Gemeenteraadsbesluit van 25 september 2018: Retributie voornaamswijziging.
Brief van 22 oktober 2019 van Federale Overheidsdienst, Binnenlandse Zaken, Algemene directe Instellingen en bevolking, Rijksregister, dienst klantenbeheer.
Brief van 05 november 2019 van Federale Overheidsdienst, Binnenlandse Zaken, Algemene directe Instellingen en bevolking, Rijksregister, dienst klantenbeheer.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019: retributiereglement-huwelijksplechtigheden-en-samenlevingscontracten-2020-2025.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019: tarief elektronische identiteitskaarten voor het dienstjaar 2020.
Omzendbrief van 14 september 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, bevolking en identiteitskaarten.
Brief van 2 oktober 2020 van de Federale Overheidsdienst binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer: Aanpassingen tarieven elektronische identiteitskaarten vanaf 01 januari 2021.
Gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020: tarief elektronische identiteitskaarten voor het dienstjaar 2021.
Brief van 29 oktober 2021 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer: Aanpassingen tarieven elektronische identiteitskaarten vanaf 01 januari 2022.
Brief van 19 oktober 2022 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Burgerzaken, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer: Aanpassingen tarieven elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01 januari 2023.
Vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Het ontwerp van koninklijk besluit dat de juridische basis vormt voor de integratie van de nieuwe eID met vingerafdrukken is goedgekeurd op de Ministerraad van 27 september 2019. Bijgevolg zullen de pilootfases voor de veralgemening eind november 2019 van start gaan.
Vanaf 1 januari 2020 worden, jaarlijks vanaf die dag, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
De spoedprocedure 'dag +2' met levering in de gemeente wordt afgeschaft vanaf 1 januari 2020.
De prijzen voor de spoedprocedure 'dag +1' met levering zowel in de gemeente als gecentraliseerd worden aangepast. Het tarief voor de biometrische kaarten en verblijfstitels voor vreemde onderdanen van derde landen wordt goedkoper. Het gereduceerd tarief voor de Kids-ID in spoed, wordt niet langer aangeboden.
Voor een Kids-ID in spoed wordt wel een goedkoper tarief toegepast. De aanpassing van de tarieven en de vereenvoudigde spoedprocedures zijn er gekomen als gevolg van onderhandelingen met de kaartproducent.
De omzendbrief van 14 september geeft de veralgemening van de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met vingerafdrukken aan alle Belgische gemeenten. Alsook de voornaamste wijzigingen van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten.
De veralgemening van de uitreiking van de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met vingerafdrukken zal rond zijn tegen eind 2020.
De burger hoeft geen nieuwe eID met vingerafdrukken aan te vragen zolang hij zijn oude kaart nog heeft en deze nog geldig is. Op het einde van de geldigheidsperiode van de kaart zal de burger een oproepingsbrief in de brievenbus ontvangen om zijn oude kaart te komen vervangen.
Er zijn wijzigingen aangebracht aan artikel 6 van de wet van 19 juli 1991 en deze hebben hoofdzakelijk betrekking op de "lay-out" van de kaart.
Wijziging van artikel 3 voorziet het werkelijk uitvoeren van het afnemen van vingerafdrukken.
De afgifte van allerlei administratieve stukken vergt vele administratieve handelingen voor de gemeente. Het is verantwoord de kosten hiervan door te rekenen aan de aanvrager van het administratief stuk. Daarnaast is deze retributie vereist om een kwaliteitsvol gemeentelijk beleid te financieren en het budget en het financiële meerjarenplan in evenwicht te houden. Om dit evenwicht te behouden is het noodzakelijk een retributieverhoging in te voeren, hiervoor werd er een vergelijkende studie gemaakt met de omliggende gemeenten in de HEKLA zone, Duffel, Lier en Boechout.
Het retributiereglement 'voornaamswijziging' en het retributiereglement 'huwelijksplechtigheden en plechtigheden t.g.v. de afsluiting van samenlevingscontracten' wordt opgeheven en wordt vervangen door dit reglement. Al de administratieve stukken afgeleverd door de dienst burgerzaken wordt op deze manier in 1 retributiereglement opgenomen.
Artikel 170 en artikel 173 van de grondwet.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 75 van het burgerlijk wetboek, waaruit volgt dat de partijen de dag van de plechtigheid mogen bepalen.
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de 12 jaar.
KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en op het Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Artikel 8 Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers en meer bepaald het KB van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C.
Omzetting van de Europese Richtlijn 2006/126/CE van 20 december 2006 inzake het rijbewijs.
Wijzigingen aan het KB van 4 mei 2007 inzake het voorlopige rijbewijs.
KB van 23 juni 2010 tot wijziging van het KB van 23 maart 1998 inzake het rijbewijs.
KB van 22 oktober 2013 tot wijziging van het KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 legt het tarief vast van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfskaarten, afgeleverd aan vreemde onderdanen.
Artikel 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.
Artikel 2 van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
Dit besluit moet evenwel aangepast en geactualiseerd worden zowel met betrekking tot de uitgereikte documenten (aanpassing van de titel en het toepassingsgebied), als met de nieuwe spoedprocedures en de bijhorende tarieven die zijn ingegaan op 1 juli 2017. Het aangepaste ministerieel besluit van 11 september 2017 zal gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad van 29 september 2017.
Wet van 25 juni 2017 tot hervorming van regelingen inzake transgenders wat de vermelding van een aanpassing van de registratie van het geslacht in akten van de burgerlijke stand en de gevolgen hiervan betreft.
KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag gedoeld in artikel 2,§2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossingen. Artikel 119 tot en met 136 van de wet van 18 juni 2018.
Omzendbrief van 11 juli 2018 betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld.
Artikel II. 31, tweede lid van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfskaarten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen. Met toepassing van artikel 2 van het hierboven vermeld ministerieel besluit wordt het tarief van de vergoedingen, dat is opgenomen in de bijlage van het besluit van 1 januari 2014, jaarlijks op 1 januari automatisch herzien. Het artikel bepaalde dat de bedragen van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor het verkrijgen van de bovengenoemde kaarten automatisch wordt herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
Gelet op de gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Dienstjaar: 2023
Actie + omschrijving: AC000075 - mens en welzijn.
MJP nummer: 001234
Beleidsdomein: 0130
Alg. rekening + omschrijving: 70200150 - retributie afgifte identiteitsdocumenten, paspoorten, trouwboekjes,...
Enig artikel
Het retributiereglement voornaamswijziging zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018, wordt opgeheven en vervangen door dit retributiereglement.
Het retributiereglement huwelijksplechtigheden-en-samenlevingscontracten 2020-2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019, wordt opgeheven en vervangen door dit retributiereglement.
RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET AFLEVEREN VAN ADMINISTRATIEVE STUKKEN - dienst burgerzaken:
Artikel 1
Voor het dienstjaar 2023 wordt een retributie geheven op het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.
Artikel 2
Deze retributie is verschuldigd door de persoon of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 3
Zijn van retributie vrijgesteld:
De stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening of -richtlijn kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.
De stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
De machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties.
De machtigingen met betrekking tot activiteiten, die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van belastingen of retributie ten behoeve van de gemeente.
De gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde inrichtingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
De mededelingen aan de verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg gegeven ter zake aan verkeersongevallen op de openbare weg.
De uittreksels, getuigschriften en stukken die nodig zijn voor de opmaak van een akte van huwelijksaangifte of voor het aanleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning.
De stukken aan al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is. De belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de vrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Artikel 4
De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die de met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet inzake het tarief der consulaire- en kanselarijrechten.
Artikel 5
De retributie is vastgesteld als volgt:
RETRIBUTIE GEMEENTE |
KOSTPRIJS AANGEREKEND DOOR DE HOGERE OVERHEID | TOTALE KOSTPRIJS AANGEREKEND AAN DE BURGER | |
5.1 PASPOORT / REISDOCUMENT +18 jaar |
|||
Nieuw paspoort BELGEN | 7,00 € |
65,00 € |
72,00 € |
Nieuw paspoort BELGEN - spoedprocedure | 14,00 € |
240,00 € |
254,00 € |
Nieuw paspoort BELGEN - super dringende spoedprocedure | 21,00 € |
300,00 € |
321,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN | 7,00 € |
61,00 € |
68,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN - spoedprocedure | 14,00 € |
230,00 € |
244,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN - super dringende spoedprocedure | 21,00 € |
290,00 € |
311,00 € |
5.2 PASPOORT / REISDOCUMENT -18 jaar | |||
Nieuw paspoort BELGEN | 0,00 € |
35,00 € |
35,00 € |
Nieuw paspoort BELGEN - spoedprocedure | 4,00 € |
210 € |
214,00 € |
Nieuw paspoort BELGEN - super dringende spoedprocedure |
8,00 € |
270 € |
278,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN | 0,00 € |
41,00 € |
41,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN - spoedprocedure | 4,00 € |
210,00 € |
214,00 € |
Reisdocument VLUCHTELINGEN, STAATLOZEN, VREEMDELINGEN - super dringende spoedprocedure | 8,00 € |
270,00 € |
278,00 € |
5.3 eID / EU / EU+ | |||
Nieuw eID / EU / EU+ (eerste aanvraag + hernieuwing) | 4,00 € |
18,30 € |
22,30 € |
Nieuw eID / EU / EU+ (eerste aanvraag + hernieuwing) - spoedprocedure levering in gemeente | 8,00 € |
111,80 € |
119,80 € |
Nieuw eID / EU / EU+ (eerste aanvraag + hernieuwing) - super dringende spoedprocedure levering in Brussel | 16,00 € |
147,10 € |
163,10 € |
5.5 kids-ID | |||
Kids-ID (eerste aanvraag + hernieuwing) | 0,00 € |
7,30 € |
7,30 € |
Nieuw eID / EU / EU+ (eerste aanvraag + hernieuwing) - spoedprocedure | 4,00 € |
100,80 € |
104,80 € |
Nieuw eID / EU / EU+ (eerste aanvraag + hernieuwing) - super dringende spoedprocedure | 8,00 € |
136,20 € |
144,20 € |
5.6 VREEMDELINGENKAARTEN derdelander | |||
Nieuw vreemdelingenkaart ( A - B - F - F+ - H - I - J - K - L - M - N)(eerste aanvraag + hernieuwing) | 4,00 € |
18,80 € |
22,80 € |
Nieuw vreemdelingenkaart ( A - B - F - F+ - H - I - J - K - L - M - N) (eerste aanvraag + hernieuwing) - spoedprocedure levering in gemeente | 8,00 € |
111,80 € |
119,80 € |
Attest van immatriculatie | 3,75 € |
1,25 € |
5,00 € |
5.7 KINDERPASJE (vreemdelingen -12 jaar) | |||
Nieuw kinderpasje (eerste aanvraag + hernieuwing) | 2,00 € |
0,00 € |
2,00 € |
5.8 RIJBEWIJS | |||
Bankkaartmodel | 5,00 € |
20,00 € |
25,00 € |
Internationaal rijbewijs | 4,00 € |
16,00 € |
20,00 € |
5.9 HUWELIJK | |||
Trouwboekje | 25,00 € |
0,00 € |
25,00 € |
5.10 WETTELIJKE SAMENWOONST | |||
Registratie | 0,00 € |
0,00 € |
0,00 € |
Ontbinding - door beide partners | 0,00 € |
0,00 € |
0,00 € |
Ontbinding - eenzijdig | 250,00 € |
0,00 € |
250,00 € |
5.11 VOORNAAMSWIJZIGING | |||
Volledige wijziging: nieuwe naam / weglaten van 2de, 3de naam | 500,00 € |
0,00 € |
500,00 € |
Kleine wijziging: aanpassing teken / spottend | 50,00 € |
0,00 € |
50,00 € |
Transgender | 50,00 € |
0,00 € |
50,00 € |
5.12 TENLASTENEMING | |||
Standaard | 5,00 € |
0,00 € |
5,00 € |
Artikel 6
De retributie wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het administratieve stuk.
De retributie op elektronische identiteitskaarten, verblijfskaarten en paspoorten of reisdocumenten moet bij het ondertekenen van het basisdocument betaald worden, door de titularis.
De retributie op het rijbewijs in bankkaartmodel moet bij het ondertekenen van het aanvraagformulier betaald worden, door de titularis.
De invordering zal contact gebeuren bij aflevering ervan of tegen afgifte van een kwitantie.
Artikel 7
Het reglement vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1,1° van het decreet over het lokaal bestuur.