Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2007 waarmee voor de dienstjaren 2008 tot en met 2013 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt geheven.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 waarmee voor de dienstjaren 2014 tot en met 2015 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt vastgelegd.
Gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015 waarmee voor de dienstjaren 2016 tot en met 2017 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt vastgelegd.
Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2017 waarmee voor de dienstjaren 2018 tot en met 2019 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt vastgelegd.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 waarmee voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt vastgelegd.
Gemeenteraadsbesluit van 30 november 2020 waarmee voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten wordt vastgelegd.
Het lokaal bestuur Lint ontvangt heel veel bezwaren, vaak van dezelfde belastingschuldige, die vervolgens via de rechtbank dienen te worden behandeld. Tot op heden heeft het lokaal bestuur enkel positieve vonnissen ontvangen. Aangezien deze belastingschuldige gevestigd is in het buitenland zijn de invorderingsprocedures anders, waardoor de invordering van deze openstaande fiscale vorderingen zeer moeilijk verloopt en vaak ook extra kosten met zich meebrengt. Vaak wordt de hoofdelijk aansprakelijke ook aangemaand tot betaling, echter verloopt de invordering hierdoor veel trager aangezien de financiële dienst rekening dient te houden met bepaalde wettelijke termijnen. Aangezien deze dossiers zeer accuraat dienen opgevolgd te worden, vraagt dit een enorme administratieve werklast. Om dit te voorkomen en korter op de bal te spelen, wordt artikel 6 van het belastingreglement gewijzigd.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten heeft ook een ecologische inslag: ontmoedigen om massaal reclame of communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal te voeren. Deze hebben immers niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de gemeente.
Het is onmogelijk om controle uit te voeren op het aantal bedeelde drukwerken, hierdoor wordt de prijs vastgesteld per bedeling van de drukwerken.
Onvolledige verspreidingen geven geen aanleiding tot belastingvermindering.
Collectieve adresaansluitingen per straat of gedeeltelijke adresvermeldingen geven geen aanleiding tot belastingvrijstelling of –vermindering.
Reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten moeten bij het andere op te halen papier verzameld worden.
In overeenstemming met het principe “de vervuiler betaalt” is het aangewezen een belasting te heffen op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerken.
Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.
Decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeenteraadsbelastingen en latere wijzigingen.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gecoördineerde omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De inkomsten van deze belastingen worden geboekt op de registratiesleutel [beleidsveld 0020 ARK 73424000 ].
Enig artikel
Het belastingreglement op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Lint zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 november 2020, wordt opgeheven en vervangen door dit belastingreglement.
BELASTINGSREGLEMENT OP HET HUIS-AAN-HUIS VERSPREIDEN VAN RECLAMEDRUKWERK
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Lint.
Artikel 2
Onder reclamedrukwerk wordt verstaan: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die er op gericht is potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan: het systematisch achterlaten van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten zonder adressering in de brievenbussen van de woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: de stalen of reclame dragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik van het aangewezen product of de aangeboden dienst.
Onder reclamedrukwerk wordt niet verstaan: notariële aankondigingen, publicaties van gemeentelijke organen of van het OCMW, van scholen, van politieke partijen en van Lintse verenigingen. Propaganda voor de verkiezingen en in het kader van een volksraadpleging, wordt vrijgesteld van de belasting om het democratisch discours maximale kansen te geven.
Artikel 3
De belasting is verschuldigd elke keer er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt.
Artikel 4
De belasting wordt vastgesteld op € 200 per bedeling.
De belasting is verschuldigd bij de beëindiging van de verspreiding van het ongeadresseerde drukwerk of het gelijkgestelde product.
Artikel 5
Publicaties kleiner of gelijk aan A4 met maximum van 4 pagina's (totaal van 2.494,80cm²) zijn vrijgesteld.
Artikel 6
De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
De genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.
Artikel 7
De belastingplichtige doet binnen de 14 kalenderdagen na de verspreiding aangifte bij de gemeente van het niet-geadresseerd reclamedrukwerk of daarmee gelijkgestelde product dat het voorwerp aanmaakt van de aanslag.
Deze aangifte moet ingediend worden bij de dienst financiën van de gemeente Lint en moet alle inlichtingen bevatten nodig voor het vestigen van de aanslag.
De gemeente kan specimen van het verspreide drukwerk of van de gelijkgestelde producten opvragen.
Een belastingplichtige die met een zekere regelmaat drukwerk of gelijkgestelde producten verspreidt, kan in de maand januari een aangifte indienen voor het hele aanslagjaar. Deze aanslag kan geregulariseerd worden in de maand januari van het volgende aanslagjaar.
Artikel 8
Bij gebrek van een aangifte binnen de gestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.
Vóór de belasting ambtshalve gevestigd wordt, brengt het het gemachtigde personeelslid de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom de belasting ambtshalve gevestigd wordt, de elementen waarop de belasting gebaseerd is en de berekeningswijze van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van de betekening om zijn opmerking schriftelijk in te dienen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.
Artikel 9
De belasting en eventuele belastingverhogingen worden ingevorderd met een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10
Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1. 1°van het decreet over het lokaal bestuur.