Het mobiliteitsoverleg van 6 januari 2022.
De Hovenierstraat is een smal verbindingsstraatje tussen Bouwenstraat en Kinderstraat. Niettegenstaande dit uitgezonderd plaatselijk verkeer is, zou dit naar verluid toch gebruikt worden door automobilisten die geen bestemmingsverkeer zijn. Er zou ook met onaangepaste snelheid worden gereden. Handhaving op plaatselijk verkeer dient door de politie te gebeuren. De maximaal toegestane snelheid is echter nog wel steeds 50 km/u wat gezien de smalle weg en het gebruik door zwakke weggebruikers veel te hoog is. Daarom wordt er gekozen om hier een fietsstraat in te richten waarbij het inhalen van fietsers verboden wordt en de maximale toegestane snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.