Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 21:00

Aanpassing retributiereglement op het uitlenen van feestmateriaal 2023-2025.

Aanwezig: Rudy Verhoeven, voorzitter
Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Schepenen
Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Raadsleden
Karen Van Looveren, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sam De Pooter, raadslid
Voorgeschiedenis

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2007 waarmee voor de dienstjaren 2008-2013 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld. Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2010: retributies - dienstjaren 2008-2013.
Aanvulling van het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2007.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 waarmee voor de dienstjaren 2014 tot en met 2019 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 waarmee voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 de retributies voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal worden vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Het hersteldecreet van 23 januari 2009 heeft de mogelijkheid geschapen om de vaststelling van de tariefstructuur van retributies te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad stelt nu de tariefstructuur vast die bij aanvang van 2023 zal toegepast worden. Latere tariefaanpassingen kunnen door de nu ingevoerde delegatie door het college van burgemeester en schepenen doorgevoerd worden.
De financiële behoefte blijkt uit het begrotingsresultaat.
De huidige tarieven dienen afgerond te worden. Aangezien er 50 stoelen op een transportkar staan, is het aan te raden om telkens per 50 stoelen de materialen uit te lenen en niet per stoel afzonderlijk.

Juridische gronden

Gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Financiële weerslag

De geraamde inkomsten hiervan zijn terug te vinden op registratiesleutel beleidsveld 0710/70500040.

Publieke stemming
Aanwezig: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins, Karen Van Looveren
Voorstanders: Rudy Verhoeven, Stanny Tuyteleers, Annemie Janssens, Hans Devriese, Caroline Van der Heyden, Johan Verreyt, Jo Genbrugge, Geert Verhulst, Hans Verreyt, Luc Van Geyte, Karolien Aerts, Georges Nagels, Rina Cox, Rozemarijn Van Cauteren, Sofie Van Wesemael, Ilse Todts, Bert Everaert, Michel De Prins
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel
Het retributiereglement voor het uitlenen van feestmateriaal zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019, wordt opgeheven en vervangen door dit retributiereglement.

RETRIBUTIEREGLEMENT UITLENEN FEESTMATERIAAL

Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 zijn voor het ontlenen van feestmateriaal volgende retributies van toepassing:
- Stoelen (per 50 op transportkar)                                € 15,00 per transportkar
- Tafels (hout - 217 x 60 cm)                                       € 1,50 per stuk
- Tafels (hout - 165 x 50 cm)                                       € 1,00 per stuk
- Nadarafsluiting                                                         € 0,50 per stuk
- Podiumelementen (2,25 m²)                                      € 1,50 per stuk

De borgsom:
- € 125,00 max. 50 tafels en/of 200 stoelen, nadars en/of podiumelementen
- € 250,00 vanaf 51 tafels en/of 201 stoelen

De borgsom wordt terugbetaald als blijkt dat het ontleende materiaal in goede staat werd terugbezorgd.

Door de diensten van de gemeente wordt in samenwerking met de betrokken vereniging het materiaal ter plaatse gebracht en ook op die plaats terug opgehaald.
De vereniging die het materiaal ontleent dient ervoor te zorgen dat er bij de levering en de ophaling van het materiaal een vertegenwoordiger aanwezig is. 

De materialen worden geacht afgeleverd te zijn in perfecte staat. Afwijkende aantallen en eventuele beschadigingen of gebreken, dienen gecontroleerd en gemeld te worden voor de activiteit. Elke klacht achteraf wordt geweigerd.

Artikel 2
Volgende gebruikers kunnen feestmateriaal ontlenen:

- Lintse verenigingen zoals socio-culturele verenigingen, cultuurverenigingen, sportverenigingen en jeugdverenigingen;
- Onderwijsinstellingen;
- Middenstandsverenigingen;
- Lintse inrichters van feestelijkheden zoals straatfeesten, buurtcomités.

Artikel 3
Aanvragen worden uitsluitend door middel van een aanvraagformulier ingediend ten vroegste 12 maanden en ten laatste 1 maand voor de leveringsdatum.

Het aanvraagformulier kan digitaal ingevuld worden via de gemeentelijke website of kan doorgestuurd worden op aanvraag.

Artikel 4
De retributie dient te worden betaald door middel van een overschrijving op bankrekeningnummer van de gemeente uiterlijk 10 dagen voor de uitlening. Indien de financiële dienst de betaling niet tijdig ontvangt, zal er geen gemeentelijk materiaal ter beschikking gesteld worden.
Artikel 5
Onderverhuring is niet toegestaan. In geen geval mag het materiaal verder uitgeleend, overgedragen verhuurd of ter beschikking gesteld worden aan derden.
De ontlener zorgt als een goede huisvader voor het ontleende materiaal en beschermt het tegen weersomstandigheden, diefstal, beschadiging en verontreiniging. Het is niet toegestaan om nagels en/of vijzen aan het materiaal aan te brengen.
Het materiaal dient in verzorgde staat terug ingeleverd te worden. Het materiaal wordt gereinigd, verzameld en gesorteerd op de plaats van de levering. Eventuele beschadigingen moeten spontaan gemeld worden bij ophaling.
Artikel 6
Al de kosten die voortvloeien uit de schade, verontreiniging, diefstal, vernietiging of verlies van het uitgeleende materiaal worden via factuur teruggevorderd van de ontlener van het materiaal. De vorderingen worden berekend op basis van nieuwwaarde bij totaal verlies en reële kosten in geval van herstelling en/of reiniging. De vorderingen worden gestaafd door voorlegging van omschreven prestaties en/of door het bestuur goedgekeurde facturen. De betrokken aanvrager aanvaardt dat bij niet betaling van de schadefactuur de gemeente het verschuldigde bedrag inhoudt op de gemeentelijke toelagen waarvan de aanvrager mogelijk begunstigde zou zijn.
Artikel 7
Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen die zich voortdoen bij het gebruik van het uitgeleende materiaal.

Artikel 8
Van deze retributie zijn vrijgesteld de gemeentelijke adviesraden / raden van bestuur / raden van beheer en onderwijsinstellingen in Lint.
Artikel 9
Bij gebruik van nadar met eventuele verkeersborden en verlichting op de openbare weg, dienstig voor de veiligheid, is er geen retributie verschuldigd.

Artikel 10
Voortaan wordt de vaststelling van de retributiebedragen en van de wijze van inning gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 11
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1. 1° van het decreet over het lokaal bestuur.