De voorzitter opent de zitting op 31/01/2023 om 21:00.
De ontwerpnotulen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de ontwerpnotulen van vorige zitting goed.
In het meerjarenplan 2020-2025 heeft de gemeente Lint een aantal subsidies voorzien: enerzijds zijn deze gebaseerd op een reeds door de gemeenteraad goedgekeurd subsidiereglement om tot uitbetaling over te gaan is slechts een collegebeslissing vereist. Anderzijds zijn er ook subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve subsidies'.
Volgens het oude BVR BBC (d.d. 25 juni 2010) maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget(cfr. art. 16 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies. In het nieuwe BVR BBC(dd. 30 maart 2018) wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie, bijkomende informatie, van het meerjarenplan moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings-en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664). Dat betekent dus ook de nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies, verwijzen we naar artikelen 41, 2de lid, 23° van het DLB. Dit artikel bepaalt dat de bevoegdheid voor het 'toekennen van nominatieve subsidies' toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal de lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Volgende subsidies/toelagen worden omwille van andere wetgeving uitgekeerd op basis van een apart raadsbesluit: de dotatie aan de hulpverleningszone, de dotatie aan de politiezone en de subsidies aan de kerkfabrieken.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC(BVR BBC)
Het ministerieel besluit van de 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC(MB BBC)
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
Artikel 1
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2023 toe volgens het document in bijlage gehecht.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een apart raadsbesluit of een subsidieaanvraag. Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde / aanvrager.
Gemeenteraadsbesluit 28 januari 2020 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Gemeenteraadsbesluit 26 januari 2021 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Gemeenteraadsbesluit 25 januari 2022 - Nominatieve lijst investeringen - delegatie aan het schepencollege.
Artikel 41, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in beginsel de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht inzake investeringen vastlegt. De gemeenteraad kan dit delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Op die manier wordt het ambtelijk en politiek management van het lokaal bestuur versterkt en kan de gemeenteraad zich concentreren op het beleidsmatige aspect van het beleid. Deze nominatieve lijst wordt steeds afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan dd. 20 december 2022 wordt de aangepaste lijst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De overdracht van de investeringskredieten 2022(saldi) wordt ten laatste eind februari goedgekeurd door het college.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41,10°b.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de nominatieve lijst in bijlage van gedelegeerde investeringen 2023-2025 goed.
De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 door de kerkraad O.L.V. Geboorte Lint in vergadering van 18 oktober 2022.
Op 25 november 2022 ontving het gemeentebestuur een aanpassing van het MJP 2020-2025 en het budget 2023 van O.L.V. Geboorte Lint.
Het gemeentebestuur moet de eventuele kosten van de kerkfabriek bijpassen.
Het aangepaste MJP dient door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. Het budget 2023, passend in het MJP, wordt aan de gemeenteraad ter kennisname voorgelegd.
De wijzigingen ten opzichte van het vorige meerjarenplan zijn een verhoging van de exploitatie-uitgaven van € 60.050,00 naar € 64.250,00 € in 2023 en een verlaging van de exploitatie-ontvangsten van € 15.040,00 naar € 12.340,00 voor 2023. Een investeringsuitgave van € 106.000,00 en de daaraan gekoppelde lening werd niet meer in het MJP opgenomen.
Het keizerlijk decreet van 30 december 1809 vermeldt dat de gemeenten moeten instaan voor de ontoereikbaarheid van de inkomsten van de kerkfabriek wat de kosten betreft van de eredienst, honoraria van predikanten, versieringen en onderhoud van de kerk, alsmede van zware herstellingen aan de kerkgebouwen.
Het Vlaams decreet van 7 mei 2004 dat een regeling uitwerkt voor de materiële organisatie, de werking, het financieel beheer, het goederenbeheer van de erkende erediensten en het administratief toezicht op de handelingen van de besturen van de erediensten.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.
MJP nummer: MJP000331
Beleidsveld: 0790 Erediensten.
Algemene rekening en omschrijving: 64940000 Toegestane werkingssubsidies.
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
45.709,60 € |
45.709,60 € | 49.070,69 € |
- 3.361,09 € |
De financieel directeur geeft een voorwaardelijk visum voor deze goedkeuring aanpassing meerjarenplan van de kerk O.L.V. geboorte Lint in afwachting van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente.
De cijfers van deze aanpassing werden ons bezorgd na de finalisering van de documenten van de aanpassing van het meerjarenplan 2022.
Gunstig visum / van Wendy Ceuppens van 11 januari 2023
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed en neemt akte van het budget 2023 van O.-L.-Vrouw Geboorte Lint.
Op 14 december 2022 werd in de politieraad van de zone HEKLA de begroting besproken en goedgekeurd.
De dotatie aan de politiezone Hekla dient elk jaar door de gemeenteraad te worden vastgesteld.
Omzendbrief BB 2015/02 van 10 juni 2015 betreffende de budgetten en de bijhorende meerjarenplannen van de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van het Vlaamse Gewest. De gemeentelijke dotatie van elke gemeente wordt niet alleen ingeschreven in de gemeentebegroting, maar ook vastgesteld in een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit.
Ministeriële omzendbrief van 18 juli 2016 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones. De minister raadt sterk aan om de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone voor te leggen aan de gemeenteraad van elke gemeente van de zone.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000072 Algemeen beleid.
MJP nummer: MJP000306
Beleidsveld: 0400 Politiediensten.
Algemene rekening en omschrijving: 64940000
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
814.629,00 € |
814.629,00 € |
814.629,00 € |
0,00 € |
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de werkingstoelage van € 814.629,00 voor 2023 aan de politiezone HEKLA goed.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan de financieel directeur.
Er zijn twee subsidiereglementen in de cluster 'Jeugd'. Het subsidiereglement voor jeugdverenigingen en het subsidiereglement voor jeugd. De jeugdraad heeft een advies gegeven over het subsidiereglement van jeugd. Het gaat hier dus niet over een wijziging in het 'subsidiereglement jeugdwerk'.
Subsidiereglement jeugd
Onder dit reglement vallen de projectsubsidies en de vormingssubsidies. De vormingssubsidies zijn er om Lintse jongeren te stimuleren om vorming te volgen. In dit reglement staan o.a. volgende artikels opgenomen:
De jeugdraad gaf het advies ter verhoging van dit bedrag op de jeugdraad van 9 november 2022.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de wijziging van het subsidiereglement jeugd goed.
SUBSIDIEREGLEMENT JEUGD
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1
Met ingang van 1 september 2017 verleent de gemeente binnen de perken van het begrotingskredietvormings- en projectsubsidies aan individuele jongeren uit Lint.
Artikel 2
Het schepencollege machtigt de Lintse vrijetijdsdienst tot controle van de subsidieaanvragen en van de vermelde voorwaarden in voorgaande artikels.
Artikel 3
Het gemeentebestuur legt de verrekening van de subsidies, opgemaakt door de gemeentelijke vrijetijdsdienst, telkens ter advies voor aan de Lintse jeugdraad.
Artikel 4
Bij vastgesteld misbruik kan het gemeentebestuur, na advies van de Lintse jeugdraad, beslissen de aanvragende jongeren het jaar waarin het misbruik werd vastgesteld en het jaar of meerdere jaren volgende op de vaststelling van het misbruik niet meer te aanvaarden voor een aanvraag voor financiële steun.
Artikel 5
De gemeente geeft de Lintse jeugdraad tijdig een volledig overzicht van alle bedragen zoals deze door het reglement worden bepaald. De te besteden bedragen worden duidelijk aangegeven bij de opstelling van de begroting en worden op een overzichtelijke wijze kenbaar gemaakt aan de Lintse jeugdraad.
Artikel 6
Indien het krediet voor vormings- en projectsubsidies niet is opgebruikt, wordt het resterende bedrag toegevoegd aan de werkingssubsidies voor jeugdverenigingen.
VORMINGSSUBSIDIES
Artikel 7
Basisvoorwaarden
Er wordt een toelage voorzien voor jongeren die vorming volgen. De vormingssubsidies voor Lintse jongeren, worden op evenredige wijze verdeeld onder de aanvragers, onder de hierna bepaalde voorwaarden.
- Als aanvraag worden de officiële cursusbewijzen ingediend bij de gemeentelijke vrijetijdsdienst
- De aanvragen mogen het hele jaar ingediend worden, maar gemeente keert deze vormingssubsidies 2 keer per jaar uit.
- Per jaar mogen maximum 3 cursussen per cursist ingediend worden.
- De vormingssubsidies kunnen nooit groter zijn dan de werkelijk gemaakte kosten. Hiervoor wordt een bewijs, afgeleverd door de organiserende instantie, waaruit de persoonlijke deelnemingskosten blijken ingediend.
Artikel 8
Specifieke voorwaarden
- De cursist wordt in de loop van het jaar minstens 16 jaar;
- De cursist heeft een (kader)vormingsinitiatief gevolgd bij een erkende organisatie;
- De cursus bedraagt minimaal 1 volle dag;
- Opleidingen georganiseerd door erkende kunst-, teken-, of muziekacademie komen niet in aanmerking voor deze subsidie.
- De culturele vorming is onder te brengen in volgende categorieën: Graffiti, drama, theater, film of fotografie.
Artikel 9
Berekening
Er zijn twee verschillende vormingssubsidies
a. (Kader)vormingsubsidies (animator, hoofdanimator, instructeur en EHBO)
b. Culturele vormingssubsidies
(Kader)vormingssubsidies
- Terugbetaling van de persoonlijke deelnemingskosten met een maximum van € 20 per dag.
Culturele vormingssubsidies
- Terugbetaling van de persoonlijke deelnemingskosten met een maximum van € 25 per cursus of project.
PROJECTSUBSIDIES
Artikel 10
Basisvoorwaarden
Er wordt een toelage voorzien voor jongeren die een project voor bijzondere doelgroepen, rond specifieke jeugdproblemen of een culturele en artistiek project opzetten. De projectsubsidies voor Lintse jongeren, worden op evenredige wijze verdeeld onder de aanvragers, onder de hierna bepaalde voorwaarden. Er worden maximaal 4 projecten (waarvan maximaal 2 in het voorjaar en 2 in het najaar) per jaar gesubsidieerd.
Het project waarvoor een aanvraag ingediend wordt, moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het wordt gedragen door hoofdzakelijk Lintse jeugd;
- Het vindt plaats in de gemeente Lint;
- Het moet openstaan voor alle jongeren van de beoogde doelgroep;
- Het is beperkt in tijd met maximum van één jaar;
- Het mag geen financiële ondersteuning hebben verworven vanuit een andere gemeentelijke dienst;
- Het mag geen commerciële actie zijn;
- Het project mag niet kaderen binnen de reguliere opdrachten van de werking, noch in het kader van schoolopdrachten en moet zich situeren binnen de vrije tijd van kinderen en jongeren;
- Op al het promotiemateriaal dat verspreid wordt na de goedkeuring van het project, moet duidelijk vermeld staan “met de steun van het gemeentebestuur van Lint”.
Artikel 11
Procedure
Jongeren die gebruik willen maken van deze projectsubsidies, moeten deze aanvragen via het aanvraagformulier. Dit omvat onder andere:
- Een omschrijving van het project
- Een motivatie waarom de subsidie wordt aangevraagd
- Een timing
- Een raming van de inkomsten en uitgaven
- De identificatiegegevens van de aanvrager en contactpersoon
De gemeentelijke vrijetijdsdienst en de jeugdraad toetsen het project aan het reglement en bepalen in mei en oktober welke projecten een toelage ontvangen. De organisator ontvangt dan een principebeslissing tot subsidiëring.
De uitbetaling gebeurt na het indienen van een werkings- en financieel verslag via het standaardformulier.
Artikel 12
Berekening
De verdeling van de projectsubsidies is afhankelijk van het aantal aanvragen. De uitbetaling gebeurt op basis van de gemaakte kosten en met een maximum van € 500 voor het voorjaar en € 500 voor het najaar.
Collegebesluit van 18 maart 2013 betreffende de opdrachtverklaring fietspunt Kontich-Lint.
Collegebesluit van 29 februari 2016 betreffende de plaatsing van 8 bluebikes aan het station Kontich-Lint.
Met de komst van deelfietsen van Donkey Republic werden het nut en de bijhorende kost van de bluebikes aan het station Kontich-Lint in vraag gesteld.
In functie van de fijnmazigheid van het Blue-bike netwerk vindt Blue Mobility het belangrijk om de locatie aan het station van Kontich-Lint te behouden. We zien het aantal ritten na corona terug gestaag groeien.
Omdat we willen vermijden dat de komst van de e-bikes van de vervoerregio Antwerpen leidt tot een algemene prijsverhoging (van momenteel € 1,5 naar het standaardtarief van € 3,5) stelt Blue Mobility voor om de huidige OPEX overeenkomst om te zetten in een derdebetalersregeling. Kontich en Lint betalen dan niet langer een werkingstoelage van € 4.400, maar geven enkel een korting (prijssubsidie) aan de eindklant van € 1 per rit. In dat geval komt ook de Vlaamse overheid tussen met € 1 per rit. Blue Mobility verwacht in het jaar 2022 een 500-tal ritten. Hierdoor zal de gezamenlijke financiële tussenkomst verminderen van € 4.400 naar ca. € 500. De facturatie van de derdebetalersregeling gebeurt maandelijks op basis van een overzicht van de effectieve ritten van de voorbije maand. Met een verdeelsleutel van 65% voor Kontich en 35% voor Lint zou dit worden ingeschat op € 175 per jaar. Aangezien dit slechts een inschatting is, wordt er nog een marge voorzien waardoor er 250€ gebudgetteerd wordt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dienstjaar: 2023
Actie + Omschrijving: AC000022 Verhogen van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid
MJP nummer: MPJ000040
Beleidsveld: 0200
Algemene rekening + omschrijving: 61320060 Lidgelden
Begroting | Beschikbaar | Uitgave | Saldo |
7.852,94 € | 7.852,94 € | 250,00 € | 7.602,94 € |
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord om de huidige OPEX overeenkomst om te zetten in een derdebetalersregeling en gaat akkoord met het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst. Kontich en Lint zullen de samenwerkingsovereenkomst ondertekenen en we hanteren opnieuw een verdeelsleutel 65% Kontich/ 35% Lint.
CBS 19 september 2022: Kennisname gemeenteraadsbesluit grondafstand openbaar domein ARRO Antwerpen.
De grondafstand voor perceel sectie D 361 A 2 en D 361 D 2 gelegen te Felix Timmermanslaan. Deze grond behoort thans toe aan ARRO Antwerpen, sociale bouw- en kredietmaatschappij.
Notariskantoor Van Bockrijck, Van Putlei 103, 2547 Lint, zal worden aangesteld om een akte voor deze grondafstand te maken.
De akte moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De overdracht van de grond kadert binnen het openbaar nut waardoor de opdracht is vrijgesteld van registratierechten en van recht op geschriften.
Het perceel sluit aan bij een eigendom van de gemeente. Het blijft zijn bestemming behouden, behoudens latere wijzigingen van de bestemming.
Het gemeentedecreet, inzonderheid art. 42 en 43 betreffende bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen inzake het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
Het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43.
Het decreet van 26 maart 2004 houdende de openbaarheid van besturen in de provincies en gemeenten.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 252 betreffende het algemeen bestuurlijk toezicht.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 1 september 2009 met latere aanpassingen.
Het betreft gratis grondafstand.
De aktekosten zullen ten laste van de gemeente zijn aangezien de gerealiseerde wegen en infrastructuur kosteloos overgedragen zullen worden door ARRO Antwerpen aan lokaal bestuur Lint.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: Behandeling dossiers RO
MJP nummer: MJP0440
Beleidsveld: 0600
Algemene rekening en omschrijving: Erelonen en vergoedingen notarissen, deurwaarders, advocaten, artsen
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
20.000 € |
20.000 € |
1.800 € |
18.200 € |
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring tot het verwerven van een deel van het perceel met kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie D 361 A 2 en D 361 D 2 gelegen te Felix Timmermanslaan.
Artikel 2
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen door notaris Van Bockrijck, Van Putlei 103, 2547 Lint.
Artikel 3
Het ontwerp van akte maakt deel uit van het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023.
Beslissing van het CBS van 23 augustus 2021 tot aankoop van café prins Albert, Liersesteenweg 2, 2547 Lint, onder voorbehoud van goedkeuring door gemeenteraad.
Beslissing van CBS van 06 juni 2021 tot goedkeuren overeenkomst verwerven erfdienstbaarheid op Liersesteenweg 4 te Lint.
Goedkeuring door de Gemeenteraad van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 23/08/21 tot aankoop van het pand Liersesteenweg 2, 2547 Lint.
Beslissing van CBS van 16 januari 2023 tot aankoop van resterend deel van café Prins Albert, lot 423D2 van Liersesteenweg 4, 2547 Lint, onder voorbehoud van goedkeuring door gemeenteraad.
De gemeente had nood aan een plaats om meerwaarde te creëren voor haar inwoners, een plaats van openbaar nut zowel met het oog op het zelf ontplooien van allerlei activiteiten, zowel op sociaal vlak, cultureel vlak als naar jeugdwerking toe, en ook een plaats die gebruikt kan worden door verscheidene lokale verenigingen. Met dat doel werd in 2022 het café Prins Albert, Liersesteenweg 2, 2547 Lint aangekocht. Een deel (lot 1 van 423D2 van Liersesteenweg 4 te 2547 Lint) van het historische café was echter nog in eigendom van een andere eigenaar. Het college besliste op 16 januari 2023 tot aankoop van het resterende deel van het café, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, Het doel daarvan is om het café in zijn originele vorm te herstellen en daarbij over extra ruimte te beschikken beneden voor eventueel zitplaatsen en opslag, en boven voor op termijn extra vergaderruimte. Daarenboven wordt daarmee de erfdienstbaarheid opgeheven en kunnen latere renovaties veel eenvoudiger en efficiënter verlopen.
Voorafgaand aan elke aankoop door een overheid is er een schatting nodig over de waarde van het goed (omzendbrief BB 2010/02 betreffende vervreemding van onroerende goederen). De aankoopprijs mag in principe de geschatte waarde niet overschrijden. De schatting werd uitgevoerd door landmeter-expert Jelle Broothaerts. Dat verslag schat het eigendom, inclusief de kosten om de woning weer op te delen in 2 woningen, op € 109.000. Met de eigenaar, dhr. Diederik Delvaux, Liersesteenweg 4, te 2547 Lint, werd afgesproken om deze schatting als aankoopprijs overeen te komen.
Er wordt nu gevraagd aan de Gemeenteraad om de beslissing van het CBS van 16 januari 2023 tot aankoop van het resterend deel van café Prins Albert, lot 1 van 423D2 van Liersesteenweg 4, 2547 Lint, goed te keuren.
Er werd een Koopovereenkomst opgesteld, in bijlage toegevoegd, welke hierbij ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Bepalingen van het burgerlijk wetboek die gelden voor verkoop (artikel 1582 t.e.m. 1685 BW) gelden ook bij aankoop.
Aankoop volgens waarde van schatting volgens omzendbrief BB 2010/02 betreffende vervreemding van onroerende goederen.
Gemeentelijk decreet aankoop onroerende goederen, en specifiek art. 43, §2, 12° GD.
Dienstjaar: 2022
Actie + omschrijving: AC000031 -- Vernieuwen noodzakelijke culturele infrastructuur conform de veiligheid en toekomstige bestemming.
MJP nummer: MJP001553 -- Prins Albert en zaal Roeland.
Beleidsveld: Samenleving - 03 Infrastructuur Zaal Roeland en café Prins Albert.
Algemene rekening + omschrijving: 22100000 Gebouwen - gemeenschapsgoederen.
Begroting 2022 |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo 2022 |
697.000 € |
126.000 € |
109.000 € |
17.000 € |
Dit saldo zal dienen om kosten van notaris en dergelijke te betalen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen tot aankoop van het resterend deel van het café Prins Albert, zijnde lot1 van 423D2 van Liersesteenweg 4, 2547 Lint, voor de som van € 109.000 goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de tekst van Koopovereenkomst voor het lot 1 van 423D2 van Liersesteenweg 4, 2547 Lint in bijlage goed.
Op 21 oktober 2022 werd per mail door Pieter Lievens, namens de vzw Zevenhuizen, een verzoek tot het erkennen van een aantal grondstroken als gemeenteweg in het gebied Zevenhuizen, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad (zie bijlage).
Het verzoekschrift van 21 oktober 2022 bevat geen bewijsmiddelen op zich, maar verwijst naar een eerdere mail van 25 september 2022 waar als bijlage twee historische luchtfoto’s werden gevoegd. Aan deze mail werd ook een kaart als bijlage gevoegd, met een aanduiding en nummering van de grondstroken, die volgens het verzoekschrift in aanmerking komen voor erkenning als gemeenteweg. Deze kaart wordt eveneens als bijlage bij dit besluit gevoegd. Het verzoek betreft de grondstroken 10a, 10b, 10c en 11b zoals aangeduid op de kaart.
Op basis van de twee aangeleverde luchtfoto’s lijken er inderdaad op bepaalde momenten, bepaalde wegen zichtbaar op het terrein. Echter is dit onvoldoende als bewijs dat er sprake is van een 30-jarig publiek gebruik, meer bepaald een regelmatige activiteit die zich niet beperkt tot het gebruik door de aangelanden van de weg.
Het verzoekschrift is dan ook onvolledig en onontvankelijk.
Artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen, in werking getreden op 1 september 2019, stelt o.m. dat grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, in aanmerking kunnen komen als gemeenteweg.
De gemeenteraad kan, op grond van een verzoekschrift, vaststellen dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, en het college van burgemeester en schepenen belasten met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
Eenieder kan een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
Dit punt is verdaagd.
Op 14 januari 2021 vraagt PIDPA een omgevingsvergunning aan voor het vernieuwen van de straat Meidreef gelegen in 2547 Lint aan de Meidreef nummers 2, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 37, 40, 41A, 42, 42A, 44, 46, 48, 49, 50, 51, 62, 74, 76, 80 en Van den Bergstraat 2.
Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lint verleent de omgevingsvergunning op 10 mei 2021.
Aanleiding en doel
In functie van de heraanleg van de Meidreef (tussen de Kapelstraat en de Van den Bergstraat) en het verbreden van de bestaande voetweg nr. 59 (Van den Bergstraat) dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden aangepast.
Aanleiding van de heraanleg is de aanleg van een gescheiden rioleringstelsel door PIDPA. Voor het vuil water wordt een diameter 250 aangelegd. Voor regenwater wordt maximaal ingezet op infiltratie en buffering. In de groenbermen worden wadi’s en open grachten aangelegd. Achteraan het projectgebied wordt een ondiepe wadi voorzien en een infiltratieleiding die afwatert naar de waterloop “Babbelsebeek”.
De weg zal worden voorzien van een nieuwe verharding in waterdoorlatende betonstraatstenen en zal inclusief boordstenen een breedte hebben van 4,65 meter. De opritten worden eveneens in dit materiaal voorzien. Er wordt ook voorzien in een uitwijkstrook met een breedte van 40 cm en parkeerstroken in grasbetontegels.
Er wordt rekening gehouden met de aanwezige ondergrondse installaties van nutsleidingen.
Tijdens de ontwerpfase werd reeds een bewonersvergadering gehouden omtrent de weginrichting om het ontwerp maximaal af te stemmen op de wensen en suggesties van de bewoners enerzijds en de beleidsvisie van de wegbeheerder (gemeente) anderzijds. Op vraag van de bewoners wil de gemeente Lint de parkeercapaciteit optimaliseren, rekening houdend met erftoegangen.
Voor het realiseren van de gewenste weg- en afwateringsinfrastructuur en een volwaardig ontwerp is de volledige inname van de zone tussen de aanwezige fysieke erfscheidingen noodzakelijk. Er is een rooilijnplan beschikbaar voor de Meidreef, opgesteld op 15/10/1975. De grondverwervingen zijn echter niet geheel gerealiseerd. Bijgevolg is heden de inname nodig van delen van private percelen noodzakelijk. Het gemeente heeft hiervoor in het verleden met de betrokken bewoners de schriftelijke toelating voor de uitvoering van de inmiddels geplande wegen- en rioleringswerken onderhandeld en bekomen.
In dit kader wordt een rooilijnplan en grondverwervingsdossier opgesteld op basis van het huidige ontwerp en op basis van het bestaande rooilijnplan.
Motivering
De heraanleg van Meidreef en Van den Bergstraat kadert in de doelstellingen en principes van artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen.
Meer bepaald wil het gemeentebestuur de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaren en verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Daarom voert de gemeente Lint een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Er moet rekening worden gehouden met de volgende principes bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet:
Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De opmaak van het rooilijnplan kan vanuit die principes als volgt worden gemotiveerd:
Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
De wegen- en rioleringswerken in de Meidreef en Van den Bergstraat kaderen in de realisatie van de doelstellingen opgenomen in de Europese kaderrichtlijn Water en dienen bij te dragen aan de zorg voor het veiligstellen van de watervoorraden en de waterkwaliteit in Europa en het afzwakken van de gevolgen van overstromingen en perioden van droogte. Dit door ervoor te zorgen dat een goede kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater zal worden behaald. De kaderrichtlijn werd in Vlaanderen vertaald in het decreet Integraal Waterbeleid.
Om te kunnen voldoen aan de door de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater opgelegde hydraulische randvoorwaarden is het bovendien noodzakelijk om aanliggende open ruimte aan te wenden om (offline) een buffering in te richten.
Dit geeft tevens een landschappelijke meerwaarde. Om het verblijfskarakter en de beeldkwaliteit van de publieke ruimte nog te versterken en het straatbeeld te vergroenen en verbeteren worden maximaal groenvoorzieningen gerealiseerd.
Anderzijds is het vernieuwen van de rijbaan urgent, gelet op de slechte staat van de bestaande wegenis. De kasseibaan vertoont infrastructurele schade, ernstige verzakkingen en plasvorming. De bestaande verharding in asfalt en kasseien biedt onvoldoende comfort voor de zwakke weggebruiker. Er wordt ook ongestructureerd geparkeerd in de groene berm. Er werd ingezet op het maximaal ontharden van de Meidreef en de Van den bergstraat, waarbij enkel in functionele zones voor rijden, parkeren en stappen verhardingen worden aangebracht.
De werken staan dan ook duidelijk ten dienste van de openbare doelstellingen en gemeentelijke visie omtrent weginrichting.
Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden.
De Meidreef wordt niet verplaatst of afgeschaft, maar enkel heraangelegd. De Van den Bergstraat is een trage weg (opgenomen in de Atlas der Buurtwegen als voetweg nr.5) maar heeft momenteel een beperkte breedte. Het gemeentebestuur wenst van de gelegenheid gebruik te maken om hier het openbaar domein te verbreden en te bestendigen door het vestigen van een nieuwe rooilijn, miv. grondverwervingen. Op die manier wordt de toegankelijkheid en verkeersveiligheid verbeterd.
Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Het ontwerp van de heraanleg organiseert het parkeren op een ordelijke manier met behoud van voldoende doorgang voor interventievoertuigen, verhuis- en vuilniswagens, leveringen van pakjes enz. Bovendien wordt een comfortabele afwikkelzone gerealiseerd voor het in- en uitrijden van inpandige garages via opritten. De Meidreef kenmerkt zich door vrijstaande eengezinswoningen, die alle een inpandige garage en/of oprit hebben.
Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één de buurgemeenten, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Actuele functie – toekomstige functies
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang.
Met het goedkeuren van het voorliggende rooilijnplan kan de bestaande toestand als ondergrond worden geactualiseerd en kunnen de grondverwervingen effectief worden gerealiseerd zodat de rooilijn en het openbaar domein zijn bestendigd voor de toekomst.
Minwaardevergoeding betrokken percelen
In toepassing van artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen werd een onafhankelijk landmeter-expert (via IGEAN) aangesteld om een schattingsverslag op te stellen houdende een eventuele minwaardeverkrijging van de betrokken percelen. Onder betrokken percelen wordt verstaan de percelen die getroffen worden door de nieuwe rooilijn. De schattingsverslagen werden opgenomen in de dossierbundel.
Het resultaat van het schattingsverslag resulteert in onderstaande bepalingen:
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: AC000073 Omgeving.
MJP nummer: 001613 onteigeningen ikc ontwerp rooilijnplan Meidreef.
Beleidsveld: 0200 Wegen.
Algemene rekening en omschrijving:2240000
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
0,00 € |
0,00 € |
-82.669,00 € |
-82.669,00 € |
De financieel directeur verleent een voorwaardelijk visum in afwachting van goedkeuring eerstvolgende aanpassing meerjarenplan in 2023.
Er werd een raming meerjarenplan aangemaakt MJP001613 Onteigeningen ikv ontwerp rooilijnplan Meidreef.
De goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan in de gemeenteraad van december 2023 geeft marge om dit krediet op te vangen.
Gunstig visum / van Wendy Ceuppens van 11 januari 2023
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk rooilijnplan "Meidreef - Van den Bergstraat", opgesteld door landmeter-expert Dirk Ooms op 6 mei 2022, voorlopig vast.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft opdracht een openbaar onderzoek te starten binnen een ordetermijn van 30 dagen na de voorlopige vaststelling.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 in verband met de goedkeuring meerjarenplanning 2020-2025.
In het kader van de opdracht “raamovereenkomst voor het uitvoeren op afroep van cv onderhoud, herstelling en vernieuwing voor de gemeente Lint” werd een bestek met nr. 2023-037 opgesteld door Gemeente Lint.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 21.275,00 excl. btw of € 25.742,75 incl. 21% btw per jaar.
Een raamovereenkomst is een langlopende opdracht van één tot meestal vier jaar, waarbij een kader wordt gecreëerd dat herhaalde deelopdrachten mogelijk maakt. De deelplaatsingen worden volgens de behoeften van het moment bepaald.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden (1 jaar met 3x stilzwijgende verlenging).
Elke afzonderlijke afroep zal het voorwerp uitmaken van een bestelbon.
Naast een administratieve besparing levert de raamovereenkomst ook een organisatorische verbetering op: gedurende de looptijd van het contract is er een vast aanspreekpunt, zonder voortdurende verandering van leverancier/ bedrijf.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht wordt beschouwd als een opdracht tegen prijslijst.
De opdracht tegen prijslijst is een opdracht waarbij de eenheidsprijzen voor de verschillende posten forfaitair zijn en de hoeveelheden, voor zover er hoeveelheden voor de posten worden bepaald, vermoedelijk zijn of worden uitgedrukt binnen een vork. De posten worden verrekend op basis van de werkelijk bestelde en gepresteerde hoeveelheden.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 27 februari 2023 om 10u00 voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De kosten van het onderhoud, herstelling van cv-installaties worden geraamd ongeveer € 25.742,75 jaarbasis, verspreid over diverse sleutels (afhankelijk van de locatie installatie).
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023-037 en de raming voor de opdracht “raamovereenkomst voor het uitvoeren op afroep van cv onderhoud, herstelling en vernieuwing voor de gemeente Lint”, opgesteld door Gemeente Lint worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 21.275,00 excl. btw of € 25.742,75 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Centrale Verwarming VAN HERCK BVBA, Blauwesteenstraat 77A te 2550 Kontich;
- Gaselint, Lerenveld 26a te 2547 Lint;
- Aservis, Bouwenstraat 26 te 2547 Lint;
- ADK, Ganzenbollaan 30 te 2550 Kontich;
- VTS Technics, Kalmthoutsesteenweg 237 te 2910 Essen.
Artikel 4
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 27 februari 2023 om 10u00.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 1979 en aanvullingen 19 december 1983 en 20 december 1988: aanbieden van gemeentelijke premies rond wonen.
09 januari 2023: collegebesluit: Beëindigen van de gemeentelijke bouwpremie.
Als de burger een Vlaamse renovatiepremie kreeg, kon er een bijkomende gemeentelijke basispremie verkrijgen van € 100 vermeerderd met € 30 per kind werkelijk ten laste (en niet loontrekkend). Deze premie werd in het verleden bijna nooit aangevraagd. Tijdens de budgetbespreking 2022 hebben we besloten deze premie stop te zetten. Dit omdat de gemeentelijke bouwpremie de voorgaande 5 jaar zeer weinig (8 in totaal) werd aangevraagd.
Het aanbieden van deze premie geeft niet de nodige stimulans om effectief aan te zetten tot verbouwen. Daarvoor is het bedrag veel te klein. De premie was ook onvoldoende bekend bij burgers. Binnen het klimaatactieplan zullen acties uitgewerkt worden om mensen te sensibiliseren over en te helpen bij het effectief renoveren en isoleren van hun woning. Deze premie biedt hier weinig meerwaarde aan.
Vanaf 1 juli 2022 is heel het premiestelsel veranderd naar 'Mijn Verbouw Premie' en zal de gemeentelijke tussenkomst voor de verbouwpremie verdwijnen.
Particulieren en bedrijven kunnen via één online loket een premie aanvragen voor renovatie én energiebesparende investeringen. Mijn Verbouw Premie geldt voor woningen, appartementen en alle andere gebouwen in het Vlaamse Gewest.
Dienstjaar: 2023
Actie en omschrijving: 2022/000073
MJP nummer: 0629
Algemene rekening en omschrijving: 64910000 toegestane werkingssubsidies gezinnen.
Begroting |
Beschikbaar |
Uitgave |
Saldo |
0,00 € |
0,00 € |
0,00 € |
0,00 € |
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord om de tussenkomst van de gemeentelijke bouwpremie stop te zetten.
Mail d.d. 25 januari 2023 van Hans Verreyt, raadslid Groen met betrekking tot duurzame natuursteen in Lint.
De winning en verwerking van natuursteen gebeurt in Azië, Afrika en Latijns-Amerika te vaak onder omstandigheden waarbij de mensen- en arbeidsrechten met de voeten getreden worden en het milieu wordt geschaad. Uiteraard zijn er ook bedrijven, die wel hun verantwoordelijkheid nemen, maar zij zien dit niet vertaald in betere kansen bij overheidsopdrachten. Daarom heeft de natuursteensector in Vlaanderen en in Nederland het initiatief genomen om het TruStone initiatief op te starten. Concreet pakken de ondertekenaars van TruStone problemen zoals kinderarbeid, gedwongen arbeid, gebrek aan vakbondsvrijheid en veiligheid en gezondheid in de keten van de natuursteen aan. Ze doen dat door zich te engageren tot een meer duurzame en verantwoordelijke productie en inkoop van natuursteen. Lokale besturen zijn natuurlijk ook een belangrijke afnemer van natuursteen en worden daarom gevraagd om zich bij het initiatief aan te sluiten. In onze regio sloten de lokale besturen van Kontich, Mechelen, Berlaar, Duffel en Boechout zich al bij dit initiatief aan. Zo geven deze lokale besturen niet alleen het signaal dat ze veel belang hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar engageren ze zich ook om in overheidsopdrachten die natuursteen omvatten steeds clausules op te nemen, die stellen dat de leverancier zijn keten inzichtelijk moet maken en mogelijk mistoestanden moet aanpakken. Ook in Lint is natuursteen op een aantal plaatsen in het straatbeeld aanwezig. Bovendien zijn er het komende decennium nog meer werken in de gemeente te verwachten. Daarom stellen we voor dat het lokaal bestuur Lint zich aansluit bij het initiatief TruStone. Hoe staat de gemeenteraad ten opzichte van dit initiatief?
Voorstel van besluit:
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het initiatief Trustone voor lokale besturen goed.
Zie bijlage: Verklaring Initiatief Trustone voor lokale besturen.
Meer info: https://www.imvoconvenanten.nl/nl/natuursteen
https://www.imvoconvenanten.nl/nl/natuursteen/initiatief/-/media/1A7B0F7A700344D6A38DC5204CB5A894.ashx
Dit punt is verdaagd.
Rudy Verhoeven
voorzitter