten vanaf 1 januari 2022

Aanwezig: Harry Debrabandere, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Schepenen
Marc Verheyen, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Raadsleden
Tamara Goetmakers, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Verreyt, raadslid
Voorgeschiedenis

Brief van 13 maart 2018 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, dienst Klantenbeheer
Brief van 22 oktober 2019 van Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, dienst Klantenbeheer.
Brief van 05 november 2019 van Federale overheidsdienst, Binnenlandse Zaken, Algemene directe Instellingen en bevolking, Rijksregister, dienst Klantenbeheer.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019: tarief elektronische identiteitskaarten voor het dienstjaar 2020.
Omzendbrief van 14 september 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, bevolking en identiteitskaarten.
Brief van 2 oktober 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer: Aanpassingen tarieven elektronische identiteitskaarten vanaf 01 januari 2021.
Gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020: tarief elektronische identiteitskaarten voor het dienstjaar 2021.
Brief van 29 oktober 2021 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer: Aanpassingen tarieven elektronische identiteitskaarten vanaf 01 januari 2022.

Feiten, context en argumentatie

Vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Via een brief van 13 maart 2018 laat FOD Binnenlandse Zaken weten dat zij, als antwoord op een regelmatige gestelde vraag, een nieuwe leveringsprocedure voor paspoorten heeft uitgewerkt. Die procedure laat de inwoners toe om op werkdagen tot 15u30 bij de dienst burgerzaken een paspoort aan te vragen en het paspoort 4,5 uur later op te halen aan het loket in de Koloniënstraat 11, 1000 Brussel. Het is ook mogelijk de paspoortaanvraag rechtstreeks in te dienen bij het loket in Brussel.
De nieuwe super dringende procedure was voor Buitenlandse Zaken de aanleiding om de voorwaarden voor uitreiking van een voorlopig paspoort te herzien.
Voorlopige paspoorten worden met de hand ingevuld door de medewerkers van de FOD Buitenlandse Zaken. Ze zijn dus gemakkelijker te vervalsen dan een gewoon met elektronische chip. Daarom gaat Buitenlandse Zaken de uitreiking van het voorlopig paspoort beperken.
Het ontwerp van koninklijk besluit dat de juridische basis vormt voor de integratie van de nieuwe eID met vingerafdrukken is goedgekeurd op de Ministerraad van 27 september 2019. Bijgevolg zullen de pilootfases voor de veralgemening eind november 2019 van start gaan.
Vanaf 1 januari 2020 worden, jaarlijks vanaf die dag, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
De spoedprocedure 'dag +2' met levering in de gemeente wordt afgeschaft vanaf 1 januari 2020.
De prijzen voor de spoedprocedure 'dag +1' met levering zowel in de gemeente als gecentraliseerd worden aangepast.
Het tarief voor de biometrische kaarten en verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen wordt goedkoper.
Het gereduceerd tarief voor de Kids-ID in spoed, wordt niet langer aangeboden.
Voor een Kids-ID in spoed wordt wel een goedkoper tarief toegepast.
De aanpassing van de tarieven en de vereenvoudigde spoedprocedures zijn er gekomen als gevolg van onderhandelingen met de kaartproducent.
De omzendbrief van 14 september 2021 geeft de veralgemening van de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met vingerafdrukken aan alle Belgische gemeenten. Alsook de voornaamste wijzigingen van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten. 
De veralgemening van de uitreiking van de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met vingerafdrukken zal rond zijn tegen eind 2020. 
De burger hoeft geen nieuwe eID met vingerafdrukken aan te vragen zolang hij zijn oude kaart nog heeft en deze nog geldig is. Op het einde van de geldigheidsperiode van de kaart zal de burger een oproepingsbrief in de brievenbus ontvangen om zijn oude kaart te komen vervangen.
Er zijn wijzigingen aangebracht aan artikel 6 van de wet van 19 juli 1991 en deze hebben hoofdzakelijk betrekking op de "lay-out" van de kaart. 
Wijziging van artikel 3 voorziet het werkelijk uitvoeren van het afnemen van vingerafdrukken.

Juridische gronden

Artikel 170§4 van de grondwet.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de 12 jaar.
KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeenteraadsbelastingen en latere wijzigingen.
Omzetting van de Europese Richtlijn 2006/126/CE van 20 december 2006 inzake het rijbewijs.
Wijzigingen aan het KB van 4 mei 2007 inzake het voorlopige rijbewijs.
Het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeenteraadsbeslastingen wijzigingen.
KB van 23 juni 2010 tot wijziging van het KB van 23 maart 1998 inzake het rijbewijs.
KB van 22 oktober 2013 tot wijziging van het KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 legt het tarief vast van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfskaarten, afgeleverd aan vreemde onderdanen.
Artikel 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.
KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag gedoeld in artikel 2,§2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Artikel 2 van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
Dit besluit moet evenwel aangepast en geactualiseerd worden zowel met betrekking tot de uitgereikte documenten (aanpassing van de titel en het toepassingsgebied), als met de nieuwe spoedprocedures en de bijhorende tarieven die zijn ingegaan op 1 juli 2017. Het aangepaste ministerieel besluit van 11 september 2017 zal gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad van 29 september 2017.
Het ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfskaarten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Met toepassing van artikel 2 van het hierboven vermeld ministerieel besluit wordt het tarief van de vergoedingen, dat is opgenomen in de bijlage van het besluit van 1 januari 2014, jaarlijks op 1 januari automatisch herzien.
Het artikel bepaalde dat de bedragen van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor het verkrijgen van de bovengenoemde kaarten automatisch wordt herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
Gecoördineerde omzendbrief BA2011/01 van 10 juni 2011 betreffende de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Gelet op de gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Adviezen

De onderrichtingen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken met betrekking tot de aanrekening van de kostprijs moet worden toegepast.
Aanpassing gemeentebelasting goedgekeurd door het college in de zitting van 04 november 2019.
Aanpassing tarieven elektronische identiteitskaarten goedgekeurd door het college in de zitting van 19 oktober 2020.
Aanpassing tarieven elektronische identiteitskaarten goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 15 december 2020.

Financiële weerslag

Dienstjaar: 2022

Actie + omschrijving: AC000075 - mens en welzijn

MJP nummer: 001234

Beleidsdomein: 0130

Alg. rekening + omschrijving: 70200150 - retributie afgifte identiteitsdocumenten, paspoorten, trouwboekjes,...

Publieke stemming
Aanwezig: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Marc Verheyen, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Ilse Todts, Sam De Pooter, Tamara Goetmakers
Voorstanders: Harry Debrabandere, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Rudy Verhoeven, Marc Verheyen, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Malika De Prins, Hans Devriese, Sam De Pooter
Onthouders: Johan Verreyt, Ilse Todts
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1
Voor het dienstjaar 2022 wordt een retributie geheven op het afleveren door het gemeentebestuur van administratieve stukken.

Artikel 2
Deze retributie is verschuldigd door de persoon of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 3
Zijn van retributie vrijgesteld:

De stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening of -richtlijn kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.
De stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
De machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties.
De machtigingen met betrekking tot activiteiten, die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van belastingen of retributie ten behoeve van de gemeente.
De gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde inrichtingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
De mededelingen aan de verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg gegeven ter zake aan verkeersongevallen op de openbare weg.
De uittreksels, getuigschriften en stukken die nodig zijn voor de opmaak van een akte van huwelijksaangifte of voor het aanleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning.
De stukken aan al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is. De belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de vrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.

Artikel 4
De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet inzake het tarief der consulaire- en kanselarijrechten.

Artikel 5
De bedragen worden automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.  De verkregen resultaten worden naar de hogere 10 eurocent afgerond.
De indexering is enkel van toepassing op punt c) elektronische identiteitskaarten van Belgen en vreemdelingen- en verblijfsbewijzen voor vreemdelingen en op punt d) Kids ID voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.

De retributie is vastgesteld als volgt:

Af te leveren document Retributie
gemeente
Kostprijs aangerekend
door de hogere overheid
Totale kostprijs aangerekend
aan de burger
a) Reispassen vanaf de leeftijd van 18 jaar
 nieuwe reispas  7,00 €  65,00 €  72,00 €
 nieuwe reispas met spoedprocedure  7,00 €  240,00 €  247,00 €
 nieuwe reispas met super dringende procedure  7,00 €  300,00 €  307,00 €
 reisdocument vluchtelingen; staatlozen en vreemdelingen  7,00 €  61,00 €  68,00 €
 reisdocument vluchtelingen; staatlozen en vreemdelingen met dringede procedure  7,00 €  230,00 €  237,00 €
 reisdocument vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen met super dringede procedure (afhalen enkel mogelijk te Brussel)  7,00 €  290,00 €  297,00 €
    b) reispassen tot de leeftijd van 18 jaar
 nieuwe reispas  geen  35,00 €  35,00 €
 nieuwe reispas met spoedprocedure  geen  210,00 €  210,00 €
 nieuwe reispas met super dringende procedure  geen  270,00 €  270,00 €
 reisdocument vluchtelingen; staatlozen en vreemdelingen  geen  41,00 €  41,00 €
 reisdocument vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen met dringende procedure  geen  210,00 €  210,00 €
 reisdocument vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen met super dringende procedure (afhalen enkel mogelijk te Brussel)  geen  270,00 €  270,00 €
c) elektronische identiteitskaarten Belgen en vreemdelingen- en verblijfsbewijzen voor vreemdelingen    
elektronische kaarten en verblijfskaarten met biometrische kenmerken voor vreemde onderdanen van derde landen  3,00 €

17,20 €

20,20 €

aflevering eerste eID, hernieuwing/vervanging van de vorige eID of verblijfskaart voor vreemde onderdanen van EU landen  3,00 €

16,70 €

19,70 €

eID of verblijfskaarten voor vreemde onderdanen van EU of derde landen met spoedprocedure - levering in de gemeente  4,00 €

101,90 €

105,90 €

eID voor Belgen met extreme spoedprocedure - gecentraliseerde levering in Brussel  4,00 €

134,10 €

138,10 €

   d) Kids-ID voor Belgische kinderen onder de 12 jaar
gewone afgifte  geen

 6,70 €

6,70 €

spoedprocedure geleverd in de gemeente  geen

91,90 €

91,90 €

extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering te Brussel  geen

124,40 €

124,40 €

    e) verblijfsdocument voor niet Belgische kinderen
 gewone afgifte  geen  2,00 €  2,00 €
f) trouwboekje    
   geen  25,00 €  25,00 €
g) afgifte rijbewijzen    
 bankkaartmodel (Europees en voorlopig rijbewijs)  3,00 €  20,00 €  23,00 €
 internationaal rijbewijs  3,00 €  16,00 €  19,00 €

Artikel 6
De retributie wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk.
De retributie op elektronische identiteitskaarten moet bij het ondertekenen van het basisdocument betaald worden, door de titularis.
De retributie op het rijbewijs in bankkaartmodel moet bij het ondertekenen van het aanvraagformulier betaald worden, door de titularis.
De invordering zal contact gebeuren bij aflevering ervan of tegen afgifte van een kwitantie.

Artikel 7
De vestiging en invordering van de retributie evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008.

Artikel 8
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1,1° van het decreet over het lokaal bestuur.